Setkání č. 6 Tématem tohoto setkání bude jednak problematika mediálního publika, kritika pojetí konzumentů kulturních produktů coby autonomních aktérů ze strany politické ekonomie, a (pokud to stihneme) také debata o tom, zda mohou kulturální studia a politická ekonomie dospět k nějaké produktivní syntéze. povinně: Ang, Fiske (vyberte si jednu kapitolu), McChesney, Negus nepovinně: Miessler Literatura: Ang, Ien (1985): Watching Dallas. Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Routledge. Fiske, John (1996): Media Matters. Race and Gender in U.S. Politics. Minneapolis: Minnesota University Press. (jedna vybraná kapitola) McChesney, Robert (1996): "Communication for the Hell of It: The Triviality of U.S. Broadcasting History." Journal of Broadcasting and Electronic Media 40/4, pp. 540-552. Miessler, Jan (2006): "Politická ekonomie versus kulturální studia: trendy amerických mediálních studií." Blog Revue pro média. (online) (http://fss.muni.cz/rpm-blog/index.php?/archives/51-Politicka-ekonomie-versus-kulturalni-studia-tre ndy-americkych-medialnich-studii.html) Negus, Keith (1998): "Cultural production and the corporation: musical genres and the strategic management of creativity in the US recording industry" Media, Culture and Society 20, pp. 359-379. Doufám, že jste knihu Watching Dallas nejen přečetli jedním dechem od začátku do konce, ale že jste v ní objevili také odpovědi na otázky, které se objevily už v minulém sylabu: = Jakým způsobem je Dallas realistický (s. 47)? = Co je to "tragic structure of feeling", "mass culture ideology" a "populist ideology"? = Dokázali byste tyto pojmy použít při analýze televizních seriálů, reality show, případně televizních zpráv v našem kulturním kontextu? Publika jsou důležitá, ovšem pokud se budeme soustředit pouze na ně, je tu velká šance, že nám uniknou některé další souvislosti. Debata mezi politickými ekonomy a teoretiky kulturálních studií byla na vrcholu v první polovině devadesátých let, ale stále pokračuje. Zcela paradoxně ale najdeme nejvýrazněji formulovaná stanoviska ve prospěch obou těchto perspektiv u akademiků, kteří v té době působili v USA. = Přečtěte si jednu kapitolu (můžete si vybrat) z poslední knihy Johna Fiskeho Media Matters. Pak si přečtěte McChesneyho kritiku toho, co představoval právě John Fiske. Které argumenty se vám zdají přesvědčivější? Pokud se budeme dívat na politickou ekonomii jako na "tezi" a na kulturální studia jako na "antitezi", jak by mohla vypadat syntéza? Dá se za něco takového považovat např. Negusův text? = Srovnejte Neguse s Marxem, Adeornem, Hallem, Fiskem a McChesneym. Co od nich přebírá a v čem se liší? Jak byste popsali jeho pozici? A souhlasíte s ní? =Co říkáte na termín "kulturní imperialismus"? Dokázali byste uvést příklady? A přijde vám pro současnost kulturní imperialismus symptomatický? = Nyní, když je kurz u konce, je třeba se ještě jednou zamyslet: jaký je váš názor na vztah ekonomiky, kultury a společnostmi? Který z probíraných autorům vám je nejbližší? Nebo máte zcela odlišný názor? Nebo pořád ještě nemáte žádný názor? Pokud budete mít někdy v budoucnu zájem o britská kulturální studia a témata, kterých jsme se v kurzu dotkli, můžete zapátrat v následujících vědeckých časopisech: Media, Culture and Society International Journal of Cultural Studies Cultural Studies European Journal of Cultural Studies Cultural Studies <=> Critical Methodologies Journal of Media and Cultural Politics Journal of Cultural Economics Communication & Critical/Cultural Studies Obecný přehled vám mohou poskytnout mimo jiné tyto knihy: Davis, Helen (2004): Understanding Stuart Hall. London: Sage. Lewis, Jeff (2002): Cultural Studies – The Basics. London: Sage. Strinati, Dominic (1995): An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. Turner, Graeme (1996): British Cultural Studies. (2nd ed.) London: Routledge.