„Film restoration is essentially duplication/' [s. 1] • Film je artefakt složený z průhledného podkladu, na němž je nanesena fotografická emulze. • Emulze i podklad se časem rozkládají a nelze je oddělit. • Jediný způsob, jak film zachránit pro budoucí generace, je kopírovat data na nový nosič. Proces duplikace Originál • Pozitivní kopie • Čištění a opravy (potrhané děrování, poškozené slepky) Originál • Určení expozice pro kopírování Originál => • Kopírování • z pozitivu negativ, z negativu pozitiv | i Duplikátní negativ •Zpracování (vyvolania ustálení) Duplikátní negativ • Určení expozice Duplikátní negativ => • Kopírování | i Nová kopie • Zpracování (vyvolania ustálení) Nová kopie •Ověření kvality nové kopie Pozitiv/negativ Kamerový negativ Duplikační kopie \/ .. Duplikátní negativ —=? \y Distribuční kopie ---------------*; \/ Identifikace materiálu • Proč? 1. Zjištění názvu filmu a identity osob zúčastněných na jeho výrobě. • pomocí obrazů na filmu a dalších materiálů k dispozici 2. Opatření informací nutných k zajištění adekvátního restauračního zásahu. • pomocí obrazů na filmu a dalších vlastností filmového pásu Jak? • Před otevřením obalu: — Odkud film je? (jsou na obalu nějaké nápisy?) — Vše by mělo být zaznamenáno • Vyjmutí filmu z obalu: — Podoba filmového kotouče • Je film černobílý, barevný nebo barvený? • Je možné film rozvinout? • Je děrování poškozené? • Rozvinutí filmu: — Ochranné a další pásy před samotným AV záznamem • Nápisy (název filmu, produkční společnost, laboratoř...) • Pásy mohou být k filmu připojeny dodatečně 3103 10/28/2007 4 Obraz jako důkaz Počáteční titulky (jsou původní?) Mezititulky němých filmů Nápisy uvnitř obrazu Herci *. . -Au^&SlEL, *ť^__J r 1 "A fir*' Jufi wh#t wt . need to liniih lUr ii......> " "A flTCH Ju»* «Kil *( ^, .. JEWELRY ■p. ^« Lj ,*TaJ ÍJ Film jako důkaz • Filmový podklad • Formát: šířka, děrování, velikost obrazu a poměr stran • Nápisy na okrajích (identifikační značky výrobce) • Počet a frekvence slepek • Barevný proces • Typ prvku (negativ, pozitiv,...) TABULKA PRO DATOVÁNÍ MATERIÁLŮ EASTMAN KODAK 1922 1942 1962 • ■ 1982 • ■X 1923 1943 1963 • ▲ 1983 XAX 1924 1944 1964 ▲ ■ 1984 ▲■▲ 1925 1945 1965 ■ • 1985 ■•▲ 1926 1946 1966 ▲ • 1986 ▲•▲ 1927 1947 1967 ■ ▲ 1987 ■▲▲ 1928 1948 1968 + + 1988 ++A 1929 1949 1969 + 1989 X + A 1930 1950 1970 A + 1990 A+A 1931 1951 1971 • + 1991 X + X 1932 1952 1972 ■ + 1992 ■+A 1933 1953 1973 + ▲ 1993 +AA 1934 1954 1974 + • 1994 + «A 1935 1955 1975 + ■ 1995 + BA 1936 1956 1976 • 1996 X«A 1937 1957 1977 ■ 1997 XBA 1938 1958 1978 ▲ 1998 XAA 1939 1959 1979 • • 1999 • XA 1940 1960 1980 ■ ■ 2000 ■ ■A 1941 1961 1981 ▲ ▲ 2001 AA* S výjimkou roku 1948, kdy může být ++ nebo ••• Verze filmu? • Existuje originální verze? • Rozhodnutí o verzi, ke které bude restaurování směřovat: „Every alteration to a film, whether textual or technical, must be considered in relation to the definition of the version that the restorer is going to restore." [s. 70-71] Kde byl materiál vyroben S-AFETY Rochester SA-FETY Canada SAF-ETY Anglie SAFE-TY Francie • Možné verze: l. Film, který má restaurátor k dispozici. 2. Film, jak ho mohlo vidět první publikum. 3. Film, jak jej mohlo vidět pozdější publikum. 