Informační Průmysl Informační průmysl • Soukromé i veřejné firmy • Průmyslová odvětví s rychlejším vývojem • Větší, pružnější firmy, obory s několika málo konkurenty • V současné době rozkvět, bude růst poptávka Informační průmysl • Rešerše – průzkumy – Primární, sekundární – Ad-hoc, EWS, analýzy • Management – Informační • DMS, informační audit – Znalostní • Explicitní znalosti • Tacitní znalosti Požadované schopnosti • Práce s čísly i textem • Rychle vytáhnout relevantní informace z většího množství jiných, méně relevantních informací • Správně položit dotaz a dostat se k co největšímu množství správných dokumentů • Znalost klasifikací oborových činností • Povědomí o vhodných zdrojích Způsob práce v IP • Broker – OKEČ 92400-Činnosti zpravodajských tiskových kanceláří a agentur • SME – ne moc obvyklé, většinou velmi specializované • Velké firmy – vlastní informační centrum – jen pro svoje účely (ČEZ, O2,…) X prodávat služby dál (Big 4) Typy zakázek • Ad hoc dotazy – nejčastější – Např. „potřebuji prověřit firmu XYZ s.r.o. • Proaktivní přístup – sledovat politickou a hospodářskou situaci, předjímat problémy • Early Warning Systems – nastavit systém tak, aby hlásil nebezpečné změny nebo vychýlení z trendů • CI – neustálý proces sledování konkurentů a tržního prostředí Lidé a odkazy • Gary Price – Gary Price is a librarian and the Director of Online Information Resources at Ask.com – www.resourceshelf.com • Mary Ellen Bates – Bates Information Services, Inc. – www.batesinfo.com • Marydee Ojala – Editor of Online, Information Today – www.infotoday.com • Richard Papík – Univerzita Karlova v Praze, Ústav informačních studií a knihovnictví Informační Management Informační Management • Proces při kterém se sbírají, spravují a využívají informace důležité pro chod organizace • Zahrnuje: plánování, utváření, koordinaci a kontrolu, získávání, zpracování, přenos a ukládání informací • Týká se: lidí, procesů, technologií, obsahu • Vědomý x nevědomý proces Postavení informačního centra v podniku • Při vertikálním modelu podniku byl vývoj: – Od zpracování dat Postavení informačního centra v podniku • Druhá fáze – IC na úrovní ostatních oddělení Postavení informačního centra v podniku • Současný model – Nejlépe odpovídá nárokům na nutnost organizace informací – Rychlá zpětná vazba Informační Management • využití v public i private sektoru • účel je veden mnoha faktory: – potřeba zvýšit efektivitu obchodních procesů – snahou přijít s novými službami – zrychlit průchodnost informací firmou • IM není technická záležitost – jde o pochopení potřeb a procesů v organizaci – je nutno brát v potaz informační potřeby, informační architekturu, metadata, kvalitu obsahu, ... Dělení IM • Operativní – Provoz HW, správa dat, … • Administrativní – Zajištění SW, management dat • Strategický – Strategické plánování, informační infrastruktura Interní a externí prostředí firmy Manag. vstupních informací - externí – Politické – legislativa – Ekonomické a sociální – Technologické • Přímo ovlivňují konkurenceschopnost firmy a její zasazení do ekonomického prostředí Manag. vstupních informací - interní – Jsou ovlivněné: • Vnitřní strukturou podniku • Kulturou podniku • Postavením informačního centra v podniku Administrativní IM • content management (CM) • document management (DM) • records management (RM) • digital asset management (DAM) • learning management systems (LM) • learning content management systems (LCM) • collaboration • enterprise search • a další http://www.steptwo.com.au/papers/cmb_definition/index.html Strategický IM • Vyjádření informační politiky podniku definováním cílů a prostředků k jejich dosažení • Rámec pro IM orientovaný na plnění