Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna jananej@mzk.cz Obsah prezentace n Knihovník v 21. století n Celoživotní vzdělávání n Mimoškolní vzdělávání v praxi n Sekce vzdělávání SKIP n Kde získáme informace Knihovník v 21. století Od 90. let výrazné rozšíření služeb knihoven - informační technologie ... Knihovník, jako prostředník mezi uživatelem a knihovnou, jako ten, kdo zavádí, využívá, ale také učí jak využívat nové služby, musí být na tyto změny připraven. Memorandum o celoživotním učení n 6 klíčových myšlenek: - Nové základní dovednosti pro všechny - Více investic do lidských zdrojů - Inovace ve vyučování a učení - Oceňovat učení - Přehodnotit poradenství - Přiblížit učení domovu http://www.nvf.cz/memorandum Strategie rozvoje lidských zdrojů v ČR Rozvoj lidských zdrojů – celoživotní vzdělávání - Učení formální i neformální - Učení z praxe (informální) - Kontinuita vzdělávání Příprava lidí pro informační společnost n Informační gramotnost n Občanská gramotnost n Gramotnost jazyková, ekonomická … Dne 3. 3. 2003 usnesením č. 210 schválila vláda ČR novou verzi Strategie http://www.nvf.cz/projekty Národní systém knihoven n Knihovní zákon č. 257/2001 Sb. - Spolupráce paměťových institucí - Spolupráce všech prvků systému i okolí Celoživotní vzdělávání Knihovní zákon č. 257 Sb., § 15, odst.1 (j) zabezpečení dalšího odborného vzdělávání pracovníků knihoven Strategie rozvoje knihoven 2003 - 2008 zajistit odbornou přípravu a celoživotní vzdělávání pracovníků knihoven Celoživotní vzdělávání n Zásadní koncepční změna v pojetí vzdělávání n Změna organizačního principu vzdělávání n Všechny formy chápány jako propojený celek Celoživotní vzdělávání n Strategie celoživotního učení České republiky (červen 2007) n Implementační plán Strategie vypracovat do 31. 12. 2008 Projekt DECIDoc Evropská rada informačních asociací se pokusila definovat základní kompetence informačních pracovníků v projektu DECIDoc (od roku 1998 do roku 2001) Vznikl tak návrh Směrnice kompetencí knihovnických a informačních pracovníků Průvodce dovednostmi Kompetence – soubor znalostí a dovedností potřebných pro vykonávání odborné praxe a pro profesionální chování Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb. Praha, SKIP 2006. 51 s. – Aktuality SKIP. Eurosměrnice KIS Diferenciace okruhů odborných znalostí: • Znalosti specifické pro KIS • Komunikační a příbuzné znalosti • Řídící a informační znalosti • Další oblasti znalostí Úrovně kompetencí a kvalifikací http://skip.nkp.cz/KeStazeni/smernice.pdf Projekt CERTIDoc Zahájen roku 2002: - Revize a aktualizace - Vazby projektu na profesní vzdělávání v oboru v ČR (SKIP) - Evropský systém certifikace KIS Mimoškolní vzdělávání n Profesní kompetence tedy odborné znalosti a dovednosti n Evropský standard počítačové gramotnosti Mimoškolní vzdělávání n Určeno knihovníkům v pracovním procesu n Umožňuje prohloubení, rozšíření i doplnění odborné kvalifikace n Nedílnou součástí knihovnické praxe ve všech typech knihoven Úkol krajských knihoven n Zajistit vzdělávání pro všechny knihovny v krajích n Koncepce vzdělávání v krajích přehled o situaci a zajištění systematičnosti ve vzdělávání n Pasivní i aktivní vzdělávání Mimoškolní vzdělávání v praxi n Odborné vzdělávání - Rekvalifikační kurz pro knihovníky - AACR2/UNIMARC (obecná pravidla) - Nové trendy ve věcné katalogizaci - Kurzy - Semináře Mimoškolní vzdělávání v praxi n Práce s informačními technologiemi n Vzdělávací centra krajských knihoven projekt VISK (VISK2) Základní kurzy práce s ICT - prioritou 1 pracovník veřejné knihovny z menších měst a obcí (grant MK ČR) Počítačová učebna MZK SEKCE VZDĚLÁVÁNÍ SKIP n Nástupnická organizace Výukového centra MOLIN n Vznikla v roce 2002 n Prezentace vzdělávacích aktivit knihoven ČR n Spolupráce a koordinace Sekce vzdělávání SKIP n Spolupráce s oborovými školami n Spolupráce se zahraničními partnery n Získání grantu na projekty Analýza vzdělávacích potřeb v instituci/knihovně a Lektorské dovednosti Strategický cíl sekce vzdělávání n Vybudovat a prosadit systém ! dalšího vzdělávání knihovníků v ČR n Vytvořit standardy vzdělávání, prioritně odborných kurzů n Iniciovat distanční oborové vzdělávání s využitím nových elektronických forem Důvody ? n Zvyšování nároků na odbornou činnost n Rozšiřování a zkvalitňování služeb n Rychlost informačních služeb n Asistenční služby při využívání ICT n Služby uživatelům i občanům Kde získáme informace n http://www.nkp.cz/o_knihovnach/ konsorcia/skip/SekceVzdel.htm n http://www.stk.cz/Akce n http://www.cz-museums.cz/ n http://www.cz.cultivate-europe.org/ Kde získáme informace? n http://www.mzk.cz/aktivity n Webové stránky krajských knihoven Odpovědnost za své vzdělávání má každý knihovník