4. Film, jak byl zamýšlen svým/-i tvůrcem/tvůrci. 5. Nová verze, určená pro moderní publikum. 6. Nová verze, přepracování původního díla současným umělcem. 7. Verze pro komerční využití. Informace k dispozici • Z filmu samotného, jeho různých přeživších „prvků": — údaje o obsahu - na úrovni vyprávění; — technické údaje; • Z nefilmových materiálů: — údaje vztahující se k obsahu: • dobové recenze, propagační materiály, fotografie a další dokumentace • scénář, soupis mezititulků u němého filmu, dialogová listina, cenzurní spis — nefilmové materiály vztahující se ke způsobům výroby filmu; • Představa o tom, jak mohl film vypadat promítaný na plátně dobovému publiku Filmové prvky • Čím blíže je materiál ke kamerovému negativu, tím kvalitnější obraz můžeme oče kávat. • Negativy němých filmů: - Bez mezititulků; - Řazené podle barvy, která měla být aplikována. Prevence poškození filmu • Prostor pro zacházení s filmem; • Výstroj a výzbroj; - Rukavice - Střihači/stahovací stoly přizpůsobené pro potřeby archivu Opravy poškozeni • Kompenzace smrštění - změření smrštění - umístění filmu do prostoru se směsí acetonu, glycerolu a vody • Lepení děrování - oprava páskou - oprava vlepením jiného filmu • Oprava slepek • Čištění obrazu Kompenzace škrábanců atp. „There is an academie school of thought that considers these scratches as a part of the cinematographic inheritance." [s. 87] „Patina" nebo „defekt"? „Wet-gate printing"- kopírování pod tekutinou, tzv. „mokrá okenička" Simulace původních postupů Původní uměle nanesené barvy kopírované na moderní barevný materiál. Pracovní proces Identifikace 0 Rozhodnutí o restaurované verzi 0 Dostupné filmové materiály O Sestavení materiálů do požadované verze 0 Porovnání filmových materiálů 0 f "> Informace z nefilmových materiálů Zásady archivní práce s AV materiály 1. každý zásah či rozhodnutí musí být vratné; 2. musí zabraňovat dalšímu poškození původního materiálu; 3. vše musí být patřičně dokumentováno. Kvalita restauračního zásahu Restaurování spočívá v duplikaci, která nikdy nemůže vytvořit perfektní kopii; vzniká tak LAKUNA, rozdíl mezi originálem a duplikátem. Vizuální a estetická kvality nové kopie. Důležité je zachovat nejen obrazové a zvukové informace, ale také jejich vlastnosti. Co všechno opravit? Škrábance? Nestálost obrazu? Kontrast a jiné fotografické kvality obrazu? Digitální technologie při restaurování originální fotochemický obrazový film digitální kopírování i ^ scannerem z filmu do dat v digitálním formátu zásahy do digitálního __ pole: odstranění rýh; vyrovnávání; odstranění| blikavého efektu atd. fotochemické kopírování film-film _________ym________ prepis dat v digitálním formátu na film metadata: dokumentace restaurátorských operací originální obraz (film) duplikát (film) i digitální prvek bez korekce (data) digitální prvek s korekcí (data) duplikát s korekcí (film) Giovanna Fossati (2005), Od zrn k pixelům. Digitální technologie a filmový archiv. Iluminace 17, 2005, č. 3 (59), s. 5-19. PRÍPADOVÁ STUDIE A Film Johnnie http://chaplin.bfi.org.uk/restoring/casestudy/ Krátké grotesky Keystone: http://chaplin.bfi.org.uk/restoring/restored- films.html Rozhovor s Glennem Mitchellem * © CHAPLÍN A Füm Johnnie Restoration report