strategických cílů organizace Strategické úkoly IM • Zajistit konkurenční výhodu – Hodnotový řetězec – M. Porter Hodnotový řetězec • Hodnota – množství peněz, které jsou zákazníci ochotni zaplatit za produkt • Podnik je ziskový když hodnota, kterou vytvoří, převýší náklady na aktivity spojené s tvorbou hodnoty Soutěžní výhoda • IC výrazně ovlivňuje dosahování strategických cílů orientovaných na získání konkurenční výhody • Výhoda: – Nižších nákladů – nabízet levněji než ostatní – Diferenciace – nabízet něco jiného než konkurence – Užší zaměření – „být velkou rybou v malém rybníku“ Organizace kolem IM • ARMA International – The association for Information Management Professionals – www.arma.org – Vydávají The Information Management Journal – Členství 25$ studenti, 150$ ostatní Organizace kolem IM • SIM – Society for Information Management – www.simnet.org – Zaměřené spíše na praktické použití IM – Webinars, workshops Problémové faktory • velké množství informací • malá integrace nebo spolupráce již existujících informačních systémů (ERP apod.)‏ • slabá kvalita informací, nedostatek konzistence, duplikace, zastaralost informací • nebývá zavedena firemní taxonomie / nejednotné formáty a typy informací v podniku • velký počet odlišných obchodních potřeb a problémů, které nutno pokrýt • neochota měnit zaběhlé praktiky a procesy Úspěch IM • Závisí na: – Porozumění tomu, jak externí vlivy ovlivňují interní procesy a procedury a jak mohou být informace získávány, zpřístupňovány a spravovány – Jak dobře jsou služby a zdroje sladěny se strategickými cíly organizace – Míře porozumění toků informací firmou a mezi organizací a okolním prostředím – Holistickém pohledu na organizaci a její složky 10 klíčových faktorů • pro úspěšný a efektivní IM je potřeba: 1.) uznat komplexnost - nezaměřit se jen na zlepšení jedné technologie 2.) zaměřit se na přijetí - úspěch jen pokud bude skutečně používán personálem 3.) dát hmatatelné a viditelné přínosy - začít tam, kde je to nejvíc vidět 4.) přidělit priority zavádění IM podle obchodních potřeb 5.) vydržet - "běh na dlouhou trať" 10 klíčových faktorů 6.) silné vedení - IM vyžaduje organizační změny a změny ve firemní kultuře 7.) mírnit rizika - zejména si hlídat: vhodné technologické řešení, čas a budget, změny v požadavcích, technické problémy, získání podpory personálu 8.) mluvit o IM v širším okruhu - celá organizace musí chápat nové kroky a jejich přínos 9.) zaměřit se na hladký přechod - uživatelé budou citlivý na problémy 10.) pečlivě zvolit první projekt - ukázat výhody IM, vzbudit zájem o další rozšíření,... Informační audit Informační audit • Nejlepší cesta jak prověřit funkci IM • Nejde o audit IT • Zkoumají se toky informací podnikem, hledají se slabá místa – bottle-necks, mezery, prověřují se zdroje, hledají se alternativy Informační audit Informační audit • Nejběžnější je sedmistupňový model informačního auditu – Plánování – Sbírání dat – Analýza dat – Ověřování dat – Sdělování doporučení – Implementace doporučení – Informační audit jako kontinuum -> plánování, … Informační audit • Stanovíme ideální stav procesů • Zkoumáme současný stav • Zhodnotíme současný stav a porovnáme s ideálním • Najdeme rovnováhu mezi současným a ideálním stavem a navrhneme řešení jak ho dosáhnout Metody • dotazníky – několik druhů, porovnávat • interview – checklist • řízené rozhovory – nejlepší, časově náročné Informační audit • Výsledkem IA je doporučující zpráva – Přináší možná zlepšení komunikace – Návrhy na lepší zprůchodnění toků informací – Navrhuje levnější nebo efektivnější využívání zdrojů – Měl by přinést možnost rychlejšího a efektivnějšího využívání informací Competitive