Metody a techniky etnologického výzkumu Zimní semestr 2009/2010, Ustav evropské etnologie, Filozofická fakulta, MU Brno Mgr. Eva Abramuszkinová Pavlíková, M.A. Kontakt: evapavlik@yahoo.com Přednáška probíhá ve čtvrtek od 15 do 16.30 hodin. Cíl kurzu: Účelem je seznámit posluchače se základními metodami a technikami kvalitativního výzkumu. Přednášky poukazují na metodologické principy etnologického výzkumu a rozmanité techniky sběru a analýzy dat. Kurz rozvíjí znalosti i dovednosti studentů s použitím konkrétních příkladů z praxe. Požadavky k ukončení kurzu - zápočet: A. Průběžná četba zadané literatury – viz texty ve studovně B. Kritická analýza vybraného textu (max. 1 strana A4) – odevzdat písemně do 5.11.2009 1. Citace – Student uvede přesnou citaci věty, včetně strany, (popř. shrnutí několika vět) z textu, který dokládá hlavní myšlenku autora. 2. Argument – Student vyjádří v několika větách jaké jsou hlavní argumenty autora – pro i proti. 3. Otázka – Student zformuluje otázku, která není v textu zodpovězena vůbec nebo je pouze naznačena. Otázka se týká interpretace problému, ne faktu. 4. Zkušenost – Student vyjádří v několika větách zda argumenty, které autor textu uvádí potvrzují či vyvracejí vlastní zkušenost studenta nebo obecný názor. 5. Souvislost – Student propojí argumenty z vybraného textu s argumentem z jiného textu tohoto kurzu. Uvede přesnou citaci jiného textu a vyjádří jak tyto texty souvisejí popř. si odporují a podobně. 6. Důsledky – Student se zamyslí nad tím, jaké důsledky má argument z bodu 2 pro pochopení společnosti, vztahů mezi lidmi, skupinami, na sociální a kulturní realitu atd. C. Závěrečná práce. Možnosti k výběru: ( 1 a 2 může být zpracováváno ve dvojicích) 1) Sběr a zpracování podkladů k monografii obce Věteřov ( u Kyjova, PSČ 697 01) 2) Sběr a zpracování podkladů k tématu Tradiční oděv (kroj) v Bohuslavicích u Kyjova 3) Esej – zamyšlení nad výzkumem (rozsah 1500 – 2000 slov. Student si vybere vhodný text, který je založen na empirickém (kvalitativním) výzkumu. Popíše metodologii výzkumu, použitou techniku, stručně shrne výsledky a zamyslí se nad následující otázkami: Bylo by vhodné ve výzkumu pokračovat ? Bylo by možné zvolit jinou techniku výzkumu ? Jaké jsou návrhy studenta na realizaci takového výzkumu ? 22.10. rozhodnutí o tématu práce, zápis na přednášce, popř. emailem 12.11. odevzdat písemně stručnou osnovu závěrečné práce, bibliografii 10.12. odevzdat elektronicky závěrečnou práci Povinná literatura: Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. Literatura doporučená: Hendl,J. 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál. Strauss, A., Corbinová J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Nakladatelství Albert. Punch,K.F. 2008. Základy kvantitativního šetření. Praktická příručka pro studenty. Portál. Reichel, J. 2009 Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Grada. Kucharska, Jadwiga. 1997. Field researches and their role in „the new ethnography“. In: Ethnological contacts 5/7. Ljubljana. http://www.phil.muni.cz/predpisy/vzor_praci.pdf Program kursu: 1.10.2009: Úvod do problematiky. Význam pro studenty. Cíl kursu, program, organizační záležitosti. Vlastní zkušenosti s výzkumem. Výzkumné zájmy a problémy. 8.10.2009: Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Zásady a druhy kvalitativního výzkumu.Výzkumný proces. Disman, M. 1993. Ten druhý výzkum aneb Dokázat nebo rozumět. Str. 283-322. Cizinec jako sociolog - Sociolog jako cizinec. Str. 325-361. In: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha. – 316-DISM1-1 Stránská, Drahomíra. 1936. Příručka lidopisného pracovníka. Národopisná společnost českoslovanská, Praha. ( Kapitola Úkoly a metody sběratelské práce a zpracování) 15.10.2009: Vznik kvalitativního výzkumu. Klasické terénní výzkumy. Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie. Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. (Kapitola Historické momenty vzniku kvalitativního výzkumu,str. 20-31) 22.10.2009: Základní přístupy kvalitativního výzkumu. Prameny etnologického studia. Čukan, Jaroslav. 1997. Pramene k štúdiu a techniky výsku mu v etnologii. Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta humanitných vied, Nitra. (Kapitola terénny etnologický výskum) 29.10.2009: Projekt výzkumu. Návrh plánu výzkumu. /Přednáška nebude/ Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. ( Kapitola Návrh výzkumného projektu, str. 71-73) Stanek, Milan. 1995 Metóda v etnológii. In: Český lid, 82/2. 5.11.2009: Metody získávání dat. Příprava, kódování a zobrazování dat. Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. ( Kapitola Kvalitativní metody sběru dat, Kvalitativní dotazování, str. 74-79) 12.11.2009: Metody vyhodnocování a interpretace. Salzmann, Zdeněk. 1996. Jazyk, kultura a aspolečnost. Úvod do lingvistické antropologie. Český lid 83. (Kapitola Složka terénního výzkumu) 19.11.2009: Analýza osobních dokumentů. Oral History, Life History. Sirovátka, Oldřich. 1996. Otázky a úkoly srovnávací folkloristiky. Str. 73-83. Folklórní kontakty, kulturní výměna, srovnávací folkloristika. Str. 84-90. In: Srovnávací studie o české lidové slovesnosti. Ústav pro etnografii a folkloristiku, Akademie věd ČR, Brno. 26.11.2009: Prezentace výzkumu. Psaní odborných prací. Výzkumná zpráva. Otáhal, Milan - Vaněk, Miroslav. 1999. Sto studentských revolucí. Studenti v období pádu komunismu - životopisná vyprávění. Lidové noviny. (Teoretická část - Co je to orální historie?). 3.12.2009: Informační technologie v kvalitativním výzkumu. Etnologie a internet. http://www.morevm.org – kulturní příručka – Survival kit Bazin, J. 1996 Interpretovat, nebo popsat (kritické poznámky k antropologickému poznání). In: Český lid 83/3. 10.12.2009: Konkrétní výzkumy. Moderní terénní výzkum. Murphy, Robert, F. 1998. Úvod do kulturní a sociální antropologie. SLON, Praha. (Kapitola desátá – Terénní výzkum) 17.12.2009 – ukončení výuky