Textová opora: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce KURZ PRÁCE S INFORMACEMI - 1 - 1 ÚVOD MODULU V textu se seznámíte s důležitými formálními a obsahovými charakteristikami vysokoškolských písemných prací. Zaměříme se zejména na závěrečné práce, tj. bakalářské práce a diplomové magisterské práce. 2 PŮVODNOST INFORMACÍ ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ Víte, jak je to s původností informací závěrečných prací? Musí obsahovat jen nové informace, ještě nikde nepublikované? či naopak Jde o syntézu již někým jiným publikovaných faktů? Než si odpovíme, charakterizujeme si tři základní typy dokumentů z hlediska původnosti informací. původní dokument sumarizační dokument kompilační dokument Původní dokument - obsahuje z větší části nové informace, které nebyly zaznamenány v jiných dokumentech. Název modulu: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce 2. část Jak správně psát vysokoškolské písemné práce? Cíl textu: Po vytištění se pro vás tento text může stát praktickou příručkou při psaní vysokoškolských písemných prací. Nejprve zjistíte, jak je to s původností informací u těchto typů prací a jak má vypadat kvalitní kompilace. Stěžejní část textu se zaměřuje na doporučení týkající se psaní úvodu, jádra práce a závěru. Základní pojmy: vysokoškolské písemné práce -- souhrnný termín pro písemné práce, které se připravují, píší, prezentují, případně obhajují ve vysokoškolském prostředí (seminární a ročníkové práce, závěrečné a kvalifikační práce) závěrečné práce -- bakalářské práce, diplomové magisterské práce, dizertační práce kvalifikační práce -- atestační, rigorózní a habilitační práce Textová opora: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce KURZ PRÁCE S INFORMACEMI - 2 Sumarizační dokument - shrnuje, uspořádává nebo zobecňuje poznatky úplně nebo z větší části převzaté z jiných dokumentů, sumarizací se vytváří nová hodnota. Kompilační dokument - opakuje informace převzaté z jiných dokumentů. Informace jsou však přizpůsobeny novému cíli. Závěrečné písemné práce mají většinou kompilační charakter, mohou mít i prvky původnosti a sumarizace, avšak míra původnosti je v nich zpravidla nižší. Opakem jsou vědecké a odborné dokumenty, které by měly být založeny na původních informacích. Více informací o kompilaci získáte z textu Žánry odborných textů v sekci Doplňující studijní materiály. 2.1 KVALITNÍ KOMPILACE Jako každá práce může být odvedena kvalitně či nekvalitně, také zpracování tématu formou kompilace může být kvalitní nebo nekvalitní. Níže jsou vyjmenovány znaky, kterými se vyznačují kvalitní a nekvalitní kompilace. Při zpracování vysokoškolské písemné práce byste měli usilovat o co nejkvalitnější zpracování tématu. kvalitní kompilace: nekvalitní kompilace: - systematické shrnutí dostupných faktů - spojení převzatých poznatků bez k tématu logické návaznosti - promyšlená syntéza různých názorů na - chybí utřídění faktů určitý problém neuspořádaný přehled - tvůrčí přístup - nekoncepční přístup - výsledkem je přehled bádání v určité - postrádá vyjádření stanoviska tématické oblasti autora 3 PROCES TVORBY PÍSEMNÝCH PRACÍ Samotné psaní vysokoškolských písemných prací je součástí komplexního procesu jejich tvorby. Neplatí to jen pro tento typ prací, ale pro zpracování odborných písemných textů obecně. Proces tvorby písemné práce lze rozčlenit do několika etap. Od typu práce se odvíjí průběh a náplň jednotlivých etap. Základní etapy jsou následující: volba tématu a strategie přípravy, shromažďování informací z pramenů, zpracování informací z pramenů, výzkum, vytváření textu práce, příprava dokumentace, příprava konečné verze práce, odevzdání práce, prezentace práce a obhajoba. Jednotlivé etapy tvorby písemných