Marketing a řízení NNO Co je marketing?- Ph. Kotler: „Marketing je věda a umění objevit, vytvořit a dodat hodnotu, která uspokojí potřeby cílového trhu.“ Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci: Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: . Marketing ve veřejném sektoru ?ANO či NE? Řada rozporuplných názorů: Argumenty PROTI: Ø neadekvátními náklady realizace marketingu v neziskových organizacích Ø Pseudovědeckost marketingového průzkumu Ø spotřeba služeb, poskytovaných některými neziskovými organizacemi, vyplývá ze specificky vynucené spotřeby, Ø rozhodování spotřebitelů se v těchto podmínkách nerealizuje běžným způsobem, určeným zákony jejich hraničního užitku a ekonomické efektivnosti, Ø služby neziskových organizací nemají tržní charakter. Argumenty PRO I: Ø rostoucí soutěživosti o získání příjmů i klientů i mezi neziskovými organizacemi Ø veřejná kontrola činnosti neziskových organizací vyžaduje dosáhnutí komunikativního chování, efektivnosti v nákladové a řídící oblasti; Argumenty PRO II: Ø rostoucí požadavky spotřebitelů vyžadují zvyšování kvalifikace a kvality dialogu, především v oblasti výměnných relací, která je základním úsekem hodnocení; Ø výsledky marketingového průzkumu jsou zásadním vstupem pro proces strategického managementu, identifikaci okolí, jeho požadavků, což je základním předpokladem pro zpracování cílů, rozpočtů a definic produktu organizace; MARKETINGOVÝ POSTUP NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ 1.Určení vazby mezi marketingovým a strategickým plánem organizace Strategický plán: K určení této vazby se používá: Ø SWOT analýza = „odrazový můstek“ celého marketingového procesu i strategického řízení. Ø Marketingový průzkum – zjišťuje různé inf. • Potřeby a přání klientů • Postoje a uznávané hodnoty • Efektivitu marketingové komunikace • Velikost a rozdělení/segmentaci trhu • Efektivitu nabízených služeb • Oprávněnost/smysluplnost nabízených služeb 1. SWOT analýza Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace) + Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby) MIKROPROSTŘEDÍ – tvořeno • Naším trhem • Personál firmy • Financování • Oblast techniky a technologie • Marketingový audit MAKROPROSTŘEDÍ tvořeno: • Prostředí: demografické, ekonomické prostředí, technologické a ekologické, politické a legislativní, kulturní a sociální • Tržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. SWOT analýza 2. Stanovení marketingových cílů Ø Akční cíle = konkrétní, specificky zaměřené měřitelné výsledky. Většinou se týkají věcí, které lze spočítat, např. počet lidí, kteří se zúčastní akce, množství získaných peněž či počet nových členů, apod. Ø Cíle v oblasti image = neměřitelné, podobné prohlášení, vizi, či poslání organizace, např. „Členové/ky organizace budou usilovat o to, aby se Fórum 50 % stalo etablovanou neziskovou organizací, působící v oblasti politické participace žen a vybudovalo si silnou pozici nejen mezi nevládním organizacemi ale také v politické a veřejné sféře v České republice, aby bylo považováno za nezávislého experta a zprostředkovatele informací na poli rovných příležitostí v rozhodovacích procesech.“ 3. Představení organizace na trhu je vhodné hlavně tehdy, když organizace vstupuje na trh poprvé, nebo změnila-li v průběhu své existence cíl své činnosti, nabízený produkt nebo službu. Měla by však vždy usilovat v rámci svého představení na trhu o jasná a pravdivá sdělení, která bude opírat o vysokou kvalitu jí poskytovaných služeb, nebo nabízených produktů. 4. Marketingový audit = poměr mezi jednotlivými složkami mark. mixu (4 P) Zisková sféra: Ø CENA (price) = odpovídá situaci na trhu, v neziskové sféře se pro ni hledají zdroje dotování, aby služby byly klientům dostupné, Ø VÝROBEK/SLUŽBA (product) = služba, produkt nebo program, který naplňuje potřeby klientů, Ø MÍSTO/DISTRIBUCE (place) = produkt, služba nebo program jsou dostupné, Ø PROPAGACE/KOMUNIKACE (promotion) = jak oslovuji vybrané cílové skupiny a dárce. U neziskového marketingu podle Johns Hopkins University v Baltimore (USA) se k nim připojuje ještě: Ø CÍLOVÁ SKUPINA (public) = zákazníci/klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci, aj. Ø PRODUKČNÍ KAPACITA = organizace je schopna efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech. 5. Marketingový plán Ø realizační shrnutí – načrtne nejvýznamnější body, strategické návrhy a jejich důsledky. Poskytuje stručné shrnutí celého návrhu. Ø analýzu současné situace – čerpá se ze SWOT analýzy, Ø cíle - kam se chce organizace dostat. Ø postupy - jak tam dojde, Ø uvedení do praxe - kdo, co a do kdy udělá, Ø !!! ROZPOČET !!! - kolik všechno bude stát. 6. Vypracování marketingové komunikační kampaně = mechanismus, který organizaci spojuje s jejími cílovými skupinami. = zahrnuje všechny způsoby komunikace, kterými organizace vytváří svůj image nebo motivuje lidi k pro ni potřebným směnám. 7. Zhodnocení výsledků a postupů, které organizace v rámci svého marketingového postupu použila. n Dosáhla organizace skutečně svých akčních cílů či cílů v oblasti image? n Co fungovalo dobře? n Co fungovalo špatně? n Co by se dalo příště udělat jinak? n Co by se mohlo zopakovat? Management n konkrétní aplikace obecných poznatků při praktickém řízení; n soustřeďuje se tedy spíše na konkrétní činnost řídícího pracovníka, tzn. na řídící práce. 1. Formy řízení: n přímá direktivní –autoritativní řízení n přímá nedirektivní – centrum rozhodne o zásadních otázkách n nepřímá nedirektivní – volí ji takový subjekt, který nemá statutární řídící kompetence vůči řízeným subjektům 2. Rozhodování – etapy: n definice problému a stanovení kritérií pro nalezení optimálního řešení n soustředění a vyhodnocení informací, potřebných k řešení n zpracování variant řešení n realizace rozhodnutí n kontrola výsledku a průběhu rozhodnutí Specifika veřejného sektoru nalézáme v následujících oblastech: n vlastnictví n financování n vymezení pojmů “veřejnost” a “veřejný zájem” n produkce - poskytování služeb n úroveň řízení n politická dimenze n vzdělanost pracovníků. 3. Nástroje řízení n Prognóza – předpověď pravděpodobného vývoje n Koncepce – určuje základní cíle a způsoby jejich dosažení n Plán – určuje kdo, co , do kdy a za kolik udělá n Organizační normy – dělba výkonné a řídící činnosti (st. správa versus samospráva) n Motivační systémy – hmotné a morální n Kontrolní systémy – odborná a laická 4. Metody řízení – např.: n prognostické n m. tvorby koncepcí n m. plánování n marketingové metody n m. hodnotové analýzy n m. oceňování nákladů a užitků 5. Výstavba organizačních struktur – veřejná volba n politická volba (volební proces) na různých stupních veřejné správy. 6. Řídící pracovníci n Profesionální aparát samosprávy n Řídící funkce ve státní správě n Řídící funkce v organizacích veřejného sektoru