Písmo Latinské monumentální písmo odvozené z řeckého - na nejstarších nápisech i značná shoda ve tvaru písmen, poté již oddělený vývoj. Římané toto písmo od Reků přebrali prostřednictvím Etrusků, nikoli přímo (např. z řeč. přebrali tvar a pořadí písmen, nikoli však jejich názvy, které jsou etruského původu). Nejdůležitější roli v tomto procesu sehrála jihoetruská města. Etruskové od Reků převzali abecedu velmi časnou s ještě 26 písmeny (nejstarší etruské nápisy pochází z poč. 7. st., nejstarší v Etrurii nalezená abeceda s 26 písmeny z 1. pol. 7. st. z hrobu u Marsiliana ďAlbegna). Poté abeceda pochází redukcí (např. kvůli shodám b - p, g - k, d - t) - 20 písmen. Naopak přibylo písmeno f (konec 7./poč. 6. st.). MTK Písmo Z vývoje etruské abecedy je zřejmé, že Rímané písmo převzali velmi brzy, ještě před začleněním písmene f - někdy v průběhu 7. st. Nejstarší latinský nápis na zlaté sponě z hrobu v Praeneste (Palestrina) pochází právě ze 7. st., přičemž v samotném Rímě se nejranější latinské nápisy objeví až mnohem později. MANIOS MED VHEVHAKED NVMASIOI, tj. v klasické latině: MANIVS ME FECIT NVMERIO (Manios mě vyrobil pro Numasia) - zde tedy ještě místo písmene F se objevuje spřežka FH (digamma). Po odstranění nepotřebných řeckých písmen, digammy a zavedení prostého F se latinská abeceda ustálila na 21 písmenech: A B C D E F Z H I K L M N O P Q R S T V X MTP Písmo V průběhu dalšího vývoje nastává změna: je vypuštěno písmeno Z, které ve starém způsobu psaní a literárních děl sloužilo pro označení znělého S. Na jeho místo nastupuje od 3. st. př. Kr. nové písmeno G. Bylo získáno mírnou úpravou písmene C. Jde o jediný příklad zavedení nového písmene do latinské abecedy, které není zařazeno na konec abecedy. V této podobě se pak po celou dobu republiky zůstává latinská abeceda neměnná: A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T V X V 1. st. se začínají řecká slova a jména i v latinském písmu psát písmeny Y a Z. Tato písmena se pak v době císařství stanou pevnou součástí abecedy, jsou zařazena na konec (po x). Dříve se řecké Y psalo písmenem U a řecké Z na počátku slova písmenem S, uvnitř slova SS. Od této doby měla latinská abeceda 23 písmen. Dnešní rozlišení I a J resp. U, V a W je teprve poantickou inovací. Písmena latinské abecedy na rozdíl od západosemitského-foinického a řeckého okruhu nemají názvy. Dnešní výslovnost souhlásek (např. el em en) je sice antická, ale objevuje se až od konce 4. st. po Kr. V antice se e umísťovalo za písmeno (např. bě cě dě) - výjimkou jsou ka (podle řec. kappa) a qu (podle řec. koppa). Tento systém pochází z etruštiny. Nová písmena Y (výsl. hy) a Z (zet) podržela své řecké označení. MTNNS Číslice MTK Latinské resp. římské číslovky nesledují pořadí latinské abecedy (na rozdíl od řečtiny), jednotky jsou značeny svislou čárkou - I. Část číslic sice formálně odpovídá písmenům, ale nemají s abecedou nic společného a jen v průběhu vývoje nabrala s písmeny identickou podobu. Takovými původními číslicemi jsou I = 1, V = 5, X = 10. Pro vyšší čísla se využila písmena řecké abecedy, která se jinak nepoužívala: | (ch)-50 (D později oo CD (ph) - 1000; z rozpůlení tohoto znaku vznikla 500: D ID Nejistý je původ označení 100 znakem C, obecně se předpokládá, že bylo odvozeno od 0 (th). Tvar číslic se později v monumentálním písmu srovnal s písmeny: L - 50, D - 500. - 1000; M je zpočátku jen zkratkou pro míli (mille, MP - mille passuum), teprve v pozdní