0.4 wB Bůh Artie, Artur, Bůh, Artur#3, Sbor Na scéně není nikdo, kromě sboru pod plátnem. Uprostřed scény je krabice, na níž je napsáno „Nehybný hybatel“. 1. Příchod Boha Sbor: stojí zády k divákům, hlavy skloněné dolů. Při druhém "bůh" se otočí, při 5. zvedne hlavy, při "přichází" zvedne ruce. Bůh, bůh, bůh, bůh, bůh, bůh, bůh... přichází. Bůh: [Pobrukuje si.] 2. Příchod A+A - počáteční rozpaky Artie: Snad jsme se nedostali z fikce do fikce, neřku-li do antické komedie, to by byla tragédie. Artur: Podívejte, plášť... Artie: Aha, Primum movens. Sbor: Dobrý den mírné natočení k A+A, Bůh - důrazně je momentálně mimo dosah vaší prosby. Prosím vyčkejte - gesto rukou, ruce zpět podél těla nebo to zkuste znovu, pauza, zpěvně za chvíli. Artie: To zní nadějně. 3. Příchod a monolog Boha Bůh: Háže si mincí. Hodí 2x, při chycení se zastaví a „hodnotí“ výsledek. Když se mu nelíbí, prostě jej změní. Při třetím nadhozu se zastaví, po chvíli natočí hlavu k divákům, schová minci a jde k nim. Pozrite sa, ja som im to hovoril. (s mírnou výčitkou – jejich vina): 2 kroky doprava, následující větu s otcovskou trpělivostí, mírně, rukou zdůrazní naléhavost zákazu. Nejedzte to ovocie, 3 kroky doleva a teprve pak: budú z toho len problémy! Nyní s ironickou výčitkou, ruce spojit za zády, narovnat se, odchází šikmo od diváků, v intonaci hněv. Ale oni nie. Zastaví se, krátké zamyšlení, pak se dobrácky vrací. Mne by ani tak nevadilo, keby si raz hryzli, dvakrát - zastaví se, otočí k divákům a jakoby nevěřícně a šokovaně (ruce v bok): ale oni si z toho urobili marmeládu! Sbor ukáže vyčítavě na diváky. Dva kroky směrem doprava, pak (poměrně monotónně a svižně): A potom, keď som im dal celú Zem, tak stále brblali. Daj nám i toto, daj nám i tamto. Chceli ste to, tak som vám dal desať vecí (?), ktoré musíte dodržovať. A kam to viedlo? Zase dramatická pauza, s otázkou popojde dopředu k divákům. Len k tomu, že ste začali vyžadovať nejakú odmenu a ja, JA sbor oddaně, procítěně, ruku na prsa , zamyšlení, aby ukázal, jak náročné bylo udělat takovou specialitu som musel urobiť špeciálne miesto, zo všetkých miest najhoršie, kam vás pošlem, keď niečo zlého urobíte, následující větu pobaveně, vesele čo mimochodom okrem robenia marmelády poznania nič nie je. Mávne rukou. Nakoniec z toho vzišli len zlodejiny, korupcia, hladomor, vraždy, mučenie. A právnici. Sbor pohrdavě. S následující větou vytáhne opět minci. Tak som si povedal: Nyní velmi výrazně, „můžu“ zdůraznit i pohybem hlavy dopředu k divákům: To teda nie, nie, nie, na to sa vám môžem. Při každé následující větě si zase hodí mincí. Skúsil som nejaký spektakulárny odchod, skúsil som vás utopiť. Ale ani to vás neodradilo a stále ma otravujete svojimi prosbami. Celý se otočí k divákům, sedne si na stůl, mluví otráveně, unaveně. A hlavně v nedeľu, keď chcem mať kľud klidně, pomalu! To dokáže boha vytočiť. Otáčí se k A+A: Cože jste to chceli? Artie: Je trochu zaražen boží nevstřícností, proto odpovídá jako politik. Postoupí směrem k němu, Artur se schová za ním. Dobrý den, Bože. Putovali jsme dlouho, po strastiplné cestě, než jsme dosáhli tohoto posvátného místa... Bůh: Tónem – „nekecej, k věci“: Viem–viem–viem - stejné gesto jako bůh, stejně jako bůh. Formulujte svoju žiadosť. Artie: Trochu překvapeně, jako by právě odhalil rozpor v božské osobě. Tu nevíte? Bůh: Intonací musí vyjádřit – to je ale prosťáček, když si to myslí. Synkupanno–viem – opět stejně, ale to by ste to mali příliš jednoduché. 4. Žádost Artie: Přeslápně, opře se o hůlku, aby se cítil jistější. Artur vykoukne po jeho levé ruce a souhlasně pokývá hlavou. Tak tedy, přišli jsme se zeptat, který ze světů, jež jsi stvořil, je nejlepší z možných světů? Bůh: Už zase. Artur: Vystoupí vedle Artieho. Je to pro nás velmi důležité. Bůh: Viem – tady nevím, ale nemôžem vám na to dať jednoduchú odpověď. Artur se zaraženě podívá na Artieho, na Boha, znovu na Artieho. Artie: Zaraženě udělá krůček dozadu, napřímí se. Intonace mezi překvapením a nespokojeností či konfrontací. Co pauzička tím myslíte? 