RLB70 - Přednáška č. 3 - (9. 10. 08) Tibetský buddhismus Ladaku: základní charakteristika a historický přehled – vznik a vývoj III) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • 9. – 11. stol. – 1. královská ladacká dynastie Gön/Záp. Tibet, související s pronásledováním buddhismu v centr. Tibetu za vlády krále Langdarmy, r. 838 – 42 (Kjide Ňima Gön – Palgji Gön první král Ladaku/ r. 930 až 960 či 1000 až 1025 – Taši Gön – Decug Gön) – viz kláštery Tabo, Alči-čhökhor, Thoding-serkhang • 10. – 11. stol. – dynastie Ö vzešlá z linie Gön/Záp. Tibet (viz Lama Ješe Ö – Čhangčhub Ö) • 958 – 1055 – Rinčhen Zangpo (čhidar-2. šíření buddh., „nové“ překl., založil 15/dle mytologie 108 klášterů v Záp. Tibetu/Guge) IV) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • 982 – 1054/5 – Atíša/Džowo Paldän Atíša/Atíša Dípankara Šrídžňána (Kadampa, čhidar-2. šíření buddh. na zakázku Záp. Tibetské královské dynastie) • Genealogie královské ladacké dynastie Gön, Ö, Namgjal (literární historické záznamy a) na papíře, b) na skalních útvarech)…dále viz přednáška č. 3, 9. 10. 08 V) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • Od 10. století dynastie Gön/Guge (situace v Záp. Tibetu/Ngari po Langdarmovi): – Bönistický Langdarma (r. 838-842) ↘ Langdarmův vlastní syn Ösung (cca r. 843-905/925-950) a nevlastní syn Jumtän (r. 843-905) ↘ 1. syn Ösunga byl Depal Khorcän (cca r. 950-975) ↘ Depal Khorcän měl syna Kjide Ňima Göna (cca r. 975-1000, ten dobývá s 300 vojáky Záp. Tibet/Ngari) a Taši Cegpala (ten vládne vých. Části Záp. Tibetu zvané Jarlung) – (dle orální tradice Dardů měl Ňima Gön syna Dawa Göna, ovšem neprokázáno) VI) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • Kjide Ňima Gön (cca r. 975-1000) měl tři syny, kterým rozdělil ladacké království/Záp. Tibet: – Nejstarší byl Lhačhen Palgji Gön (cca r. 1000-1025, oblast Ladaku po Rutog, považován za 1. krále Ladaku), kterému byli mladší bratři podřízeni – Prostřední byl Taši Gön (cca po r. 1000, oblast Guge a Purang) – descendenti neznámí – Nejmladší byl Decug Gön (cca po r. 1000, oblasti v srdci Ladaku, tedy Zanskar, a oblasti Lahaul a Spiti) Obr. 1 Mapka impéria krále Ňima Göna (cca r. 975-1000) se třemi hlavními oblastmi/viz tři jeho synové. Převzato z Francke, A. H., History of Western Tibet, New Delhi 1907, s. 63. Obr. 2 Šej Gönpa, Ladak/Džammú a Kašmír, Indie, 31. 7. 2006. Foto: Kryštof Trávníček. Pět Dhjáni Buddhů – Táthagátů (v centru Vairóčana), cca 8. století. Obr. 3 Socha/reliéf ze Šej, Ladak, Indie. Foto: H. B. Marx, poč. 20. století. Převzato z Francke, A. H., History of Western Tibet, New Delhi 1907, s. 62. Reliéf budoucího buddhy Maitréji, datováno dle Francka do r. 975 (Ňima Gön). VII) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • Lhačhen Palgji Gön měl dva syny: – Dro Gön (Agro mgon, cca r. 1025-1050) • ↘ Lhačhen Dragpade (cca r. 1050-1075) • ↘ Lhačhen Čhangčhub Sempa (cca r. 1075-1100) • ↘ Lhačhen Gjalpo (cca r. 1100-1125, zal. klášter Likir) – viz další strana – Čhö Gön (cca r. 1025-1050) • Osm generací descendentů/potomků Decug Göna či Taši Göna (cca po r. 1000) je známých díky spojitosti s buddhistickým věrozvěstem Atíšou či Rinčhen Zangpem, nejznámější jsou: – Khore znám jako Öde/Ö De (11. století) – Songge/Cänpo Khore znám jako Ješe Ö (11. století) – Čhangčhub Ö (synovec Ješe Ö) VIII) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • Lhačen Utpala syn Lhačhen Gjalpa (cca r. 1080-1110/1125-1150) a jeho rod: • ↘ Lhačen Naglug syn Utpala(cca r. 1110-1140/1150-1175, pevnost Khalace, most přes ř. Indus) ↘ syn Nagluga byl Lhačhen G(j)ebhe (cca r. 1175-1200) ↘ syn Gjebha