PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI: n Hyperaktivita n Impulzivita n syndrom LDE (lehká dětská encefalopatie) n LMD (lehká mozková dysfunkce) n Hyperkinetická porucha n Hyperkinetická porucha chování n Porucha aktivity a pozornosti ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) n Porucha pozornosti ADD (Attention Deficit Disorder) PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI: n V 50. letech se setkáváme s pojmem LDE – ve smyslu lehčího časného poškození n Později přichází pojem LMD (zvláštní a omezené zájmy, ulpívavost, nezájem o kolektivní hry, obtížné chápání pravidel, omezená, nebo žádná schopnost symbolické hry, konstrukční a jednoduchá napodobivá hra, obtížné rozlišování reality a fantazie), či n MMD, přičemž tento název poukazuje na biologický základ obtíží. n Název LMD byl jako příliš široký postupně nahrazen užšími pojmy, popisujícími projevy poruchy: ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou ADD – porucha pozornosti VKP – vývojová koordinační porucha Specifické poruchy učení n Od 80 let se ve Skandinávských zemích a Austrálii nově objevuje termín DAMP (Deficits in Attention, Motoric Control and Perceptual Abilities), který je širší než pojmy ADHD a ADD, ale ne tolik široký jako pojem LMD. Tento pojem zahrnuje problémy v pozornosti, obtíže v pohybové koordinaci, problémy v percepci, obtíže v porozumění a rytmu řeči, v porozumění slyšeného, přičemž všechny problémy se mohou vzájemně kombinovat, nebo se některý z nich nemusí projevit vůbec. § Příčiny vzniku poruch pozornosti a aktivity jsou mnohočetné: n prenatální a perinatální vlivy n organické postižení CNS n genetické faktory n vlivy prostředí n Diagnóza převažuje u chlapců–podle MKN-10 v poměru 3:1 n Problémy dětí se promítají do všech oblastí jejich života, obtíže zpravidla vynikají při vstupu do školského zařízení. OBRAZ DÍTĚTE S DIAGNÓZOU ADHD A ADD § Obraz poruchy se mění v průběhu vývoje dítěte v souvislosti s dozráváním CNS a promítá se do něj rovněž výchovné působení. § HYPERAKTIVITA § PORUCHY POZORNOSTI § IMPULZIVITA § EMOČNÍ LABILITA § OBTÍŽE VE VZTAZÍCH – nižší schopnost empatie § PORUCHY EXEKUTIVNÍCH FUNKCÍ – snížená schopnost seberegulace, problémy v plánování činnosti, ulpívavost na osvědčeném způsobu řešení problému, obtížné rozhodování § NÍZKÁ VYTRVALOST § PROBLÉMY V MOTORICE § Velmi často bývají přidruženy ještě další obtíže: specifické vývojové poruchy učení, poruchy chování, poruchy řeči, či problémy ve vizuální a auditivní percepci. SPECIFIKA PORUCHY POZORNOSTI ADD n Diagnóza se odlišuje v projevech hyperaktivity, která zde není přítomna. n V obrazu poruchy dominuje pomalá školní práce, dítě působí dojmem, jako by žilo ve svém světě a nevěnovalo školní práci pozornost. n Děti jsou málo aktivní a nesamostatné („kam ho postaví, tam ho najde“). PRŮBĚH PORADENSKÉHO PROCESU A DIAGNOSTIKA ADHD i ADD n Anamnéza: kromě standardního postupu věnujeme větší pozornost prenatálnímu vývoji a jeho komplikacím, ptáme se na možné genetické vlivy, věnujeme se podmínkám prostředí. Zjišťujeme projevy dítěte od narození – zpravidla jsou rodiči popisovány 2 typy chování: n dítě je od počátku vývoje neklidné, uplakané, nespokojené, dráždivé, má poruchy spánku (např. obrácený rytmus) n v kojeneckém věku je miminko spokojené, teprve později-zpravidla v batolecím období začíná být hyperaktivní, zlostné, neposlušné, apod. n Pohovor s rodiči: probereme chování dítěte v různých situacích, ptáme se na schopnost soustředit se, udržet pozornost, vůli a vytrvalost, event. ulpívavost, zajímáme se jak často mění dítě své zájmy, jak se projevuje chování dítěte – zda je obratné, nebo nešikovné, zabýváme se i jeho sociálními vztahy. n V této souvislosti jsou velmi cenné zprávy pedagogů. n Vlastní vyšetření: n 1) pozorování: všímáme si veškerých projevů dítěte v průběhu vyšetření, zaznamenáváme nápadnosti v aktivitě, motorice, vyjadřování, navazování komunikace, případné emoční reakce, napětí a tiky, vytrvalost při práci, úpravu oblečení, atd. n 2) rozhovor: všímáme si zejména zvláštností v řeči (výslovnost, vyjadřování, artikulace), zaměřujeme pozornost na vztahy v rodině, mezi vrstevníky a ve školském zařízení. n 3) zjišťování úrovně rozumových schopností:používáme zejména komplexní intelektové testové baterie pro příslušnou věkovou kategorii (WISC III, TM, Kaufmanova baterie, SON-R apod.). n Sledujeme rozložení výkonů mezi jednotlivými subtesty i verbální a neverbální částí – zaměřujeme se i na vnitřní výkon v jednom subtestu. n 4) zjišťování úrovně parciálních schopností: O/ administrujeme testy pozornosti (např. číselný čtverec) O/ zjišťujeme úroveň jemné motoriky pomocí kresebných testů (test postavy, obkreslování) O/ vizuální a auditivní percepci O/ pravolevou orientaci, lateralitu O/ paměťové funkce, schopnost plánování, exekutivní funkce O/ (emoční ladění, osobnostní charakteristiky, dg. SPU) n Závěr vyšetření a doporučení: s rodiči probereme výsledky vyšetření, podle obrazu poruchy dítěte zvážíme, zda nejsou nutná další odborná vyšetření (neurologické) a následná spolupráce s pedagogy. n trénink pozornosti – KUPOZ – cvičení na soustředění n trénink vytrvalosti n nácvik koordinace pohybu a podpora rozvoje obratnosti n EEG biofeedback n relaxační metody n arteterapie n režimová opatření n rozvoj představivosti a způsobů řešení problémů n rozvoj strategií zvládání zátěžových situací n začlenění do vhodné zájmové skupiny DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST