EuGENio Barba - Nicola Savarese SLOVNÍK DIVADELNÍ ♦ ANTROPOLOGIE ♦ O SKRYTÉM UMĚNÍ HERCU NAKLADATELSTVÍ LIDOVÉ NOVINY ♦ DIVADELNÍ ÚSTAV ENERGIE ENERGIE: z řeckého EVEpvEtci, od Epyov {dílo). Fyzická sila, především nervů a svalů, aktivní síla organismu [..,]; stálost charakteru a rozhodnost jednání [...]; dynamická síla ducha, které se projevuje jako vůle a schopnost jednání [...]. Ve fyzice energie systému, schopnost systému vykonat práci. (Slovník italského jazyka, Enciclopedia Italiana, Řím 1987). Energie herců/tanečníků je snadno zjistitelnou kvalitou. Je to jejich nervová a svalová síla. Samotná skutečnost, že tato síla existuje, je dost nezajímavá, poněvadž podle uvedené definice je obsazena v každém živém těle. Zajímavý je způsob, jak se utváří ve velmi zvláštním kontextu: v divadle. V každém okamžiku života formujeme - vědomě či jinak -svou energii. Vedle běžně vynakládané energie existuje také „nadbytečná1 energie, která neslouží k pohybu, jednání, bytí, zasahováni do okolního světa. Tuto „nadbytečnou" energii uplatňujeme v divadelně účinném jednáni, pohybu, bytostné přítomnosti. Studovat energii aktérů představení tedy znamená zkoumat principy používané herci/tanečníky k formování svalových a nervových sil nekaždodennim, ne-vsednim způsobem. Rozmanitě konstelace těchto principů jsou základem technik různých tradic: od Decrouxa po kabuki, od nó po klasický balet, od Delsarta po kathakali... Avšak jsou také základem rozličných individuálních technik: od Bustera Keatona po Daria Foa od Totoa po Marcela Marceaua, od Ryszarda Cieslaka po Ibn Nagel Rasmussenovou. (Ferdinando Taviani, L'energia dellattore come premisa, Hercova energie jako předpoklad). Kung-fu Každá divadelní tradice má vlastní způsob, jak vyjádřit, zda aktér jako takový skutečně na diváka působí. Toto „působení" má řadu pojmenování. Na západě jsou nejobvyklejší energie, život, anebo ještě jednodušeji hercova bytostná přítomnost, jevištní charisma. V asijských divadelních ttadicích jsou používány jiné pojmy a setkáváme se tu s výrazy prána nebo šakti v Indii, koši, ki-ai a júgen v Japonsku, Šikara, taksu a bayu na Bali, kung-fu v Číně. K získání této síly, která je nehmatatelnou, nepopsatelnou a nezměřitelnou kvalitou, uplatňují různé kodifikované divadelní formy velmi zvláštní postupy. Jsou používány tak, aby zrušily vžité, civilní pozice těl aktérů, aby změnily normální rovnováhu a odstranily dynamiku každodenních pohybů. Je paradoxní, že téro prchavé kvality se dosáhne konkrétními a hmatatelnými cvičeními. Za vzor paradoxu slouží slovo kung-fu, jenž je jak výrazem pro specifická cvičení, tak také úslovím, používaným k popsání ncpo-Stižitelné dimenze toho, čemu říkáme aktérova bytostná přítomnost. Výraz kung-fu, na Západě označující bojové techniky, znamená v Čínštině „schopnost odolat". Má však ještě řadu dalších významů: je to název národního umění souboje, ale vztahuje se také ke každé disciplíně, schopnosti, dovednosti, kterou je možné zvládnout jen neutuchajícím úsilím. Může Mej Pao-ŕiou, herec pekingské „opery", syn slavného Me j Lan-fanga. vidíme v roli i v civilu: (nahoře) demonstruje kostým a přísluš ženského typu, tan, během setkání Mezinárodní školy divadelní anti (ISTA) v Holstebro, 1986, a (dole) na procházce v okolí Holstebro. 52 ENERGIE znamenat práci, která je vykonávána a dokončena, a sílu, ale může se vztahovat i k vědecké práci. Takže tento termín nemá jeden význam: jeho smysl odvisí od kontextu, v jakém je použit. Kung-fu je často výrazem všeobecným, používaným ve vztahu ke cvičení; a zároveň o každém mistru v oblasti umění či vědy je možné říct, že má kung-fu. Ve skutečnosti je tento výraz používán v řadě doplňovacích pojmů, počínaje cvičením nebo tréninkem až k výsledkům těchto aktivit. Mít kung-fu znamená pro herce/tanečníka být ve formě, praktikovat určitý trénink a neustávat v něm, ale znamená to také mít onu zvláštní vlastnost vibrace a intenzívní přítomnosti, která naznačuje, že zvládli všechny technické stránky své práce. Mej Lan-fang (1894-1961), slavný čínský představitel ženských rolí. (Nahoře) Ve zralém věku, v civilních šatech, předvádí jednu z charakteristických poz z pekingské „opery", a (dole) na začátku své kariéry v jedné z rolí typu ženských bojových htdinek. 53 ENERGIE ----------------------------- Energie a kontinuita Na velmi vzácné fotografii z roku 1935 (obr. dole) vidíme eléva ťing-si {pekingské „opery"), jak se učí chodit na cchaj-čchiao a získávat kung-fu v této technice za asistence mistra-učitele. Cchaj-čchiao je speciální technika simulující deformované ženské nohy. Tělesná váha je podpírána palci. Zmenšenou obuv nosily v minulosti tradičně čínské ženy, jejichž chodidla byla pevným ovazováním už od narození drasticky zmenšována. Proto musí představitelé ženských rol í se svými normálními chodidly zvládnout chůzi na miniaturních chůdách a v jim přizpůsobené obuvi. Mej Lan-fang (1894-1961) bezpochyby největší herec pekingské „opery" všech dob, jenž se proslavil jak v Číně tak na Západě, popisuje svůj trénink a jak získával kung-fu během svých učednických let. „Určité základní pohyby a gesta rolí typu čching-i tan (vážných, ctnostných žen) je nutno trénovat dlouhou dobu, než se docílí preciznosti. Zahrnují chůzi, náznak otvírání a zavírání dveří, škálu pohybů rukou a sérii ukazování prsty, houpání a kroužení převislými rukávy, dotýkání se vlasů na spáncích, sklánění se ke střevícům a