INTERPRETAČNÍ TABULKY 1. VÝŠKASXŔEDNl-ZÓríYŕ^-^:LJ - , ._..- ; ,^.7/.- v-;::v:Ť •^■^•5^- =-: - r^A^..-.' r>ř-... ... ; VÍ^S1- ' Malá ^ŕiká. malý dynamický náboj, smysl pro střízlivost, realitu, důslednost, uvážuvost, pozorovací schopnosti, úzký formát, malý okruh zajmú, komplex inferiority. Astenícký reakční stereotyp. Sensitivita až senzitivní vztahovačiiost. Symptomatologie obsedantně fobická, pedanterie, anxleta, introverze. dobré až hypertroŕícké sebevědomí, činorodost, aktivita, s fenické reakce, extroverze. Dobrý sociálni kontakt. Široký okruh zájmů. Preferuje celek pred detaily. Afekuvní labilita. Lehkomyslnost, dominantní skupinové tendence, malá sebe kritičnost, malá prozíravost 2. ROmÍLNO^T. DÉLEK Malá Velká střídmost, umímenost, pasivita. V extremních případech lhostejnost. Pohyblivost, aktivita, činorodost. Velký rozdíl mezi ambicemi a reálnými možnostmi. Akcentovane horní delky Akcentovane dolnŕ riŕllrv abstraktní typ myslení, schopnost nadchnout se pro praktické sklony, spíše technické nadáni, smysl pro myšlenku, nezřídka chybí reálný kritický pohled. Vztah realitu, vztah k tělesné aktivitě k duševní aktivitě 3. PRIMÁRNI SIRE Úzké písmo introverze, zdrženlivost, ostýchavost, rozpačitost, uzavřenost. Bariéry v sociálním kontaktu. Krycí tahy ~ konštituční neuróza f SirqkéH písmo extroveFze, dobrý sociální kontakt, aktivita, pohyblivost, bezprostřednost. Nenucenost, malá soustředivost, netrpělivost _______ 4. PLNOST PÍSMA prevaha abstraktniho myšleni, teoretický typ, věcnost, 1 převaha konkrétnihc a praktického myšlení, kritičnost, fantazijní chudost vnímavost, představivost, malá kritičnost, spekulativní _____________________________________________ j přístupy k řešeni problémů__________________________ 5. SEKUNDÁRNI SIRE Ma^L Y.clká introverze, skromnost, pomalé psychomotorické tempo j sociální exhibice, extroverze, sklony k formalist 6. PLYNULOST PÍSMA Malá Velká nízká integrita osobností, malá adaptabilita sociálni Citová chudost Sehizotýmie (spise pesimista) Analytické schopnosti. Zabývá se spíše detaily než celkem. Originálni a nestandardní myslení. Často neurotický terén_________________„_______ dobrá sociálni přizpůsobivost, integrovaná osobnost, I prakticky orientovaný typ. Cyklotýmie (střídání nálad). Smysl pro realitu. Malý smysl pro detaily, malá originalita, spise převzaté modely a stereotypy dleD. Steinhäuselové, 1993 7. TERCIÁlJNl ŠÍŘE. MMá_ extroverze, intenzivní potřeba sodálního kontaktu, cružnost (často bez volby), podezíravost vztahová čnost Yelká introverze, uzavřenost, nesdílnost, chudý sociální kontakt 8. ROZESTUP, ťtÁX>KÍJ A JEJICH FRÜBEH Malá zaujatost, subjektivita, nízká integrovanost osobnosti, nestálost, nezdrženlivost, nízké estetické cítění, sociální maladaptace. bezohlednost Velká společenská distancovanost, postrádá bezprostřednost, egocentrické ladění Ki.esavé řádky rezignace, neprůbojnost, nízká frustrační tolerance malá vytrvalost únava, útlum, depresivní ladění Prime řádky vytrvalost, pevnost spolehlivost, vyrovnanost, [ cílevědomost, smysl pro pořádek Kolísavé řá dky emoční