10/31/2007 1 Den světového audiovizuálního dědictví * Dne 27. října 1980 přijala generální konference UNESCO v Bělehradě Doporučení o ochraněUNESCO v Bělehradě Doporučení o ochraně pohyblivých obrazů (Recommendation for the Safeguarding and Preservation of Moving Images). Z iniciativy Národního filmového archivu a České komise pro UNESCO podpořené dalšími národními komisemi přijala 33. generální konference UNESCO v Paříži návrh vyhlásit tento den Světovým dnem audiovizuálního dědictví. * www.nfa.cz LAKUNA 10/31/2007 2 Lakuna * lacuna ­ lat. chybějící část, mezera * Cesare Brandi * ,,lakuna, pokud mluvíme o výtvarném umění, je přerušením ve figurativním tkanivu díla" [Brandi, 2000: s. 18] * Problémem v případě lakuny není to, že něco h bí l t ž ě ř bý á l k á ůjchybí, ale to, že něco přebývá: lakuna má svůj tvar a barvu, které nemají žádný vztah k původnímu dílu; působí jako cizí těleso * vztah figura/pozadí 10/31/2007 3 Lakuna ve filmu * nejen narušení tkaniva figurativního, ale také tk i ti íhtkaniva narativního * [Canosa, 2001: s. 1089] * Lakunou ve filmu můžeme nazvat jakoukoliv chybějící část, od škrábanců v obrazu po celé chybějící kotouče filmuchybějící kotouče filmu * Je to právě lakuna a postoj k ní, která odlišuje t á í fil d ji ý h ě írestaurování filmu od jiných umění * Na jednu stranu musíme lakunu označit, hlavně takovou, která by jinak nebyla patrná, na druhou stranu jsou možnosti jak to provést omezené * extrémní řešení: vložení pásu černého filmu * [Mazzanti, 2001: 18] 10/31/2007 4 É ÁETICKÉ OTÁZKY Poslání archivu * Uchovávat pro budoucí generace: ­ jednotlivé filmy; ­ film jako médium, ovlivněné lidskou kulturou a zpětně ji ovlivňující; * Otázky: ­ Jaké filmy uchovávat?Jaké filmy uchovávat? ­ Jakým způsobem je uchovávat? 10/31/2007 5 Jaké filmy? * Většina archivů na otázku částečně odpovídá ý t á d í hi h á jísvým typem: národní archivy uchovávají národní produkci atp. * Měly by archivy uchovávat jen ,,mistrovská" díla?díla? * Jak by měl být prováděn výběr? Jakým způsobem filmy uchovávat? * Ve formátu a na nosiči co možná nejbližšímu t ů d ítomu původnímu. * Jaký je původní formát a nosič filmu? (např. problematika substandardních formátů) 10/31/2007 6 ? Je lepší kvalitně a nákladně restaurovat jedno i t ké díl b l ň ěj kýmistrovské dílo, nebo alespoň nějakým způsobem zaopatřit větší část sbírky? Kvalita nebo kvantita? Co je to film? K čemu chceme film používat? Jaká je úloha filmových archivů? 10/31/2007 7 * Etický kodex FIAF: htt // f /i d ht l?f id 40903http://www.nfa.cz/index.html?faid=40903 * Etický kodex australského archivu: