Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová Úvod l Od 90. let výrazné rozšíření služeb knihoven – informační technologie l Knihovník jako prostředník mezi uživatelem a knihovnou l Potřeba celoživotního odborného vzdělávání knihovníků Úvod l Rozvoj společnosti – globální l Celosvětová potřeba l Rok celoživotního vzdělávání 1996 l Dokumenty mezinárodní Vzdělávání pro 21. století l Zpráva Mezinárodní komise pro výchovu a vzdělávání vypracovaná pro UNESCO – koncepce učení, které probíhá celý život l Změna pohledu na učení –zodpovědnost má nejen stát, ale i samotný jednotlivec a zaměstnavatel Čtyři základní typy učení: l Učit se poznávat l Učit se jednat l Učit se žít společně l Učit se být J. Delors. Učení je skryté bohatství, UNESCO 1996 Memorandum o celoživotním učení 6 klíčových myšlenek: l Všeobecný, stálý přístup k učení l Zvýšení investic do lidských zdrojů l Vývoj účinných metod pro učení l Podpora lokálních a regionálních programů l Nový přístup k poradenství, profesní orientaci l Uznání a ocenění účasti na vzdělávání Memorandum o celoživotním učení, 30. 10. 2000 v Bruselu, celoevropská veřejná diskuse 2001 Memorandum klade důraz na l kontinuitu celoživotního vzdělávání – bez ohledu na životní etapu, místo, čas, formu vzdělání l podporu aktivního občanství l podporu zaměstnatelnosti l koncepční pojetí vzdělávání l propojení formálního, neformálního a informálního vzdělávání a učení http://www.nvf.cz/archiv/memorandum Lisabonská strategie l Strategický plán vzdělávání do roku 2010 formulovala EU na zasedání Rady Evropy v březnu 2000 v Lisabonu – cílem ekonomika, hospodářský růst l Nový fenomém, požadavek rozvíjení tzv. klíčových kompetencí http://www.vláda.cz/scripts/detail.php?pgid=118 Klíčové kompetence • Komunikace v mateřském jazyce • Komunikace v cizím jazyce • Matematická gramotnost a kompetence v oblasti přírodních věd a technologií • Kompetence v oblasti informační a komunikační technologie • Kompetence k učení (učit se učit) Klíčové kompetence 6. Interpersonální sociální a občanské kompetence 7. Podnikatelské dovednosti 8. Kulturní rozhled Společný základ pro evropské systémy vzdělávání a odborné přípravy Identifikované pro etapu základního vzdělávání, dále rozšiřované Kodaňská deklarace l Příprava rozšíření evropské spolupráce v odborném vzdělávání a přípravě l Význam role evropských sociálních partnerů pro rozvoj, oceňování, uznávání odborných kompetencí a kvalifikací na všech úrovních l Cílem vytvořit základ pro mobilitu a snadnější přístup k celoživotnímu vzdělávání Schválená 30. listopadu 2002 http://www.mvcr.cz/2003/casopisy/vs/0431/tema1_info.html Maastrichtské komuniké l Ministři odpovědní za odborné vzdělávání a přípravu 32 zemí v Evropě (14. 12. 2004) l Komuniké o budoucích prioritách zvýšené evropské spolupráce v odborném vzdělávání a přípravě l Modernizovat systémy OVP tak, aby měla Evropa konkurenceschopnou ekonomiku l Integrovat všechny Evropany do tvořící se znalostní společnosti Maastrichtské komuniké l Spojilo Kodaňský proces pevněji s pracovním programem Vzdělávání a odborná příprava 2010 (dokument evropské komise schválený v roce 2004) l Poprvé zavedlo národní priority: zlepšit investice, zaměřit se na ohrožené skupiny, rozvíjet metody otevřeného učení, rozvíjet pedagogické metody … l Na evropské úrovni: rámec kvalifikací, systém kreditů pro OVP … http://www.nuov.cz/public/File/vzdelavani_v_eu/maastricht.pdf Helsinské komuniké l Revize priorit a strategií Kodaňského procesu – komuniké ze dne 5. 12. 2006 l Rozšířit a zlepšit investování do lidského kapitálu a přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné příprava l Celoživotní vzdělávání zahrnuje učení ve všech formách a uspořádáních l Zajistit dobře fungující trh profesní přípravy a široký základ kvalifikací Helsinské komuniké l Dvojí úkol: zaujmout mladé lidi a pracující l Přispívat ke konkurenceschopnosti a zlepšovat sociální soudržnost l Evropská a národní politika pro zlepšování odborného vzdělávání a přípravy (OVP) http://www.nuov.cz Reakce České republiky l Rámcové vzdělávací programy l Školní vzdělávací programy l Do praxe 2007/2008 základní školství l Příprava (2007-2008) střední školy, gymnázia http://www.rvp.cz Strategie celoživotního učení ČR Vláda ČR schválila Strategii celoživotního učení v České republice – usnesení č. 761 ze dne 11. července 2007 l Mapování této oblasti a návrhy na podporu a rozvoj celoživotního učení l Implementační plán Strategie do 31. 12. 2008 http://www.msmt.cz/eu/strategie-celozivotni-uceni-cr-1 Změny Záleží na nás J