Umí knihovny zaujmout čtenáře? Standard VKIS - změny Obsah prezentace l Úvod l Bibliopedagogika l Víme co čteme ? l Informační gramotnost l Dospělí čtenáři Úvod l Změny po roce 1990 : – prostorové možnosti – estetické prostředí – vhodné pro práci s dětmi – technické vybavení Bibliopedagogika l Úlohou bibliopedagogiky je především výchova ke čtenářství l Interdisciplinární pojetí pedagogika psychologie sociologie Bibliopedagogika l Speciální pedagogická disciplína, která zkoumá zákonitosti výchovného působení knihy na člověka l Čtenářem se člověk stává (Marhounová) l Pedagogické působení na čtenářské zájmy, efektivnost čtení, intenzita tvořivého myšlení Aplikace poznatků l z vývojové psychologie l z pedagogické psychologie vyučování, učení - formativní procesy metody práce se čtenářem Výzkumy vlivu četby na psychiku člověka Bibliopsychologie Účinky četby Sociální psychologie rozlišuje: - instrumentální účinky četby - prestižní - potvrzovací - estetické - rekreační a únikové - psychoterapeutické (Biblioterapie) Psychologie čtenáře Schopnost přijmout umělecké dílo v různých fázích vývoje lidské psychiky – čtenářská kompetence Motivace Vznik čtenářské potřeby Sociologie čtenáře l Společenské prostředí l Sociální komunikace l Média l Výzkumy „Jak čtou české děti?“ www.gac.cz / výstupy z projektů Víme co čteme? l Čtenářská gramotnost l Základní informační dovednost Výzkum PISA sleduje 5 aspektů čtení: - obecné porozumění - získávání informací - vytvoření interpretace - posouzení formy textu Čtení a práce s textem l Racionální práce s textem základem budoucí práce s informacemi pochopit smysl a zařadit do kontextu s jinými poznatky l Učení z textu a vyhledávání informací aktivní duševní přístup Informační vědomosti, dovednosti l Orientace v primárních pramenech l Technika práce se sekundárními prameny l Vytvořený informační materiál zpracovat a strukturovat l Formulace dotazu, studijní potřeby l Citování pramenů l Osobní dokumentace Informační vědomosti … l Výchova a podpora vědomí potřebnosti informací vhodné prostředí ve školách i knihovnách l Podpora samostatnosti při vyhledávání informací, studiu, zpracovávání zadaných úkolů l Kontinuita v informační výchově ! Informační vědomosti … l Komplexnost využívání dokumentů pracovat s klasickými i elektronickými dokumenty (vysvětlit rozdíl) nutnost spojovat informace rozvoj kritického myšlení l Dostupnost informací Informace, informace … Knihovnicko-bibliografické lekce Informační výchova, práce s informacemi Informační vzdělávání Funkční gramotnost l Rabušicová, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 2002. 199 s. ISBN 80-210-2858-0 (Masarykova univerzita) Vymezení funkční gramotnosti v deseti bodech, s. 19. l Charakteristika funkční gramotnosti …obsah a náročnost gramotnostních dovedností odpovídajících kulturnímu kontextu … Informační gramotnost l Funkční gramotnost - literární gramotnost - dokumentární gramotnost - numerická gramotnost - jazyková gramotnost l Počítačová gramotnost (ICT) Informační gramotnost l Státní informační a komunikační politika Usnesení vlády ČR, č. 265 ze dne 24. 3. 2004 l 4 prioritní oblasti : Dostupné a bezpečné komunikační služby Informační vzdělanost Moderní veřejné služby on-line Dynamické prostředí pro el. podnikání Školy a knihovny l Konkurence? Spolupráce! Využívání fondů, regionální literatura, informační výchova i zájmové aktivity, poradenství a vzdělávání knihovníků. l Konference Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život l Klub školních knihoven SKIP Pomáháme si ! l Klub dětských knihoven SKIP Sekce veřejných knihoven SKIP l El. Konference Knihovna, Region, Andersen Vážíme si svých zkušeností a poznatků – předáváme je ostatním Pozitivní konkurence a soutěživost Podpora práce se čtenáři l Grantové programy – VKIS, PIK – Knihovna 21. století MK ČR – Granty SKIP – Zahraniční možnosti (Phare) Kde končí svět Jičín město pohádky Týden knihoven Knihovny bez bariér l Multikulturní výchova l Netradiční formy práce l Zdravotně znevýhodnění čtenáři l Sociálně znevýhodnění čtenáři Dospělí čtenáři l Akademie III. věku l Celoživotní vzdělávání l Kurzy, exkurze … Funkce knihoven l Informační centrum l Komunitní centrum l Místo setkávání, komunikace Ovlivňující faktory l Vhodné prostory l Personální zajištění l Medializace služeb l Webové stránky knihoven V čem je změna? l Pro naše čtenáře : – vedení k samostatnosti – aktivní zapojení do práce dětského oddělení – pestrost akcí – jejich vzájemné propojení – spolupráce nejrůznějších institucí – práce s tradičními i elektronickými zdroji – Internet V čem je změna? l Pro knihovníky : – kreativita – sebevzdělávání – sebevědomí – stoupající prestiž veřejnosti médií Information Commons l IC: myšlenková i fyzická revoluce v knihovnách Ikaros, roč. 8, č. 3 (2004) Online prostředí a způsob organizace fyzického prostředí a procesů zpřístupňování služeb – tedy změna ve dvou rovinách (organizace práce a fyzické uspořádání) Funkční integrace a strategické propojení Čtenář, uživatel, zákazník … Neděláme mu (uživateli) laskavost tím, že mu poskytujeme službu, naopak on nám dělá laskavost tím, že nám dává příležitost mu službu poskytnout … Péče o zákazníky … očima Simona Francise Ikaros, roč. 10, č. 11 (2006) www.ikaros.cz