CJB119 2. 11. 2009 Mgr. Adéla Hlávková ZÁJMENA 1. Doplňte tvary zájmena já. Úplně na ___ zapom___li. Beze ___ tam v žádném případě nechoďte. Jeho slova byla určena především ___. To nezávisí jenom na ___. ___ se to přece netýká. Snažil se, aby se ___ co nejrychleji zbavil. Bratr se ___ moc nepodobá. Rodiče by pro ___udělali všechno. Mluvili o ___. Slíbil, že ___ v případě potřeby pomůže. ___ na to nikdo neupozornil. Maminka se ve ___vidí. Psaní mě (2., 4. p.)/mně (3., 6. p.): mě-tě x mně-tobě 2. Doplňte i, nebo í. Neviděli jste moj__ tašku? Po jej__ch odchodu se zábava rozproudila. Věře to moc slušelo, všimli jste si jej__ch nových šatů? Mezi jej__mi knihami jsem objevila i naš__ oblíbenou. Babička výborně peče, po jej__ch buchtách se můžu utlouct. Novákovi se už vrátil, z jej__ch bytu byly slyšet hlasy. Bez jej__ho svolení nikam nepůjdeme. Jej__ch učitelům to neříkejte. Květa nedrží slovo, o jej__ch slibech pochybujeme. Děkujeme vám za vaš__ radu, bez vaš__ pomoci bychom to nezvládli. Sejdeme se před vaš__m domem. Auto zajelo až k naš__m vrátkům. V naš__ ulici jsme potkali vaš__ maminku. Nechápu, co na n__ vidí. Přimluvte se za n__. Až j__ potkám, řeknu j__ to. Nemluví o n__, ale určitě se o n__ zajímá. Dej j__m to, nebo s n__mi nevydržím. Vezmi si tento nůž, j__m to půjde lépe. Postav se za n__. Stojí za n__. Její se skloňuje podle jarní, jejich – tvar neměnný (o jejích (sestřiných)/ o jejich snech) Psaní krátkého a dlouhého i/í: podle zájmena ten Naši – tu, s naší/ní – s tou, naším/jím – tím Jako spisovné tvary přivlastňovacích zájmen můj, tvůj, svůj se připouštějí tvary kratší i delší (má/moje, mé/mojí..),Kratší tvary jsou stylově vyšší než kratší, které mají odstín hovorový. Rod ženský: sg. + 1., 4. pl. - má/moje sestra, bez mé/mojí sestry, (o) mé/mojí sestře, mou/moji sestru, s mou/mojí sestrou, mé(moje sestry Rod mužský: 1., 4., 5. pl.- mí/moji bratři, mé/moje hračky Rod střední: 1., 4., 5., a sg. i pl.- mé/moje jablko, má/moje jablka 3. Doplňte správné tvary přivlastňovacích zájmen. Se (svůj) ________ prací není spokojená. Znáte (můj) _________ tetu? O (tvůj) ___________ přátelích toho moc nevím. Už vidí (můj) ____________ rodiče. (Tvůj)____________ přátelé jsou (můj) __________ dobří známí. Nevěří (můj) ___________ radám. Splnil (tvůj) ____________ přání. Nešťastně rozhazoval (svůj) __________ rukama. 4. Doplňte správný tvar/tvary zájmena týž/tentýž. Mluvili jsme o __________ jako vy. Bydlíme v ___________domě. Před dvěma lety jsme se přestěhovali a ____________ roku se nám narodila dcera. _________ zvířata mají ve Dvoře Králové. Bavím se o ____________ problému jako včera. __________ rukama, kterýma jíš, nesahej na jiné věci! Já věřím ___________ slovům jako ty. S _________názorem jsem se setkal i dříve. Na mnoha úřadech pracují __________ lidé. Napiš to _________ tužkou jako minule. Dosáhl __________výsledků. Od něj slyším vždy___________ slova. Přijal jsem tu nabídku z __________ důvodů jako ty. Odešel v __________ dobu jako já. Dělají ___________chyby. CJB119 2. 11. 2009 Mgr. Adéla Hlávková Zájmeno týž/tentýž má tvary podle mladý s připojením –ž/-že: Maskulina Feminina Neutra 1.p. sg. týž / tentýž táž / tatáž totéž 2. p. téhož téže téhož 3. p. témuž téže témuž 4. p. téhož (živ.) týž / tentýž (neživ.) touž / tutéž totéž 6. p. (o) témž(e), tomtéž (o) téže (o) témž(e) / tomtéž 7. p. (s) týmž / tímtéž (s) touž / toutéž (s) týmž / tímtéž 1. p. pl. tíž / titíž (živ.) tytéž (neživ.) tytéž táž / tatáž 2. p. týchž týchž týchž 3. p. týmž týmž týmž 4. p. tytéž tytéž táž / tatáž 6. p. (o) týchž (o) týchž (o) týchž 7. p. (s) týmiž (s) týmiž (s) týmiž 5. Doplňte tvary zájmena jenž. Vzal jsem si boty, __________ nosím do zaměstnání. Potkal jsem toho studenta, s __________ jsem byl na dovolené. Přinesl jsem ti tu knížku, ___________ sis u mě zamluvil. Tan pán, ___________ jde před námi, je můj učitel. Když vjedete do průchodu, ____________se dostanete k obchodu, spatříte před sebou tabuli, na __________ je uvedena otvírací doba. Nastala chvíle, __________ se všichni obávali. Oceňuji všechno naše snažení, bez ___________by se práce nezdařila. Představil mi člověka, __________ vděčil za život. Mask. Fem. Neutr. 1.p.sg. jenž jež jež 2. p. jehož, jejž jíž jehož 3. p. jemuž jíž jemuž 4. p. jehož, jejž již jež 6. p. o němž o níž o němž 7. p. jímž, s nímž jíž /.s níž jímž / s nímž 1. p. pl. již (živ.) jež (neživ.) ,jež jež 2. p. jichž / bez nichž jimž jež (o) nichž jimiž/s nimiž 3. p. 4. p. 6. p. 7. p. Počáteční j- se po předložkách mění v ň-. (s nimi…) CJB119 2. 11. 2009 Mgr. Adéla Hlávková ČÍSLOVKY Číslicemi píšeme číslovky v textu tehdy, jsou-li složitější, a dále ve větách smyslu počtářského nebo statistického, v datech, při uvádění dílu, kapitoly, stránek apod.; jindy vypisujeme čísla slovy (za pět dní). Za číslovkou řadovou se píše tečka: po 8. hodině x v 8 hodin Tečka se nepíše za letopočtem, za datem psaným zlomkem (8/5 1945). Jestliže se číslo může číst jako číslovka základní i řadová ( v tomto případě stojí číslice vždy za jménem), tečka se nepíše. Vedle letopočtu to bývá zejména při označení dílu nebo svazku knihy, ročníku časopisu, stránky, kapitoly, paragrafu, př. Naše řeč, roč. 75, strana 113… Mezi číslicemi označujícími hodiny a minuty se píše tečka: 7.30. Mezi celky a desetinnými zlomky se píše čárka: 12,50 Kč. Časové údaje při sportovních výkonech se píšou 4:30:41,00, bez označení časových jednotek. Kde je potřeba, doplňte tečku. Na straně 28 je pěkná báseň. Bydlíme ve 4 poschodí. Karel IV založil v Praze roku 1348 univerzitu. Začátek představení je o 19 hodině. Sejdeme se v 9 hodin. Najdete nás ve dveřích číslo 10 v 5 patře. V 10 letech začal hrát na housle. Škola oslavila 90 výročí svého vzniku. V 18 roce života podstoupil náročnou operaci. V 6 kapitole se na 2 stranách popisuje boj s Turky. Doplňte správný tvar. Házet (obě) rukama Majetek (oba) bratrů Jel se (3) kamarády Od (2) do (4) hodin Stůl se (4) židlemi Trvá to do (3) hodin Mezi (4) očima Součet (3) úhlů Zapište číslovky číslicemi. Deset kilometrů Pětiprocentní roztok Dvoumetrové lano Padesátikilometrová rychlost Dvacetkrát Šestinásobná mistryně světa Ve čtyřiceti letech Tři procenta Patnáctiletý syn Čtrnáctidenní pobyt