This is the report of the restoration. It lists the order of the shots in the new vera on and the length of each. It details the source copies used and their relative content The varying inlertitles are also lisbed. The aim of the report is to detail the editorial work of the project and bo make it easier to Substitute shots from any better maberial found in the future. Contents: Cast and Qedits.......................................................................2 Source Materials.......................................................................2 Decoupage...............................................................................3 Shot Lengths and Notes.............................................................7 NFTVA 3006 Restoration's Sources............................................ 14 TitJes.................................................................................... 16 Cast and Credits Director: Ge-onge Nichols/ Cast: Qisries Chaplin, Virginia Kirttey, Roscoe Aftwckle, Fonj Sterling,. Edgar Kennedy, Minta Durfee/ USA 1914/Original length: 1020ft Source Materials This table lists the source majeri5 is jsed for the restoration of ä Film Johnnie. It slates which archive or collection each comes fram and its collection number, whether it is negative or print, on safety or nitrate stock. The table then records its gauge [the width of the film}, its length overall and the type Of intertitles it has. The notes are for brier records of relationships between copies-, for example. Archive Print Type H/S Format Length Cgl Interfiles Notes (Bífteři F3m Institute) PTA H 3S EřBftitr English {WHPVfpe BIT XKI236ÍWA (Bfffisri Elm Institute) POS H 3S 38SB English/WHf» lype Ftgedres not ric insert at tat _0 IS"-" 1504S (on loan ■9501215A1 MEG H 35. S79ftlť French v non-original y fla* Good qu-aSty tar <&f*i5fi Wim J>39365A Institute) «ES H 3* lŮBft Fnglŕsii / Keystone type (3) V no start cf-end title LOC FPA4W3 (Ufcrary of {en loan Conqressl ZiOWjQWA', \EC- S 35 Ajjtt Length not inc. ď'End" title: English/WHPtrpe BFI (Btitisti Fini 5233*3 Institute] '.EC H 35. „ti,1It- Dupe of K202M2SA& M6ftHT English/WHP type X2d326(HA Deeoupage Ffürn NFTVA 2DG5 restoration. The 'deeoupage' is til e Shut list Fůr the newly restored version. It induüe«. ä brier description of each shot and its exact length in the new negative. The length is given in feet and frames - there are sixteen Frames in a foe* of 35mm film. The intertitles are included in order but are not numbered. Shot Description Chaplri fOCj rjutsMe nldJeodeon, taofcmg at poster. Tafces money from sock. Length Interior of nicfcleodecHi, CC walks down aisle mating a nuisance, hie sits down, causing a Fuss with a couple. Event-ia ly hests ir freed raw. 1 {!) " LVHflT HE SAW Oft THE SCREEN 3 _ Sltrt of American Cwi War ritu sinking or. screen. Extreme «jng shot of 3 bettlefieW- Intenorof mckteodeon (same-setup as shot 2) - CC watching Hm. hie puts his foot on kg of man (Harry HcCoy.-HH) next to hjn, who siands-up-and complains. They sŕtdownand continue-to watch I: he film.______________________________ Shot of American Crwl War film showing on screen. Group of soH iers fighting by a wall. interior of njckleodeon fsanne setup as shot 2J - CC watching fihn. starts crying and dabs tis, eyes.