byl Lhačhen Džoldor(cca r. 1200-1225) ↘ syn Džoldora byl Taši Gön (cca r. 1225-1250) ↘ syn Taši Göna byl Lha Gjal (cca r. 1250-1275) ↘ syn Lha Gjala byl Lhačhen Džowopal/Džopal (cca r. 1275-1300) ↘ syn Džopala byl Lhačhen Ngödub/Mudup (cca r. 1300-1325) ↘ syn Ngöduba byl Lhačhen Rinčhen Gjalbu/Riňčhana /Rainčhen Šah (cca r. 1320/3-1350) IX) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • Za doby vlády Riňčhany (cca r. 1320-1323) dochází k infiltraci islámských dynastií do doposud hinduistického Kašmíru, tedy do těch částí Kašmíru, které nebyly pod správou západotibetských/ladackých/gugeských dynastií ↘ r. 1339 se Šáh Mír/Šamsuddín Šáh stává prvním panovníkem 1. muslimské dynastie až dosud hinduistického Kašmíru (viz kronika Rádžataranginí od Džónarádži (pokračovatel v díle Kalhany) ze 14. stol. ) X) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • Lhačhen Rinčhen Gjalbu/Riňčhana /Rainčhen Šah/Sadr Ud Din (cca r. 1320/3-1350; dle mnohých pramenů konvertoval na islám) a jeho potomci: – ↘ Lhačhen Šerab syn Riňčhany (cca r. 1350-1375) ↘ syn Šeraba byl Lhačhen Thicugde/Thicug De (cca r. 1375-1400, čhörteny v Lehu a Sabo) ↘ synové Thicugdeho byli: • ↘ Lhačhen Dagpa Bumde zván De (po r. 1400) • ↘ Dagpa Bum zván Dagpa (cca po r. 1400) XI) Buddhismus v Ladaku – historický přehled: • Lhačhen Dagpa Bumde zván De (po r. 1400) a jeho descendenti: – ↘ Lodö Čhogdän syn Dea (cca r. 1440-1470) ovládl Guge/Ngari khorsum, označován za velkého a úspěšného vládce Ladaku – ↘ ? Dungpa Ali syn Dea (cca po r. 1440) přijal částečně muslimské jméno (?) – ↘ ? třetí syn Dea neznámý/resp. neuváděn (?) Posléze nastává éra 2. ladacké král. dynastie – Namgjal XII) Buddhismus v Ladaku – historický přehled (éra Namgjalů): • Dagpa Bum zván Dagpa (cca po r. 1400) a jeho descendenti: – Lhačhen Bhagan vnuk Dagpa (cca 1470-1500) se svými lidmi z Šej vytvořil alianci a porazil příbuzenstvo z Leh v čele s Lodö Čogdänem. Stal se tak zakladatelem a ascendentem druhé královské vskutku ladacké dynastie Namgjal (své dva syny obdařil titulem Namgjal/rnam gjal = dokonalý vítěz) – ↘ synové Lhawang Namgjal a Taši Namgjal (cca r. 1500-1530) XIII) Buddhismus v Ladaku – historický přehled (éra Namgjalů): • Lhawang Namgjal (cca r. 1500-1530) měl tři potomky: – ↘ Cchewang Namgjala I. (cca r. 1530-1560), stal se králem Ladaku – ↘ Namgjal Gönpa (cca po r. 1530), nestal se králem Ladaku – ↘ Džamjang Namgjala (cca r. 1560-1590), stal se králem Ladaku a vedl boje proti muslimům v sousedních oblastech (Baltistán a Purig); zavedl oslavu tib. Nového roku (Losar) o 2 měsíce dříve XIV) Buddhismus v Ladaku – historický přehled (éra Namgjalů): • Džamjang Namgjal (cca r. 1560-1590) měl s královnou Gjal Katün (původ. muslimka) syna: – ↘ Sengge Namgjala (cca r. 1590-1620), který se oženil s princeznou Kalzang. Vedl mnohé války (Baltistán, Purig, Guge atd.), postavil mnohé paláce, pevnosti, kláštery (Leh, Čemrej, Hemis, Basgo atd.), měl tři syny: • ↘ Dedän Namgjala (cca r. 1620-1640), král Ladaku/Purigu/Baltistánu měl bratry Indra Bóddhi Namgjala a Demčhog Namgjala , kteří mu byli vazaly XV) Buddhismus v Ladaku – historický přehled (éra Namgjalů): • Dedän Namgjalovi (cca r. 1620-1640) potomci: – ↘ Deleg Namgjal syn Dadäna (cca r. 1640-1680; války s Mongoly) ↘ Ňima Namgjal syn Delega (cca r. 1680-1720) ↘ Dekjong Namgjal syn Ňimy (cca r. 1720-1740) ↘ Phüncchog Namgjal syn Dekjonga (cca r. 1740-1760) ↘ Cchewang Namgjal II. syn Phüncchoga (cca r. 1760-1780) ↘ Cchetän Namgjal syn Cchewanga N. II. (cca r. 1780-1790) ↘ Cchepal Namgjal syn Cchetäna (cca r. 1790-1841; války s Dogry a Baltistán.), konec království