Intelligence Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz smejkal@e-quest.cz CI je: • Proces – sledování a vyhodnocování informací o konkurenci a prostředí • Produkt – informačního centra, výsledkem jsou zprávy podporující rozhodování • Program – formalizovaná činnost v podniku zaměřená na získání a udržení si výhody oproti konkurenci • Funkce – CI plní funkci obrany před útoky ostatních podniků a zároveň dává prostředky pro vedení vlastních útoků CI je: • Filozofie – která učí jak přemýšlet o zákaznících, konkurentech i obchodu obecně • Kultura – pro kvalitní CI je potřeba do procesu vtáhnout všechny členy podniku Uplatnění CI • Předvídat změny na trhu • Předvídat tahy konkurence • Zmapovat nové a potenciální konkurenty • Učit se z úspěchů a chyb druhých • Poznávat nové technologie, produkty, procesy … • Dívat se na vlastní firmu prakticky a s objektivním nadhledem CI není: • špionáž • křišťálová koule • vyhledávání v databázích • fámy nalezené na Internetu • záležitost jednoho člověka • vynález 20. století Definice CI • Richard Papík : – Definování CI není vždy jednoznačné, záleží na pojetí přístupu. V podstatě jde ale o práci zjišťování, sledování a vyhodnocování konkurenčního prostředí s cílem odhalit slabé a silné stránky konkurence, rozpoznat její strategické záměry • SCIP : – Jedná se o systematický a etický program pro sběr, analýzu a organizování vnějších informací, které mohou ovlivnit plány společnosti, její rozhodnutí a provoz CI • „Information costs money, Intelligence makes money“ • 2 klíčové ukazatele, zda jde opravdu o Intelligence • Firma je vždy o krok před konkurencí • Dělají dobře vhledy a výhledy • Aby byla CI úspěšná, musí mít podporu TOP managementu Historie • start v USA po tom, co je Japonsko technologicky předstihlo • následuje rychlý rozvoj • cíl USA: „dohonit“ Japonsko • nejen CI ale i např. „bojový marketing“ – získat část trhu znamená o něj připravit konkurenta • 3 vývojové etapy 3 etapy CI • 60-70s – sbírání dat, která slouží zejména k základnímu informování a částečně k podpoře taktické činnosti – jen málo je tato činnost napojena na rozhodovací procesy – neprovádí se téměř žádná analýza 3 etapy CI • 80s – informace se „přesouvají“ z knihoven do marketingového a plánovacího oddělení – velká podpora taktické činnosti – CI získává image špionáže – provádí se průmyslové a odvětvové analýzy – začíná se dělat kvantitativní výzkum 3 etapy CI • 90s – CI se stává podporou pro strategické rozhodovací procesy – běžnou součástí jsou kvantitativní i kvalitativní analýzy 3 varianty rozsahu CI • mikro – konkurence 2 pekáren na jedné ulici • makro – 2 větší firmy (s.r.o., a.s.) • globální – mezi korporacemi, státy, při válkách CI a ostatní zpravodajství Druhy CI • Aktivní (útočné) zpravodajství – nejrozšířenější • Defenzivní (obranné) zpravodajství – Counterintelligence – identifikovat kritické informace, analyzovat hrozby, analyzovat zranitelnost, odhadnout riziko, nasadit vhodné prostředky obrany • Lobbystické zpravodajství – ovlivňování okolního prostředí CI vs. špionáž • podobné metody a praktiky • otevřené zdroje Cyklus CI • Řízení – Formulace potřeb, stanovení priorit • Sběr – Vytěžování informací, nebezpečí přeceňování této fáze • Analýza – Nejdůležitější fáze, přeměna informací na znalosti • Distribuce – Efektivní a průhledné zpracování je nejlepší Cyklus CI v širším pojetí Sběr informací • přeceňovaná část cyklu • primární a sekundární zdroje • publikované, polopublikované a nepublikované zdroje • snažit se o maximální objektivitu • co nejširší záběr Analýza • multifacetová a multidisciplinární kombinace procesů, kterými člověk interpretuje data nebo informace aby poskytl vhled do problematiky a doporuční pro akci a