___________________ Shot of American CwI War Skn showing sr screen Srrxp of sccersfiqrt Tg iand to hand Enterior of riddeodeon (same setup as shot 2) - CC watching fi*ir, cryinrj. He wrings out his sock over h:s trousers. Stands up with soaking trousers, csusng a Fcht win -ľ. ~heaneiJ5it separeres :hemand sits- them d own.___________ T (2) Tffčf. THE KEtSTOnt GIRL APPEALED _ Shot of Keystone girl on screen. hoUng flower. [nteriarof niekleodeon fsame setup as snot i\ - CC watching fikn. applauds and Hir-^E- his arms inno HM. 13 :n;: of *eys:c--ie c - or scree'1. bfcwlng kisses. 12 Interior of 11 tcMgodeon {same setup as shot 2) - CC lOQfcs bvestruefcat thjg screen. ■aar ?3ftlľ $"-. ■-/ *.e*i~.CĚ c - or scree i. bowing '■- sse?- Interiorof nickleodeon [same setup as shot Z) - HH gives CCa suspicious bole CC loote argriry at him, makes ti i s own hat spring in the ar and thumbs life nose at HM____________________________________________________________ Firn on screen. A man by a tree, hooking around and call «tg for someone, hie raids tne Keystone q i rl in the bushesr pulls her out and kisses her Ibrcetuly. [nterior of nickJeodeon [same setup as shot 2) ■ tue entire gudtence before being thrpwnout. CC stands up angrily and shakes fist at screen, causes a fight amongst Outside nckleodeor. CC aids on -'ber. He locks a\ poster aid notices ne ieystone logo T (3) KEYSTONE P^ YEP.S A RRMftGAT TNE STUDIO Car >jlls up s: kerb, Ford Slerl ig falls a, I zf it. Second C3r pu 5 Lp. Studio driveway, CC looking at cars out of frame. Fatly ArbL-:k€ [R.-V geis OJt c' sčí^rd ar s: -:=:r :=íě= off h5 ■::?: Studio driveway, RA řs stopped by CC CC points out t her difference in see before IW. gives him a-coin CC esamines coin after RA has left. TŤ^di^ď<ľ tEdgďrlteťiitedy/Elť)atdpp™rSy. hohJ-ng 3 SQnpt-, SUtdic driveway,. CC osten:etkwsW ts?ping ashj fnom his oftarette. Ětaga daor, UK goes inside. _ Studiodriveway, CC stops F5 on his-way in- PS fetgnsgiving CC mo^iev before wglkirg c-n. Studroentrance-. EK^sksetdatydoonmaji something. Studio drivewayr CC stands smakjng wb:3e studio errptayees pass-by hrn. He folbwrs Ihem._________________________ Studio entrance, last of studio employrfes enters before door is siarnmed ři CC's face. He bongs on door and treads en Eťs foot. EK hops in pain. 3ftttr trt3' ih]2" Tf<) IdJOWT WWW7 A\y ŮUMS AROUNO HERE' 21 Studio entrance, CC End EK talk, EK gees through door and CC slaps doorman on head before going Inside. Doorman has door slarrmed in his race, nibs nose.____________________________________________________________________ _ [nteriorr CC walks past two men and kwks abound. [nteriar of studio, studio employees at work. 32 Interior {same setur> as shot 30], CC looking around., walks off frame left. EK talking to other men. CC wafcs into frame and stanJs in front of them. EK gives ham angry took. CC walks away swinging taner oolrvious CC rals through window of setwal Sel dressers knock, him over as Ihey unrol carpet and get to work. He wanders, a bout in the set rhe Keystone girl appears and talks (o someone offscreen. CC gazes at her. She exits and CC is thrown off the set as he tries to follow her^__________________________________________________________________________ K Prop room- CC qtets up arvj finds qjn. wheh te usgs t= jlcr t s tgerh. 