Informační architektura Martin Krčál Náplň hodiny q Informační architektura q Druhy navigace Otázky na úvod q Co si představujete pod pojmem informační architektura? q Kde se s ní můžete setkat? Definice q IA = obor zabývající se tříděním informací, jejich uspořádáním a vhodným pojmenováním (v rámci informačního systému) q nezaměňovat s grafickým designem!!! U+C+C q uživatel + obsah + kontext = IA U+C+C Uživatelské potřeby q Uživatelská potřeba q Formulace dotazu q Využití dotazovacího jazyka q Odpověď systému q Konec Hlavní cíl IA q usnadnit zpětné vyhledání info jejich vhodnou organizací, navigací a reprezentací Úkoly q návrh hierarchie info (taxonomie) q rozdělení info do sekcí (struktura) q určení vztahů a vazeb stránek (prolinkování) q pojmenování stránek, sekcí (labeling) q volba vhodné navigace a začlenění q FT vyhledávání, reprezentace výsledků q návrh layoutu stránky q vytváření metadat Dělení IA q organizační systémy q navigační systémy q vyhledávací systémy q pojmenovávací systémy q thesaury, řízené slovníky a metadata Jiné dělení q prohlížecí pomůcky v organizační a (místní) navigační systémy, mapa stránek, rejstříky,… q vyhledávací pomůcky v vyhledávací rozhraní, dotazovací jazyk, vyhledávací algoritmus, výsledky vyhledávání,… Jiné dělení q obsah a činnosti v nadpisy, vložené odkazy, seznamy, sekvenční pomoc (krok 2/7), identifikátory (logo, drobečková navigace), metadata,.. q neviditelné komponenty v řízené slovníky, tezaury,… Organizační systémy q uspořádání informací q problémy: v dvojznačnost informací (synonyma, terminologie,…) v různorodost informací (různé typy dokumentů, různé druhy info - obrázky, text,…) v různé úhly pohledu na informace Organizační schémata q abecední (alfabetické) schéma q předmětové schéma q chronologické schéma (asc x desc) q geografické schéma Ikony v menu q musí být jasné a názorné q „mezinárodní“ srozumitelnost q vhodné kombinovat s texty q zvážit jejich použití Primární navigace q globální q odkazy na hlavní části webu q horizontální nebo vertikální q obecné věci q labeling - ustálené (fungující) výrazy Sekundární navigace q lokální q další úrovně menu q rozbalovací menu nebo v levé části q logické rozdělení sekcí a podsekcí q správná definice vztahů a vazeb Záložky q Amazon.com q důvody použití: v intuitivnost v nelze je přehlédnout v vizuálně zajímavé (webdesignéři) v prostorový dojem Záložky q podmínky použití v málo sekcí (max. 1 řádek) v rychle se načítají (použití obrázků) v bezchybně nakresleny v aktivní záložka zvýrazněna, hover v barevné odlišení záložek??? v při vstupu je již 1 záložka vybraná Záložky Záložky Ukázky záložek Drobečková navigace q původně na rozsáhlých webech se složitou strukturou q ukazují v kde právě jste v jak se tam dostanete (cesta) q klikací odkazy ð lehce se vrátíte na vyšší úroveň Drobečková navigace q doplňková navigace q nevhodné jako primární navigace!!! q umístění: v v horní části stránky (nad hlavičkou) v pod menu Co u drobků dodržovat? q položky oddělujte znakem > q používejte malé písmo q jednotlivé položky klikací q aktuální položka tučná a bez odkazu q nepoužívat poslední položku jako název Kde se využívají? q e-shopy q zpravodajství q firemní katalogy Hierarchické menu q menu dle oborů q definuje vazby a vztahy q může využívat tezaury, klasifikace,… q důležité správné zařazení (více sekcí!!!) q využití - portály, rejstříky firem, eshopy q http://www.vyborneceny.cz/productlist.php?cat=7 q http://www.hifishop.cz/default.asp?CatID=801 Uživatelské menu q rozdělení stránek dle zájmu uživatelů q výhoda - rychlé nasměrování uživatelů na to, co by je mohlo zajímat q důraz na kvalitní zpracování (rozdělení) q často na firemních stránkách Kontextová navigace q odkazy na podobné stránky, články,… v viz také, see also, podobné odkazy q jako citace, poznámky pod čarou q upozorníte uživatele na další informace, které by ho mohly zajímat q kontextová reklama Kontextová navigace q využití v zpravodajství v slovníky, encyklopedie (Wiki) v blogy v odborné weby Mapa stránek (Site Map) q doplňková navigace q obsah stránek včetně hierarchie q umístění odkazu v pravém horním rohu nebo v zápatí q ukazuje uživateli celou strukturu webu q vliv na použitelnost a SEO (roboti) Rejstřík stránek (Site Index) q doplňková navigace q řazení dle abecedy q využití v slovníčky, rejstříky pojmů Vyhledávání q nejčastěji fulltextové vyhledávání q rozsáhlejší weby a webové služby q druhy vyhledávání v jednoduché v pokročilé v prohlížení Vyhledávání q booleovské, proximitní operátory,… q stránkování výsledků q řazení výsledků v abecední, dle relevance, chronologické, dle hodnocení uživatelů (ranking), řazení dle polí Vyhledávání q která varianta je nejsprávnější? a b c d Vyhledávání q vyhledávací pole do pravé horní části (případně doprostřed stránky u vyhledávacích služeb, kde je vyhledávání stěžejní činností - Google) q na první pohled by mělo být jasné, že jde o vyhledávací (formulářové) pole q nápověda Chyba 404 q neexistující stránka (page not found) q špatně zadaná URL, chyba v odkazu q jednoduchá (odlišit od zbytku webu) q identifikace webu (kam se dostal) q odkaz na homepage, mapu stránek, případně na vyhledávání Chyba 404 q zachovejte přátelský tón v textu q napište pravděpodobné příčiny Logo q opakování: v jaké funkce plní logo? q má ještě jinou funkci - ve vztahu k navigaci? Logo v navigaci q odkaz na domovskou stránku q pokud se uživatel ztratí, vždy ví, jak se vrátit na úvod! Na závěr… Závěr Martin Krčál krcal@fss.muni.cz