instabilita, kolísavé postoje, sociální nezralost, malá integrovanasř____________ Stoupavé řádky elace (nadšení), optimismu, stenické reakci -Špatně členěný rukopis malá racionální kontroly pudovost, iristinktivní reakce, slabý smysl pro pořádek a organizaci. Rychle se identifikuje s okolím, sugestibilita_ Malý sociální odstup, někdy i netaktnost „Geniální" situační improvizace a aranžmá. Žije v krátkých perspektivách, preferuje okamžitý požitek před hodnotnejší satisfakci při dlouhodobém oa^číkaní. Často u psychopatu a anomálních osobností Dobře členěny rukopis osobnost s racionálním typem myšlení, smyslem pro pořádek, systematičnost, dobrý- organizační talent. Nezřídka i nadsazená suverenita, sociální odstup, citový chlad, blazeovanost dogmaučnost. Individualismus, resentirnenty (pocity ukňvděnosti, špatné minulé zážitky), sociální izolace, zvýšená sebekontrola j 9. ŠÍŘE A CHAJRAKTER LEVÉHO OKRAJE malichernost, omezený formát, malý smysl pn společensky- takt spořivost___________ Velký vysoká potřeba seberealizace, velkorysost, okázalost Zřizující se gkrgj zdrženlivost, nedůvěra, nedůslednost Rozšiřující ŕe okraj silná vnitrní tenze, neti^énVost, potřeba aktivitv~ Stupňovitý okr^I zvýšená sebekontrola j Nepravidelný malá integrita osobnosti, nekonvenčnost, nepřesnost, nespolehlivost______ Vyrovnaný, přesný vysoké estetické cítění, smysl pro pořádek, konvenčnost obsese, puntičkářství, vysoká sebekontrola INTERPRETAČNÍ TABULKY 10:aVŽSS4JEÍ^^tot_OKRAJE,^ íoŕ»i-v,.^.v.ví-íT'í.MA'; Mala nízký esteucký vkus, nedostatek odstupu »■3S8SWfe**5Sls*.- a2*0.třftžS-" společenská distancovanost, vkus, konformita, dodržováni konvencí 11. SÍ^.Ä^ttAÍLÄ;K7mRPRAXÉHQJ Alalý nerozvážnost, ukvapenost, sklon k impulzivnímu Jednáni, afektivni labilita_________ úzkost, strach, narušený sociálni kontakt, obavy | z budoucnosti a sociálního kontaktu Malý sdělovací živost, obtížná atfoptace na nové situace Podpis velký a obohacený vysoký sebecit, hypertrofické sebevědomí Tečka ja.podpisem opatrnost, nedúvěřivost JRázný.koa«{výJab_ rezoluíjiost, „silná osobnost", stenické reakce, dominantní skupinové tendence Velký depresivita a melancholie ___JrPdpis-stoupavý^rvětšujíci te ctižádost, vysoké ambice Podskrty: sebezd uraznem Podpis lokalizovaný doleva uzavřenost, obavy, deprese 1 ^^^H^UWS^^^^^J^1^^ ■■-- í- .Pravidelný a rvtnilckr tlak sngyiruk, vyrovnaná, dobře integrovaná osobnost, vitalita, duševní a tělesná pohyblivost nestálost nezdrženlívost, nevyrovnaná osobnost - Ostrá cára s tlakovými btokv Slabý a nemenný „vlasový** tlak afektivni labilita, encefalopatie, poměrné často u epileptiků senzitivita, neprůbojnost, subniisivni osobnost Tčstovíté pístuo „vitální typ", osobnost optimistická, senzuálně vrúmavá, omezený formát, nízké estetické cítění, často vsak také u osob s nízkou pisárskou zručností 14. PRUBEH CARY porucha motorické koordinace, intoxikace, centrálni a chronická intoxikace, degenerative procesy infekce" penfenu nervové poruchy______________ f exhausce dleD. Steinhäuselové, 1993 15. STRIJI^RA^C^Y Diagnostický přinos poměrně malý. Nutno hodnotit v souvislosti s ostrostí, psacím tlakem a průběhem čáry. Je třeba přihlédnou í k technickým prostředkům^ kvalitě papíru. Ve struktuře Čáry se do značné móry odráží písařská zručnost. _______________________________ 16. ÚHEX..SKLO|Sy. -v- „. ...