vzpažení rukou při vzývání nebes, rozmáchlá gesta naříkání, drobné kroky v kruhu po jevišti, omdlévání se spočinutím v židli (...) Vzpomínám si, že jsem jako malý chlapec cvičil na dlouhé úzké lavici. Na ní byla položena cihla, na které jsem stál na miniaturních chůdách, připevněných pod přední částí mých chodidel. Musel jsem na cihle balancovat tak dlouho, dokud nevydoutnala voňavá obětní tyčinka. Když jsem začal s tímto cvičením, nohy se mi hned roztřásly a pociťoval jsem krutou bolest. Sotva po minutě to bylo tak nesnesitelné, že jsem musei seskočit dolů. Avšak jak dny ubíhaly, svaly na mých zádech a nohách zesílily a postupně jsem dokázal udržovat rovnováhu. Také v zimě, na zledovatělé zemi, jsem na těchto malých chůdách cvičil pózy pto role válečnic a rychlou chůzi v kruhu. Jakmile jsem jen na chvíli pozbyl soustředění, okamžitě jsem uklouzl a upadl. Když jsem sí vsak zvykl na chůzi na ledu a na chůdách, veškeré stejné kroky a pohyby na jevišti mi pak připadaly snadné. Vždycky je lepší začít rěžsfm a ostatní jde pak lehčeji, tak jako po horkém chutná sladké. Z tohoto tréninku jsem měl často na chodidlech i prstech puchýře a nesl jsem jej těžce. Měl jsem pocit, že můj učitel neměl postupovat vůči hochovi, starému jen (nahoře) Zápasník, Olmecká plasrika (Národní muzeum antropologie, Mexico City). Pres nchybnoit pózy má tato figura ohtomující napěti a sílo, ktetá jako by vyzařovala z kamene. Anebo, jak ro vyjádři současný Mexičan Octavio Paz: „Nehybnost je objetím dvou milenců". (dole) Škola ťing-si {pekingské „opery"), 1935= trénink cchaj-čchiao, nápodoby ženských deformovaných nohou, používaných představiteli ženských rolí; mistt vede žáka, pomáhá mu. Avšak hůlka, kterou drží pod paží, ~\c výmluvná! 54 ENERGIE Kacuko Azuma, tanečnice bujó, předvádí typický způsob chůze uplatňovaný v klasickěm japonském divadle; a v pozici energie probíhající v čase (Volterra, dílna Mezinárodní školy divadelní antropologie - ISTA, 1981), Zvláště na druhé fotografii je zřetelně vidět ustálené držení rukou, pokrčení nohou v kolenech a klouzavý pohyb chodidel v tabi, bílých ponožkách s odděleným palcem, (vpravo) Jas (čti Džas), mladinká balijská [anečmee ve vratké rovnováze, na špičkách. Znehybnení tance v okamžiku „energie v čase". něco málo přes deset let, s tak neúprosnou přísností. Vyvolalo to ve mne hořkost, ale teď, když je mi téměř šedesát a ještě stále mohu hrát pohybově náročné role mladých válečnic, třeba v Pevnosti Mu-kche, Soutésce rudé duhy nebo Opilou milostnici, uvědomuji si, že za to vděčím jenom tomu, že mě učitelé podrobili tak přísnému dtilu základního výcviku a cením si toho." (Mej Lan-fang, Autobiografie). Koši, ki-ai, bayu „Přestože má každá z divadelních tradic v Japonsku [nó, kjógen, kabukí) svou vlastní terminologii, všechny tři používají jediné slovo k definici hetcovy jevištní přítomnosti: kost. V japonštině se koši vztahuje ke specifické části těla: k bokům. Kráčíme-li normálně, následují boky pohyb nohou. Chceme-li redukovat pohyb boků - to znamená vytvořit v těle pevnou osu - musíme pokrčit kolena a držet trup jako souvislou jednotku (viz obr. nahoře). Zablokujeme-li boky a zabránímc-lí tomu, aby následovaly pohyb nohou, vytvoří se dvě různé roviny napětí: v dolní části (v nohách, které se musí pohybovat) a v horní části (v trupu a páteři, které jsou zaměstnány tlakem na boky). Rozložení těchto dvou proti-kladných rovin napětí v těle vyžaduje nasazení specifické balanční pozice hlavy a krčních svalů i svalů trupu, pánve a nohou. Změní se celý hercův svalový tonus. Spotřebuje daleko víc enetgie a musí vynaložit větší úsilí než při normální chůzi každodenní technikou." (Eugenio Barba, Theatre Anthropology, First Hypothesis, Divadelní antropologie. První hypotéza) Zvláště v divadle nů se setkáváme s obecnějším termínem pro hercovu energii: ki-ai, což můžeme vyložit jako „úplný souzvuk (ai) ducha (ki, ve smyslu pneuma a spiritus, dech) s tělem." Ki-ai je ekvivalentem sanskrtského slova prána, ve svém významu totožném s pneuma a spiritus, používaným aktéry jak v Indii tak na Bali. Tři slova definují na Bali hercovu bytostnou přítomnost: češta kára, taksu a bayu. Cesta kára je síla získaná ptavidelným přísným tréninkem, Taksu naproti tomu je jakýmsi samotným božským vnuknutím, které se herce/tanečníka zmocňuje a zůstává mimo jeho kontrolu. Aktér může říct: „V dnešním představení jsem pocítil taksu1. Nebo: „Dnes jsem nepocítil taksu", zatímco závisí zcela na něm, zda je cesta kára přítomna nebo ne. Bayu - vítr, odpovídající „dechu" (spiritus), je však termínem používaným běžnČ k popsání hetcovy bytostné přítomnosti. Fráze pengunda bayu se vztahuje ke správnému rozložení energie. Podobně jako ki-ai v japonštině je balijské slovo bayu doslovným vystižením posílení energie, která nadnese tělo a dovrší pro diváka pocit životnosti. 