FAV137 Kapitoly z dějin světového dokumentárního filmu po roce 1945 PhDr. BcA. Andrea Slováková Anotace Kurz provede studenty dokumentární krajinou období po druhé světové válce do začátku 21. století v dvanácti 90ti minutových blocích tematicky sestavených podle stylistických a režijních přístupů ve světovém dokumentárním filmu. Přednáška s projekcemi by taky měla ohledávat hranice dokumentárního filmu, jeho hybridní formy a ukázat různé podoby zacházení s realitou. Pochybování o pravdivosti cinéma vérité, střihový a found footage film, amatérský film jako materiál, osobní deník, filmová báseň, věda a filmová vizualita, angažovaný film, režírovaná skutečnost – nástin témat a žánrů naznačuje, co studenti v rámci jednotlivých přednášek uvidí a uslyší. Kurz je určen nejen studentům filmové vědy, ale i dalším se zájmem o audiovizuální kulturu a různé i hraniční, objevné a provokativní podoby autorského filmu. Na konci semestru by měl student mít orientaci v širokém poli dokumentárního filmu a sám dospět ke své osobní definici a vytyčení jeho hranic. Kromě přehledu tendencí a osobností dokumentární tvorby, s geografickým a časovým ukotvením, se přednáška zaměří i na stylistické prostředky, jako je role komentáře a titulků, práce s hudbou, možnosti kamery a střihu. V rámci kapitol se bude mluvit i o žánrech a žánrových příznacích či o technice natáčení a vyrábění vybraných filmů. Výstup: písemnou formou – každý student připraví tři kratší texty: 1. reflexi vybraného filmu (z níže uvedených filmů v rozsahu 4 NS); 2. vlastní definici dokumentárního filmu (2 NS); a 3. reflexi některého z dokumentárních žánrů dokumentu (3 NS). Filmy Z celovečerních filmů studenti uvidí převážně ukázky, krátké filmy celé. Doplňkem přednášky jsou 4 samostatné projekce: Obyčejný fašismus (1962-65), 122 min., Michail Romm Obchodní dům (1973), 118 min., Frederick Wiseman Příběh větru (1986), 80 min., Joris Ivens Poslední večeře (2005), 58 min., Mats Bigert, Lars Bergström Povinná literatura Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU - JSAF, 2004. DO I. – V. sborník textů o dokumentu (vybrané texty doporučené na jednotlivých přednáškách). Jihlava: JSAF, 2003 – 2007. Doporučená literatura Plantinga, Carl: Rhetoric and Representation in Nonfiction Film. Cambridge University Press, 1997 (kapitola Hlas a autorita vyšla i ve slovenském překladu, v Kino Ikon č. 2, 2007). Nichols, Bill: Representing Reality. Bloomington: Indiana University Press, 1991. Renov, Michael (ed.): Theorizing Documentary. New York: Routledge, 1993. Schneiderová, Alexandra: Performance v rodinném filmu. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 69-84. Palotai, János: „Archeologie“ soukromého Maďarska. Rozhovor s Péterem Forgácsem. Iluminace, 16, č. 3 (2004), s. 177-198. Leacock, Richard: Obrana flahertyovských tradícií. Kino Ikon, 5, č. 1 (2001), s. 136-143. Gaudreault, A., Marion, Ph.: Boh je autor dokumentárnych filmov... Kino Ikon, 6, č. 2 (2002), s. 95-106. Wees, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prispôsobenie. Kino Ikon, 9, č. 1 (2005), s. 159-170. Nichols, Bill: Fred Wiseman´s Documentaries: Theory and Structure. Film Quaterly, 31, č. 3 (jaro 1978), s. 15-28. Gaines, Jane M.: Documentary Radicality. Canadian Journal of Film Studies, 16, č. 1 (jaro 2007), s. 5-24. Youdelman, Jeffrey: Narration, Invention and History: a documentary dilemma. Cineaste, 12, č. 2 (1982), s. 8-15. Osnova I. nové technické možnosti a vztah k svědectví a pravdě Cinéma vérité / návaznost na Vertova / pochybování o pravdivosti / National Film Board v Kanadě / natáčení s kontaktním zvukem / pořad Candid Eye (1958) / sociologický film v Anglii / Free Cinema / Cinema direct v Americe Michel Brault, Pierre Perrault, Richard Leacock, Robert Drew, D.A.Pennebaker, Albert a David Mayslesovi, Mario Ruspoli, Jean Rouch, Chris Marker, Karel Reisz, Lindsay Anderson, Lorenza Mazetti, Tony Richardson Pařížský máj (1963), 165 min., Chris Marker Amerika očima Francouze (1958), Francois Reichenbach Každý den kromě Vánoc (1957), 40 min., Lindsay Anderson My jsme hoši z Lambethu (1959), 49 min., Karel Reisz Maminka to nedovolí (1955), 21 min., Karel Reisz, Tony Richardson Primárky (1960), 30 min., Robert Drew, Richard Leacock Na bowery (1956), 62 min., Lionel Rogosin Ať svět kráčí dál (1964), Michel