Sociální klima třídy a školy Charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem Typologie prostředí • Rodinné • Pracovní • Skupinové • Lokální • Volnočasové • Školní Úkol • V průběhu pěti minut zkuste heslovitě napsat všechno, co vás napadne v souvislosti s pojmem školní klima. Základní termíny • Prostředí – Nejobecnější (architektura a umístění školy, hygienické podmínky, uspořádání učeben, úroveň šumu) • Atmosféra – úzký rozsah, proměnlivost, krátké trvání (opakovací hodina, maturitní písemka, žák nespravedlivě ohodnocen špatnou známkou,…) • Sociální klima – Dlouhodobé jevy, jichž se účastní všichni aktéři vzdělávání Vztah mezi termíny Klima třídy • Trvalejší sociální a emocionální naladění žáků ve třídě, které tvoří a prožívají učitelé a žáci v interakci. Determinanty klimatu • Zvláštnosti školy • Zvláštnosti vyučovacích předmětů a pedagogických situací • Zvláštnosti učitelů • Zvláštnosti školních tříd • Zvláštnosti žáka Dimenze klimatu • Vztahová – vyjadřuje míru interpersonálních vztahů a kvalitu vzájemných vazeb • Osobnostního růstu – vnitřní procesy týkající se podmínek, jež poskytuje skupina k uplatnění člena • Udržování a změny systému – vztah k mechanismům organizace a řízení skupiny Prvky klimatu • Jednotlivé prvky nestojí izolovaně, ale recipročně na sebe působí, vytvářejí složitou strukturu. • Podle kvality působení determinant jsou pak ve třídě prožívány tu silně, tu minimálně Přehled prvků Další způsob uvažování o klimatu • Pět teoretických úrovní – ekologická – úroveň jedinců – úroveň malých sociálních skupin – úroveň větších sociálních skupin – úroveň velkých sociálních skupin Typologické přístupy k sociálnímu klimatu podle: • Stupně školy • Typu školy • Koncepce školy • Zvláštností žáků • Zvláštností učitelů • Zvláštností vyučovacích předmětů • Zvláštností prostředí v němž se výuka odehrává • Zvláštností komunikace, která zprostředkovává sociální kontakt Přístupy ke zkoumání klimatu • Sociometrický – Objektem studia je školní třída jako sociální skupina, nikoli učitel. • Organizačně-sociologický – Objektem studia je školní třída jako organizační jednotka a učitel jako řídící pracovník. • Interakční – Objektem studia je školní třída a učitel. • Pedagogicko-psychologický – Objektem studia je školní třída a učitel. Přístupy ke zkoumání klimatu • Školně-etnografický – Objektem studia je školní třída, učitelé a celý přirozený život školy. • Vývojově psychologický – Objektem studia je žák jako osobnost a školní třída jako sociální prostředí, v němž se má osobnost rozvíjet. • Sociálně-psychologický a environmentalistický – Objektem studia je školní třída chápaná jako prostředí pro učení, žáci dané třídy a vyučující, kteří v této třídě působí. Pozitivní klima • Takové klima, ve kterém učitelé rádi vyučují a žáci se v něm dobře cítí, kde se dosahují požadované výkony a kde je málo disciplinárních problémů. • Bez pozitivního klimatu je těžké vytvořit školy, které by efektivně pracovaly. Pozitivní klima podle žáků • Umožňuje samostatné objevné učení, ze kterého má žák radost • Klade požadavky odpovídající individuálním schopnostem žáka • Podporuje rozvoj osobnosti žáka • Dává žákovi jistotu, že bude akceptován • Umožňuje žákovi zažít úspěch • Je pro žáka organizačně přehledné • Zprostředkuje žákovi vědomí, že se k němu přistupuje spravedlivě • Dává žákovi možnost tvořit školu jako vlastní životní prostor a jako takovou ji vnímat Pozitivní klima podle učitelů • Pracoviště, na kterém učitel rád pracuje, dobře a adresně učí, rád spolupracuje se žáky, rodiči a kolegy • Umožňuje učiteli prožívat: citový soulad a pocit sounáležitosti s ostatními učiteli, úspěch v oboru jeho působnosti a pocit seberealizace v práci, pocit svobody a samostatnosti v práci, radost z pochvaly a uznání i ze spravedlivého ohodnocení, spokojenost s daným stavem věci i s bezkonfliktní atmosférou Pozitivní klima podle rodičů • Vstřícnost učitelů • Spravedlivé hodnocení a spravedlivé zacházení s dětmi • Transparentnost rozhodnutí (organizačních, výchovných) • Vychovatelskou kvalifikovanost a vyučovací kompetentnost učitelů • Vhodnou motivaci žáků k učení • Individuální podporu každému dítěti • Cílevědomou práci školy s ohledem na úroveň žáků v kognitivní a emocionální oblasti Pozitivní klima podle veřejnosti musí žáky připravit • K úspěšnému zapojení do odborného a pracovního světa • K svéprávné a zodpovědné účasti na veřejném životě • K angažovanosti pro společné záležitosti • K osobní a odborné mobilitě • K dodržování sociálních a pracovních ctností Z čeho studovat • LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. • GRECMANOVÁ, H. a kol. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2001 (i jiná vydání). • MAREŠ, Jiří. Sociální klima školní třídy. Hradec Králové, 1998.