MANDÁT ANEB VLÁDNUTI ZEN Mandát aneb vládnutí žen, nyní v nově potvrzený skrze Havla Chvístonč z Poderapysk, jenž v sobě obsahuje svobody neb obdarování, jimiž ženy po tři léta v jednom roce obdařený a podlé vůle své aby muži těch artikulů povinní byli následovati pod uvarováním pokut v něm vyměřených. Vytištěný jest on tenkrát, když byl potvrzený mandát, j 10 My, Ferymarus, stvrzujem, n tím mandátem ukazujem, když tři leta v jednom roce budou ryby lítat v řece, mají tu milost dosáhnout is ženy, že maj s mužmi vládnout, by je ve všem poslouchali, všecko pilně vykonali. | My, Ferymarus, nejvyšší gubernátor a ochránce pohlaví žen- ?a ského, hejtman v zemi i v povětří, vladař širokého pole, guber- 20 nátor z vysoká až dolův, úvodní pán v Mizérii a dědičný pán z Nemanic etc. etc. etc., všem vůbec i jednomu každému jakéhoŽ-koli roztrhání a poválení a v čemkolivěk rozdělení milost naši a všeho nápomocnost i službu napřed vzkazujíce, na vědomí | vám » se dává, že jsou před nás některé osoby z pohlaví .ženského před- 25 stoupily nemalé stížnosti předkládajíce a oznamujíce, kterak by se jim od pohlaví mužského veliké křivdy a ublížení dělaly, nás přitom žádajíce, abychom jim z milosti naší proti takovým stíŽ- í« nostem nápomocnost učinili. Kdež my, považujíce jejich poddané žádosti, tak činíme jim tímto naším listem, po tři léta v jednom roce, jakž nejprve přijdou, tyto níže postavené artikule potvrzujeme, je osvobozujeme a o tom přísně poroučíme: §1. ' 5 Nejprve toho jim dovolujeme, aby mohly na koních se všelijakou zbraní, s kordy, meči, tulichy, kopími, tercemi a pavezami v turnajích, v honbách, na vojnu s rizikami jezditi, ano i po mě|stech i ji- *■ nak, kde by se jim koliv líbilo, choditi aneb voziti, též také se všelijakým rytířským kusům cvičiti a se mustrovati. §2. io Potom, aby moc měly samy ouředlníky, hejtmany a ouřad voliti, purgermístry, rychtáře s konšely mezi sebou zříditi, soudy osazovati, řády všude ustano(vo)vati, a to všecko, co by oni koliv nařídily, aby muži podlé vůle své povinní byli zachovati. §3. Item muž každý povinen bude podlé vůle ženy své ve všem 15 poslouchati, bez vědomosti její z domu nikam, budto na pití aneb na procházku, nevycházeti, ale jí prvé oznámiti. Jestliže by se jí zlíbilo s ním jíti, má na ni počkati, byť pak | on nejlepšího přítele 36 tu měl, bez ní nechoditi a jak by sejí líbilo, tak učiniti a se poslušně zachovati. §4. 20 Item každý muž co by kolivčk peněz utržil aneb dostal, má o všech ženě povědíti a jí je odvecti, nic sobě nenechávaje, než jestliže nač potřebovati bude, o to bude moci s svou manželkou jednati, a což tak od ní uprosí, na tom aby on přestal. 123 §5. Item jestli by se jí kdy zlíbilo jíti mezi své družičky neb pozvaná byla na nějakou kolací, bud že by ji v radách aneb v společném jednání potřebovali, toho jí nižádný muž zbraňovati nemá. A jestliže by až do noci tam se opozdila, má pro ni čeledína svého poslati 5 aneb sám jíti, a když přijde, jí se ohlásiti, chtěla-li by paní domů jíti, pa|kli by sejí líbilo déle poseděti, má na ni počkati, pokudž <■ by ale tma bylo, jí s lucernou pěkně posvítiti. §6. Potom pak ráno jeden každý muž, prvé nežli žena jeho z lože vstane, má zatopiti, jídlo pro čeládku přistaviti a pro paní obvzlášt- io ní žufníček dobře okořeněný, též kuřátko nadívané aneb některého ptáěka upícti: u páteční pak den drobných rybiček pěkně usmažiti, žejdlíček uherského neb rejnského vína přinésti a prvé nežli paní vstane teplé vody do medenice nalíti, aby se neoznobila, a bílý ručník přichystati, ničím netlúcti, nehurcovati, tak aby paní jaké is pohodlíčko míti mohla, v tom jí všelijak hověti, chce-li on trestání ujíti. §7. Item jestliže by pak sprostější pro chudobu toho objednati ne|mo- « hli, tehdy dadouc předně krávám a jiný dobytek nakrmíc a zpravíc do stáda vyhnati, potom domů rychle se navrátic cokoliv potřeba 20 v domě ukliditi, jako nádoby, stoly a lavice uměj ti, zamíst, smetanu stlouci, sejry dělati, přízi víti, smotati, a toho šetřiti, prvé než by žena vstala na stůl přistrojiti, talíře, lžíce, nože a co více potřebí shledati, vodu a ručník přichystati, aby ona, jak vstane a se uměje, mohla posnídati a se posilniti, pročež má pro ni k snídaní flašku 25 dobrý kořalky a křuplavý rohlíčky přichystati, pak k obědu pěkný kus masa s dobrou omáčkou přistrojiti, pokudž by měl kůře neb nějaká pečení upécti a pintu piva přichystati, to vše časně po snídaní má přihotoveno býti; potom, když tak paní poobědvá, jestli co zanechá, jemu dovolí, může také muž pojí(s)ti, bude-li jen mít co.