Základní struktura rozhovoru Osobní údaje, které potřebujeme znát: rok narození dosažené vzdělání povolání (stačí obecně) bydliště do roku 1970 (město, čtvrť) uzavření sňatku, děti – pokud to přichází v úvahu v době před r. 1970 údaje o místě, kde pamětník navštěvoval kina: počet obyvatel města/vesnice počet kin kina v nejbližším okolí bydliště pamětníka Požádejte pamětníka o souhlas s možným umístěním přepsaného rozhovoru na internet s tím, že bude zachována anonymita (rozhovor bude uveden pod křestním jménem pamětníka - popř. i fiktivním, pokud by to vyžadoval); požádejte jej o podpis formuláře (ten najdete v IS) 1. kurzivou jsou psány podotázky, které položte explicitně v případě, že nebudou zodpovězeny v reakci na hlavní otázku 2. menším písmem jsou uvedeny poznámky, které vysvětlují důvod položení otázky a jakou informaci chceme získat 3. nebojte se podle situace doplňovat vlastní otázky, které mohou pobídnout pamětníka k podrobnější a významnější odpovědi – jde semistrukturovaný rozhovor, podoba otázek není úplně závazná; 4. v případě, že z dosavadního rozhovoru vyplyne, že některou otázku nemá smysl u konkrétního pamětníka klást, pak otázku přeskočte 5. není nutné dodržet pořadí otázek! sled otázek má sice svoji logiku – od konkrétních k obecnějším, od kin k filmům, atd. – ale pokud například začne pamětník současně s položenou otázkou odpovídat i na otázku dosud nevyslovenou, můžete se na ni výslovně přeptat už v tom okamžiku a poté už ji neklást (proto je důležité mít dotazník předem pečlivě přečtený) rozhovor bude uspořádán chronologicky podle životních etap pamětníka: I A/ Vzpomínáte si na svoji první návštěvu kina? (pokud ne) jaké jsou vaše nejstarší vzpomínky na kino? I B/ Chodil jste do kina v předškolním věku? Jestliže ano: - s kým? - jak často? - na jaké filmy? - které z těchto filmů jste měl nejraději? Proč? Druhá sada otázek: rozdělte na dvě období: do věku 14-15 let, tj. období obecné a měšťanské školy: II A/ - jak často jste jako dítě do svých cca 14-15 let, tj. do ukončení měšťanské školy, chodil/a do kina? (školní systém procházel v padesátých letech několika nepřehlednými reformami, „devítiletky“, „jedenáctiletky“, berme věk 15 let jako orientační hranici pro první sadu otázek – není samozřejmě nutné ani možné dělat nějaké striktní hranice, stačí vzpomínky situovat přibližně) II B/ - s kým jste v tomto období chodil/a do kina? - možno rozvést a konkretizovat, pokud neodpoví respondent v první reakci: proč jste chodil/nechodil do kina s rodiči, sourozenci, přáteli, sám? II C/ - která kina jste navštěvoval/a? Proč právě tato kina? (možná bylo v daném místě jedno kino, i pak se zeptejte, jestli příležitostně chodil/a do kina v jiném, větším městě; pokud bylo v místě více kin, zajímá nás, proč upřednostňoval určité kino, jestli chodil např. do různých kin při různých příležitostech apod.) II D/ - navštěvoval/a jste letní kino? Jestliže ano: Proč? Na jaké filmy jste do letního kina chodil/a? V čem se letní kino lišilo od běžného kina? Jak se diváci v kině chovali? Jak jste projekce v letním kině vnímal/a? (zejména poslední otázka je dost neurčitá, ale má vést k interpretačně bohatší odpovědi, k reflexi divácké zkušenosti) II E/ -Jaký byl postoj školy k filmu a ke kinům: vyjadřovali se učitelé k filmu nebo ke kinům? Jak? II F/ Se školou jste zřejmě