55 ROVNOVÁHA Nekaždodenní rovnováha Nejčastější charakteristikou herců a tanečníků tužných kuitut je zříkání se běžné, každodenní balance ve prospěch luxusní, vratké neboli nekaždodenní rovnováhy. Tato neběžná rovnováha vyžaduje větší fyzické úsilí - a právě toto mimořádné úsilí rozšiřuje tělesná napětí takovým způsobem, že se aktér rozžije dřív, než začne něco vyjadřovat. Herci rozmanitých asijských divadelních tradic kodifikovali přínos oné rovnováhy a stanovili základní pozice, jimž se jejích studenti učí a které zvládají během cvičení a tréninku. Tak například v Indii (srov obr. nahoře vpravo) je tělo prohnuto v linii křivky procházející hlavou, trupem a boky. Tato základní pozice se jmenuje tribhangi, doslova tri oblouky. Nacházíme ji u soch v buddhis-tických chrámech a s nimi se rozšířila do všech kultur od Nepálu po Japonsko. (Srov. Protiklady) S neběžnou, nekaždodenní rovnováhou se rovněž setkáváme v západních divadelních kulturách, jak vidíme na těle herce komedie delľarte ze 17. století (stov.obt. nahoře vlevo) velmi podobné tribhangi. Pozorujeme-Ii siluety těchto dvou figur, vidíme, že v obou případech dochází k deformaci obvyklého postavení nohou a ke zmenšení podpůrné základny chodidel. Obě těla vypadají jako by byla zlomena a znovu zformována podél podobné linie. V západním divadle nové doby, kde byly funkce tanečníka a herce odděleny, se setkáváme s takovouto změnou rovnováhy jen u silně kodifikovaných technik mimu (srov. obr. vpravo dole) nebo klasického baletu. Luxusní, nadbytečná rovnováha „Všechny kodifikované formy divadelních představení jak na Východě tak na Západě, obsahují tento „zákon" -to jest deformaci každodenních technik chůze, pohybu v prostoru i udržování těla v nehybnosti. Toto přetváření běžné, každodenní techniky, tato ne-vsední, nekaždodenní technika je v podstatě založena na ptoměnách balance. Jejím účelem je vytvoření podmínek pro trvale nestabilní, vratkou rovnováhu. Asijský herec, odmítající „přirozenou" rovnováhu, se pohybuje prostorem pomocí „luxusní rovnováhy", zbytečně složité lil, , fl ŕvärž^ /2^SS ^ijÄfr. JjĚzW *V4ř« ^WL&$ 7 B li' «Sk Frittelino z komedie delľarte na rytině Bernarda Picarta (1Ó9É) a Sanjukta Pánígrahí, tanečnice indického tance odíal Typ z italské komedie delľarte a indická Tanečnice jsou navzdory kulturním rozdílům propojení analogickými silovými liniemi; a obdobně, u obou působí stejný princip rovnováhy. Etiennc Decroux v typické póze désiquilibrev mimu. a zdánlivě nadbytečné, na niž je nutno vynaložit přemíru energie. Můžeme říci, že „luxusní rovnováha" vede ke stylizaci a k estetické podnět-nosti. Tato skutečnost bývá obvykle přijímána bez pochybností a také se nikdo nepokouší přijít na to, proč bylo zvoleno držení těla narušující jeho přirozené bytí a každodenní způsob jeho používání. Co se vlastně děje? Rovnováha, každodenní lidská schopnost držet tělo vzpřímeně a pohybovat se tak v prostoru, je výsledkem svalových vztahů a tenzí 73 ROVNOVÁHA uvnitř našeho organismu. Čím složitější jsou naše pohyby - když děláme delší kroky než obvykle - tím víc je naše rovnováha ohrožena. V těle nastupuje celá řada napětí bránících pádu. jedna tradice evropského mimu vědomě využívá této déséquilibre ne jako výrazového prostředku, ale k zesílení určitých organických procesů a aspektů života těla. Změna rovnováhy vyvolává řadu zvlášrních napětí organismu, která nasrolí a zdůrazní fyzickou přítomnost aktérů., a to ve stadiu předexpresivity, to znamená ve stadiu předcházejícím záměrnému a individualizovanému výrazu." (Eugenio Barba: Theatre Anthropology: First Hypothesis, Divadelní antropologie: první hypotéza) 74 ROVNOVÁHA Vratká rovnováha v pozici demi-plié klasického evropského ba lem (nahoře). Vratká rovnováha, pozice docílená extrémním roztažením nohou: (uptostfťd vlevo) herečka Odin Teartet Roberra Carretiová a hetečka Pchej Jen-lingz ťing-si neboli pekingské „opery" (dole). Tanečník purulijského divadla čhau1 Indie (uprostřed vpravo). Nebéznd rovnováha: hledání nové pozice V japonském divadle nó herec chodí, aniž by zvedal paty od povrchu jeviště: posunuje se vpřed klouzavým pohybem chodidel. Když to zkusíme, okamžitě zjistíme, že se změní centrum našeho těžiště a že se proto změní i rovnováha. Chceme-li chodit jako herec v nó, musíme mít kolena mírně pokrčená. To vyvolává určitý tlak vycházející z páteřního sloupce a tedy i z celého těla. Je to přesně ta pozice, v níž se člověk chystá ke skoku. V jiném japonském divadle, kabuki, jsou dva rozličné herecké styly typových kategorií aragoto a wagoto. V nadsazeném stylu aragoto je použito tak zvaného zákona diagonál: hercova hlava a ruka musí být vždy na. jednom konci dané diagonály, druhý konec linie tvoří natažená noha (obr.na násl. straně). Styl wagoto je v kabuki pokládán za „realistický". Herec se pohybuje v linii podobné trojoblouku tribhangi z klasického indického tance. V indickém tanci odissí drží tanečnice tělo tak, jako by „S" procházelo boky, rameny a hlavou. Esovitost tribhangi je zřetelně viditelná na indických klasických plastikách. V kabuki se herci typů, patřících do stylu wagoto, pohybují příčným, jakoby vlnovitým způsobem, jenž vyžaduje nepřetržitou akci páteřního sloupce. Hercova rovnováha a proto i vztah mezi váhou těla a jeho základnou, prostorem mezi nohama, se tudíž neustále mění. V divadle na Bali hetec/tanečník tlačí chodidly směrem dolů a zároveň zdvíhá palce, takže svůj kontakt se zemí zmenšuje téměř na polovinu. Aby neupadl, musí se tozkročit a ohnout kolena. Herec/tanečník indického divadla kathakali tlačí dolů vnějšími hranami chodidel, ale výsledek je stejný. I rato nová základna vyústí v hlavní změnu balance: herec stojí s široce roztaženýma nohama v podřepu (viz obr. na následující straně dole). Zdá se, že pravidla klasického baletu, jediné plně kodifikované divadelní fotmy v Evropě, nutí záměrně tanečníka k pohybu ve vtatké rovnováze. To platí jak o základních pozicích, tak o celé řadě pohybů jako arabesque a attitudes, kdy váha celého těla