antice se stává číslicí pro 1000. Číslice Pro číslice nad 1000 se užívá zdvojení či ztrojení kruhu: @ 10.000, což je zjednodušení znaků (J),CCD) (§) 100.000, což je zjednodušení znaků <3i),CCCI?X> Na tomto principu vznikají i půlená čísla: 5.000: 03,0, L> 50.000: 12)3 , E> 1^ Na konci republiky se stalo běžným, že tisícovky označovala nad číslicí umístěná vodorovná čára a statisíce dvě svislé a jedna vodorovná čára: V 5.000 IX| 1.000.000 Číslice Ostatní číslice se vytvářely přidáváním jednotlivých znaků k základním číslicím (tzv. additio): II - 2, III - 3, XX - 20, CC - oo oo - 2.000 XI - 11, LI - 51, CXI - 111 atd. U tohoto způsobu je vždy tak, že nejvyšší číslo je na začátku, po něm sestupné pořadí. V pozdní republice se vedle toho objevuje tzv. subtrakce, tj. nižší číslice je vlevo před vyšší: IV - 4, XL - 40, XC - 90. Pro tento způsob psaní se užívá jen číslic I a X, V se objevuje jen ve výjimečných případech v Africe (VL - 45). Tento systém se ale neuplatňoval ani v císařství konsekventně, přičemž především 4 se psalo téměř výhradně jako IIII, ale i např. XXXX - 40 zůstává velmi četný. Existuje i řada speciálních číslic, např. pro mince (uprostřed vodorovná hasta): ^ - denarius/denár (desetinásobek - tj. 10 asů) I 1S - sestertius (IIS = semis-tertius = „třetí polovina" - tj. 2,5 asů) MTL Zkratky Spojování písmen - tzv. ligatura nebo nexus - poprvé na mincích v 3. st. př. Kr., na nápisech od 1. st. po Kr., v době císařství zcela běžné. Většinou spojují 2 písmena, někdy i 3 nebo 4. MTK Zkratky Spojování písmen vzniklo kvůli nedostatku místa, proto jsou tak častá na koncích řádků. Obecně platí, že je to jev charakteristicky pro pozdní vývoj písemnictví (proto také pozdně antické zkratky jsou již téměř obrázky -monogramy). Muselo to být všeobecně srozumitelné. Známá volební výzva v Pompejích na zdech: o(ro) v(os) f(aciatis) ... (prosím vol...): qC Existuje jinak libovolný počet kombinací, včetně do sebe vepsaných písmen (tzv. enkláva). C(ai) f(ilius) |y j) Imp(erator) -1 se často v ligaturách značí protažením nahoru ä. Ligatura genitiva ve jménech MTP MTK MT Zkratky Zkratky běžně používaných výrazů (jmen, titulů apod.) se nazývají abbreviatio. Rozlišují se tzv.: -sigla: zkrácení slova najedno písmeno, např. M = MARCVS -notae: delší zkratky, např. COS = CO(N)S(V)L -několik zkratek pro jedno slovo - např. TR, TRIB, TRIBVN -několik významů pro jednu zkratku - např. M = M(anibus), M(aximus), M(ensis), M(iles), M(onumentum) atd. -zkratka zpravidla začíná prvním/prvními písmeny slova a většinou končí souhláskou -složená slova se zkracují jako sigla i jako notae - např. B F, BENEF, BENEFIC = beneficiarius -množné číslo se označuje zdvojením sigly nebo posledního písmene notae -např. AVG = Augustus, AVGG = Augusti duo, D D D N N N = domini nostri tres -zkratky se pravidelně publikují v CIL a ILS MTNNS Značky Umísťovaly se mezi slova, mezi zkratky nebo na začátek a konec řádku. Většinou jsou v polovině výšky písmen. Umožňují lepší srozumitelnost a čtivost textu, zvláště u vícečlenných zkratek - např.: D V V A procurandis V S P P Běžné tvary značek: - tečka - čtverec - trojúhelník - hvězda * - (vavřínový) list duumvir viis aedibus sacris publicis MTP Postup epigrafické práce MTK Pokud možno studovat originál a na něm identifikovat a dokumentovat všechny jevy: širší archeologický kontext, stav nápisu, materiál, dokumentace textu. Dokumentace: získání úplných a spolehlivých podkladů pro