navštěvoval/a školní představení. Jaké filmy se promítaly? Jak jste tyto školní návštěvy kina vnímal/a? Jak hodnotili filmy uváděné na školních projekcích učitelé? Jak jste hodnotil/a filmy uváděné na školních projekcích vy a vaši spolužáci? II G/ Podle čeho jste se rozhodoval/a, na jaký film půjdete? (bylo důležitější kino, jeho poloha, atmosféra? nebo bylo hlavní, jaký film se hraje?) II H/ - Navštěvoval/a jste v tomto období filmy mládeži nepřístupné? (rozumí se tedy návštěva nepřístupných filmů před dosažením potřebného věku pamětníkem – ta hranice přístupnosti se pohybovala mezi 14-16 lety; většina pamětníků asi odpoví, že ne – ale případné výjimky by mohly být zajímavé) - Jestliže ano, na které nepřístupné filmy jste šel/šla? Proč na tento film/tyto filmy? - s kým? - do kterého kina? proč právě do tohoto kina? (je možné, že některá kina byla tolerantnější při kontrole věku) - Jakým způsobem se vám dařilo dostat se na nepřístupný film? II I/ hrála pro vás roli cena vstupenky? Ovlivňovalo to případně výběr kina nebo filmu? II J/ Vzpomenete si na nějaké oblíbené filmy z tohoto období? Proč jste si oblíbil/a právě tyto filmy? II K/ Jakou roli hrálo pro vás to, v které zemi daný film vznikl? (jestli se jednalo o film americký, český, sovětský nebo západoevropský (italský, francouzský, německý, rakouský…)) II L/ Bylo při výběru filmu důležité, kdo ve filmu hrál? Měl jste své oblíbené herce nebo herečky, na které jste chodil do kina? Jestliže ano, které? Čím vás zaujali? II M/ Měl/a jste oblíbené žánry a typy filmů, témata? Které? Proč vás zajímaly? II N/ Bylo pro vás důležité, jestli šlo o film černobílý nebo barevný? (příklady) II O/ Bylo pro vás důležité, jestli šlo o film v klasickém formátu, nebo širokoúhlý, popř. 70mm? (to se bude u některých pamětníků týkat až následujícího životního období – v tom případě položte tuto otázku až v dalším bloku; širokoúhlý film se v Československu objevil v roce 1956, 70mm kino v roce 1964) II P/ Kdy jste si pořídili televizor? Jak často jste televizi sledoval/a? S kým? II Q/ Ovlivnila televize to, jak často jste chodil/a do kina a na které filmy? (obě otázky směřují k tomu, jestli televize opravdu nahrazovala kino – tj. nejde pouze o to, jestli televizi sledovali – to zřejmě po jejím pořízení ano; otázka je, jestli sledování televize byla alternativa ke kinu, nebo spíš k jiným činnostem; a jestli televize zčásti kino nahradila, je tu ještě otázka, jestli změnila to, na které filmy pamětníci chodili do kina – to je možné zkusit zjistit i dalšími doplňujícími otázkami) II R/ šel/šla jste na některý film vícekrát? na který? proč? II S/ které filmy jste měl/a rád/a a které ne? Co dělalo film „dobrým filmem“? II T/ -Byl film pro vás v tomto dětském věku důležitý? Pokud ano – proč byl důležitý, jak se to projevovalo ve vašem chování, zvycích, hrách, rozhovorech s kamarády? - napodoboval/a jste některé herce nebo herečky, jejich chování nebo oděv? byly vaše dětské hry ovlivněny filmem? byla znalost filmů důležitá v rozhovorech s kamarády? zpívali jste filmové písničky? III/ Po skončení měšťanské školy jste nastoupil/a kam? (střední škola, učební obor, poté popř. VŠ – tu můžeme, pokud ji pamětník navštěvoval, zahrnout do tohoto druhého životního období; od kterého roku) nyní zopakujete většinu otázek z předchozí části – půjde to už rychleji; jde