n Systémově-interakční přístup, vznik rodinné terapie, základní koncepty a pojmy n Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí n Psychodiagnostika v PPS (diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí, vztah diagnostiky a psychokorektivního procesu) n Systémově-interakční přístup, vznik rodinné terapie, základní koncepty a pojmy § Rodinná terapie se začala zvolna vyvíjet po 2. světové válce § Výzkumní i kliničtí psychologové si více všímali významu současné pacientovy rodiny při utváření a udržování jejich psychických poruch § K tomuto rozvoji přispělo zkoumání vlivu rodiny na vývoj schizofrenie (na počátku 50. let se mu intenzivně věnovali: antropolog G. Bateson a skupina z Palo Alto – kteří zkoumali patogenní vliv dvojné vazby ve vztazích dítěte k rodičům, T. Lidz a jeho spolupracovníci na Yale zkoumali malé skupiny mladých schizofreniků a povšimli si nezralosti rodičů, která vedla u dítěte k pocitům nejistoty a následnému obtížnějšímu odpoutávání, nezralost rodičů zkoumal v této souvislosti i M. Bowen v Bethesdě, který si povšiml emočního odstupu mezi rodiči schizofreniků a jeho nástupce L. Wynne zabývající se vytvářením identity jednotlivých členů rodiny) a souběžné rozvíjení obecné teorie systémů L. von Bertalanffyho. n V návaznosti na výzkumy schizofrenních rodin se začala rozvíjet i praktická terapeutická práce s rodinami § S. Minuchin – se zaměřoval na rodinné subsystémy a zdůrazňoval jejich hranice (jasně definovaná rodinná struktura, která je pružná a kohezivní x rušivé rigidní koalice) tzv. Strukturální terapie rodiny z chudinských čtvrtí New Yorku ohrožené disociálním vývojem synů § klinické zkušenosti psychoanalytiků – N. Ackerman – důraz na získání náhledu na opakování nevyřešených problémů z dětství § postupy zdůrazňující kladnou emotivitu a její projevování – V. Satirová – 4 nesprávné rigidní vzorce v komunikaci členů rodiny: obviňující, usmiřující za každou cenu, chladně racionální a nevěcnou-rušivou § behaviorální přístup – R. Liberman – zaměřený na trénování otevřené a pozitivní komunikace a na racionální řešení problémů § M. Bowen – důležitý úkolem terapeutické práce je dosažení diferenciace každého člena rodiny, jehož představa o sobě není závislá na mínění rodiny – tzv. Terapie rodinných systémů n Systémové myšlení zdůrazňuje cirkulární kauzalitu n Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí n Psychodiagnostika v PPS § U poradenských psychologů si nejčastěji vyžádá diagnostické vyšetření : § škola § příbuzní klienta § praktický obvodní lékař § psychiatr § orgán vyšetřování § klient sám n Diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí § Nejčastější typy diagnóz: § poruchy psychického vývoje (nerovnoměrnost ve vývoji) § poruchy chování a emocí § neurotické poruchy § behaviorální syndromy (fyziol.+somat. faktory) § mentální retardace n Nejčastěji diagnostikované psychické jevy: § školské schopnosti § psychický vývoj § intelekt § paměť § vnímání § osobnost § neuropsychologické jevy § patologie osobnosti § nadání a tvořivost n Typy používaných metod: § výkonové testy § projektivní metody § dotazníky § posuzovací škály n Vztah diagnostiky a psychokorektivního procesu: § Nejpoužívanější psychodiagnostické metody: § inteligenční testy (Raven, PDW, IST, T-M) § specializované testy schopností (školní zralost, lateralita, kognice) § projektivní testy (Baum test, Lúscher, kresba postavy, kresba rodiny a začarované rodiny), semiprojektivní test Antony-Bene), Projektivní interview § Reverzní test, test obkreslování, zraková percepce, specifické poruchy učení, úroveň čtení, Kern-Jiráskův test, Geselova vývojová škála, Obrázkově-slovníková zkouška § zjišťování patologie: CMAS, CDI, Beckova škála deprese, MMPI § organicita: Bender Gestalt test, Grassiho test organicity § interpersonální vztahy: Anthony-Bene, ICL, ADOR, CATO, Začarovaná rodina, Dotazník stylů výchovy