čtení, kresba kamene, popis materiálu včetně rozměrů, popis stran bez nápisů. Kresba zřídka může být na pauzáku - spíš nezahloubené nápisy (malba, kovová intarzie, mozaiky) - nebo volná kresba + fotografie (subjektivní, otázka svícení apod.). Velmi přesný je sádrový odlitek, ale pracný, sterilní a neskladný. U drobných nápisů (např. kolky na TS) je možné použít „cigaretový" papír a grafit. Nejběžněji se používá tzv. oklepek (ectypum chartaceum) - na očištěné nápisové pole se položí navlhčený papír, na to silné rovnoměrné rány pružným kartáčem, mokrá masa papíru proniká do prohlubní, nechá se vyschnout - tím je získán negativ nápisu zrcadlově obrácený s vystouplými písmeny. Ten lze pak dobře číst i fotografovat, často mnohem kvalitněji, než samotný originál. Čtení Publikace Postup epigrafické práce Oklepek dnes již ztracené bronzové destky z konce 3. století po Kr. Materiál Rozpoznání materiálu, na kterém je nápis umístěn, je pro epigrafiku důležitým úkolem (který často musí být zvládnut ještě v místě nálezu). Materiál může poskytovat různé poznatky o časovém zařazení a funkci nápisu a o jeho původu. Největší část dochovaných latinských nápisů byla vytesána do kamene. Nachází se např. na budovách a stavbách (ať už s nimi souvisí, nebo ne), na bázi soch, na oltářích, v největším počtu na náhrobcích. V Římě v době republiky se nápisy nejčastěji tesaly do tufu (lapis tophaceus), peperinu nebo travertinu. Ty měly aspoň tu výhodu, že byly lehčeji opracovatelné. Aby nápisy na těchto porézních materiálech lépe vynikly, písmena se ještě vybarvovala černou nebo červenou barvou (minium) - tato tradice se pak uchovala i na mramoru, který se hojně začal používat od pozdní republiky/augustovské éry (využití mramoru z Carrary pro nápisy je v Itálii doloženo zhruba od 155 př. Kr.). MTNNS Materiál Mramoru se užívalo i v provinciích doby císařství pro representativní budovy. Jinak se stély, tabule a oltáře zhotovovaly především z vápence (lapis calcarius), dále z pískovce (lapis arenarius) - hojně např. v Germanii superior - a méně často i z granitu (lapis granatus), např. v centrální části Španělska. Užití lokálních materiálů může tedy napovídat o původu nápisů. Jsou i případy, kdy materiál vypovídá o datování: např. v Noricu se v době Severovců najednou objevuje řada milníků z mramoru ze Schaidbergu -starší i mladší milníky jsou přitom v této provincii vždy z jiného materiálu. Nápisy se tesaly i do skály (např. trenčínský nápis). MTP Materiál Druhým hlavním materiálem pro nápisy byly bronzové desky, do nichž byl vyryt text. Sloužily především pro zveřejňování zákonů a úředních nařízení. Na chrámech a státních budovách se nacházejí nápisy, jejichž písmena byla odlita z bronzu, pozlacena a poté připevněna pomocí nýtů (takové nápisy se často rekonstruují jen na základě umístění otvorů pro nýty) nebo vsazena do předem připravených drážek. Nápisy zhotovené stily (stilus) se nacházejí na nejrůznějších materiálech - zdech domů, cihlách, keramice, kovových nádobách, olověných destičkách atd. Hojné jsou kratší nápisy, vytlačené razidly do hlíny a spojené s předmětem procesem výpalu - kolky na cihlách, na keramice. Časté jsou též nápisy malované inkoustem či barvou - graffiti, nápisy na nádobách, dřevěných deskách (v antice velmi rozšířených). MTK MTK Publikace nápisů Základní soupisová řada je CORPUS INSCRIPTIONUM LATINARUM (CIL), dnes 18 dílů; vychází od roku 1863. Nejdůležitější časopis: ANNÉE ÉPIGRAPHIQUE (AE), Paříž, od roku 1888 Existuje řada „místních" publikací (např.): R. Cagnat/A. Merlin/L. Chatelain: Inscriptions latines ďAfrique. Paris 1923. R. G. Collingwood/R. P. Wright: The Roman Inscriptions af Britain. Oxford 1965. E. Espérendieu: Inscriptions Latines de Gaule (Narbonnaise). Paris 1929. Die Römischen Inschriften Ungarns I-V (RIU). MTP Publikace nápisů MT Přepis nápisu: nejdříve tak, jak je na kameni, potom text průběžně, konce řádků se označují / . ( ) rozvedení zkratky [ ] rekonstrukce (odlomených částí, chybějících písmen atd.) [[ ]] vymazání (rekonstrukce již ve starověku odstraněného místa; damnatio memoriae) { } vymazáno editorem < > doplnění písmena, které zapomněl písař - oprava písma editorem + vylomené písmeno s viditelnými zbytky . chybějící písmeno, identifikace pravděpodobná Publikace nápisů [-] krátká mezera s neurčitelným počtem písmen dvě chybějící písmena [---] mezera neurčitelné délky v jednom řádku [---|---] mezera neurčitelné délky ve dvou řádcích ----- ABC jeden či více řádků chybí na počátku nápisu —| [---] totéž s mezerou i na počátku prvního zachovaného řádku ABC | ----- jeden či více řádků chybí na konci nápisu ABC [--- ] | ----- totéž s mezerou i na konci posledního zachovaného řádku • nejistá mezera na konci či začátku textu MTNNS Publikace nápisů MT Technika zhotovení nápisů Techniky zhotovení nápisů ovlivněny především materiálem - tesání do kamene, rytí do bronzu. Zhotovení nápisů v kamenářských dílnách, jichž muselo být s ohledem na počet nápisů obrovské množství po celé říši. 1. krok: zhotovení textu: u úředních a delších privátních nápisů zřejmě byla dodána předloha, psaná kurzívou. U jednoduchých textů (např. náhrobky) ústní zadání + užití ustálených formulací. 2. krok: příprava kamene: vyhlazení povrchu, navržení rozložení textu - bylo nutné stanovit počet řádků a výšku řádků. Řádky se většinou předkreslovaly pomocí červenou barvou napuštěné šňůry, méně často jemnými rytými liniemi. Občas se objevují i šikmé pomocné linie. Poté byla předkreslena i písmena (doloženo např. nálezy nedokončených náhrobků). Ne vždy dodrženo: je řada nápisů, kde koncová písmena řádků jsou stále menší a menší. Příprava a předkreslení textu se nazývá ordinare nebo scribere, tesání sculpere nebo scalpere. (V některých případech bylo prokázáno, že chyby na nápisech vyplývají z toho, že ordinator nemohl správně přečíst jemu předanou kurzívou psanou předlohu, nebo jí nerozuměl.) MTP MTNNS RIU 19S, nápis z Arrabony Technika zhotovení nápisů Povolání kameníka se označuje jako lapidarius (všichni kameníci). Pro ty, co tesali nápisy, existovala speciální označení: quadratarius (od lapis quadrati) nebo marmorarius. Na náhrobcích se objevuje jako označení povolání i výraz scriptor titulorum. Na náhrobcích kameníků jsou často vyobrazeny i jejich nástroje: dláto, kladivo, úhelník a olovnice. Ve starší technice při tesání vznikaly rovnoměrné rýhy se širokým dnem a svislými stěnami, kolem poloviny 1. st. př. Kr. se vyvinula nová technika -pečlivě tesané rýhy, šikmé stěny sbíhají do špičky (průřez trojúhelníku). Kulaté linie se začaly předkreslovat kružítkem a pečlivě se začalo rozlišovat mezi tenčími a širšími liniemi - vzniklo tak monumentální písmo raného císařství, které co se týká elegance, pečlivosti a krásy, již nebylo překonáno. „TITULI HEIC ORDINANTVUR ET SCULPUNTUR" (CIL X 7296) „Reklamní" nápis z Palerma, který hlásá: „Zde se nápisy navrhují a vytesávají" MTNNS