spočívá na jedné noze nebo jen na špičce jedné nohy. Jeden z nejdůležitějších prvků, píii, kdy jsou kolena pokrčena, je nejlepší výchozí pozicí pro piruety a skoky . (Eugenio Batba: Divadelní antropologie: první hypotéza) 75 ROVNOVÁHA Zevšeobecnění rovnováhy „Rovnováha lidského těla je jednou z funkcí souhrnného systému pák, skládajících se z kostí, kloubů a svalů: střed těžiště těla se mění v závislosti na vzájemném působení a pohybech tohoto komplexního systému pák. [...] Svalové vědomí znamená vnímání stahování a uvolňování svalů a námahy vynaložené svaly na udržení určité váhy. Je to také dotykový vjem spodní části chodidel, který zaznamenává změny tlaku, jimiž na ně působí celé tělo. Toto svalové vědomí určuje naší rovnováhu při rozličných postojích těla, protože nám automaticky naznačuje meze, v nichž se může část našeho těla pohybovat, aniž bychom upadli. [...] Statika. Mechanika nás učí, že střed těžiště těla je bod rovnováhy všecb Částí těla a že linie těžiště vede od tohoto bodu kolmo k zemi. Víme také, že střed těžiště těla je umístěn správně, když se linie těžiště dotýká země uvnitř rozpětí podpěrné základny. Je tomu tak, když lidské tělo zaujímá vzpřímenou pozici. Poněvadž je však kostra sestavena z tolika pohyblivých částí, lidské tělo by nemohlo zůstat v rovnováze, kdyby všechny tyto Části nebyly drženy na svém místě vazy a prací svalů. Z předchozího lze vyvodit, že k tomu, aby se tělo udrželo ve vzpřímené a symetrické pozici potřebujeme jen nevelkou dávku svalové činnosti, poněvadž podstatnou Část práce vykonává vazivový systém. Ale jestliže subjekt, který studujeme, přejde z normálního postoje do pozice v pozoru, napínače páteře, gluteus maximus a quadriceps, okamžitě kontra-ktují. V této poloze se osy natažení a stažení kloubů (mezí prvním krčním obřadem a lebkou, kloubů páteře, kyčlí, kolene a kotníkujocitnou v téže vertikální rovině, v linií těžiště. V důsledku nové orientace těchto kloubů zaujímá tělo pozici vratké rovnováhy a jeho různé mobilní části musí být činností svalů drženy na místě. [...] Ve všech pozicích, kdy se tělo opírá o zem oběma chodidly, pohybuje se těžiště úměrně k ose těla. Úsilí vyvinuté svaly, aby udržely tělo v rovnováze, je pák přímo úměrné stupni odchýlení těla od kolmice těžiště." (Angelo Morelli, Giovanni Morelli: Anatómia per gli artisti, Anatomie pro umělce). Velký herec divadla kabuki Ičikava Ennosuke v pozici stylu aragoto (drsný, nadnesený styl) Studenti školy Kdámandalam v Kérale, Indie. Základní pozice, kterou musí zvládnout začátku učební doby. 76 ROVNOVÁHA Studium rovnováhy nám umožňuje pozná: jak rovnováha v akci vytváří jakési elementární drama: protiklad různých napětí v těle herce je divákem kine-steticky vnímán jako konflikt mezi základními silami. Aby však bylo možné posunout se ud balance, jež je výsledkem minimálního úsilí, k vizualizaci protikladných sil - a tak se jeví tělo tanečníka/herce, jenž ví, jak zvládnout rovnováhu - je nutné, aby byla balance dynamická. Svalové akce musí při udržování póz nahradit vazivo. Herec, který není schopen udržet na jevišti vratkou a dynamickou rovnováhu, není „živý": zachoval si každodenní lidskou statiku, ale jako herec působí mrtvě. Nákresy znázorňující aspekty rovnováhy z knihy Anatómia per gli artisti (Anatomie pro umělce) od Angela a Giovanii Morelliových, Nahoře: posun těla ve vztahu k linii těžiště; uprostřed: linie těžiště při chůzi a běhu; dole: mechanismus přechodu od symetrické vzpřímené pozice k vzpřímené pozici asymetrické - linie indické tribbangi, tří oblouků (viz Protiklady). 77 ROVNOVÁHA Dynamickou rovnováhu vidíme zřetelně na stacionárních pózách těchto thajských tanečníků: napětí (a tedy i dynamičnost) je podtržena směrováním paží a nohou {A a B) a extrémním roztažením nohou (C a D). ^8 ROVNOVÁHA Rovnováha v akci Rovnováha v akci vyvolává elementární drama: protiklad různých napětí v hercově těle se vyjevuje jako konflikt sil na elementární úrovni. Aby se mohlo přejít od každodenní rovnováhy, která je výsledkem minimální síly, k vizualizaci protichůdných sil (takový je obraz herce, který umí ovládat rovnováhu), je nutné kontrolovat dynamiku a nahradir při držení postoje činnost svalů v akci zapojením kloubních vazů. Matisse řekl: „Nehybnost není překážkou pocitu pohybu. Je to pohyb postavený na úroveň, která s sebou neunáší divákovo tělo, ale pouze jeho mysl." Dynamická rovnováha herce/tanečníka, zakládající se na napětích v těle, je rovnováhou v akci: vyvolává v divákovi vjem pohybu i v případe, že je tělo nehybné. Této vlastnosti přičítají umělci prvořadou důležitost: postavď na obraze, která ji posttádá, je podle Leonarda da Vinciho dvojnásob mrtvá. Za prvé je mrtvá, protože smyšlená, a pak také proto, že nevykazuje žádný pohyb myšlenkový nebo tělesný. Také modetní malíři projevili své zaujetí touto vlastností. Herci a tanečníci si rovněž musí být vědomi ki neste ti c kého obrazu vlastního těla, to znamená pocitů, které divák zakouší při vnímání dynamiky jejich scénického jednání. (nahoře) Mayský tanečník: freska z Bonampaku (jižní Mexiko, 9. století): v obrysu tela bez kostýmu je zřetelné vidét změnu rovnováhy skloněním hlavy a trupu, (uprostřed) Základní pozice v balijských tancích rovněž obsahuje střídání rovnováhy, plynoucí z překříženi spodní části nohou. {vlevo dole) Etruský ranečník: freska z Tricliniova hrobu v Tarquinií, Itálie (480-470 př.n.l,). (vpravo dole) Augusto