Brault, Pierre Perrault II. práce s cizím materiálem střihový film / práce v archivu / found footage okraj dokumentu / politické found footage filmy v severní Americe / kanadský experimentální dokument / rakouská avantgarda a vztah k dokumentu / amatérský film jako materiál / kameru do rukou těm, o nichž film je Artavadz Pelešjan, Yervan Gienikian, Angela Ricci Lucchi, Bruce Conner, Arthur Lipsett, Mathias Müller, Mike Hoolboom, Peter Forgács A movie (1958), 12 min., Bruce Conner Začátek (1967), Artavadz Pelešjan Bojovná třída (1967), Chris Marker Vězni války (1995) Yervan Gianikian, Angela Ricci Lucchi Human Remains (1998), 30min., Jay Rosenblatt Wittgensteinův Traktát (1992), 35min., Peter Forgács Kadárův polibek (1997), 53min., cyklus Soukromé Maďarsko Imitace života (2003), 75 min., Mike Hoolboom III. intimní a nenarativní dokument osobní dokument – deník / spontánní film / „film jednoho gesta“ / deník s politickým obsahem / poetizace dokumentu / filmové básně / lyrický dokument / nenarativní dokument Jonas Mekas, Walerian Borowczyk, Zoltán Huszárik, Sergej Loznica, Naomi Kawase, Chantal Akerman A Study in Choreografy for Camera (1945), 3 min., Maya Deren Diaries, Notes And Sketches. Walden (1965-69), 180 min., r. Jonas Mekas Setkání Seiny s Paříží (1957), 32 min., Joris Ivens Noc a mlha (1956), 30 min., r. Alain Resnais Objetí (1992), 40 min., r. Naomi Kawase Zkusit políbit měsíc (1994), 96min., r. Stephen Dwoskin Krajina (2003), 60 min., Sergej Loznica Tam dole (2006), 78 min., Chantal Akerman IV. film a věda populárně-vědecký dokument / věda a experimenty s filmovou vizualitou / vědecký film / antropologická zkoumání / evropské filmy o Africe a nařčení z kolonialismu / etnografický film Jacque-Yves Cousteau, Jean Painlevé, Hans Hass, Bert Haanstra, Vladimir Kobrin, Jacques Dupont, Jean Rouch, Nicolas Echevarría, Henri Storck, Jørgen Leth Upír (1945), 9 min., Jean Painlevé Dobrodružství v rudém moři (1951), Hans Hass Svět ticha (1956), 86 min., Louis Malle, J.-Y. Costeau Já, černoch (1957-58), 70 min., Jean Rouch Kronika jednoho léta (1960), 90 min., Jean Rouch, Edgar Morin Velká kniha života (1972), 104 min., Bert Haanstra Belgické slavnosti a folklórní zvyky (1970), 1díl, Henri Storck Momenty hry (1986), 82min., Jørgen Leth V. přesvědčení a přesvědčování propagandistický dokument, agitka / filmy na zakázku / vizuální vynalézavost, experimentální přístup k zakázkovému filmu / angažovaný dokument – jeho témata a žánry / černý film v Polsku / militantní politický film Bert Haanstra, Alexander Hackenschmied, Herz Frank, Jurij Podnieks, Alexandr Sokurov, Fernando Solanas, Santiago Álvarez, Želimir Žilnik Sklo, sklo, sklo (1960), Miro Bernat Píseň styrenu (1958), Alain Resnais Sklo a skláři (1957), Bert Haanstra Kongresová knihovna (1945), 19 min., Alexander Hackenschmied Krev zvířat (1950), 21 min., Georges Franju Vladimír a Rosa (1970), Pravda (1970), Jen-Luc Godard Černý film (1971), Želimir Žilnik 79 jar (1969), 25 min., Santiago Álvarez Solovecká moc (1988), Marina Goldovskaja VI. esej a fikce režírovaná skutečnost vs. hraný dokument / na pomezí dokumentu a fikce / docu-fiction a docu-drama / sci-fi dokument / filmový esej Chris Marker, Jean-Luc Godard, Agnes Varda, Harun Farocki, Werner Herzog, Leslie Woodhead, Paul Greengrass, Peter Watkins Farrebique (1946), 87 min., Georges Rouquier Hra na válku (1965), 48 min., Peter Watkins Invaze (1980), 114 min., Leslie Woodhead Malý Dieter chce létat (1997), 80 min., Werner Herzog Wild Blue Yonder (2003), Werner Herzog Tady a jinde (1975), 53 min., Jean-Luc Godard Wie man sieht (1986), 72 min., Harun Farocki Level Five (1997), 110 min., Chris Marker PhDr. BcA. Andrea Slováková (nar. 1981) Vystudovala Mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde obhájila rigorózní práci, a Filmovou vědu na Filozofické fakultě UK, kde začíná postgraduální studium. Studuje dokumentární tvorbu na FAMU. Šestým rokem pracuje ve vedení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, nyní dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů. Publikovala v Literárních novinách, v časopisech Cinepur a Kino Ikon, byla členem redakčního kruhu měsíčníku Dok.revue. Je šéfredaktorem sborníku textů o dokumentárním filmu DO. Natočila portrét matematika Petra Vopěnky (2006) nebo film o mracích Oblaka (2007).