3Ě Firn set [same setup as she: 33"j.. EK d ~ects actors 37 CC near stairs. A prop man we ks 3as: f5r".' ^g a screen, CC Is caucht Lp n it atd spur ar^tnd friice. 35 Firr se: Lsame sstjp as she- ÜJ. ■'igh- icsr-t tit -g ;iíTsd. E"! lears r. rl sacpoinfmerf on CĚi-i£rř at e-id of >e=re CC sitting near stairs ä prop man takes the cfai-. CC Takes es \' to «ick nrr ir tie aactside but pcHsartay. Fikr set [>ame5£r.jp as she: 331. nrta-i e id Keya;r>g g r emhrace 3] CC watches fining clu:chirc he ctes:. caucht cp n the emotkMi of the scene- 42 Firn sei f same setup as she: J^:. vi a n cjpae-s and pu S Keystone giri *r=m nan. 5ft2' 43 CC knfcsonangiay. 't. -4 Firn sei f same setup 35 She: 341, vi eed -e fa 11=. over, gets up and carries on running SftlS" 6? Film crew in cars soeedinu: down reed before turrinrj. 4ft 63 CC running down "oad, a^-av fren cariera- 2ft5- 69 Za:iz: j:.í- 'ire ±"z-íě-.i ^tbw uncut. 3ftl" 5 70 House On füe. ifts' 71 E< actors, arc crew t- narr "hry tok o-n, thei n.íh t:wards house. 2ft7- 72 Creiv ř.rč ärt=r5 set up t-Jtšde hí^jse vnitii :"ire :n backsround. 3ftl- 73 Clve-s starc'nq by cs"s CC a"-.eí v.a- >3 iíe- airjí -e ans t:»vards house. sr.-.z- 74 CC warms- hands ai house fke. 4ftl5' 75 Firuinq beqins Outside hOu^e ľ same setup as shot 72), Keystone girl and villain strugt te. 4ftU- ÍK, CC w ate tee, f nirq a r; . ~s nro.vE ~z::\ - =. -<: tí^rs r i----q towarcs the filThq 6ita- 77 CC attacks-villain. EK t>ies temper a-rf pulls CC 3-rtay. CC realüe^iits mistake CC exĚs Trams left. lz^uv VÔ Fir-emen a^r^-Ě. 3ftfi- 79 Fihung begins again. CC returns with a bomng plank and a bucket of »vater. He drops the ptank on the ground and dou&BS ft with tltewater_ we puts his foot ir bücket. FK tries, to hr CC wth plank llfi4" SO CC :l .=■ ľeŕ.rFrst '■, -.z :e~re ar : "aW- 2 v er 3ftl" SI EK njns(c«artísCC 13- B2 EKand CC by fence. EK threatens CC with planit mrowrg i. 3fta- Sj Plank hts camera and knocks ft from tri pod. ir 84 Same setup as shct 72, actors pick up camera. Ht5" Sä EKand CC by tence, EK wavesairTKanqňly before es rung. CC sits, on ground. lftll" 30 Actcrs trying to set up camera. EK baicss ir:i?f">sm aid knocks it over. 11a a? CC by fence, iauqhsand runs ořF rqh/L 2f.:3- as 59 Actors stnjgg ie to control EK- CC grabs Keystone girl and hoUs- her. Itl EKand aeior?.struggle hv fer»ľ& *fttr 30 Fireman nocices the -hqhrtand enters: the hose turned on them. 2T7- 91 3J EKand actors-spraved w(h water fron» hose- =13- CC sUTjqqlinq with Keyst-nrie qrl in rrore of bouse fsame setup as she* 7JK 319" ■93 Keystone girl throttles CC brv Fence. 5-he rushes irr a'/erand ninsaway. eii- 94 Firemen torn hese towards. CC lf:15 ■95 97 CC on ground trv FerKje, soraved wth Fwse Be gets up and is krcckeC down, bA'ce. lMtl" Fireman pořrtsfoward CC. 2ftir EKand actors, hosed aqan. 3ft5" 9S CC standing, ■ocrnpteteiy soaked, hie twists one ear and then the other, squirting water from his mouth. He shrugs his should er s and clasps I" s rteart befone motonirc thaT he has had enough if chasinq the Kevstcne q r ard öffiTis. 