Omoiii, ranec pštrosa - orná, předvedený na setkání 1ST A, Umea, 1995. "9 ROVNOVÁHA Ocel a bavlna „Můj učitel mí říkával, že je nutné najit si svůj vlastní silový střed. Můžeme si jej představit jako kouli z ocele uptostřed trojúhelníku, jehož vrcholem je anus (řiť) a další dva body jsou výčnelky pánve v úrovni pupku. Aktor musí dokázat soustředit rovnováhu do tohoto bodu síly. Jestliže ho najde (je to však těžké a mně se to ani dnes někdy nepodaří), jsou všechny jeho pohyby plné síly. Ale tato síla není synonymem pro napětí nebo prudkost. Můj učitel říkal, že koule z ocele je pokryta vrstvami bavlny, takže se podobá něčemu měkkému, co hluboko ve svém středu ukrývá něco tvrdého. Pohyb hetce/tanečníka může být pomalý a měkký a může skrývat svou sílu jako dužina ovoce skrývá jádro." (Kacuko Azuma) (nahoře) Herec ňng-si (pekingské „opery") v pozici vratké rovnováhy, zdůrazněné vysokými bílými podrážkami černých saténových holínek, jaké nosí postavy císařů, generálů a soudců. Tato jevištní obuv je stylizací tradiční obuvi z dynastie Mandžuů, Čching (1644-1911). Jiná podobná technika, cehaj-čchiao, vyžaduje chůzi na malých dřevených chůdách v miniaturní ob ti vi, napodobující deformovaná ženská, tzv. „liliová chodidla" (srov. str.52). (dole) V kabuki slouží geta, dreváky s podstavci, ke zvýšení postavy a upravování tovnováhy. Mešťan Sukeroku zde uplatňuje elegantní kostým v charakteristické pozici déséquilibre*, (vpravo) Zakéři tančící v botech s vysokými klínovými podrážkami (miniatura z 11. století, Limoges, Francie). ROVNOVÁHA (vlevo) Korejská tanečnice na obraze Kim Hong-doa (18. století). Na zvěršeném detailu je snadno rozeznatelná vratká rovnováha tanečnice a na jejím těle linie tribkangi, jež má původ v Indii (srov. Protiklady). (vpravo) Kacuko Azuma v pozici z tanoe bujó: roztažení kimona a simultánní rozevření obou vějířů viditelně zvýrazňujf (jako by to bylo vyváženě písmeno V) obtíž nos r této vratké pozice, kterou však má tanečnice plně pod kontrolou. (vlevo) Herec indického tanečního divadla kathakídi v pozicí vratké rovnováhy, (vpravo) Žáci kathakali nacvičují stejnou pozici. Tiro mladí adepti (narozdíl od dospělých herců) ji zářím provádějí tak, že si rukou přidržují paiec nohy. 81 ROVNOVÁHA IR**»« V^I Tanec je tvoŕen nepretržitou proměn rovnováhy. Odtud i zjevný paradox prováděných vkleče, patrný z násltj príkladu: tanečnice z Bali předvádějí (nahoře); tanec s dlouhou šálou čínské! (uprostřed vlevo) podle fresky z Tun-ch dynastie Tchang (608-906); (uprostředi Suzanne Ling v jedné ze svých ranných I bedhaja semang, tanec předváděný žeru javanském dvoře od 16, století, fotogn v Královském paláci v Jogjakarrě (dole). 82 ROVNOVÁHA Proč herec I tanečník usiluje o vratkou, nekaidodennt rovnováhu? Co znamená změna jeho rovnováhy pro diváka? Abychom odpověděli na tyto otázky, je treba nejprve upřesnit některá obecná tvrzení o rovnováze lidského těla a tedy se ješrě jednou vrátit k vlivu „před-interpretace"; to jest vlivu vnímání diváka. V tanci a herectví splývá umělec, jeho nástroj a jeho výtvor v jednu fyzickou věc: v lidské tělo. Jedním z podivných důsledků je pak to, že představení je nezbytně vytvářeno v jednom prostředí, zatímco divákům se jeví v jiném. Divák vnímá určité vizuální umělecké dílo. Tanečník pracuje ale před zrcadlem příležitostně; někdy také získá více či méně vágní vizuální představu o svém výkonu; a ovšem jako člen souboru anebo jako choreograf vidí práci ostatních tanečníků. Avšak pokud jde o vlastní tělo, tvoří hlavně prostřednictvím kinestetických vjemů ve svých svalech, vazech, kloubech. Tato skutečnost si zaslouží pozornost - když pro nic jiného, tak proto, že někteří estetici zastávali názor, že jen vyšší zrakové a sluchové vědomí se poddá uměleckému zprostředkování. Všechny kinestetické formy jsou dynamické. Michotte poznamenal, že „pohyb se zdá být podstatný pro jevovou existenci těla, zatímco pózy jsou vnímány jen jako závěrečná fáze pohybu." Merleau-Ponty poukázal, že „ své tělo vnímáme v jeho držení, stavu". To znamená, že v kontrastu k vizuálně pozorovaným předmětům nemá prostotovost pozic, ale jen prostorovost situace, „Když stojím u svého psacího stolu a opírám se o něj rukama, důraz je zcela na mých rukách, zatímco mé tělo se za nimi táhne jako ocas komety. Neznamená to, že bych si neuvědomoval umístění svých ramen a boků, ale jsou jen obsaženy v mých rukách, a celé mé držení těla je čitelné prostřednictvím těchto o s'tůl se opírajících rukou." Tanečník tvoří své dílo z pocitů napětí a uvolnění, z vědomí rovnováhy, která odlišuje velkolepou stabilitu vertikál od riskantních dobrodružství výpadů do ptostoru a padání. Dynamická povaha kinestetické zkušenosti je klíčem k překvapující shodě toho, co tanečník vytváří svými svalovými vjemy a obrazem jeho těla, jak je vidí diváci. Dynamická kvalita je oním společným prvkem spojujícím oba rozličné prostředky. Když tanečník zdvihne ruku, pocítí nejdřív tenzi zdvíhání. Podobné napětí je vizuálně zprostředkováno divákovi obrazem tanečníkovy ruky. (nahoře) Louis Jouvet (1887-1951) - vlevo v Moliérově Skok len (Paříž 1936). Jeho déséquilibrev této scéně je způsobena Jouvetovýin pokusem kopnout sluhu. Ten pak začne utíkat, je třeba připomenout, že proscéniová jeviště v divadlech italského typu byla směrem k rampé nakloněna. Tento sklon usnadňující ve scénickém návrhu perspektivu vedl herce ke stoji rozkročmo, aby udrželi rovnováhu. Teprve