• j i :. O PRAŽSKÉM POSVÍCENIE. NEBO CHTĚLI KONŠEL<É, ABY) V PRAZE NEDRŽELI POSVIECENIE POJEDNAU 35 éta Božieho M0CCCC°LXXXIII0. kon<šelé staroměští i novoměští svolali všecky faráře na rathúz a chtěli, aby viece nebylo držáno posvícenie ve všech kostelech pražských spolu jedné neděle, jakož jest byl obyčej prvé i ještě se nynie zachovává po Praze, že tu neděli před svatým Václavem posvícenie se držívá po všech kostelech, 40 krom římské strany kosteluov nic, než aby v každém kostele zvláště posvícenie mievali, jakož jest někdy dávno bývalo a jak každý kostel má zapsáno. K tomu faráři odpověděli: „Až se poradíme s mistry." Tehdy mistři šli s faráři k králi a statečně odepřeli, že toho neučiní; neb jest to od Konráda, arcibiskupa pražského, zřiezeno, aby pojednú 46 všichni, i v klášteřích, posvícenie držívali. Tehdy konšelé staroměští, rychtář Ambrož postřihač s některými neupřímnými a Němci tu sobotu (3. května) před nedělí Křížovú přišli sú spolu do kostela sv. Jiljí na nešppr, kdež byl farář mistr Duchek z Mělníka, a odstrčivše žáky od pulpitu a kněze Simona od oltáře, zpievali sami) nešpor O po- 50 svícenie. Kněz Huolka, jich kaplan, začal jim, rychtář pak Ambrož kázal škariantovi vylámati zámky a vystrčiti ko-rúhev, ten nešpor násilím dokonavše. Mistr Duchek, farář, velmi se zarmútil, a vzem klíče kostelní, <šel> se dvěma mistry k králi, dal mu klíče i faru. A král odpověděl: 5» „Nikoli, mistře Duchku! Buď ty tu, třeba-li, do smrti, toliko nechť na malú chvilku svú vuoli naplní." A s tím šel od krále. Téhož léta v pondělí <30. června) po svatém Petru a Pavlu bosáci kopali krumfešt u Svatého Ambrože. Ten den «o krúpy pršely veliké. Na den sv. Prokopa <4. července) založili v pátek; bylo mračno, zítra i déšť. | 300 Téhož léta byla drahota i mor veliký; a počal se při sva- tém Havle <16. října) až do roka, a najviec v létě mřeli. 290 KONŠELÉ SMETÁNI S RATHÜZU. MNIŠÍ VEN ŠLI Téhož léta M°CCCC°LXXXIII°. konšelé staroměští, novoměští i malostranští, spojivše se tajně s pány protivnými kalicha Kristova a od nich pomoci cákajíc e, mínili všeckny, kteříž při a \yhnati ten čtvrtek (25. září) před sv. Václavem; ale milý Buoh té lsti diviiě překazil. Neb rada a zrada jich tajná nemohla býti; neb Tomášek od Hvězdy zlaté, ten některému z sausedův mluvil: „Již se teď vaše tudíž posvícenie blíží, shledáte, žeť vám dáme krvavých mazancuov žráti!" Ale ten jsa chytrý poradiv se, i než ten čas přišel, ten týden ni předtím odšel na onen svět jako Jidáš. I roznášelo se jest to tajné mezi lidmi, neb sau v ty časy saused s sausedem nesměli volně mluviti; a chtěl-li jest kto s druhým na rynku mluviti, ohledal se jako vlk, zdali by tu třetí byl, aby jich nevyzradil. Pak nadto více konšelé tíž měli své šibaly a zrádce; ti po víních a po šenkovních domích chodíce počínali 15 sami najprv leccos mluviti proti konšeluom, a přimísil-li by se kto k tomu a pověděl co takového, ješto by nebylo libo konšeluom, i zrazovali je, a oni je sázeli a druhé i mučili, a tak své šibalstvo konali. Tak se to násile předse konalo, až již blíž od toho času, že jsa nemocen na hradě pražském kněz Hanuš Kolovrat, kterýž chtěl býti arcibisku- 2u pem pražským, i pracovav k smrti tak se dlúho mučil, nemoha umřieti, věda o tom, co se má Cechuom věrným v Praze díti, i pověděl jest a výstrahu jim dal. Jakož by se pak bylo to vskutku tak nalezlo, ale milý Buoh té lsti divně překazil; neb kterúž sú jámu jiným kopali, do té jámy samy dopustil vstrkati. Neb ty výstrahy majíce z Božího as jednanie, i saused s sausedem, jemuž dobře věřil, to vypravoval v tajnosti a ten opět jinému, až se to všecko rozneslo. I věříce Pánu Bohu, že jich neráči opustiti, i nečekavše noci, v niž sau měli sausedy jímati a katovati se s nimi, i předešli je ten den prvé. Neb byli sú ti konšelé všecky předtím zapisovali, aby každý, což na koho zbroji přísluší mieti, 30 byl s ní hotov, kdyžkoli udeříno bude k šturmu na rathúze). Poznavše věr