í,^^,-.^.,v..,./r. Levý sklon Pravý' sklon slabý dynamický náboj, zdrženlivost, odtažitost, bržděný sociální kontakt, silná potřeba nezávislosti, introvcrze, vnitrní neurotická tenze převaha emocí nad racionální složkou, dobrý sociálni kontakt, emoční kontagjozita, extroverze, úhel sklonu okolo ŮU°svědči spíše o vyváženosti mezi racionalitou a emotívitou V extrémních případech nezdrženlívost. nesoustředěnost, sklon k ukvapenému jednáni, inipulzivita Kolmé písmo převaha raciionálni sféry nad emoční, dobrá inhibice (činorodost), samostatnost, sociální nezávislost (i chtěná), v negativních projevech - citový chlad, rezervo van os t, schizotýrnni akcent osobnosti 17. RYCHLOST PÍSMA Pomalé RrctUé. Inrroverze, pomalé psychomotorické tempo, pasivita, závislost a nesamostatnost, pohotovost k depresi, flegmatičnost, smysl pro detaily, pečlivost, senzitivita, ohledupbiost, také malá písař ská zručnost sangvinická, temperamentní osobnost, produktivní, činorodý typ, pohotovost, extroverze. V negativních variantách - neklid, nepozornost, uspěchanost, nestálost, nesoustředěnost, n e zdrženlivost 18. ÚBĚŽNOST PÍSMA L.exob cjžjiost P ra Y« b čžn o s t rnbaverze, uzavřenost, retrospektivní zaměření, obtížná adaptace, bareéry v sociálním kontaktu, egoísinus extroverze, podnikavost, perspektivní zaměření, dobrý' sociální kontakt a přizpůsobivost, altruismus (rozdal by se) 19. ADJUSTACE Bez počátečních adjustací S počátečními adjustacemi rychlé rozhodování, sebejistota, bezprostřednost svSdomitost, důkladnost, pimučkářstvi, váhavost, těžkopádnost Bez závěrečných adjustací Se záverečnými adjustacemi preference obsahu, bez zvýšeného sebezdůrazňování pečlivost formulace závěrů, sebezdurazriujicí narcistícké tendence, tvrdohlavost, neústupnost INTERPRETAČNÍ TABULKY 20. ZJEDNODUŠENÍ AZBOHACENÍ Zjednodušení střídmé a vkusné účelné jednání, racionálni typ, nelpí na formalitách, postrádá fantazii, prakticky orientovaný_____ Obohacení vkusné fabulačni talent, smysl pro formu, reprezentativnost, lpění na detailech, často nepodstatných_____________ Zú g djnoduseni. ne čitelné akcentovaná vecnosť tvůrčí „ponor", nespolehlivost, bezohlednost, netaktní dírektivnost Nevkusné obohaceni, manýrované písmo omezený formát, primitivní osobnost senzitivní vztahová £n os t, Jepivosť'ř nevěcnost, pohotovost [ k vytvářeni komplexů. Povyšuje formu nad obsah 21. PODHQDNOCENI A .ZDŮRAZNĚNÍ Eodhoiluocine uvození Zdůrazněný počátek textu či slov introverze, nejístotac, neprú bojnost bojácnost, ohleduplnost, pasivita, submisivita činorodost, elán, hypertroQcké sebevědomí, poruchy sebehodnoceni, okázalost Koncp.y ě. pq dho dnocení Koncový akcent asterue, sensitivita, poruchy nálad narůstající tenze, afektivní labilita, bezohlednost, opozdení tendence, subjektivnost, nedostatek taktu 22. ZPŮSOB VAZBY fjirlandy extroverze a