| 124 *■ §8. ía Co se pak jiné všelijaké domovní práce dotýče, takovou muži v tom čase, jakž jim jejich ženy rozkáží, povinní budou vykonávati; jestliže by však čeho muž neuměl, má jemu žena pěkně to ukázati a on bude povinen všeckno to uposlechnouti. Pakli by který v čem 5 na odpor se stavil aneb to, což mu od ní rozkázáno bylo, vykonati nechtěl, bude moci na něj žalovati aneb sama jeho potrestati vedle zasloužení. §9. Item každý hospodář má všelijak toho šetřiti, aby ženy své skutkem ani řečí ničímž nehněval, nýbrž všelijak toho pilen byl, io aby její pomyšlení věděti mohl a vykonal bez rozkazování, tak aby ona | (nč)kdy do těžké nemoci neupadla a sobě neuškodila, 5» začež by potom slušného trestání zasloužil. Také jim toho dovolujeme, aby oni po tři léta v jednom roce vším statkem a zbožím podlé vůle mužů vládnouti mohly, peníze, klenoty a všeckny věci 15 v své moci majíce, a v to jim nižádný sáhati nemá do vyplnění jmenovaného času. §10. Dále aby i v tom vůli měly, jestli by se jim zlíbilo buďto na malvazí neb na pálený ráno aneb odpoledne na pivo neb na víno do šenkovních domů choditi, spolu pohráti v karty, kostky, vrh-20 cáby aneb jakž by koliv sobě oblíbily, buďto o peníze, o pivo aneb o víno, toho jim každý hospodář podlé (s)vé vůle povinen bude dovoliti. I §11. e. Proti těmto oznámeným artikulům jestliže by se který muž na odpor postavil a v čem provinil aneb rozkázání manželky své 25 přestoupil, v tom jim dovolení dáváme, aby jedna každá žena moc měla na něj žalovati, jeho potrestati, buďto hladem, aby jemu do týhodne nic teplého nedávala, aneb aby na lavici v studené světnici do libosti své ženy líhal a jiným trestání(m) vedle provinční ISO a uznání jejich vrchnosti skrocován byl; budto vidlemi, přeslicí neb trdlem dobře mu pohroziti a napomenutí dáti. §12. Protož všem vám tímto naším vůbec vydaným listem přísně přikazujíc poroučíme, abyste se v tom ve všem, jak se tu klade, 5 poslušně zachovali po tři léta v jednom roce, jak nejprv přijdou, ženám svým žádné překážky nečiníce pod u |varováním naší přísné c» domluvy a pohrůzy. §13. Naproti tomu však oni zase se zamlouvají a slibují po vyjití těch let k svým mužům se náležitě i poslušně chovati, a jak se kdo ío v tom čase k své ženě choval, toho aby od ní zase se nadál. Kdež té nepochybné naděje jakožto k svým věrným a poslušným nejsme, vědouce o tom, že tak a nejinače se zachovati pomyslíte. § 14. Pakli by se kdo proti tomu povolení našemu postaviti a to zrušiti obmejšlel (ač té naděje do vás nejsme), takový každý má bez is prodlévání k nám dodán býti a tu skutečného trestání neujde. Na tom naši jistou vůli a rozkaz naplňte. A j pro lepší toho jistotu 7a pečet naši starodávní jsme tuto potvrditi a přitlačiti dali. Dáno na hradě našem Roztrhaném Netrvání, dědič toho schodu nahoru, v pětmecítmém sedlském kroku, léta nejbližšího hnedky 20 po zimě, panování našeho roku prvního a posledního, dne světlejšího, noci šeré, měsíce pořád běžícího, mokrého, nestálého, ukáleného a nepodařilého času vladařství našeho právě rozrumplo-vaného. Ferymarus| Nota « Podlé toho jistého našeho obdarování také některým pannám, 25 vdovám i děvkám toho dovolujeme, aby jedna každá toho bedlivě 126 Šetřila, kterak by k sobě mládenců aneb vdovců víc nežli jednoho přivábila, k každému pěkně se ukážíc, tak aby jakž by se na některého z nich zasmála, ten ihned nepochybně tomu věřil, že jeho nade všeckny jiné z pravého srdce miluje a jemu věrně přeje. 5 Může také několika slíbiti, ač ví, že toliko jednoho bude míti, jen aby jí všickni rozličné dary dodávali. Ona pak bude v tom vůli míti, aby tomu, kdož by jí nejvíc daroval a pro ni utratil, šátek aneb věnec, byť by dosti málo stál, před jinými, aby viděli, dala, byť by se jiní jak chtěli hněvali, málo ona na to dbáti má. Jestli pak 10 by stav svůj proměniti a se vdáti chtěla, tedy má prvé po čtyry měsíce pořád mezi ženy na všeliké učení choditi a se obvzláštně s rozličnou zbraní, jak jezdecky, tak pěší, dobře se vymustrovati, aby se mohla všemu tomu, což jim tuto dovoleno, náležitě vycvičiti, ony ji vseckněm věcem vyučiti, do | svého cechu ihned «« u přijíti a zapsati mají. Potom kohožkoli sobě pojme, mládence neb vdovce, ten podlé své vůle, což ona mu poručí, to vykonávati bude. A to vše též trvati má do vejš již jmenovaného času. Podlé čehož jeden každý bude se věděti jak chovati pod pokutami vyměřenými vedle provinění a zásluhy. 127