Z hudební Prahy první třetiny 18. století – hudební tisk, Brentner, Morzin a Vivaldi Václav Kapsa Obraz (nejenom) hudební Prahy 18. století osciluje od představy významného centra, jehož hudební kultura se rozvíjí paralelně k bohaté stavební činnosti související s barokní přestavbou souměstí, až po představu provinčního a upadajícího města poškozeného nepřítomností panovnického dvora a neposkytujícího tvůrčím osobnostem – hudebníkům a skladatelům – dostatek příležitostí pro uplatnění svého umění. Přednáška se zaměří na první desetiletí osmnáctého století, která jsou současnými historiky pokládána za období relativního klidu a prosperity, a to na církevní a instrumentální tvorbu pražských skladatelů. Výchozím bodem je tištěná sbírka církevních skladeb F. X. M. Wentzelyho Flores verni, v době svého vydání (1699/1700) již poněkud staromódní. Na poli hudebního tisku se dále profilují dva významní pražští skladatelé té doby – benediktin V. G. Jacob (Anathema gratiarum, 1714; Acratismus pro honore Dei, 1725) a J. J. I. Brentner (Harmonica duodecatomeria ecclesiastica op. 1, 1716, Offertoria solenniora op. 2, 1717, Hymnodia divina op. 3, 1719, Horae pomeridianae op. 4, 1720). Zatímco první reprezentuje svými skladbami spíše domácí tradici církevní tvorby, Brentnerovy sbírky představují recepci vlivů italské hudby, především Antonia Vivaldiho, která je v souladu s „vivaldiovskou horečkou“ patrnou i v dalších zemích severně od Alp (mj. Bach a Walther ve Výmaru, Drážďany atd.). Na poli instrumentální hudby lze sledovat kompoziční recepci vivaldiovských impulsů především u skladatelů spjatých s kapelou hraběte Václava Morzina jako byli A. Reichenauer, Ch. Postel a F. Jiránek.