SEO – optimalizace pro vyhledávače Obsah přednášky I. n Proč je web důležitý, pokud chcete něco prodat (výrobky, služby) n Druhy vyhledávačů n Souvislosti n Přístupnost n Použitelnost n Informační architektura Obsah přednášky II. n SEM – Search Engine Marketing n Placená forma (adwords, sklik) n Neplacená forma – SEO n Předpoklady pro optimalizaci n On-page, off-page, behaviorální faktory n Google Ranking Factors n Zakázané metody Diskuze n Proč je web důležitý? n Proč být ve vyhledávačích na dobré pozici? Druhy vyhledávačů - katalogové n Seznam, Centrum, Atlas n DMOZ, Yahoo! n http://vyhledavace.wz.cz/ vyhledávače celého světa n Katalogy jsou většinou v kombinaci s fulltextovým vyhledáváním n Jednoduchá optimalizace – stačí nadefinovat pouze titulek, popis stránky a klíčová slova. Katalog vyhledává pouze v těchto údajích (např. Seznam zajímá pouze title + URL) n Rady jak optimalizovat pro konkrétní vyhledávač hledejte v nápovědě n Stránku přidáte jednoduchou registrací a čekáte na schválení editora Druhy vyhledávačů - fulltextové n Jyxo, Zoohoo, Morfeo n Google, Windows Live, Ask n 3 části Search engine n robot (spider, crawler) n index (katalog) n rozhraní pro vyhledávání n Web nelze přidat normální cestou. Většina fulltextových vyhledávačů obsahuje příkaz "Přidat stránku", který by měl urychlit indexaci n Pokud na Vaši stránku nevede žádný odkaz, robot ji nenajde!!! Souvislosti n Přístupnost n Použitelnost n Informační architektura Přístupnost n Přístupné stránky nestaví svým uživatelům žádné překážky, které by jim znemožnily daný web efektivně používat (můžeme srovnat s bezbariérovým přístupem do budovy) n Až 30% uživatelů internetu představují lidé s hendikepem n Zrakově postižení n Sluchově postižení n Pohybově postižení n Uživatelé se zobrazovacími problémy n Uživatelé s poruchami učení a soustředění n Roboti Přístupnost n Existuje řada metodik, která specifikují pravidla přístupnosti n Česká metodika Blind Friendly Web n Web Content Accessibility Guidelines n Nová pravidla pro tvorbu přístupného webu (Ministerstvo informatiky ČR) Přístupnost Stránky jsou přístupné, jestliže n poskytují alternativní textový obsah pro netextové prvky (obrázky, Flash) n umožňují změnu velikosti textu n užívají barvy, které jsou dostatečně kontrastní n zvuková prezentace má plnohodnotnou textovou alternativu n stránky se dají ovládat pomocí klávesnice Použitelnost n Používání webových stránek musí být jednoduché a pohodlné n Nenuťte návštěvníky vašeho webu přemýšlet n Uživatel se rychle zorientuje a pochopí uspořádání webu. Lehce nalezne informaci, pro kterou přišel. Nedělá chyby. Nemusí přemýšlet nad navigací Informační architektura n Aplikovaná informační architektura (IA) zkoumá uspořádání (organizaci) informací na webové stránce, jejím cílem je dosáhnout co nejefektivnějšího uspořádání těchto dat a usnadnit tak návštěvníkům vyhledávání a práci s nimi n IA přenáší výsledky informačních studií do praktického využití (s informační architekturou pracují např. knihovny) Informační architektura n IA na webových stránkách se zabývá tříděním, organizací, pojmenováváním a prohledáváním informací tak, aby návštěvníkům byla usnadněna práce s nimi n Význam informační architektury stoupá s rozsáhlostí webových stránek n IA velmi úzce souvisí s použitelností a vzhledem SEM – Search Engine Marketing n Search engine marketing (SEM) je metoda získávání zákazníků, která využívá internetových vyhledávačů n Podstatou je umístění webu na předních pozicích ve vyhledávačích n Na odkazy na první stránce výsledků klikne přibližně 90% uživatelů, kteří se dál nepodívají http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html Placené odkazy n Pay per click – platba za proklik n Přesné cílení : Návštěvníci, které získáte prostřednictvím internetového marketingu ve vyhledávačích, hledají to, co nabízíte n Výdaje pod kontrolou : přesně víte, kolik Vás stojí jeden návštěvník n Velké množství oslovených n Větší interakce s uživatelem, známe jeho chování, dokážeme jej analyzovat n Lepší než klasický banner Sklik n Zobrazení inzerátů : v pravém sloupku (podobně jako na Googlu) max. 8 inzerátů, a také dole pod výsledky vyhledávání se zobrazují dva nejlepší n Inzeráty z Skliku se na stránce výsledků vyhledávání řadí podle součinu nastavené maximální ceny za proklik a míry prokliku klíčového slova n Minimální cena za proklik je 0,20 Kč Google Adwords n Zobrazení inzerátů : v pravém sloupku na všech stránkách vyhledávání + někdy i horní tři pozice nad přirozenými výsledky vyhledávání n Dobrou pozici vám nezaručí vysoká nabídnutá cena, ale hlavně míra prokliku n Cena za proklik se může pohybovat od 1 centu, ale také může být výrazně vyšší SEO n SEO nikoli jako optimalizace pro vyhledávače, ale jako tvorba stránek v souladu s vyhledávači n Za přílišnou optimalizaci jsou weby penalizovány n Neoptimalizovat pro vyhledávače, ale pro uživatele Předpoklady pro optimalizaci n Čemu se vyhnout hned na začátku: n Javascript : programovací jazyk, který se používá na webových stránkách. Vyvinula ho firma Netscape a jeho hlavní účel je rozhýbat web na straně uživatele (klienta) n Navigace v javascriptu? Problém! Vyhledávač nedokáže najít odkazy, schované za javascriptrm, tzn. že nemůže indexovat n Pokud je Javascript, musí být textová alternativa http://www.aaaauto.cz/ Předpoklady pro optimalizaci n Flash : aplikace vyvinutá firmou Macromedia. Je to něco na způsob obrázku na webové stránce n Tato technologie je vhodná hlavně pro prezentaci, reklamu a vše, kde je primárním cílem zaujmout n Základní chyba použít flash pro menu nebo navigaci n Klikací obrázkové mapy : Pokud jsou na webu, je vhodné umístit ještě textové odkazy, které vedou na informace, skryté pod klikací mapou. Předpoklady pro optimalizaci n Splash page : první stránka, která většinu obsahuje pouze obrázek nebo animaci a odkaz, který vede na web. Vyhledávače ji mohou považovat za spam, protože neobsahuje dostatečně kvalitní informace. n Pokud ji máte, musíte minimálně umístit odkazy na hlavní části webu n Rámce : Někteří roboti odmítají indexovat (indexují pouze část noframes). Pokud indexace proběhne, uživateli se může zobrazit pouze odkaz na stránku. Ale bez rámců. Nezobrazí se mu tedy navigace Optimalizace : On-page faktory n http://www.vaughns-1-pagers.com/internet/google-ranking-factors.htm n Vše, co se vyskytuje na jedné unikátní stránce n Nadpisy, hlavičky, text stránky, interní i externí odkazy na stránce, atd. n Každá stránka na optimalizovaném webu musí být unikátní. Vyhledávače hodnotí každou stránku zvlášť, nesmíte se tedy zaměřit pouze na první stránku Optimalizace : Off-page faktory n Vše, co není přímo na optimalizované stránce, hlavně tedy všechny odkazy, které směřují na danou stránku (jak interní, tak externí), anchor text, URL odkazu, title a alt n Link popularity. Všechny zpětné odkazy v sobě vyjadřují ranking stránky (hodnota stránky ve