Úvod do problematiky tvorby webových stránek Martin Krčál Proces tvorby webových stránek Tvůrčí tým q webdesignér v grafik, kodér q psycholog q reklamní specialista, SEO specialista q zástupce zadavatele q uživatel Co byste si měli zjistit q určení cílové skupiny q cíle stránek q obsah webu (existují podklady?) q speciální požadavky klienta q má klient nějaké vzorové stránky q zmapování konkurence Určení cílové skupiny q různí uživatelé v věk, znalosti, zkušenosti q různé chování uživatelů (návyky) v starší lidé více čtou, mladí prohlížejí q různé přístupy (aneb proč přicházejí) v firemní stránky, portály, e-shopy, e-banky Určení cílové skupiny q KDO je cílová skupina uživatelů q CO cílová skupina chce q JAK (jakou formou) to cílová skupina chce Praktický úkol q pojišťovna specializující se na povinné ručení q důraz na nízkou cenu pojištění q definujte cílovou skupinu Proč vytváříme webové stránky? Cíle stránek q prezentovat firmu, projekt, služby… q zpřístupňování informací q poskytování služeb q komunikace q zábava Cíle stránek prakticky q informovat v události, produkty, služby q propagace značky v zvýšit povědomí o značce, věrnost značce q zvýšit obrat z prodeje v e-shopy, podpora prodeje q vytvoření komunity q vyrovnat se a překonat konkurenci Obsah webu q jaké informace umístit na web? q podklady od zadavatele q strukturování informací q cizojazyčná verze Ostatní q speciální požadavky klienta v grafika vychází z image firmy q vzorové stránky klienta v co se mu líbí, jak si představuje web q zmapování konkurence v co je standardem v oboru, inspirace Krutá realita L mnoho klientů neví, co chce L mnoho klientů není schopno poskytnout podklady L cizojazyčná verze = práce pro webmastera Návrh webu q nápad = polovina práce q grafický návrh v náčrtek, Photoshop (vrstvy) q volba rozlišení q pozadí, písmo, další prvky na stránce Informační architektura q rozdělení obsahu do sekcí q návrh menu v horizontální v vertikální v ostatní (víceúrovňová, drobečková,…) q stálá navigace = na jednom místě Kde vzít inspiraci q asociace ke klíčovým slovům webu q webové stránky, templates q denní tisk, časopisy q okolí (příroda, město, život) q ptát se kamarádů, členů rodiny,… Templates q http://www.templatesbox.com q http://www.freewebsitetemplates.com q http://www.flashtemplatestore.com q http://freesitetemplates.com q Free HTML+CSS Web Templates (Smashing Magazine) Fotobanky q sxc.hu - databanka fotografií zdarma q freephotosbank.com - zdarma q everystockphoto.com - zdarma Předkládání návrh klientovi q průběžné q více návrhů q důležitá komunikace q návrh x realizace v HTML - rozdíly q realizace teprve po schválení!!! Statické prezentace q výhody v rychlé v jednoduchý návrh v stačí základní znalosti HTML q nevýhody v nutný zásah do zdrojového kódu při každé aktualizaci Dynamické prezentace q výhody v data lze ukládat do databáze v správa přes administraci v webové služby (např. formuláře) q nevýhody v nutná znalost programovacího jazyka v adresa s proměnnými (řeší mod_rewrite) Redakční systémy q umožňují správu webu bez znalosti webových technologií q někdo je musí zprovoznit (admin) q spravují se přes webové rozhraní q nevýhoda - mohou být snadno napadnutelné (zejména free systémy) Příklady redakčních systémů q Joomla! – česká lokalizace q PHP Nuke q SunLight – český systém q Wiki projekty (info) q eshop QuickCart - zdarma Nástroje na tvorbu webu q WYSIWYG v Frontpage (MS Expression), Nvu, DreamViewer, Contribute CS3 q non-WYSIWYG v Notepad, PSPad, HomeSite, jEdit, EasyPad Hosting a adresa q freehosting x komerční hosting q domény druhého a třetího řádu v http://www.web.cz x http://www.web.cz/neco q volba vhodné adresy v SEO, krátké, logické,… q com, info, org, biz, net, cz, sk,…??? Zásady zveřejnění webu q proveďte test na uživatelích q důkladně si pročtěte texty q vyzkoušejte platnost odkazů q otestujte fungování služeb q zveřejňujte pouze hotový web!!!! v under construction = velká chyba Údržba q pravidelné aktualizace a optimalizace q udržujte krok s konkurencí q sledujte aktuální trendy q sledujte statistiky Æ chování uživatelů q „donuťte“ uživatele vracet se Proces tvorby webových stránek Máme čas? q Co na webových stránkách nesnášíte? v uveďte alespoň jednu věc Závěr Martin Krčál krcal@fss.muni.cz