1W1- ň Shot Lengths and Notes This is. a cúmparatitfe table trf the various sources. The shots are numbered according to the under ůf the restored version in the deccupage section. An V indicates that a Ds-rtccu'lsr shot does nut appear in a source. The shot lengths are given in feet and Frames, as they -appear in the source. This explains why shots 1 & 2, which in the restoration are taken From the Lobster dupe negative, are slightly shorter in the new negative. The French intertitles were removed. • 'Decomp' imitates decomposition in the nitrate copies, • '■Flash titles'" is a term for intertities which were inserted into negatives or prints. They are only usually a few frames and orighslly fs-JI l="ath titles ^e'e stretch printec from fern. SHOT BFT X202242SA BFI X20226Q4A BFL20M265A BFI5233Aa LOBSTER 1504S LOC FPA4943 nitrate pos HCTfUn POS NITRATE HEG NITRATE DUPE NEG NITRATE EHJPE HEG SAFETY DUPE NEG Ftge note Ftqe note Ftge note Ftge note Ftge Note '-if ?i note ] X X X X -,1+r_. Flash a4ttr tftta X í X X X X insert 2&4 X Tl X Tl X Tl nb. this copy only contains French Bash :■—--not recorded if SHOT BFI X202242SA BFIX2022604A B FI 20 M 265Ä BťI5233Aa LOBSTER 1S44S LOC FPA4Í4J NtTRATEPOS NITRATE POS ■«TRATE MEG NITRATE DUPE NEG HTTfUTE DUPE NEG SAFETY DUPE NEG Ftge note Ftge note Ftge nate Ftge nale rtge Kote Ftgte note 3 X sftr X »2- eftj- +41ft 449ft in Ihiscop^ X 4 X 547" 1 K 5ft7- 5ftll* F ash t;ii« X 5 X Lfm" K lftH' X X b X IHM' K lHtl4* llftLO fbsh «le lOfltt* 7 X MT frames X HT Frames 2ftJ" 3ft3- S X Qfll-- splice nikJscene X prmŕ 9ftľľ íňrůupň SUA« 23ftM rteh title attaí 23ft]: T2 X T2 X T2 X IM 9 X ZW X Bö* 2ft 14- 3ftT 10 X SR2- ^f1*6 X prínt 5ft2" through SftT" Sftior IL X ifta* X 3ftr 2ft 14- 3fi3" 12 X í-f:: 2" X 6ftĽ- 6t2- X 13 X 4fuľ X íŕtll" 4ft*" X 14 X 711- X 7ftl- Ifti- Flash WEs- 8ft 14- 15 X í-iftĽ- X 1'ríU' 4ftl" 15813 16 X —■ xs. x llftlB-' through ŕ. ..." llft6- Flash lfET B 10/28/2007 SHOT BFI X202242BA BFIK2022604A BF: 2C3-3 2 5 5A BFI 5233Aa LOBSTER 15D4S LOC FPA4Í43 NITRATE POS NITRATE POS NITRATE HEG N [TRATE DUPE NEG mnu té DUPE HEG SAFETY DUPE NEG Ft« ľ-ls Ftae nota Hne nota Ft9C note Ftne Note Ptoe mrte 17 X splice midstere lflftH* - miasng ftgt is in Lobster X lMtl4- though SpXCE ísftj- flash til tes müscene sftz" T3 X T3 K "3 X T3 IS X Mltt5- nr-üSe x ŕrínŕ 14ltl5- tfx-Qiigh SPfte lefts* litr 19 X sw- K 5TO* 4ftior 4ftior 2D X 3fticr K 3ftur 3ft3" 2fW 21 X I4ft5* K 14«? 13R Hash «tes mid scene r insert attafl 12R13 22 X 1R3" K Iítí" X lftV 23 X mu- y 1^:2 iftior insert at tau iftiř- 24 X 4, spike X 2ft4" thraupä gÉx 5Í 2fi 25 X 26ftfl" S -26ftP," ninn- insert at aSft9^ tail 24fVJ- 26 X 3ftl2" K Jftl2" y 3ftr 2? :< ]1^" K 1 11-ftÉ" iirij l2ftl& ? SHOT BFI X202242BA BFIX20226Q4A BFI 20M165A BFT. 5233Aa LOBSTER 15D4S LOC FPA4Í43 NITRATS KS NITRATE POS NITRATE HEG NITRATE DUPE NEC NTTMTE DU F E ľiE-3 SAFETY DUPE NEC Ftge note Ftne not« Ftg* nöte Ftg« nole Ftge Note Ftge note 23 X „b.