12/4/2007 1 Stručné dějiny filmových archivů Raymond BORDE (1983): Les i é th L Editicinémathques. Lausanne: Editions L`Age d`Homme. Í ŠZROZENÍ MYŠLENKY 12/4/2007 2 Něco nenahraditelného * Kinematograf zaznamenávající ­ každodenní život ­ důležité události (politické, kulturní) ­ cizí země Boleslas Matuszewski * * 1856 ??? * 1897 stal se fotografem ruského cara, a začal natáčet na lumiérovskou kameru * 1898: ­ Une nouvelle source de l`histoire (březen) La photographie animée ce qu`elle est ce qu`elle­ La photographie animée, ce qu elle est, ce qu elle doit tre (podzim) 12/4/2007 3 Archiv * idea poskytnout budoucím generacím přesný a nezpochybnitelný obraz současnosti * druhý text dokonce předjímá funkce a oddělení budoucích archivů ­ průmyslová kinematografie (patentní právo) ­ lékařská kinematografie (sledování nervových onemocnění) ­ vojenský archiv í t í b č j­ místní obyčeje ­ symfonická hudba a důležití dirigenti, tanec a divadlo ­ rodinná kinematografie ­ policejní vyšetřování Požadavky * filmová sbírka musí být veřejná * a podporovaná ústředními orgány státu * právo povinného ,,výtisku" * zpřístupnění projekcemi (u vojenských snímků s potřebným zpožděním) * nabývání sbírek dary z pozůstalosti výměnounabývání sbírek dary, z pozůstalosti, výměnou * vydávání periodika s celoevropskou působností * důraz na zachování negativů 12/4/2007 4 Omezení * Matuszewski se omezuje na dokumentární snímkysnímky ­ speciální komise by měla vyřazovat takové filmy, které jsou jen zábavné a nemají žádný přínos pro konkrétní okruhy zájmu * užitkovost je důležitá pro sbírky až do konce období němého filmu ­ všechny sbírky před r. 1930 jsou účelové ­ výukové, y y p j ý , vojenské, soudní, oborové ­ žádná se nezabývá kinematografií v jejím celku a většina z nich vylučuje fikční filmy * Boleslas Matuszewski: Nový historický Il i 1993 č 2 87 91pramen. Iluminace, 1993, č. 2, s. 8791. 12/4/2007 5 Předarchivní sbírky * 1894: Copyright Office, Washington * 18957: filmy bří Lumiérů u Lyonského soudu * 1898: Matuszewského projekť 1898: Matuszewského projekt * 190111: sbírka abbé Joye v Bâle * 1906: založena sbírka Alberta Kahna (každodenní život) * 190611: nerealizovaný projekt archivu v Paříži * 191112: sbírka novináře Ankera Kirkebyeho v Kodani * 1917: založení sbírek vojenských filmů v Berlíně, L dý ě P řížiLondýně a Paříži * 1920: otevření General Film Library (New York) ­ prodej archivních záběrů * 1926: sovětský archiv dokumentárních snímků * 1928: projekt British Empire Film Institute v Londýně Ukázky * Det frste filmarkiv/ The First Film Archive ­ filmy natočené pro deník Politiken (Anker Kirkebey) 12/4/2007 6 ÍPRVNÍ ARCHIVY Stockholm * 31. října 1933: Svenska Filmsamfundet * shromažďování všech filmů ­ i zábavných * Bengt IdestamAlmquist (novinář, spisovatel a později filmový historik) 12/4/2007 7 Berlín * 1934: Reichsfilmarchiv J h G bb ľ Joseph Goebbels * nejprve zákaz ničit či vyvážet negativy filmů bez povolení Reichsfilmkammer (prosinec 33) * 6. 12. 1934: na shromáždění Reichsfilmkammer Goebbels oznámil založení archivu, v té době s 1200 filmy, ,,umělecky a kulturně důležitými" * oživení domácí kinematografické výroby Londýn * 1935: National Film Library * základy v Commission on educational and cultural films (1929), v r. 1933 založen British Film Institute, a později v jeho rámci i filmová sbírka * Ernest LindgrenErnest Lindgren 12/4/2007 8 New York * 1935: Film Library při Museum of Modern Art * Iris Barryová * první veřejné projekce archivních sbírek Paříž * 1936: La Cinémathque Française * vytvořená z filmového klubu ­ Henri Langlois a Georges Franju * Jean Mitry jako archivář 12/4/2007 9 Brusel * 1938: Cinémathque de Belgique * belgická surrealistická skupina (André Breton) Sbírky při filmových školách * 1934: sbírka pro výuku při moskevském VGIKu, dější G fil f dpozdější Gosfilmofond * 1937: sbírka při Centro Sperimentale v Římě 12/4/2007 10 * počáteční iniciativy jednotlivců ­ činných ještě v poválečném období, až do 60. let * nostalgie po němém filmu ­ několik let po nástupu zvuku ­ kánon důležitých snímků (např. v Belgii jedním z prvních filmů Křižník Potěmkin)prvních filmů Křižník Potěmkin) FIAF * Oficiální názvy: ­ La Fédération Internatinale des Archives du FilmLa Fédération Internatinale des Archives du Film ­ International Federation of Film Archives ­ Federacion Internacional de Archivos Filmicos * 17. června 1938 * setkání zástupců 4 archivů: Iris Barryové a Johna Abbotta (New York), Olwen Vaughamové (L dý ) F k H l (B lí ) H i(Londýn), Franka Hensela (Berlín) a Henri Langloise (Paříž) * první kongres 26. července 1939 v New Yorku