Termín Téma Referáty / témata Termín odevzdání referátu 7. X. Úvod, rozčlenění témat a referátů TÉMA č. I: Obraz venkova a jeho obyvatel – pohled jiných složek společnosti xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx 14. X. STUDIJNÍ VOLNO xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx 21. X. TÉMA č. IIa: Památeční zápisky (charakteristika, typologizace, přehled badatelského zájmu) 1. Hospodářské zápisy 2. Autobiografie (psané životopisné vzpomínky) obyvatele města, městečka, městského řemeslníka, obchodníka apod. 3. Autobiografie (psané životopisné vzpomínky) obyvatele venkovské obce 4. Válečné deníky, vzpomínky 5. Rodinné (vícegenerační) záznamy 19. října 2009 (e-mailem) 1. 2. 3. 4. 5. 28. X. Státní svátek xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx 4. XI. TÉMA č. III: Drobné sakrální stavby a vztah komunity k nim 27. října 2009 (v tištěné podobě) 1. 2. 3. 11. XI. TÉMA č. IVa: Okamžiky lidského života 1.,2., Dospívání, přechod do dospělosti 3. Stáří 4. listopadu 2009 (v tištěné podobě) 1. 2. 3. 18. XI. TÝDEN VĚDY – STUDIJNÍ VOLNO xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx 25. XI. TÉMA č. IVb+c: Okamžiky lidského života 1., 2 Stáří 3., 4. Úmrtí a pohřeb 11. listopadu 2009 (v tištěné podobě) 1. 2. 3. 4. 2. XII. TÉMA č. V: Den všední a sváteční 1., 2., Podoba a proměny všedního dne 1., 2., Podoba a proměny svátečního dne 25. listopadu 2009 (v tištěné podobě) 1. 2. 1. 2. 9. XII. TÉMA č. V: Nositelé tradice 1., 2., 3. Proměny podoby, funkce a nositelů tradice vybraných zvykoslovných událostí – obřadů 4.,5. Spolky, sdružení, zájmové orgaizace a instituce jako nositelé tradice 2. prosince 2009 (v tištěné podobě) 1. 2. 3. 4. 5. 16. XII. TÉMA č. VI: Sociální nepokoje 1., 2. Venkovské nepokoje 17. a 18. století 3., 4. Sociální dělnické nepokoje 19. a počátku 20. století 9. prosince 2009 1. 2. 3. 4. Komentář Všechny referáty budou mít jednotnou formální úpravu: ☼ titulní stranu s hlavičkou (Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav evropské etnologie), jménem a UČO autora, tematickým okruhem (viz sloupec druhý) a názvem referátu ☼ referát bude opatřen závěrečným soupisem pramenů a literatury (citační pravidla užívat dle norem platných pro Národopisnou revue nebo Národopisný věstník), případně informátorů; poznámkový aparát pod čarou nebo za textem není vyžadován) ☼ délka vlastní prezentace max. 15 minut – termín prezentace viz sloupec druhý, termín odevzdání tištěné podoby viz sloupec čtvrtý ☼ počet referujících k jednotlivým tématům je uveden ve sloupci třetím Upozorňuji, že je třeba se držet výše i níže stanovených pravidel, nebude-li tomu tak, nebude kurz uzavřen pozitivním hodnocením. Bližší informace k jednotlivým tematickým okruhům TÉMA č. II: Památeční zápisky → základní informace o autorovi, životě, původu, vzdělání → charakterizovat typ dokumentu, kdy psán, za jakých okolností, zda dochován, kde uložen, zda vydán v edici, nebo zda jste ho našli např. v rodinném archivu, uvést s kterou podobou jste pracovali → analyzovat obsahovou skladbu, témata, podrobit kritickému rozboru objektivnost – zaujatost, výběr témat, determinaci sociální, majetkovou, náboženskou, vztah k ostatním sociálním a profesním skupinám, styl psaní → citovat dva až tři charakteristické úryvky TÉMA č. III: Příběhy drobné sakrální architektury → vybrat tři až čtyři různé drobné církevní objekty – základní popis historický i stavební (velikost, materiál, podoba, výzdoba, slohové vlivy), zasadit do historických a společenských souvislostí – doba vzniku, donátorství, co říkají prameny, co říkají svědkové a pamětníci, zjistit příběh, motivace, existence zázraků, vztah komunity, zůstal objekt jen v péči a úctě jen jednotlivce, rodiny či v péči celé komunity TÉMA č. IV: Okamžiky lidského života → porovnat alespoň dvě, případně tři různé časové vrstvy (např. jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století, případně na základě vzpomínek alespoň dvou až tří seniorů nebo příslušníků střední generace a uvést v porovnání se situací současnou – včetně vlastních zážitků a vzpomínek) → všimnout, jaké jevy zůstávají v průběhu desetiletí konstantní, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků; jako perličku zkusit porovnat fotografie z různých časových údobí; možno citovat autentické vzpomínky TÉMA č. V: Den všední a sváteční → porovnat alespoň dvě, případně tři časové vrstvy (jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století, na základě vzpomínek tří seniorů či příslušníků střední generace a uvést v porovnání se situací současnou, včetně vlastních zážitků a vzpomínek) → všimnout, jaké jevy konstantní, rytmu dne, vykonávané práce, stereotyp, zabývat se těmi, které odpadly (a proč?), které naopak nové (odkud přišly, co asi způsobilo jejich rozšíření), zda proměňuje v průběhu let role některých jevů a okamžiků TÉMA č. VI: Nositelé tradice → porovnat alespoň dvě, případně tři časové vrstvy (jak je zobrazeno v kronice nebo realistické beletrii druhé poloviny 19. století, na základě vzpomínek tří seniorů či příslušníků střední generace a uvést v porovnání se situací současnou, včetně vlastních zážitků a vzpomínek) a) Proměny podoby, funkce a nositelů tradice vybraných zvykoslovných událostí – obřadů → pozornost zaměřit na proměny průběhu zvykoslovných událostí během širšího časového úseku, všimnout si, zda v průběhu desetiletí došlo k výraznějším proměnám ve vnější podobě, nositelích – tedy organizační složce, zda se proměnil vztah komunity k vybrané události atd. b) Spolky a instituce jako nositelé tradice → všimnout si, do jaké míry vstupovaly do procesu uchování, obnovení či utváření tradice instituce, spolky a další organizace jako nový prvek TÉMA č. VII: Sociální nepokoje → zaměřit se na průběh, motivy, ale i dopady různých typů sociálních nepokojů na účastníky i širší komunitu – jednak z prostředí venkovského, jednak z prostředí dělnického 19. a počátku 20. století → možno si také povšimnout, jak události interpretovány například různými autory, ideologiemi