-., spltce llft7 mídW K pnnŕ SpXCE uftar I2tS" T4 X T4 K T4 K T4 29 X «">■ n,«™ K print 7 MO" rtraugŕi 5Z ĽS SMS" JJŤTt "■í -" ípHce Wtll* prwrt íťVÍÍUJÍt spaces 30 X 71U1- K Tŕtdl ■ 6ftl0" TUF 31 X 4 teíi filUl" »f^ Frame X 6rr.ll print tfxough punches aior tatu* 32 X 2P19- K 2fW punch« iiiast Frame iitii* x 33 X nt3" JE 1J--Ě «u* 2ftřf 34 X 55* X 55ft yjŕ.i zatz" 35 X :$r:- K 1E11J- 16K2- :2irů" 36 X 3f*ir K 3ftL3" 3ft&" 4flr 37 X liftl" 5ft join 3í 121,1 t««. dupes insert-at lift U,U 6H5" 3B X star lift tfrrougri oaromp 9ftS" X 4fl3" 39 X MřtMJ* 4ft wftn>" LíftH icfte* 40 X 2ftS" Decomp- X Jtl" 3rtl2n 3ftľ 20 SHOT B F| X202242&A B=lX2022ĚQ4A BF| 2&33265A bf[52334a LOBSTER 1534-a LOÍ f PA 4*43 NITRATE POS NITRATE POS NITRATE HEG POTRATE HJ PE NEC NITRATE DUPE HEG SAFETY DUPE NEG Fttw rwte Ftne íwíí Ftoe note Ftae note Ftne ľ. ote Ft4e mrie 41 41 S.42 ate -.»„ attached end of there« K 4ft 4ft4" TftJ- lftr 42 3fl X 5ft2' 3ft7" 3ft*' 4ft2- 43 X X 4* X K X" 44 X X ľtí ' x X X 4S X X 2ft7" x líti" 2fl6- 46 X 4fll5" Oecomp 4lt at 4ft«- 4fHT 47 X 2ftS" Decomp 2fta- lftl4" °r frames 2m»- 48 X 5Ftl" Decomp 4(1 Cfrmi^ŕi oacorp sitr 41115- 2fU" 49 X X lftlľ 13- ré.Tes lltr K SO 23ho X J4ft 23ftlD<" 23ft2" K 51 2H2- X 3ft aftr Ift4" insert at tai K 52 11*4" x ^T:a lfW K K 53 3Dftl4 x 19ft 20ftU 30ft3 ■ X '^- Or: x etii- 6ft =ři X TS T = x "5 "5 X -5 55 ST frames :< 3ft5" 9" ré.-res 5- 3fi 55 2ň9" x 2ftl4* afw Jftl5" 2ftlDT 57 Lftl3~ x í íaij" iřiis- 'TÍ31 tail 2ftl4' II SHOT BFI X202242&A BFIX2023504A BFI 2039 265 A BF[5233Aa LOBSTER 1EQ4-B LOC FPA 4-943 NITRATE POS NITRATE POE NITRATE HEG NITRATE HIK NEC NtTOATE DUPE HEG SAFETY DUPE HEG Ftge npte Ftge nate Ftpe nate Ftge ngle Ftge Note Ftge npt-e TÉ T6 K T6 T6 X T6 53 íft&~ X 6ft Sft6" X 13" frames £9 ifW X 3\ 2ft9" 2ft3- 10" frames SO 3ftia- x 31 3ftur JřtS" X e: 2tr x 3ft 2ft2" l"t7" X 52 ::f;9" x 9ft lOftff" X jftgp 53 M" ."ra.ríÉS x K 14" ŕrŕ.1»í ior fra-r-äi 12" .'ráfflÉS 54 ilŤLř. x 3ft 2ftl5- 2ft4" X 55 Tft x 7ft 7ft Ót3- SftlO- SE 3fl4' x 5T-5 3ftf 2ft X 67 4fl x 1fh ends 1 atxuptir *ft 3ft*" X sa ifts- x X 2ftS" ift2" lftW 59 3ftľ x X 3ftl" 2ft6" 3ftl0" 70 i«r x X IftS" lfl:4" 1-ftW" 71 2117- x X 2ft7- IftS" 15" fraiTies 72 3*1* x X 3ftl" lftl4" X 73 SftlO" x X SftlO" 4ftl" X 74 4ftiy x X Íftl5" -m AU15' 75 4fm x X 4 ft 13" 3ftl4- 2fti" 76 SW x X Et9" ÉT 3fl7" 77 i&nn x y. LJhL^ MtL2" inrti2 7S 3ft&' x X 3ft6" 3ft3" 3ft ar 79 llň3- i X Uft3T LLlTL" llftS" ao 3i-.: 1 X frames 3ftľ jnsswt^ mctscene 2ft&" 3ftr :: SHOT BFt X202242BA BFI*20226Q4fc B FI 20392*5A BFT5233Aa LOB5TER 1904* LOC K JA +£43 PMTRATE POS HtTKATÉPOS NtTRATE *JEG NITRATE DUPE N EG H ["HATE DUPE HEG SAFETY DUPE HEG Ftge note Ftge note Ft-g-s nate Ftg« note ftge Note Ftge note Si 12' frames K X 12" frames 6" frames 13' .'raffles e; ift í X 2 ft 2ft4' 3r:.r E3J: j( X x * r Ham« 12" ň-5ffles H 2r:5" X x 2ft5- ;íi- 2ftr ĚE. :ltl:" X x 1IW3" 1^2 ' L-tlä" 87 4ft6* X x W 4ÍW 5ft LfťL3 x x 2Ftl3" íftr . afti? Stt" x x 5111" šťtlL «*- BS 4ftl3~ x x 4!ftl3" SrtlS' 4ftl3T 90 lftl5" x x lflí5- W6- 2fl7- 91 lítLJ' x x 2 ft 13" 4ft7- jhÉ »2 2W x x 2*ti" LŕllC ihs 53 3ň+" x x jt-" 5*tl-" 6ht~ 94 IftlS" x x lftlS- Ifti" . iftiar »S 5,115 aura** x x 5ftl&" íofti- SfH- 96 X x x x 2ftl3T X 97 X x x x 2flS" K 9S K x x x 13ftľ K '--■ NFTVA 2005 Restoration's Sources This table gives a colc^r-cccsd refrén« rar the source of sšch s.-ot. Lsngtr: 74?r: Sinrt Starca 26 p.