SEXUÁLNI l'OLI'ľlKA shodly, že John je vynikající filosof a Joan nezajímavá osoba. Přesto byly texty identické: reakce závisela na pohlaví přepokládaného autora. Ojediněle zastoupený moderní výzkum psychologických a sociálních dopadů mužské nadřazenosti na ženu a kulturu svědčí o všeobecně rozšířené neznalosti a nezájmu konzervativních sociálních věd, které považují patriarchát za status quo a přirozený stav. Literatura, kterou v nepatrném množství sociální vědy v tomto kontextu nabíz«]!, potvrzuje, že se u žen Wřkylují očekávané rysy minoritního statusu: skupinová zášť a odmítnutí obrácené do vlastních řad, opovržení sebou samou i ostatními ženami - a z něj vyplývající neustávající, byť sebenená-padnějií podřízenost, kterou nakonec přijme jako fakt."7 Další položkou minoritního statusu je urputnost, se kterou JSOU posuzovány všechny členky minoritní skupiny. Dvojí méřítkojc aplikováno nejen v případech sexuálního chování, ale rovněž v jiných kontextech. Taktéž v relativně vzácných případech ženského zločinu - v mnoho amerických státech dostane Sena, usvědčená ze zločinu, delší trest/" Obecně platí, že obžalovaná žena bývá, bez ohledu na velikost svých činů, souzena převážné za svůj „sexuální život" a stane se nechvalně proslulou z důvodů senzacechtivé publicity. Patriarchální výchova však ženu vede k takové pasivitě, že jen málokdy zajde ve své nepřizpůsobivosti tak daleko, aby se dala na dráhu zločinu. Každý člen minority se musí za výstřelky ostatních buď omluvit nebo je s přesvědčivým entuziasmem odsoudit, a ženy jsou v cenzuře odchylek ve vlastních radách příznačně nekompromisní a nemilosrdné. l-l :' Můj komentář O minoritním lUHmi žen je shrnutím ze všech uvedených článku. Zvláště j-ciu Hnisána za skvělou kritiku v nepublikované práci profesorky Marlene Dixon, dříve z katedry sociologie Chicagské univerzity a /. Komise pro lidský rozvoj, nyní působící na McGillovč univerzitě. !* Viz The Commonwealth v. Daniels, 37 L.W. 2001, Nejvyšší soud v Pcimsylvánii 7/1/68 (zvrathší :so I..W. 2004). li 8 MÁ SE ŽENA K MUŽI JAKO pJJroda k e kultuře? Sherry B. Ortner (1974) b Female to Male as Nature Is to Culture?, přeložila liana Hájková ■SB I t»*íí 7058