ke konci 19, století se evropská divadla scšikmených jevišt zbavila, (dole) Vertikální řez milánským Teatra della Scala, které projektoval architekt Giuseppe Piermarini (1734-1808). Bylo dokončeno v roce 1778. Sklon jeviště je zde dobře viditelný. T^é \UU HJ* I í Ji Hlt 'k i"i „"i ,;"> i,^ švu [■ÉWrltátiil A konečně v tanečníkově a hercově vystoupení je podstatné, aby byla vizuální dynamika jasně odlišována od pouhé změny místa. Už jsem upozornil na to, že pohyb působí mrtvě, když dělá dojem pouhého přemístění. Jistě, z fyzického hlediska jsou všechny druhy pohybu způsobeny nějakým druhem síly. Avšak ve scénických uměních platí, že dynamika musí být obecenstvu sdělována vizuálně, poněvadž jen dynamika je schopna výrazu a smyslu. (Rudolf Arnheim: Art and Visual Perception, Umenia vizuálni vnímání) 83 ROVNOVÁHA Rovnováha a představivost S cílem prozkoumat fyziologický podklad jednání byly prováděny pokusy, které studovaly „vztahy mezi svalovou aktivitou v průběhu držení těla (systémem regulujícím základní rovnováhu, umožňujícím člověku vzpřímenou polohu a zachování balance) a aktivitou motorickou, která ústí v gesta a pantomimu". Tyto experimenty byly prováděny s různými subjekty; následující text se týká pokusů s herci a atlety. „Z fyziologického hlediska se systém rovnováhy skládá z řady smyslově-motorických zakončení, k nimž patří prvky exteroreceptivní (zrakové, sluchové, hmatové) a proprioreceptivní (vedoucí ze svalů, šlach, kloubů a vesti-bulárního aparátu ve vnitřním uchu). Správná funkce těchto systémů člověku umožňuje promítnout si své těžiště do svého podpůrného mnohoúhelníku. Víme, že člověk, ať ve vzpřímené nebo uvolněné poloze, není nikdy nehybný: osciluje podle zvláštních komplexních rytmů, které jsou výsledkem činnosti různých reflexních smyslově motorických systémů, zajištujících regulaci svalové polohové aktivity posrojů. Šíře a frekvence oscilací tělesné osy může být měřena kinesimetrem (viz obr.). Během daného časového rozpětí tento přístroj poskytuje určité informace o pozici těla: 1. lokalizuje bod průmětu centra rovnováhy ve vztahu k centru podpůrného mnohoúhelníku; 2. zhodnotí frekvenci a šíři jeho vychýlení; 3. sleduje úkazy v čase i v prostotu. Po dobu, kdy zkoumaná osoba stojí na podstavci, získáme na osciloskopu údaje ve formě: 1.vektorové, kdy registrují vychýlení dopředu a dozadu a do stran. To je kinesigram. 2. lineární, kde se vychýlení dopředu a dozadu odliší od vychýlení do stran a zaznamenají se v časovém vývoji. To je stabilogram, V prvním případě je povrch plochy pokryté skvrnou měřen v mm2; ve druhém případě je měřena délka čáry vytvořené skvrnou v cm. Čtyři soustředné kruhy na obrazovce osciloskopu odpovídají různým stupňům tlaků působících na podstavec: hodnoty 5, 10 nebo 15 kg odpovídají výchylce objektu od sagitární, t.j. předozadní osy o 1, 2 nebo 3 cm. Registrují se všechny oscilace skvrny ve čtyřech hlavních směrech od dané výchozí hodnoty. V séru pokusů jsme sledovali způsob postojů dvou skupin osob v dobré fyzické kondici: 1. skupinu sportovců, jejichž fyzický projev se odvíjí od gestických výrazů přizpůsobených Ilustrace výsledků experimentu s rovnováhou a predstavivostí: a) u atletů se projeví zmč jen tehdy, kdyí nesou skutečné závaží; b) herci uvyklí imaginárním gestům a jednání vy balance, i když tuto akci jen mimují, napodobují. «■vino #3e«= tr i • íř e b e Kineúmetr: přístroj na měření šíře a frekvence oscilací tělesné osy. Kinesigram: vektoriální graf změny rovnováhy měřený kinetometrem Charles Dullin (1885-1949) v Molietově Lakomci v pozici vratké tovnováhy 84 ROVNOVÁHA Francouzský mim Etienne Decroux a postava italské komedie deiľarte: tatáž pozice vratké rovnováhy. skutečnosti; 2. skupinu herců, jejichž fyzický projev je určen imaginárním gestickým výrazem. Experimenc srovnával výsledky před a během zátěže se závažím (1, 2 a 5kg) a v průběhu předvádění stejných gest. Výsledky ukazují, že a) skupina sportovců vykazuje variace výchylek těžiště těla úměrně k závaží, pokud nesou skutečné závaží, zatímco při mimovaném přenášení břemene se jejich vychýlení modifikuje, b) skupina herců, navyklých sdělovat tělem a gesty určitou imaginární představu, reaguje ve zmíněných dvou situacích jinak: nesení závaží prakticky nezmění zóny vychýlení, zatímco mimované nesení břemene zvětšilo výchylky úměrně k váze- pomyslného břemene. Jedinci, jejichž projev je určen gestikou přizpůsobenopu'skutečnosti (sportovci), užívají v motorické aktivitě informace založené na skutečném hmatatelném podnětu. Naproti tomu herci, jejichž fyzický projev je určen propracovanými, naučenými gesty, která opakují bez reálného podnětu, dovedou rozvinout tělesný projev v podstate na základě představivusti." (Ranka Bijeljac-Babic: Utilizzazione di un metodo scientifico nello studio delľespresione sportiva e teatraie, Použití vědecké metody ke studiu atletického a divadelního výrazu). Indická tanečnice Sanjufcra Pánígrahí a tančící pygmqský šaman (v kresbě francouzského antropologa Le Roye, 1897). Dvě obdobné pózy vratké rovnováhy. 85 ROVNOVÁHA (nahoře) Šiva Nárarádža - bůh ratu bronzová plastika z Jižní Indie; ( nemecká tanečnice Gret Palucca; (i postava Pantalona, rytina Jacquese C Pózy těchro ranečníků, jež dělí velkt v čase i v prostoru, jsou jasným d nekazdodenní, ne-všední rovnováhy s uměních. 