^i k2C22f.:m* 27 s:: ■;:-■-■-■■ 2a LOC FF* 49« H I :ONT .'VA\T 29 in K2C2263+A 30 EH X2U22ÓWŕ 31 &H K2U22ÓW* 32 =:: ■ i:; ~ j : - - 33 s: ■:::^r"^.- 34 e = : vi::2e;-:- 35 rľ: :-:^í2ó3Jŕ 3S E^l X2C22Ě.[MA 3? = ~l :-:2C226^ir 3d Ě"l lííCÍSŕjJŕ 3? = = : :>:;::ľr^.- 40 BR 5233 Aa 41 &FI5233Aa 42 rT: . ::cjí5.a 43 P.H 20352b5A 44 ž: ?:»2ě5a 45 BH 20392É 5A 4Ě E.FI5r33*a 4? ■: . }£2ríů 43 BTSij^r 49 = *: 2-: ss 2&5A SO &=1 20W265A 51 BFI 20352t = « 52 ľ : a.^;:í- sum Source i LOB&TF.R. 1SÚ4S 2 LOBSTER ]S04Ě -1 WHAT HE SÁV.1 3 BF] K2Ü22&04A LOBSTER. 15« S 1 5 s3i í2c;2c:Mŕ č LOBSTER. 15043 LOBSTER. 15CUS LOB&TER ]504& ľ 8 ~Š~ THE!Jr-E <--:... LOB&TER IHH& LOB&TER. 15JMS ÍE 11 BFI X2022&04A 12 BFI Í2022&Ů4A J3 BFI Jf2n22&04J4 14 BFIK2D22&04Ä 15 BFTK2D22&04A 16 BFI X2022&04A 17 BFI K2D22&04A T3 KEYSTONE PLA_ 1 1* 19 LOB&TER 15045 E=l K2t22&:J+A 2Í BFI 9C20226O4* 21 BFIX2022&3« 22 BFI X2022&C4A 23 BFIX2022&Ů4A 2í BFI K2022&04A 25 LOB&TER 15048 1 "- Shut Source 7& Ě;l K2C2í428ŕ 77 BR X2A22429A 71 Ě;l K2l2242£.g 7í E-H I2.r_.22d 28* SO EH :■:__■. 22^28* 81 :: ■_:_■-■.- SZ Loc ==■* -i--: SJ Loc ".^ -^: 84 6=1 K2C2242ĚIA as = = 1 I(2Í_2242_!A SB. Brl K2C2242ŕ.,u 87 BR M__r.2__42ííŕ 8« BT K20224J3ŕ 8» r = _ ■_:__:-_:..- 90 __ =_, ^_ 91 LOC FP* -í94_ľ 92 LOCFPAÍWJ 93 ._:: =-.-i --r--: 94 5rl K2C22428A 95 LOBSTER 15« S 96 __í__-__-ľ^ 1503S 97 loďs~er 150JS 9E LOBSTER 15013 Shot Source 5J z \ X2ZZM2Sfi M en scssííhú TS THEINTCRftUFT.. 55 BfT 2« 92&5A 55 BfT 203 926SA 5T Bfl 5Z_i3A__ 16 *A FIRE! JUST™ sa arl Z2Z?2A2££ 59 BFT K2022423A 60 BFT K2D23423A 61 BFI K2&2242SA 62 BFI K202242SA S3 BfT K2D22428A 64 BFI K2022423A 65 BfT K2IH__428A. 66 BH 20392&5A 6? BfT K2&22423A es en Sľí;2-!2EÄ 69 en 12.122428^ 70 BfT £__D2__42aA 71 BFT £202242SA 72 BFT K2[_2242SA 73 BFI X.2n2242SA 74 BFT K2D=2242SA 75 BHX__022423A :' Titles The intensities table shows the text of the intertitles in the various copies. ■ The catumn ort the right gives the text of the tides in the restoration. The line breaks are shown by / * Keystone indicates originál Keystone intertitles. • WHP indicates the Eides of WH Productions reissues. The prtjjecťs research has shown Biat these titles are the dosest to the original text of the reissues. WH Productions reissued Chaplin's Keystone Films from the late nineteen teens and printed initially from the original negatives. WHP WHP WHP KřYSTOHE RESTORATION from BF1 X M 22 KM A Ten __f: rrom LOC FPA 4545 from BFI 2i_i__92&5A HFTVA 2C05 Tl T2 ■,\-A'Hl SAW Dři THE SCREEN THEM THE! KEYSTONE GIRL . APPEARED WHAT HE SAW ON THE SCREEN1 THÉH THE KEYSTONE GIBL/APPEAREO THEN THE KEYSTONE QRL/ APPEARED 13 PLATERS- V ARRJVMG AT THE /STUDIO KEYSTDHEftAYERS.. ARRIWHG AT THE ,'" STUDIO KEYSTONE PLAYERS/ ARRIVDtG AT THE ŕ STUDIO T4 "1 DONT WANT ŕľľ'"6UK£ AROUND HE_RE" T DONT WANT ANY BUMS/AROUND HERE' 1 DOtľl WANT AMY BUMS / AAOUHO HERE" T5 the intemľ^ed work; cdmtjsjec ~HE [rJTEB_ÍLP_ED WORK / COWTTNUED THE inTERRJFTCD . WCRK CONTINUED T-E I-.-EÍRJF7ED WCSS CCVTľHUEľi TS -A FIRE! JUST WHB.T WE/HEED TO FINISH THE V PICTURE" ■A FIRE! JUST WHAT WE / HEEDTOFIHISHTHE/ PICTURE" 'A FIRE! JUST WHAT WE / NEED TO FINISH THE/ PTCTURF ~A FIRE! J LFST WHAT W E f HE ED TO FINISH THE / PICTURE- 16