Shrnutí učiva PS 2007 (vybraná témata) Úroveň měření Úloha Přiřaďte úroveň měření (nominální (N), ordinální (O), intervalová (I), poměrová (P)) uvedeným proměnných a zatrhněte míry centrální tendence, které je možno pro danou proměnnou použít (modus, medián, průměr). o vzdělání (3 kategorie: základní, střední, VŠ) N O I P modus medián průměr o roční příjem domácnosti (v Kč) N O I P modus medián průměr o barva očí (modrá, hnědá, zelená, šedá, ostatní) N O I P modus medián průměr Populace, výběr Popisná statistika Kterou míru centrální tendence? Úloha o Rektor univerzity chce zjistit, jaký je plat absolventů 5 let po promoci. o Histogram zobrazuje rozdělení hodnot ročního příjmu náhodně vybraných 474 absolventů. Úloha Úloha o Kterou střední hodnotu je v tomto případě nejvhodnější použít? n průměr (34 419 dolarů) n medián (28 875 dolarů) n modus (30 750 dolarů) Induktivní statistika Odhady Testování hypotéz Chyby typu I a II Testování hypotéz o rozdílu průměrů Analýza rozptylu Úloha o Psycholog chce prozkoumat, zda se liší úroveň neuroticismu u patnáctiletých dívek a chlapců. Vybere náhodně 200 patnáctiletých osob a administruje jim dotazník, ze kterého získá skór neuroticismu. Porovná průměr pro chlapce a pro dívky. Úloha o Jaká bude nulová hypotéza? n Průměrný skór neuroticismu se u chlapců a dívek liší. n Průměrný skór neuroticismu je vyšší u dívek než u chlapců. n Průměrný skór neuroticismu se u chlapců a dívek neliší. n Průměrný skór neuroticismu u chlapců a dívek se neliší od průměru dospělé populace. Úloha o Jakou metodu porovnání průměrů dívek a chlapců byste zvolili? n t-test pro nezávislé výběry n t-test pro závislé výběry n faktoriální analýzu rozptylu n analýzu rozptylu pro opakovaná měření Úloha o Klinický psycholog zkoumá psychologické faktory hypertenze. Náhodně vybraných 33 hypertoniků porovná s kontrolní skupinou 38 osob s normálním tlakem v několika charakteristikách, mj. úrovni úzkostnosti (měřené dotazníkem STAI). o Níže uvedené tabulky obsahují výsledek porovnání průměrů úzkostnosti hypertoniků a zdravých osob t-testem. Je mezi nimi v úrovni úzkostnosti statisticky významný rozdíl? Úloha o ano, na 5% hladině významnosti o ano, na 1% hladině významnosti o ne, rozdíl není statisticky významný o pro určení statistické významnosti by bylo třeba provést ještě mnohonásobná porovnání Předpoklady t-testů a ANOVA Porovnání výzkumných plánů