92 PŘEDEXPRESIVITA ÜÜ ifBl »aHÍF^r ■^j^^^ŕ gl Srolg M/W Pik. Ellillk i (vlevo) Thajský tanečník divadla Můji v póze převzaté z bojového umění, (vpravo) Dario Fo předvádí svou tělesnou techniku, setkáni ISTA, Voltcrra, 1981, Různé pozice z indonéského tance baris, který byl inspirován válečnými tanci, v kresbách mexického malíře Miguela Covarrubiase, jenž na Bali žil delší dobu ve rficátých letech dvacátého století. Bojová umění a divadelnost v Asii N e každodenní techniky těla se nevyskytují pouze v jevištních dílech, ale i v takových situacích, které jsou do jisté mír)' divadelním blízké: a kde je rovněž použito ne-všední jednání, jsou to například bojová umění, velmi rozšířená a praktikovaná v celé Asii. Ta využívají konkrétních fyziologických postupů a narušení automatismů každodenního života k vytvoření jiné kvality tělesné energie. Bojová umění jsou tedy založena na takových technikách jednání, které nerespektují spontánnost každodenního života. Právě tento jejich aspekt, techniky akulmrace, inspiroval kodifikované divadelní fotmy. Nohy v mírném podřepu, paže ohnuté v lokti: tato základní pozice asijských bojových umění, je i pozicí rozhodnutého těla připraveného skočit, jednat. Tento postoj, jenž by mohl být přirovnán Vpité klasického baletu, se objevuje mezi základními drženími těla jak u asijských, tak u západních tanečníku. Není to nic jiného než pozice zvířete připraveného zaútočit nebo se bránit, zakódovaná formou ne-všední techniky. Když viděl japonský sochař Wakafudži (který přispěl do této knihy mnoha kresbami) mimi-ckou pózu Daria Fo (obr. nahoře), poznamenal, že je velmi podobná začátku jednoho pohybu z karate s názvem neko hašidači, „stát na kočičích nohou". Italský herec je tu zachycen ve svém představení Příběh tygra. Nedávná zkoumání vztahu mezi bojovými uměními a jednotlivci, kteří je provozují, ukázalo následující: zvládání tohoto umění opakováním fyzických akcí vede žáky k jinému druhu sebeuvědomění, k jinému užívání vlastního těla. Jedním z cílů bojových umění je zvládnutí plného nasazení, pocit přítomnosti v daném okamžiku akce. Tento typ bytostné přítomnosti je nesmírně důležitý i pro hetce/tanečníky, kteří chtějí být schopni navodit večer co večer onu kvalitu energie, jež je v očích diváků činí živoucími. Patrně je to tento společný cíl, bez ohledu na rozdíl ve výsledku, který vysvětluje velký vliv bojových umění na divadelnost asijských scénických forem: nejde o jednotný styl, ale o konkrétní a organické uspořádání těla, o poznání sil, které ovládají jeho jednání. V důsledku historických souvislostí ztratila už dnes většinou bojová umění své válečné poslání a tento odkaz minulosti byl z velké části transformován: některá bojová umění byla přetvořena v tance a metody jejich tréninku včleněny do přípravy tanečníků. 183 P ŘED EXP RES I VITA Tak například na Balí tanec baru (viz obr. na předchozí straně) je pojmenován podle svého původního významu Jinie, šik, vojenské seskupení". Tak hýla nazývána dobrovolnická armáda, kterou místní princové potřebovali v dobách nepokojů. Balijský baris dal vzniknout sedmi různým tancům, jež postupně ztrácely svůj militantní ráz a staíy se tanečním dramatem tančeným převážně muži. Podobně pentjak-silat, indonéské národní sebeobranné umění (v Malajsii známé jako bersilat), je inspirováno pohyby tygta a na jeho základě vznikl tanec pentjak. Co to ptovádí čínský doktor Chua Tchuo (viz obr. na protější straně)? Jeho různé pózy připomínají raneční fáze, ale ve skutečnosti je to série cvičení, založená na pohybech pěti zvířat: jelena, práka, tygra, opice, medvěda. Dnes jsou tyto pohyby základem řady cviků v mnoha školách čínských bojových umění. Je zajímavé, že podobné pózy ze světa zvířat najdeme také v pohybovém rejstříku tanečního divadla kathakali v jižní Indii. Také kathakali bylo ovlivněno bojovým uměním této oblasti. Jmenuje se kalaripajattu, doslova „místo, kde se cvičí", ze sanskrrského khalorica, pole pro vojenská cvičení. Kathakali přejalo z kalaripajattu nejen tréninková cvičení a masáže, ale také terminologii, označující určité pózy: lev, slon, kůň, ryba. Jiná bojová umění, v severoindickém státě Mani-pur, jako thengu, takhusarolí mukna (tento poslední - druh sebeobrany, je dnes oblíbeným vesnickým sportem) ovlivnila tradiční tance této oblasti. Základ jejich stylu má určité podobnosti s mongolskými tanci a klasickými indickými tanci, jak jsou popsány ve staroindické učebnici dramatického umění Nátjaídstře. A konečně, díváme-Ii se na čínské tradiční divadlo, na pekingskou „operu" nebo na japonské divadlo kabuki, uvědomíme si těsnou souvislost divadla a bojových umění v Asii: souboje, bojové výjevy, bitvy ozbrojených armád, to vše je začleněno do základního výcviku herců a zakomponováno do specifických částí představení, v nichž se odhaluje, a splývá původ a současnost vrcholné, dokonale vytříbené ne-všední, nekaždodenní techniky těla. (nahoře) Kalilrip&janu, bojové umění rozšířené v Kérale (Indie): souboj tyčkami. Dovednost bojovní» vptavo mu dovoluje zaujmout velmi pevnou; stabilní pozici a být presto pinč připraven zasáhnout do I boje. (dole) Kacuko Azuma a její žačka Kanho Azuma při setkání ISTA v Holstebro, 1986. Předváděj jeden druh tance z ktxbuki, v němž se používá tradičních japonských zbraní, meče (katóma) a halaparm (naginata). 