vyhledávači – Pagerank, Srank) n Nejsou to pouze odkazy co vytváří hodnotu stránky n Jak zjistit kolik odkazů vede na můj web? Optimalizace : Behaviorální faktory n Jak se lidé chovají na Vaší stránce. n Kliknou na web, když ho najdou ve vyhledávači? Jdou hned pryč, nebo zůstávají? Jaké informace je zajímají nejvíc? Odkud lidé chodí na váš web? Vracejí se? n Jak to sledovat? n http://www.google.com/analytics/ Co mám dělat, aby se mé stránky umísťovaly na předních místech vyhledávání? n Klíčová slova – URL, metadata, title, v textu (hustota 5 – 20% na všechna, 1-6% na jedno klíč. slovo), odkazy, anchor text, alt n Dobré titulky - postarejte se, aby každá stránka vašeho webu měla jasný, stručný a přesný titulek (nemějte tedy například na všech svých stránkách stejný titulek) n Duplicity - vyvarujte se toho, aby se na různých adresách (URL) vyskytoval (ať už z jakéhokoliv důvodu) totožný obsah n Příchozí odkazy - obstarejte si odkazy z navštěvovaných nebo tématicky podobných webů. Chtějte, aby text i přidružený popisek odkazu odpovídal skutečnému názvu a obsahu vašich stránek. n Významové značky - nadpisy označujte jako nadpisy (H1 až H6), klíčová slova jako META KEYWORDS, popis stránky jako META DESCRIPTION n Přesměrování - nepoužívejte v běžném provozu přesměrování, pokud to není nezbytně nutné. Ale pokud se změnilo umístění nějakého obsahu (např. nová doména), je naopak přesměrování nejlepším řešením. n Triky - neužívejte jakýchkoliv triků k oklamání vyhledavačů - např. neviditelný či skrytý text, doorway pages či cloaking, který posílá robotu úplně jiný obsah stránky n Mapa stránek - nejdůležitější stránky odkazujte ze zvláštní stránky se statickým jménem (bez otazníku) Zakázané metody n neetické a vyhledávači penalizované chování n Skrytý text – text, který má stejnou barvu jako pozadí. Text skrytý pod obrázkem. Za skrytý odkaz se považuje ten, u kterého na první pohled nepoznáte, že jde o odkaz (má stejnou barvu jako ostatní text, je schovaný v tečce za větou nebo v obrázku) n Malý text – malý a uživatelem nečitelný text, který může obsahovat klíčová slova Zakázané metody n Často opakovaná klíčová slova, popř. slova, která nemají nic společného s obsahem stránky. Pokud se na stránce vyskytuje mnohokrát jedno klíčové slovo, ztrácí na váze. Klíčová slova potom můžete nadefinovat v anchor textu. Například odkaz : Více informací x Více informací o ubytování Řecku n Cloaking – prohlížeči se nabízí jiný obsah než uživatelům Zakázané metody n Linkfarmy - Odkazové farmy vznikly krátce po tom co se objevil Google. Prolinkování velkého množství webů dohromady. V současné době, kdy existuje takzvané špatné okolí stránky s PR0 je to velmi nebezpečná technika n Klamné přesměrování – přesměrování na jinou stránku, než na jakou se uživatel domníval, že vede Zakázané metody n Doorway pages – tzn. další weby, které nemají jiný účel, než linkovat na váš web. Na druhou stranu – pokud např. máte firmu, která se zabývá prodejem výpočetní techniky a chcete zlepšit pozici vašeho webu, je dobrý nápad vytvořit blog, nebo podobné stránky, na kterých budou Vaši zaměstnanci psát odborné články, budou zde diskuze k jednotlivým výrobkům plus odkazy na Váš web. Toto je ok, protože web jako takový má smysl, i bez odkazů n Duplicitní obsah – dvě domény s naprosto stejným obsahem. Pokud musíte mít dvě domény, použijte jednoduše přesměrování na jednu. V rámci jedné domény stejné, nebo podobné informace na více stránkách.