jednak o to, jak se změnil vztah ke kinům oproti předchozímu období a jak se změnila samotná kina, a také o to, jaké filmy pro pamětníka byly v tomto období – většinou půjde o 60. léta – důležité) III A/ - jak často jste chodil/a v tomto období do kina? III B/ - s kým jste v tomto období chodil/a do kina? (možný rozdíl se nabízí – teď už to mohlo být s partnerem/partnerkou) III C/ - která kina jste navštěvoval/a? Proč právě tato kina? III D/ - navštěvoval/a jste letní kino? Jestliže ano: Proč? Na jaké filmy jste do letního kina chodil/a? V čem se letní kino lišilo od běžného kina? Jak se diváci v kině chovali? Jak jste projekce v letním kině vnímal/a? III E/ hrála pro vás roli cena vstupenky? Ovlivňovalo to případně výběr kina nebo filmu? III F/ Vzpomenete si na nějaké oblíbené filmy z tohoto období? Proč jste si oblíbil/a právě tyto filmy? III G/ Jakou roli hrálo pro vás to, v které zemi daný film vznikl? (jestli se jednalo o film americký, český, sovětský nebo západoevropský (italský, francouzský, německý, rakouský…)) III H/ Bylo při výběru filmu důležité, kdo ve filmu hrál? Měl jste své oblíbené herce nebo herečky, na které jste chodil do kina? Jestliže ano, které? Čím vás zaujali? III I/ Měl jste oblíbené žánry a typy filmů, témata? Které? Proč vás zajímaly? III J/ Bylo pro vás důležité, jestli šlo o film černobílý nebo barevný? (příklady) III K/ Bylo pro vás důležité, jestli šlo o film v klasickém formátu, nebo širokoúhlý, popř. 70mm? (to se bude u některých pamětníků týkat až následujícího životního období – v tom případě položte tuto otázku až v dalším bloku; širokoúhlý film se v Československu objevil v roce 1956, 70mm kino v roce 1964) III L/ Kdy jste si pořídili televizor? Jak často jste televizi sledoval/a? S kým? Tuto otázku položte jen tehdy, pokud nebyla zodpovězena v předchozím bloku III M/ Ovlivnila televize to, jak často jste chodil/a do kina a na které filmy? III N/ šel/šla jste na některý film vícekrát? na který? proč? III O/ které filmy jste měl/a rád/a a které ne? Co dělalo film „dobrým filmem“? IV/ Došlo pak ve vašem životě k nějaké změně, která výrazně změnila váš vztah k návštěvě kina? (nejpravděpodobnější by mohl být sňatek, narození dítěte; nástup vojenské služby; popř. možná začátek normalizace; připomínám – zajímá nás období přibližně do r. 1970, tedy do začátku normalizace) jestliže ano, k jaké změně došlo a proč? (pokud např. nastoupil na vojenskou službu, zeptejte se na návštěvu kina i v tomto období, a speciálně pak na to, jestli měli vojenské kino, jak často a jaké filmy hrálo, jak vojáci na filmy reagovali) VA/ Vzpomínáte si na nějaké zvláštní události spojené s kinem nebo na nějaké neobvyklé chování diváků při projekcích? (např. by mohlo jít o potlesk při projekci, hlasité komentáře např. v roce 1968 po obsazení Československa) V B/ Jaké jste měl/a pocity před, během, po návštěvě kina, jaký měla pro vás návštěva kina význam? VI A/ Jakým jiným aktivitám a zábavám jste se věnoval/a? Co bylo alternativou k návštěvě kina? (televize, divadlo, sport, přátelé, hospoda, výlety, práce, studium, rodinné povinnosti…) VII A/ Byl/a jste členem KSČ? VII B/ Ovlivňoval váš politický postoj výběr a vnímání filmů? VII C/ Lišil se váš vztah k filmům od vztahu rodičů a sourozenců? V čem? VIII/ Chtěl/a by jste dodat něco, o čem jsme dosud nehovořili?