184 P ŘED EXP RES I VITA (nahoře) Pět základních rechnik sing-i, zvláštního druhu čínské gymnastiky. A. Pcbi-áhiiim, zdvižení a snížení paží; B. Pckmg-fchiian, si mul tán í natažení a stažení paží; C. Cchuan-čchiian, tekoucí zaoblené proudy; D. Pchäo-cchüdn, kroky v mírném podrepu a náhlé zdvižení paží; E. Cheng-čchiian, údery mířené dopředu. Obvykle se praktikuje nejdříve levou rukou, pozdéji jen pravou, následne" pak koordinace obou. (dole) Čínský lékař Chua Tchuo, krerý žil za dynastie Pozdní Chan (25-220 n. 1.) předvádí sérii póz, založených na chování pěti zvířat, jelena, ptáka, tygra, opice a medvéda při boji. Dodnes jsou v Číně používány jako výchozí pozice v bojových uměních. PŘEDEXPRESIVITA Bojová umění a divadelnou na Západě Také v západní kultuře byla již od starověku doložena souvislost divadelnosri a různých umění s bojovými technikami. Od dávných dob hrála bojová umění úlohu zvláště ve vývoji tance. Ve starověkém Řecku byli velitelé bitev nazýváni „hlavními tanečníky". Sokrates tvrdil, že „muž, krerý tančí nejlépe, je nejlepším vojákem". Pyrrhický tanec, jenž se dostal do Řecka z Kréty, byl podle Platóna sledem různých fází bitvy. V Řecku byl nejdříve uváděn jako sólový tanec ve Spartě a později se v Athénách stal tancem skupinovým: dvě řady tanečníků čelily sobě navzájem. Jedno z nejproslulejších uvedení pyrrhického tance se konalo tehdy, když choreutové (tanečníci) btánili boha Dia -dítěte před útoky Chronose - Saturna. Během každoročních slavností k poctě boha války, Matse, procházela ve starověkém Římě ulicemi procesí ozbrojených kněží z kasty Sali. Na rozkaz velitele, prae-sula, začali tančit a vždy po třech ktocích následovaly vlnité pohyby, při nichž tloukli kopím do štítů. Podle badatelů v oboru lidových rradic se odvozují některé zjevně mimetické rance středověké Evropy od vojenských. Někdy se takové tance staly podkladem divadelních představení. Na příklad v Itálii la danza della spadá (mečový tanec), běžně provozovaný na severu i na jihu, je ve skutečnosti obrazem konfliktu mezi křesťany a Tuiky a často býval přetvářen do populárních představení, v nichž byly tanečníkům připsány také dialogy. Italská danza della spadá, poprvé uvedená v 16. století, vyšla z morescy, středověkého tance známého v celé Evtopě (ve Španělsku jako morisco, ve Francii jako mauresque, v Anglii jako morris dance, v Německu Mobrentanz), Původně to bylo zobrazení střetnutí mezi křesťany a Maury (Saracény) chápané jako symbol konfliktu mezi Západem a Východem, mezi civilizací a barbary. V 18. století se moresca vyvíjela smetem od svého válečného původu a stala se dvorským rancem, ačkoliv zcela nezttatila svůj lidový charakter. Někdy byly její silně mimetické akce spojeny s dialogem mezi tanečníky, takže se tanec proměňoval v dramatický útvar. Jindy byla tančena mezi tragédiemi a komediemi. Danza della spadá v Itálii, bal du sabre v jižní Francii a moresca v celé Evropě jsou důkazem roho, že na Západě srejně jako na Východě bylo pevné pouto mezi technikami útoku a obrany a mezí počátky nevšedního jednání v umění herců/tanečníků. (nahoře) Západní rytina z 19. století zachycuje trénink různých bojových umění na typickém japonském cvičišti, dódzó {doje cesta, dzó je místo, doslova: místo, kde se studuje ceso)l (uprostřed a dole) Japonské giafické listy ti kazu j í bojové cvičení dvou mužů a souboj dvou rauäl v divadle kabnki, jenž tu dostává větší dramatičnost tím, že křehký papírový deštník je postaven proti meči. Nicméně, vzájemní! napětí těl herců je stejuc jako na ptečktio/íni vyobrazení. 186 ----- P RE D EXP RES I VITA (nahoře) Muž při tanci s mečem, jak je předváděn pouze o svátku sv, Rocha v Torrepaduli (u města Lecce v jižní Itálii). Je to velmi starý ztanečnený souboj, rozšířený v celé jižní Evropě. Obsahuje přesně kodifikovaná, neměnná gesta. Bojuje se obvykle se zbraněmi, často s noži. V tomto záběru je nůž nahrazen rukou s nataženou dlaní, (dole) Starověký řecký válečný tanec, pyrrhický, zachycený na poháru malířem, jehož jméno bylo Poseidon. 187 PŘEDEXPRESIVITA (nahoře) Cvičení danda (v sanskrtu znamená danda hůl, ale i paže), zvané raké „kočičí protahování". V indických a pakistanských bojových uměních je jeho cílem rozvinout sílu v pažích a v horní části tela. (uprostred) Na začátku šedesátých let vyvinulo polské Divadlo-laboratoř Jerzyho Grotowského (tehdy sídlilo v Opole a jmenovalo se Divadlo 13 řad) řadu cvičení. Na této fotografii provádí herec Antoni Jahlkowski cvičení s nazvem „kočka", (dole vlevo) Souboj s hůlkou vede k tomu, že herec musí rychle teagovat výskoky. Je to tréninkové cvičení vyvinuté herci v Odin Teatret, inspirované akrobatickými cvičeními z pekingské „opery". Cvik předvádějí herci Torgeir Werhal a lben Nagel Rasmussenová v roce 1964, krátce po založení divadla, (dole vptavo) Augusta Omoli a Jairo da Purificacao na setkání ISTA v Kodani, 1996. Předvádějí bojový ranec afrických orroků v Brazílií, nazvaný capoera^ který se sral uměleckou a sportovní formou. 188 SLOVNÍK DIVADELNÍ ANTROPOLOGIE O skrytém umění herců Eugenio Barbo, Nicola Savarese Překlad: Jan Hancil, Dana Kalvodová, Jitka Sloupová, Nina Vangeli Redakce: Marie Reslová Odborná redakce; Dana Kalvodová Rejstřík: Zdeňka Benešová a Dana Kalvodová Grafická úprava: Alberto De Donno Obálka; Egon L. Tobiáš Sazba dle italského originálu: Grafické studio Hamlet Tisk: CENTA, s.r.o., Brno V roce 2000 vydaly Divadelní ústav, Celetná 17, 110 00 Praha 1 (jako svou 468. publikaci) a NLN s.r.o., Nakladatelství Lidové noviny, Jana Masaryka 56, 120 00 Praha 2 s finančním přispěním CED Brno Doporučená cena včetně DPH 890,- Kč