Marketing Marketing na webu a pro web Konverze a branding Měření návštěvnosti webu Souvislost www stránek a marketingu firmy — Webové stránky jsou nástrojem marketingu ¡ Webové stránky realizují marketing firmy skrze prostředí Internetu: ÷ Obchodní pobočka ÷ Helplinka, ÷ Informační servis ÷ Vývěsní štít ÷ Firemní bulletin — Webové stránky jsou cílem marketingu ¡ Webové stránky bez návštěvnosti jsou k ničemu. Musíme pro ně zajistit marketingem návštěvnost. Časté chyby v souvislosti s internetovým marketingem — Majitel, tvůrce webu: ¡ „Postavíme web, a to stačí.“ ¡ „Máme web a lidi s k němu přece cestu najdou.“ — Reklamní agentura: ¡ „Zajistíme propagaci a seženeme návštěvnost, a to stačí.“ ¡ „Máme návštěvnost a lidi si už na webu poradí.“ — Správné pojetí marketingu je soulad obou směrů, tj. zajistit návštěvnost a tu adekvátně obsloužit. Oba směry se vzájemně ovlivňují. Definice cílů webu — Absence konkrétních cílů je nejčastější chybou webových stránek. — Absence měření splnění cílů je druhou nejčastější chybou. — Cíle bývají nejčastěji dvojího druhu: ¡ Konverzní akce, tj. chceme, aby uživatel něco udělal. ¡ Branding, tj. chceme uživateli vštípit naši značku a nějaký relevantní pocit. — Oba druhy cílů se navzájem ovlivňují. Konverzní akce návštěvníka — Chceme, aby uživatel na našem webu něco udělal. Této akci se říká „konverze“. — Konverzních akci je celá řada druhů: ¡ Nákup ¡ Objednávka ¡ Poptávka ¡ Vyplněný kontakt ¡ Zapsání newsletteru ¡ Položená otázka v diskusi ¡ atp. Branding — Chceme vštípit návštěvníkovi nějaký pocit, který ovlivňuje jeho pohled na naši značku (brand). Často se jedná o následující cíle: ¡ Maximalizace známosti značky. ¡ Budování sympatie ke značce. ¡ Zdůraznění odlišnosti značky od ostatních. — Nevýhodou je obtížná měřitelnost, a tudíž obtížné vyvozování závěrů o úspěšnosti. Souvislost konverzních a brandingových cílů — Cíle konverzního charakteru mají s brandingovými cíly značnou souvislost: ¡ Úspěšná konverze (tj. spokojený zákazník) posiluje známost značky i sympatie k ní. ¡ Silná a sympatická značka posiluje konverzní poměr i hodnotu průměrného příjmu na konverzi. Jak maximalizovat konverzní poměr? — Konkurenceschopnost nabídky ¡ Cenová politika, systém slev a bonusů ¡ Rozsah nabídky — Důvěryhodnost ¡ Design ¡ Informační bohatost ¡ Komunikační otevřenost ¡ Zosobnění ¡ Značka ¡ Reference — Přesvědčivost ¡ Call To Action ¡ Cross-selling ¡ USP – unique selling proposition – to, co má naše značka a ostatní ne Jak maximalizovat konverzní poměr? II. — Přístupnost (bezbariérovost) — Použitelnost (ergonomie) — Loajalita návštěvníků ¡ Dobrá zkušenost ¡ Aktualizovaný obsah (weblogy, RSS, aktuality) ¡ Newslettery, bulletiny ¡ Bonusy, dárky — Cílená návštěvnost Jak měřit návštěvnost a efektivitu webu Co byste měli vědět o měření — Snažte se porozumět uživateli — Sbírejte data průběžně — Věnujte pozornost změnám — Zaměřte se na důležitá místa — Upravujte web, aby šel měřit — Mějte vždy dost údajů pro analýzu — Graf je pouze nástroj, nikoli výsledek analýzy Co byste měli vědět o uživateli — Konkurence je o pár kliků vedle — Hýčkejte si své uživatele ¡ Nechtějí se učit zacházet s vaším webem — Jsou různé cílové skupiny ¡ Každá „slyší“ na něco jiného ¡ I malý detail může hrát velkou roli — Ochota využívat on-line služby stále roste Měřit se vyplatí, když… — Startujete nový web — Chcete znát efektivitu kampaní — Optimalizujete pro vyhledavače (SEO) — Prodáváte reklamu na svém webu — Zvyšujete návštěvnost — Připravujete úpravy na webu — Hledáte chybu Chování uživatelů — Konverze (goals, conversions) ¡ Konverzní poměr (conversion rate) — Počet shlédnutých stránek za návštěvu (page views per visit) — Poměr odchodů ze vstupních stránek (bounce rate) — Kde uživatelé opouštějí web (exit page) — Kudy procházejí web (click stream) O uživatelích byste měli vědět — Zdroj návštěvnosti ¡ Odkazující stránka (odkazovač, referer) ¡ Kampaň, banner, PPC reklama ¡ Dotazy z vyhledavačů (keywords) — Předmět zájmu (entry pages, landing pages) — Dosažení cíle (konverze, trychtýře) — Loajalita (returning visitors) Děkuji za pozornost