Termín Téma Referáty / témata Termín odevzdání referátu 24. IX. Studijní volno na seznámení se se zadanými tématy xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx 1. X. Úvod, rozčlenění témat a referátů TÉMA č. I: Obraz venkova a jeho obyvatel – pohled jiných složek společnosti xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx 8. X. TÉMA č. II: Památeční zápisky (charakteristika, typologizace, přehled badatelského zájmu) xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx 15. X. TÉMA č. II: Památeční zápisky 1. Městská kronika (městské kroniky) 2. Venkovská kronika – Čechy 3. Venkovská kronika – Morava, Slezsko 4. Hospodářské zápisy 5. Autobiografie (psané životopisné vzpomínky) obyvatele města, městečka 6. Autobiografie (psané životopisné vzpomínky) obyvatele venkovské obce 8. října 2008 22. X. TÉMA č. II: Památeční zápisky 1. Autobiografie příslušníka vybrané profesní skupiny 2. Válečné deníky, kroniky, vzpomínky 3. Obecní kronika 4. Školní kronika 15. října 2008 29. X. TÉMA č. III: Okamžiky lidského života 1.,2.,3. Narození a dětství 22. října 2008 5. XI. TÉMA č. III: Okamžiky lidského života 1.,2.,3. Dospívání, přechod do dospělosti 29. října 2008 12. XI. TÉMA č. III: Okamžiky lidského života 1., 2., 3. Svatba 5. listopadu 2008 19. XI. TÉMA č. III: Okamžiky lidského života 1., 2., 3. Úmrtí a pohřeb 12. listopadu 2008 26. XI. TÉMA č. IV: Den všední a sváteční 1., 2., 3. Podoba a proměny všedního dne 1., 2., 3. Podoba a proměny svátečního dne 19. listopadu 2008 3. XII. TÉMA č. V: Muž a žena 1., 2., 3. Podoba a proměny postavení muže a ženy v různých sociálních a profesních skupinách 26. listopadu 2008 10. XII. TÉMA č. VI: Nositelé tradice 1., 2., 3. Proměny podoby, funkce a nositelů tradice vybraných zvykoslovných událostí – obřadů 4.,5. Spolky a instituce jako nositelé tradice 3. prosince 2008 17. XII. TÉMA č. VII: Sociální nepokoje 1., 2., 3. Venkovské nepokoje 17. a 18. století 1., 2. Sociální dělnické nepokoje 19. a počátku 20. století 10. prosince 2008 Komentář Všechny referáty budou mít jednotnou formální úpravu: ☼ titulní stranu s hlavičkou (Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav evropské etnologie), jménem a UČO autora, tematickým okruhem (viz sloupec druhý) a názvem referátu ☼ referát bude opatřen závěrečným soupisem pramenů a literatury (citační pravidla užívat dle norem platných pro Národopisnou revue nebo Národopisný věstník), případně informátorů; poznámkový aparát pod čarou nebo za textem není vyžadován) ☼ délka vlastní prezentace max. 15 minut – termín prezentace viz sloupec druhý, termín odevzdání tištěné podoby viz sloupec čtvrtý ☼ počet referujících k jednotlivým tématům je uveden ve sloupci třetím Bližší informace k jednotlivým tematickým okruhům TÉMA č. II: Památeční zápisky → základní informace o autorovi, životě, původu, vzdělání → charakterizovat typ dokumentu, kdy psán, za jakých okolností, zda dochován, kde uložen, zda vydán v edici, uvést s kterou podobou jste pracovali → analyzovat obsahovou skladbu, témata, podrobit kritickému rozboru objektivnost – zaujatost, výběr témat, determinaci sociální, majetkovou, náboženskou, vztah k ostatním sociálním a profesním skupinám, styl psaní → citovat dva až tři charakteristické úryvky TÉMA č. III: Okamžiky lidského života → porovnat alespoň dvě, případně tři různé časové vrstvy (např. jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století, případně na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů nebo příslušníků střední generace a uvést v porovnání se situací současnou – včetně vlastních zážitků a vzpomínek) → všimnout, jaké jevy zůstávají v průběhu desetiletí konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku zkusit porovnat fotografie z různých časových údobí; možno citovat autentické vzpomínky TÉMA č. IV: Den všední a sváteční → porovnat alespoň dvě, případně tři časové vrstvy (jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století, na základě vzpomínek tří seniorů či příslušníků střední generace a uvést v porovnání se situací současnou, včetně vlastních zážitků a vzpomínek) → všimnout, jaké jevy konstantní, rytmu dne, vykonávané práce, stereotyp, zabývat se těmi, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků TÉMA č. V: Muž a žena → porovnat alespoň dvě, případně tři časové vrstvy (jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století, na základě vzpomínek tří seniorů či příslušníků střední generace a uvést v porovnání se situací současnou, včetně vlastních zážitků a vzpomínek) → všimnout, jaké jevy můžeme vysledovat v postavení muže a ženy jako konstantní – možno porovnat vztah a role muže a ženy v různých časových rovinách, nebo jen muže či jen ženy v průběhu let v jedné sociální či profesní skupině, možno všimnout rozdělení povinností a práv, vztahu v rámci rodiny, širšího společenství TÉMA č. VI: Nositelé tradice → porovnat alespoň dvě, případně tři časové vrstvy (jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století, na základě vzpomínek tří seniorů či příslušníků střední generace a uvést v porovnání se situací současnou, včetně vlastních zážitků a vzpomínek) a) Proměny podoby, funkce a nositelů tradice vybraných zvykoslovných událostí – obřadů → pozornost zaměřit na proměny průběhu zvykoslovných událostí během širšího časového úseku, všimnout si, zda v průběhu desetiletí došlo k výraznějším proměnám ve vnější podobě, nositelích – tedy organizační složce, zda se proměnil vztah komunity k vybrané události atd. b) Spolky a instituce jako nositelé tradice → všimnout si, do jaké míry vstupovaly do procesu uchování, obnovení či utváření tradice instituce, spolky a další organizace jako nový prvek TÉMA č. VII: Sociální nepokoje → zaměřit se na průběh, motivy, ale i dopady různých typů sociálních nepokojů na účastníky i širší komunitu – jednak z prostředí venkovského, jednak z prostředí dělnického 19. a počátku 20. století