cyklotýmie, tolerance, přístupnost, schopnost soucítění, dobrá sociální adaptace. Hluboké (sedlovité) girlandy svědčí o pohotovosti k depresivním rozladám. Koncová girlanda vyjadřuje snahu o kontakt. V negativních případech muže girlanda signalizovat nedostatek odstupu, bezstarostnost i malou zodpovědnost______________________ _Úh£_ odolnost, pevnost průbojnost, někdy i tvrdost, neústupnost, citových chlad, nízká sociabilita, neurotické tcivze Školní vazby malá originalita, úzký formát osobnosti Arkády introverze, uzavřenost dístancovanost a zdrženlivost. Často citových chiad_ Sociální adaptace bývá jen formální Nitkové vazby snadná, ale povrchni přizpůsobivost problematická ososbnost historionské rysy (všechno zvládnu, všude jsem byl), hysterická osobnost _______ S míšené vazby osobnost zralá, tmiverzalní tyj) myšleni, Široký okruh zájmů, široký formát______________________ 23. MORFOLOGICKÉ ZVLÁŠTNOSTI PÍSMEN A TAHU Diagnosticky nelze využívat samostatně. Jedná se o znaky velmi malé komplexity, proto je jejich přínos uvažován v komplexu £nakú ostatních. ___________ dleD. Steinhäuselové, 1993 2á.,DIAKRITICKÁ ZOIAMÉNKAi^^.^^ i ^5®í5ŠTí:™;.^rT:-•^rr^^^^m^- tóiíríÄfe^-^ Přesně umístěná důkladnost, přesnost, věcnost Nízko umístěná opatrnost, nedůvěra, váhavost ■t^Ä- JSepřesně umístěni pohyblivost povrchnost nepečlivost, nedostatečná [ k oncentrace, zaměřenostna detaily____________ YvjSpko.,unrís t čná stenické reakce, optimismus, nadšeni, idealismus, velkorysost___________________ 25. VARIABILITA ZNAKU Malá střízlivost, ukázněnost prevalia vůle, chudá emotivita, malá průbojnost, seberealizační potíže, introverze, úzký formát. Dobrá integrita a stabilita při chudě originalitě. Vysoká konformita Velká slabá integrita osobnosti, nestálost, nebrzdenost emočních impulsů, bezperspektivnost, nespolehlivost, nekonformnost. V patologických případech -psychopatie, ertcefalopatie, ev. tranzitomi poruchy funkcí CN S 2€. DYNAMICKÉ DETERMINANTY RUKOPISU JĽísnio liypoki n etické Písmo byperídnetické malá spontaneita, pasivítajierozhodnost, nedůraznost, zdrženlivost pomalé psychomotorické tempo, převaha introverze dynamická osobnost, rozhodná, prů hojná (v čem si věří). AXektivTii instabílíta, nebrzděnost projevů, nestálost, nerozvážnost 27. ÚROVEŇ A ORIGINALITA PÍSMA , Písmo primitivní Eísulo. školské malá písařská zručnost nedostatečné vzděláni, intelektová inferiorita projev profesionálního ovlivněni, jmak - banalita, omezený formát, postrádá originalitu Písmo intelektuálske Afektované písmo projev profesionálního ovlivněni histiionská osobnost, snaha po originalitě za každou cenu, sociální exhibice Ďrlaný rované písmo Nedbalé pf.vmo infantilní rysy, nezraiost histrionství, komplexy méněcennosti. Vyskytuje se časté ji i u psychotiků méufá vlis. medbaůpst. mnckonformnost Spořádané písmo Tésné písmo vyvážená osobnost dobře iniciovaná omezenv formát osobnosti Roztažené písmo Pjsmo s dominantním prvkem extroverze, bohémský typ, nadnesenost odpoutáni od reality anomální osobnost schizoidíe Kaligrafické písmo | estétství, staromUský akcent osobnosti