DĚJINY VÍCEHLASÉ MŠE 900 – 1600 (VH_745) 1. TEMATICKÝ OKRUH Mše jako textový a rituální útvar Vymezení termínu Ritualita a obřadnost ve středověku a renesanci – historický a sociologický aspekt Dějiny mše Struktura mešního formuláře Sestavování mešních formulářů 2. TEMATICKÝ OKRUH Mše jako hudební útvar Hudební podoba gregoriánské mše - problematika formy • útvary antifonální a responsoriální psalmodie • útvary nežalmového zpěvu • tropace - tropy - princip proprializace textů mešního ordinaria 3. TEMATICKÝ OKRUH Formování kantofirmálního principu a počátky vícehlasého zpracování mešního textu Kantofirmální technika – charakteristika a ideové předpoklady jejího vzniku Vícehlas jako horizontální a simultánní tropus Organální a diskantová technika při zpracování částí mešního formuláře - problém deformace liturgické předlohy Nejstarší doklady vícehlasého zpracování mešních částí : St.Martial - Santiago de Compostela - Notre Dame 4. TEMATICKÝ OKRUH Počátky autonomního přístupu k mešnímu textu – střet kultu a kultury (umění ) Konduktová a motetová technika - izorytmické moteto Cykličnost jako formotvorný princip - vymezení cyklu - pseudocyklus Pseudocyklické mešní formuláře 14.stol.- kompiláty z Tournai, Tolouse, Besançon, Barcelony a Florencie. Guillaume de Machaut : Messe de Notre Dame (demonstrační analýza) 5.TEMATICKÝ OKRUH Formování principu cykličnosti - větné dvojice a raná parodická technika: Nová gregoriánská tvorba - formuláře krátkých textů - cykličnost v chorální mši [TuB] Anglická škola - Leonel Power - párové věty - [Old Hall] Počátky parodické techniky Antonius de Cividale, Zacharias de Teramo, Bartolomeo da Bologna (Gloria Vince con legna; Credo Morir desio) [Oxford 213] Johannes Ciconia 6. TEMATICKÝ OKRUH Od proporčnosti k linearizaci ( 2.pol.15. stol.)- proces racionalizace kompozičních technik 1. Plenární mše 2. Tenorová mše 3. Světský cantus firmus - proces linearizace a motivizace 4. Problematika racionálně technických kompozičních postupů izorytmická technika proporční (menzurní) kánon Missa prolationis Missa cuiusvis toni 5. Navazování na tradici (L´homme arme) 7. TEMATICKÝ OKRUH Vývoj mše v 16. století – počátky střetu polyfonního a homofonního konceptu 1. Missa parodica (Missa quinis vocibus) 2. Tridentský koncil a proces zjednodušování sazebné faktury 3. Missa Papae Marcelli Literatura: Adam, Adolf: Grundriss Liturgie, St.Benno-Verlag GmbH Leipzig, 1989 IBSN 3-7462-0404-6 Bossuyt, I.: Die Kunst der Polyphonie. Die flämische Musik von Guillaume Dufay bis Orlando di Lasso, Atlantis Musikbuch-Verlag, Zürich 1997 Jungmann, J.A.: Liturgie der christlichen Frühzeit, Freibur i.Br., 1967 Finscher, L. (ed.): Die Musik des 15. und 16. Jahrhunderts, Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd 3, Laaer-Verlag, Laaber 1990 Heikamp, D.: Zur Struktur der Messe „L´omme armé super voces musicales“ von Josquin des Prez. In: Die Musikforschung, Band 19, 1966, s. 121-141. Hoppin, Richard, H.: Reflextions on the Origin of the Cyclic Mass. In: Liber amicorum Charles van den Borren, Antwerpen 1964, s. 85 – 92. Mayer, A.L.: Die Liturgie in der europäischen Geistesgeschichte…, Darmstadt 1971 Möller, H. – Stephan R.(ed.): Die Musik des Mittelalters, Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd 2, Wissenschafltiche Buchgesellschaft, Darmstadt 1991. Sborník „Musikalissche Gattungen in Einzeldarstelungen, Bd 2: Die Messe, DTV/Bärenreiter-Verlag, Kassel 1985; ISBN 3-7618-4420-4 Wagner, P.: Geschichte der Messe, Leipzig 1913, reprint: Hildesheim 1963 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích