Z Vertovova archívu MY Nazýváme se k i n o k o v é na rozdíl od "filmařů - toho stáda vetešníků, kteří mazaně obchodují se svými hadry. Nevidíme souvislost mezi lstivostí a vypočítavostí kramářů a skutečnou filmovou tvorbou. Psychologické rusko-německé filmové drama, zatížené viděním a vzpomínkami z dětství, pokládáme za nesmysl. Americkým dobrodružným filmům, filmům výrazného dynamismu, inscenacím amerických detektivek děkují i kinokové za rychlé střídání obrazů a za detail. Je to dobré, ale neuspořádanéa nezaložené na přesném studiu pohybu. Je to o stupeň výš než psychologické drama, ale stále ještě bez pořádných základů. Je to šablona. Okopírovaná kopie. MY prohlašujeme staré romantické, teatrální aj. filmy za malomocné. Nepřistupujte blíže! Nedotýkejte se očima! Životu nebezpečno! Nakažlivé! MY tvrdíme, že budoucnost filmového umění je možná jen zavržením jeho přítomnosti. Smrt "kinematografie" je pro život filmového umění nezbytná. MY vyzýváme, aby byla urychlena. MY protestujeme proti s ID ě š o v á n í umění, kterému někteří říkají syntéza. Smíšení špatných barev, i kdyby byly ze spektra ideálně vybrány, nedá bílou, ale šedou. Cesta k syntéze vede přes v r c h o I úspěchů každého druhu umění, před ním však není možná. MY očišťujeme filmovou tvorbu ode všeho, co se k ní připlichtilo, od hudby, literatury a divadla, hledáme svůj vlastní, nikde ne~radený rytmus, a nalézáme jej v pohybu věcí. MY vyzýváme: -ven. ze sladkých objetí romancí, z otravy psychologického románu, ze sevření milostných příběhů divadla, zády k hudbě, -vendo čistého, volného prostoru se čtyřmi rozměry (3 + čas), za hledáním vlastního materiálu, vlastního metra a rytmu. "Psychologické" člověku brání, aby byl přesný jako stopky, brzdí jeho snahu o sbratření se strojem. Nemáme důvod, abychom v umění pohybu věnovali hlavní pozornost dnešnímu člověku. Je nám stydno před stroji za neschopnost lidí chovat se, ale co se dá děl,at, když bezchybné principy elektřiny nás vzrušují víc než neuspořádaný spěch aktivních a rozkladná ochablost pasívních lidí. ". Radost jásajících zvuků pily je nám pochopitelnější a bližší než radost lidských tancovaček. Dočasně vylučujeme člověka jako objekt filmového snímku pro jeho neschopnost ovládat své pohyby. 174 Mlé Naše cesta vede o cl poť á ce j Í c í h o s e o b č a n a p ř _e s po e z I 1 strojů k dokonalému elektrickému člověku. Odhalujíce duši strojů, sbratřujíce dělníka se soustruhem, rolníka s traktorem, strojvedoucího s lokomotivou vnášíme tvůrčí radost do každé činnosti mechanismů, sbratřujeme lidi se stroji, vychováváme nové lidi. N o v Ý č lov ě k, osvobozený od tíhy a neobratnosti, s přesnými a ladnými pohyby stroje, bude vhodným objektem filmového snímku. Stavíme se čelem k osvojení strojového rytmu, k vzrušivosti mechanické práce, k chápání krásy chemických procesů, zpíváme zemětřesení, skládám~ filmové poémy ohni a elektrárnám, vzrušujeme se letem komet a meteoru a gesty projektorů, která oslepují hvězdy. Každý, kdo miluje své umění, hledá podstatu své techniky. o Rozklížené nervy kinematografie potřebují pevný systém přesných pohybu. Každý tvůrce v oblasti filmu musí vzít v úvahu a studovat metrum, tempo a druh pohybu, jeho přesné rozložení vzhledem k osám záběrů a možná i k osám světovým (tři rozměry + čtvrtý - čas). Nezbytnost, přesnost a rychlost jsou tři požadavky na pohyb, který si zasluhuje být nasnímán a promítán. _ . . Geometrický extrakt pohybu podaného strhujícím střídáním obrazů, to j;l požadavek na montáž. ' Film je umění organi'zace nutných pohybů věcí v,prostoru, odpovídaJící - s použit,ím rytmického umeleckého celku - vlastnostem materiálu i vni-třnímu rytmu každé věci. Materiálem - prvky umění pohybu - jsou in t e r val y (přechody od i,l!,. v ' h'" v A" v I V' m neznámy' vámMá cesta vede k svežímu c apam sveta. Ja nove vy OZl svět. Jsem filmové oko, vytvořím člově~a dokona~ejší?o než)~ 1?;oh~m st,:ořenf Adam, vytvořím tisíce různých lidI podle ruznych ongmalmch nakresu a schémat. . Jsem filmové oko. Z jednoho si beru ruce, n~sil~§~í a-.!!9pJ~!.~tn~!L~_~.~~éh~_.~b~~~_~$!; ne1rychlejší a nejdokona..l~ji _.sta,věné, z _~ř~!í~o, si beruvhra~l1' _~~J.~Ta"~nť:J~~ ~ nejyÝraznější, a montáží_~y~~.?!ím nového, dok0I1:alého cloveka. lIlII Jdeš ulicí Chicaga dnes, v roce 1923, já tě vš~~ přinutím, abys pozdravil soudruha Volodarského, který jde v roce 1918 UhCl Petrohradu, a on tl odpoví na pozdrav. ; . o ( v Nebo jiný příklad: do hrobu spouštějí rakve lidovych hrdmu natocen.? v Astrachani v roce 1918), zasypávají hrob (Kronštadt, 1921), salva z del (Petrohrad, 1920), lidé k uctění památky hrdinťi ,obnažují .~lavy (~oskva, 1922) _ takové jevy se spájejí i při použití nedobreho ma:~rIalu,~tery nebyl natočen speciálně k danému záměru (viz KINOPRAV?oA cls10 I 13/). T~hot~ rodu je také Ill()ntáž. zdravJ~.~_Jl9-o~ý'ch mas va stroJu o so~druh~ ~enm?VI (KINOPRAVDA Číslo I j 41), jejíž záběry byly ~~~.!!y na.Luzll!'l!1.lI)lg~.