rozhodování • odpověď na otázky: What? So what? Now what? Analýza informací • NEJDŮLEŽITĚJŠÍ • mnoho metod, např. SWOT, PEST, pět Porterových sil, SAP – interní faktory i v konkurenční firmě, BCG – matice růstu, Matice atraktivity oboru, Matice přežití, Průzkum bojem … • GIGO – garbage in, garbage out Metody používané v CI • pro stanovení potřeb CI se provádí interní informační audit • stanoví se informační potřeby podniku • bez definování co je key intelligence topic (KIT) nebo key intelligence questions (KIQ) nemůžeme nic plánovat – kdo jsou naši konkurenti, kdo chceme aby byli zákazníci, jak se bude naše odvětví vyvíjet, apod. • analýza získaných surových dat a informací Nástroje a techniky CI • navázání kontaktů se státními agenturami (u nás CzechTrade, CzechInvest, …) • vyhledávání v on-line databázích • získávání informací od informačních společností a ze zdrojů investiční komunity • press research – info z přehledů a interview Nástroje a techniky • Drive-by a On-site pozorování • Competitive Benchmarking – porovnávání známých informací • obranná CI – monitorování a ovlivňování veřejných informací o mateřské firmě • reversní inženýrství CI program • objektivizovat strategické cíle podniku • zmapovat skutečné zpravodajské a informační potřeby podniku • posuzovat relevanci vstupních informací • jednoznačně určit příjemce výsledných reportů Society of Competitive Intelligence Professionals • www.scip.org • dnes asi 3.000 členů • pobočky po celém světě • afilace: German (1.), Czech (2.) • nejvíc členů: USA, EU, Kanada SCIP • semináře, konference, workshopy • časopisy, studie • členství: SCIP • nejdůležitější funkce: – globální koordinátor vývoje technik, nástrojů, výuky – dohlíží na pověst CI, garant etického a legálního používání – podporuje publikační činnost a možnost uplatnění se v oboru SCIP Czech • vznik koncem roku 2005 – 2 konference – „CI – Cesta ke zvyšování konkurenceschopnosti“ – zpravodajské čtvrtky – workshopy: • Jak vytvořit strategický marketingový plán • Marketingový audit jako základ tvorby realistické strategie • Informační zdroje o firmách a jejich využití v praxi – připravuje se: analytický kroužek Association of Independent Information Profesionals • www.aiip.org • členy zejména nezávislí brokeři • zvyšovat povědomí o profesi • méně o CI, spíš obecné zaměření KIT Key Intelligence Topics • určení primárních témat, kterými se bude zpravodajské oddělení nejvíce zabývat • formální proces identifikace potřeb managementu a stanovení priorit jednotlivých témat • slouží pro stanovení CI programu KIT • podpora strategických rozhodnutí a činností – zahrnuje vývoj strategických plánů a konkurenčních strategií • systém včasných varování – Early Warning System – sledování aktivit konkurentů, technologií či vládních činností • popis klíčových hráčů na daném trhu – sleduje zejména konkurenty, zákazníky, dodavatele, regulátory trhu nebo potenciální partnery EWS • Early Warning Systém • silné x slabé signály • aktivní x pasivní sběr • primární i sekundární zdroje • upozornění na změny, trendy,… EWS • signály upozorňující na objevení se nových, ale známých událostí – příležitosti i hrozby • signály upozorňující na objevení se nových skutečností – anomálie, nejtěžší, slabé signály na začátku nebo skládanka • signály odkazující na scénáře budoucnosti – připravíme si dopředu reakci • signál o kolabujících procesech • kvantifikativní, měřitelné EWS • rozpoznávání: – počítač / software • podle vzorců, ne úplně vhodné pro fulltext • drahé – počítač / software s lidským potvrzením • zadány mantinely – člověk • pozná i drobnosti, kontext, má soudnost • nejčastější Competitive Intelligence Connecting the dots Thing out of the box