Vizuální kultura IM093 (PS 2009) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Anotace Kurz se věnuje vizuální kultuře v kontextu současného pojetí vizuálních studií. Cílem kurzu je představit, vysvětlit a zmapovat: základní pojmy a východiska současné (digitální) vizuální kultury proměnu vizuální kultury spjatou s nástupem digitální technologie okolnosti vzniku nových médií v rámci vizuální kultury základní principy vizuálního zobrazování v rámci současné digitální vizuální kultury. Osnova 6.10. 2009 Úvod, vymezení tématu kurzu, Základní pojmy, podstata a principy vizuální kultury 13.10.2009 Proměna vizuální kultury nástupem digitální technologie a vznik digitální vizuální kultury 20.10.2009 Nová média, proměna rozhraní a schopnosti reprezentace nových médií 27.10.2009 Vizuální kultura, digitální estetika a estetika surface play a potěšení 3.11.2009 Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision) 10.11.2009 Vizuální komunikační strategie ­ principy vizuálního zobrazování nových médií - část první - formální prvky 17.11.2009 Týden vědy ­ výuka zrušena děkanem // 18.11. Den hudební vědy 24.11.2009 Vizuální komunikační strategie ­ principy vizuálního zobrazování nových médií - část druhá - obsahové prvky 1.12.2009 Příklady vizuálních strategií / referáty / workshop 8.12.2009 Příklady vizuálních strategií / referáty / workshop 15.12.2009 Ukončení kurzu ­ Závěrečný test Typ výuky, ukončení, literatura Kurz je rozdělen na teoretickou část a praktickou část (2 závěrečné semináře s případovou studií) Kurz je ukončen Závěrečným testem na poslední hodině Doporučená literatura: Visual digital culture :surface play and spectacle in new media genres. Edited by Andrew Darley. 1st pub. London : Routledge, 2000. An introduction to visual culture. Edited by Nicholas Mirzoeff. 1st publ. London : Routledge, 1999 Manovich, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2000. Lister, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London : Routledge, 2003 The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London : Routledge, 2002. Jiné doplňkové online texty ­ informace v průběhu hodin 1. Úvod: Vizuální studia a kultura Kurz součástí tzv. vizuálních studií (visual studies nebo také visual culture) Vizuální studia nepředstavují samostatný obor, ale skrze svoji interdisciplinaritu, jsou spíše směrem zaměřující se na studium ,,vizuálna" a to z různých pohledů. VS jsou o vztahu kultury a obrazů, které jsou nedílnou součástí našeho života a nacházející se kolem nás. 1. Úvod: Vizuální studia a kultura Obrazy kromě své vizuální kvality spojují různé obsahy (politické, sociální, kulturní či ideologické) s technickým rozměrem svého provedení a užívání. Významné postavení obrazů v dnešní době je závislé na historickém vývoji zobrazovací tradice. Významy obrazů jsou spjaty s jejich vizuálními kódy ; jsou motivované a srozumitelnost závisí na mnoha faktorech (interpretace) 1. Úvod: Vizuální studia a kultura Existuje několik východisek pro vizuální studia: TIM: Pozornost na vizuální studia v kontextu kulturálních studií, na revizi dějin umění a to vše ve spojení s nástupem nových technologií spjatých s novými médii (ev. MoreMedia / TransMedia apod.) Sledujeme objekty vizuální povahy, procesy a praktiky, které vymezují určitou kulturu 1. Úvod: Metropolis Metropolis (1926), režie Fritz Lang Klasické dílo světové kinematografie Jeden z nejvýpravnějších a nejrozsáhlejších projektů němé éry Vizuální báseň, v níž pomocí ohromujících obrazových kompozic (např. stovky dělníků, pochodujících v odlidštěných geometrických formacích) Lang vytváří vysoce stylizovaný, svébytný filmový prostor Inspirace nejen pro trikovou kinematografii let následujících 1. Úvod: Vizuální kultura Studium vizuální kultury zahrnuje: 1. Systém označujících znaků - ,,jazyk", dovednosti a techniky (schopnost číst, dekódovat, dát smysl) 2. Zvyky a hodnoty v dané kultuře, které jsou spojeny s interpretací vizuálních obrazů 3. Schopnost ,,se dívat" (historická a kulturní specifičnost) 4. Způsob, jakým jsou používány technologie, média, ideje nebo ideologie k dalšímu rozšíření, zesílení či výběrovému omezení vizuálna 1. Úvod: Vizuální kultura V postmoderní době, kdy jsou obrazy všudypřítomné v mnoha odlišných podobách a formách, není vizuální kultura jen součástí našeho každodenního života, ale je naším každodenním životem. Jde o významy, prožitky a zážitky, způsoby v konzumování obrazů a hledání významu a potěšení v aktivitě ,,dívání se" Blade Runner, Ridley Scott, 1982. Final cut edition, 2007 2. Vizuální kultura Základními otázkami kurzu jsou: Jak vizuální realitu teoreticky uchopit a podrobit ji zkoumání? Jak ji mediálně nebo sociologicky ohraničit? A pak jaký je rozdíl mezi současnou - digitální a původní vizuální kulturou? Má význam se vizuální kulturou zabývat a pokud ano, z jakého pohledu? - sociologického? - mediálního? - uměleckého? - psychologického? - technologického? 2. Vizuální kultura Základní množina elementů: média společnost kultura technologie člověk rozhraní přirozenost 2. Vizuální kultura - historie Vizuální kultura se historicky mění s proměnou jednotlivých prvků ­ zejména v závislosti na vývoji společnost a rozhraní Polovina 19.století ­ počátek dnešního pojetí VK Technologie umožňuje mechanickou produkci a reprodukci obrazů ­ vzniká nová vizuální zábava Proměna společnosti ­ vizuální objekty se stávají součástí veřejného vizuálního prostoru Obrazy, informace jsou široce společensky mediovány 2. Vizuální kultura - historie Zárodek vznikající vizuální kultury Fáze přechodu ­ populární zábava (cirkus, varieté aj.) přestává být potulná a usazuje se na místech Základní pilíř moderní komerční populární zábavy (a tedy i VK) Průkopníkem Philip Astley a jeho cirkus 2. Vizuální kultura - historie 2. Vizuální kultura - historie 2. Vizuální kultura - historie komerční pop zábava byla postavena na živých akcích ­ (varieté, groteskní show, pantomima, ...) všechny formy pevně položeny v atrakci vizuální potěšení a ohromit a udivit publikum většina forem se odchylovala od klasického pojímání estetických vlastností konstruovány pro zachycení oka a vnitřností, více než hlavy a intelektu chápány oproti konvečnímu dramatu jako prchavé a povrchní zabývající se groteskními, exotickými a absurdními tématy 2. Vizuální kultura - historie Postaveny na složitých rekvizitách, mechanických a optických tricích a speciálních efektech Náročné finanční prvky vyžadující maximální pozornost publika Objevuje se celá řada forem vizuální reprezentace většinou variant tzv. magic lantern show (laterna magika) 2. Vizuální kultura - historie V roce 1895 bylo kolem 30 až 60 tisíci tvůrců nebo pořadatelů laterny hrající kolem 75 až 150 tisíc představení za rok, a to jen ve Spojených státech 2. Vizuální kultura - historie 2. Vizuální kultura - historie Podobné formy se rozvíjejí až do roku 1900 Postupně začíná prostupovat těmito atrakcemi realistický prvek Objevují se pokusy zkoumat pohyb světla skrze fotografické reprezentace Pokračující práci v optice, pojem ,,stálost vize" Fascinace a ohromení není způsobenou pouze pohyblivými obrazy, ale také samotným aparátem, který jej produkuje V průběhu času se začali jak živé akce tak promítání mísit, ale rozhodně se nejednalo o jednoduchou fúzí na úrovni filmu 2. Vizuální kultura - historie Vývoj je úzce spojen vždy s konkrétním historickým kontextem ­ procesem urbanizace a industrializace, pod kterým byla jak Amerika tak Evropa Proces přinášející výrazné změny sociálních a ekonomických podmínek, což mělo i povzbuzující efekt na výzkum v technologií pro vizuální reprezentaci = vytvářeli základ pro novou formu kultury a kulturní zkušenosti 3. Proměna vizuální kultury: Sin City Sin City - Město hříchu (2005); Režie: Robert Rodrigue, Frank Miller, Quentin Tarantino černobílé provedení s občasným použitím barvy pomocí digitální technologie dosáhnul Rodriguez dokonalého vzhledu Millerových komiksů žádné rekvizity, pouze zelené pozadí vše vyjma herců počítačová grafika 4. Závěr ­ Vizuální kultura V dalších hodinách od této obecné odstoupíme a popíšeme si vizuální kulturu pomocí základních pilířů. Přístí téma: Proměna vizuální kultury nástupem digitální technologie a vznik digitální vizuální kultury Děkuji za pozornost.