prací a jejich stručnou charakteristiku naleznete v textu pod názvem Základní etapy tvorby písemných prací v sekci Doplňující studijní materiály. Charakter závěrečné písemné práce Etapy tvorby písemných prací Textová opora: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce KURZ PRÁCE S INFORMACEMI - 3 - 3.1 ČASOVÝ HARMONOGRAM Předpokladem kvalitní písemné práce je efektivní organizace její přípravy a zpracování. K tomu slouží časový harmonogram, který umožňuje rozvržení jednotlivých etap do časových úseků. V sekci Doplňující studijní materiály naleznete tabulku pod názvem Návrh časového plánu tvorby vysokoškolských písemných prací. Naleznete v ní časový rozpis pro jednotlivé etapy s ohledem na předpokládanou celkovou délku tvorby písemné práce. 4 STRUKTURA A FORMÁLNÍ ÚPRAVA PÍSEMNÝCH PRACÍ Před zahájením zpracování vysokoškolské písemné práce je nutné si zjistit požadavky konkrétního vysokoškolského pracoviště či vysoké školy na formální úpravu daného typu práce. V sekci Pro zvídavé studenty naleznete odkaz na vzor písemných studentských prací vydaný Filozofickou fakultou MU. 4.1 ROZČLENĚNÍ ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ Již víte, že jednotlivá pracoviště mohou mít konkrétní požadavky na formální úpravu práce. Stručně vás seznámíme s doporučenou úpravou dle normy ČSN ISO 7144. Dokumentace : formální úprava disertací a podobných dokumentů. (citace viz sekce Pro zvídavé studenty). Z formálního hlediska se písemné práce člení do tří základních oddílů: vstupní oddíl (např. obálka, titulní list, abstrakt a klíčová slova) hlavní oddíl (úvod, jádro práce, závěr, soupis bibliograf. citací, přílohy) koncový oddíl (např. rejstříky) Úplný výčet naleznete v tabulce pod názvem Přehled hlavních částí závěrečných písemných prací v sekci Doplňující studijní materiály. Jde o strukturu rozsáhlých prací typu závěrečných písemných prací. Ne všechny položky musí být zahrnuty (rejstřík, seznam obrázků apod.). Závisí to na náplni práce. Seminární a podobné typy vysokoškolských prací, které nejsou tak rozsáhlé, mají jednodušší strukturu. 4.1.1 Hlavní oddíl V následujícím textu se dozvíte více o obsahu hlavního oddílu. Informace k zbývajícím částem získáte z materiálu Rozčlenění vysokoškolských písemných prací v sekci Doplňující studijní materiály. Problematice citování se věnuje modul Jak správně citovat?. Základní oddíly Textová opora: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce KURZ PRÁCE S INFORMACEMI - 4 Nejdůležitější části hlavního oddílu: úvod jádro závěr 4.1.1.1 Úvod Z úvodu by měl čtenář zjistit: základní informace o obsahu práce, zda tématika práce odpovídá informačnímu požadavku, čím předkládaná práce navazuje na již známá fakta a čím se odlišuje (charakteristika stavu poznání v dané tématické oblasti), aktuálnost zpracovávaného tématu. Do úvodu můžete zahrnout hypotézy, předpokládané výsledky, přínos pro obor. Ale neprozrazujte vše, k čemu v práci dospějete (to si nechte až na závěr). Úvod pište stručně a výstižně. Detailně rozpracovaný přehled dosavadních řešení problematiky je součástí vlastního textu ­ jádra. Při psaní postupujte od obecného ke specifickému ­ postupně se dostanete k vymezení úseku, kterým se budete v práci zabývat. Nejprve si vytvořte náčrt úvodu (pomůže i kognitivní mapa viz modul Definování problému a práce s tématem). Konečnou verzi úvodu zpracujte až nakonec. 