KULTURA DOBY KONVERGENCE Instruktor: Jaroslav Švelch Žijeme v době, které mediální teoretik Henry Jenkins říká „kultura konvergence“. Nová média koexistují se starými a nevídanými způsoby se doplňují. Obsah mediálních frančíz se rozprostírá v mnoha rozdílných oblastech mediální krajiny. I v mainstreamové zábavní produkci vznikají díla, která jsou daleko komplikovanější, než na ta, na které jsme byli zvyklí, a předpokládají, že o nich budeme vyhledávat informace a přistupovat k nim jako aktivní uživatelé, nikoli pasivní diváci. Tento kurz se bude zabývat kulturními a sociálními aspekty mediálních technologií, které akcentují participaci uživatelů. Osvětlí, jakým způsobem se na Internetu prosazuje "kolektivní inteligence" (Lévy) a jak vznikají a zanikají komunity soustředěné kolem mediálních obsahů (Jenkins). Zaměří se na estetické důsledky změny recepce i produkce, včetně uživatelsky generovaných obsahů, internetových memů, fan fiction, moddingu, remixové kultury a transmediálních obsahů. Bude se tázat po novém vztahu mezi producenty a konzumenty mediálních obsahů a novými přístupy ke tvorbě mediálních textů. Zhodnotí také možné přínosy sociálních sítí a „zasíťované společnosti“ jako takové pro fungování demokratické společnosti (Sunstein, Benkler). Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat solidní účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst odborné texty v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii; 2. připravit krátký příspěvek na blog předmětu o zajímavém fenoménu, které souvisí s tématem konvergence; 3. napsat cca. 10-15 stran dlouhou práci na téma z týchž oblastí. (Místo práce je možné vypracovat praktický projekt plus krátkou teoretickou stať). Následuje seznam témat přednášek a orientační seznam literatury. 1. Přehled teorií o vývoji médií Hýbeme médií, nebo ona hýbají námi? Kdo rozhoduje o tom, jak se komunikuje? Nejdříve musíme prozkoumat paradigmata mediální historie: technologický determinismus a sociální konstruktivismus. The Playboy Interview: Marshall McLuhan. 1994. Bijker, W. – Pinch, T. 1989. The Social Construction of Facts and Artifacts. In Social Construction of Technological Systems. Cambridge: MIT Press. 2. Konvergence v historii „Mylná představa o černé skříňce“. Technologická konvergence. Skrytá historie tisku: zavádění obrazu do knihtisku (Ivins). Počítač jako médium na uchování a provádění algebraických procesů. Velmi stručně o digitalizaci (Manovich) a remediaci (Bolter a Grusin). Multimédia. Sítě a Web 1.0. Kulturní konvergence. Práce Ithiela de Sola Poola o společenském dopadu technologické konvergence. Stručné dějiny participace. Fanouškovské komunity. Web 2.0. Ivins, W. I. 1969. Prints And Visual Communication. Cambridge: The MIT Press. Bolter, J. D. – Grusin, R. 2000. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press. 3. Transmédia Transmédia – adaptace – frančíza. Intertexty a metatexty (Kristeva, Genet). Akční figurky a zábavní parky. Bible a komiksy. Pán prstenů a „sekundární světy“. Twin Peaks a aktivní publikum. Matrix. Diskuse o transmédiích: Jenkins, Bordwell, Geoff Long (negative capability) ad. „Nová televize“ (Mittel). Jenkins, H. The Frodo Franchise. http://www.henryjenkins.org/2007/08/the_frodo_franchise_an_intervi.html Jenkins, H. 2009. The Aesthetics of Transmedia. In Response to David Bordwell. http://henryjenkins.org/2009/09/the_aesthetics_of_transmedia_i.html Jenkins, H. 2006. Convergence Culture. New York: NYU Press. 4. Kolektivní inteligence a metadata, sdílení obsahu Idea kolektivní inteligence (Lévyho dosažitelná utopie). Dějiny metadat. Vzrůst důležitosti metadat. Třídění, kategorie, „folksonomie“. Problémy: metacrap. Crowdsourcing. Sdílení obsahů. Právní kontroverze. Efekt Battle Star Galaktiky. Piracy Lead To Less Crap, Says Bittorrent Founder. http://torrentfreak.com/piracy-leads-to-less-crap-says-bittorrent-co-founder-081109/ Doctorow, C. 2001. Metacrap. http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm Doctorow, C. 2004. NYT Discovers the Plam Pilot Phenomenon. http://www.boingboing.net/2004/01/28/nyt-discovers-the-pl.html 5. Změna postavení publika a „produžívání“ Formy participace publika. „Produžívání“ a kolektivní tvorba obsahu. Idea open source, Wikipedia. Publikum jako levná pracovní síla. Terranova, T. 2003. Free Labor: Producing Culture for the Digital Economy. Online: http://www.electronicbookreview.com/thread/technocapitalism/voluntary. Cit. 10. 4. 2008. O'Reilly, T. 2005. What is Web 2.0? Bruns, A. 2008. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang. Vybrané články. Journal of Transformative Works. Vol. 3. 2009. http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/issue/view/4 Vybrané články. International Journal of Cultural Studies. 2009. Co-Creative Labour. Vol. 12, No. 5. 6. Sociální sítě Idea sociálních sítí (six degrees of separation). Sociální síť jako médium. boyd, d. - Ellison, J. 2007. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html 7. Internetová kultura, virální média a „memy“ Internetová kultura, internetové memy. Virální marketing, ARG. YTMND, YouTube, LOLcatz. Kritika: problém dominantního jazyka, problém sebestřednosti. Nečekaná spojení. Kolize starých a nových médií. Sublime Stitching. Žánry v internetové popkultuře. YTMND.com, LOLcatz.com, SublimeStitching.com, vyhledat “Crank That” na Youtube, Jenkins, H. If it doesn't spread, it's dead. http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html 8. Participace a demokratická diskuse Decentralizace zpravodajství? Agregace zpravodajství. Blogosféra. Informovanost a participace. Dva pohledy na budoucnost demokracie na Internetu. Modely: liberální individualismus, komunitarismus, poradní demokracie (Dahlberg). Dvě soupeřící prognózy: “bohatství sítě” (Benkler) či balkanizace politického života (Sunstein). Podoby on-line diskuzí. Dahlberg, L. 2001. Democracy via Cyberspace: Mapping the Rhetorics and Practices of Three Prominent Camps in New Media & Society 2001, vol. 3. London: Sage. Benkler, Y. 2006. The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven: Yale University Press. Sunstein, C. 2006. Infotopia: How Many Minds Produce Knowledge. New York: Oxford University Press.