Sfragistika Typologie pečetí - podle vyobrazení: I. portrétní 1. majestátní (Karel IV.) 2. jezdecké (rytířské a lovecké) (templáři a durynská falckrabata) 3. pěší (Ota III. a Jan I. Braniborští (1. polovina 13. století)) 4. antické (císař Konráda II. (1024-1039) 5. pontifikální II. obrazové 1. hagiografické (s patrony, aj. svatými) (komtur řádu německých rytířů, poč. 13. století) 2. topografické (Dortmund, přel. 14.-15. století) 3. věcné 4. fantastické III. erbovní (Walter z Geroldsecku, 1394) Albert z Lobdeburg-Leuchtenbergu (1283-1325) IV. nápisové - podle barvy vosku - podle velikosti - podle materiálu (vosk, kovy, pečetní/španělský vosk, oplatka, pod papírovým krytem) - oboustranné/jednostranné - podle funkce a „právní síly“: 1. sdružená pečeť – pro více osob (i právnických) 2. velká/hlavní pečeť – hlavní pečeť kanceláře pro nejvýznamnější písemnosti 3. menší pečeť – k pečetění méně významných písemností 3. sekret – drobné rozměry, původně nešlo o autentickou pečeť, užívána byla pouze s cílem zabezpečit důvěrnost sdělení 4. rubní pečeť – revers, většinou menší než avers, s účelem kontrasignace, tj. pro kontrolu 5. signet – prstenová, ryze osobního charakteru, tj. pro soukromou a tajnou korespondenci nebo ve funkci kontrasignující - podle tvaru (kulaté, špičatě oválné, víceboké) - nápisy, opisy (písmo, přepis textu) - podle rozměrů - způsoby upevnění 1. přitištěná (mizí během 12. století) 2. zavěšená (plika (ohnutí listiny) – otvory – provázek – zavěšení pečeti) 3. přivěšená (prostřednictvím naříznutí okraje vzniká pergamenový proužek – na něj přivěšena pečeť) pečetní typáře