4.1.1.2 Jádro práce Formální úprava: Člení se na kapitoly, podkapitoly, odstavce. Kapitola je číslována jednomístným číslem, bezprostředně následující podkapitola dvojmístným číslem, jí podřízená podkapitola trojmístným číslem atd. 1 Kapitola 1.2 Podkapitola 1.2.1 Podřazená podkapitola Kapitoly začínají na nové stránce. Formální úprava celku musí být jednotná, např. velikost a typ písma textu a nadpisů různé úrovně. Z jakých obsahových okruhů se jádro skládá? Současný stav řešení problematiky Cíle práce Materiál a metodika práce Metody zpracování výzkumu Výsledky Diskuse Zásady pro psaní úvodu Textová opora: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce KURZ PRÁCE S INFORMACEMI - 5 Jednotlivé části jsou rozvrženy do samostatných kapitol. Výše uvedenou strukturu a popis níže je nutné brát orientačně, protože požadavky se mezi jednotlivými obory liší (na obecné úrovni mezi exaktními a společenskými obory). Současný stav řešení problematiky rozvedené informace z úvodu okomentování, analýza a interpretace informací získaných při zpracování dokumentů a jiných podkladů k tématu poukázání na klíčové autory a díla objektivní přístup k dosavadním poznatkům Cíle práce Jasně a zřetelně rozvíjí naznačené cíle v úvodu a logicky navazují na závěry z předcházející části. Materiál a metodika práce Po přečtení této kapitoly by měl čtenář získat detailní informace o tom: co bylo předmětem výzkumu, jak výzkum probíhal, na jakém souboru (výzkumném vzorku). Dostatek informací k tomu, aby mohl zhodnotit výsledky práce, adekvátnost tématu a studii/výzkum zopakovat. Metody zpracování výzkumu metody statistického zpracování ­ např. identifikace použitého softwaru Výsledky základním principem výkladu je zobecnění přehledné prezentování výsledků získaných z experimentů či obdobných činností (např. literárněvědné rozbory, analýzy uměleckých děl) z množství získaných poznatků se uvádějí ty, které se vztahují ke zvolenému cíli zhuštěný a ucelený popis údajů s tím, že se zdůrazňují významnější trendy hodnocení hypotéz Kapitoly týkající se metodiky práce a výsledků se píší v minulém čase. Textová opora: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce KURZ PRÁCE S INFORMACEMI - 6 - Diskuse Má odpovídat na obecné otázky a konkrétnější podněty, které se při zpracování tématu objevily. Na co se diskuse soustřeďuje? zvolenou metodiku (pro a proti zvolené metodice) samotné výsledky (klady a zápory výzkumu, jeho přínos) ověření starších zjištění zhodnocení hypotéz význam práce pro teorii a praxi 4.1.1.3 Závěr Stručné shrnutí předkládané písemné práce a hodnocení jejich výsledků. Lze zahrnout podněty pro další výzkum či návrhy na zlepšení metodologie. Je chybou, pokud jen volně navazuje na myšlenky hlavního textu a nebo s nimi v určitých bodech nesouvisí. Psaní závěru je podobně náročné jako psaní úvodu. Nechte si sepsání konečné verze až nakonec. Zapisujte si podněty a formulace pro závěr během zpracovávání práce. 4.2 ČÍSLOVÁNÍ STRÁNEK Jelikož se v této oblasti vyskytují nesrovnalosti, přinášíme několik zásad: obálka se do stránkování nezapočítává, titulní list se nečísluje, ale započítává se do číslování, ostatní části vstupního a hlavního oddílu se číslují (viz Přehled hlavních částí závěrečné písemné práce v sekci Doplňující studijní materiály), celostránkové ilustrace se do číslování započítávají, rejstříky a přílohy se číslují průběžně. Textová opora: Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce KURZ PRÁCE S INFORMACEMI - 7 - 5 ZÁVĚREM Na závěr připomínáme, že jsme vám tuto problematiku představili ve zhuštěné podobě. Nezapomeňte si proto projít důležité materiály v sekci Doplňující studijní materiály: Rozčlenění vysokoškolských písemných prací Základní etapy tvorby písemných prací Žánry odborných textů Nezapomeňte si projít alespoň jednu doporučenou monografii v sekci Pro zvídavé studenty. SHRNUTÍ MODULU V druhé části kurzu jsme vás stručně seznámili se zásadami psaní, a to zejména vysokoškolských prací. Jelikož jde o rozsáhlou problematiku, je nezbytné, abyste si prošli některé doporučené monografie.