5. Vysvětlení možných světů z hlediska jejich Tvůrce Bůh: Ty by si to mal už dávno vedieť. Nyní vstane a jde doprava. Před počiatkom všetkého monumentálně, 1., 3. a 5. sborista ukáže „všechno“ som sa do toho trocha zamotal. Viete (k divákům), som síce dokonalý – sbor obdivně sepne ruce, ale možných světov je – podľa interpretácie, ku ktorej ja – nábožně sa kloním tuto vsuvku říká opět pobaveně, s mrknutím na diváky – nekonečne mnoho. A + A během repliky se otočí za Bohem, Artur přejde na Artieho pravici. Artie: 2 kroky směrem k B., zamyšleně, jde o teorii. To znamená, pauze že pro každý dobrý svět lze nalézt nějaký lepší, je to tak? Bůh: přejde zase doleva Bingo! A to je celkom problém - „probléém“, pokývat hlavou, keď sa nad tým zamyslíte. Máte to? Natočí se tak, aby ta otázka byla směřována divákům. Artur: Usilovně přemýšlí. Ne. Bůh: To som vedel, ja som len vtipkoval. S předchozí větou pobavený smích, Artur zmateně a zahanbeně couvne k Artiemu. Viete, ja – nábožně preferujem bytie pred nebytím – věcně, filosoficky, a to i pre vás, moji miláčkovia. Během předchozí věty přejde mezi Artura a Artieho a vezme je kolem ramen. Preto som sa rozhodol, že niečo stvorím. Teď je poplácá a odchází doprava. Ale, ale ako to pekne povedal nebožtík Leibniz v nejakom svojom dopise, ke všetkému potrebujem dôvod – velmi důrazně + ukazováček. Artie: Dopise? Artur: Dopise? To Artieho naštve, proto od Artura poodejde. Bůh: Mávne rukou. Alebo knižke, pre mňa je to jedno jako druhé. Skrátka - obrátka. Domnieval sa, že následující větu říká pomalu a důrazně, jako by to byla přednáška že iba istá vlastnosť nejakého sveta je pro mňa dostatočným dôvodom – toto zopakuje s vyčítavým pohledem na sbor, který zmateně a zahanbeně sklopí hlavy, aby som ho stvoril, inak nič. Nakoniec z neho vyšlo, že som stvoril iba najlepší – sbor chce napravit předchozí opomenutí, proto velmi hlasitě a jeden sborista se opozdí a ostatní se na něj vyčítavě podívají z možných svetov. Artur: Takže už jsme v něm? Radostně. Ale to přece… Po chviličce, když si uvědomí, co všechno se už stalo. – Přitom by se zase trochu vzdálí od Artieho, aby se připravil vpád Artura 3. [DEL: :DEL] Bůh: Nepřerušuj. Sbor poučovatelským, karatelským tónem, možná ukáže rukou na A. K Arturovi, tónem jako že „neboj, hned to bude“. Následující věta ale k divákům. To ale zaváňa kontradikciou, he – sbor silně zdůrazní právě tohle „he“? S touto alternativou se obrací k Artiemu. Nekonečně mnoho svetov, tak ktorý z nich je najlepší? No? S touhle k Arturovi… Ale zase nechcem nestvoriť nič… a s otázkou k divákům uprostřed. Ako z toho von? Sbor pokrčí rameny, krajní přidají gesto vnější rukou. Artie: Stvoříte všechny. Artur: Všechny? Artie naštvaně odchází co nejdále doprava. Sbor: Všetky! Bůh: Presne tak. S následující větou jde Bůh doprava. Dostatočným dôvodom - důrazně pre mňa bolo – bude to zase takové veselé, pobavené přiznání a priznám sa, bolo to sebecké –, že niečo pauza je lepšie jako nič, a v tomto prípade niečo pauza je všetko. Artur: zděšeně (natočí se doprava k Bohu) Takže nejlepší z možných světů neexistuje? Bůh: Neprerušuj. Zase poučovatelským, karatelským tónem, možná ukáže rukou na A. Vyrazí směrem doleva. Môžete to interpretovať tak, že pre každé indivíduum existuje istá ideálna distribúcia vlastností, s následující vsuvkou se zastaví a dokonca i môže existovať svet, s tímto projde kolem Artura a jde až na levý kraj scény v ktorom je táto distribúcia ideálna – holky, zbytek kluci pre všetky indivíduá, ale... prorocky ukáže na Artura. Artur: Musí vpadnout a Boha přerušit – je mu nemilá jakákoli pochybnost o existenci nejlepšího světa. Neříká to ovšem konfrontačně jako výtku, nýbrž ustrašeně. Jaké ale? Bůh: ...no, jako som hovoril na počiatku. K divákům. V intonaci předchozí věty bude výčitka – „aha, měl jsem pravdu.“ K Arturovi. Frfňáte. Sbor vyčítavě, pohrdavě. Takže pauzička, přitom přejde k Artiemu možno už v tomto svete ste, ale stále sa vám niečo nepáči – tuto větu asi parodicky. Ste totiž sebci, otravujete si životy navzájom, a potom plačete. Následující věta přináší úplně novou myšlenku, která s předchozí nesouvisí. Jak to napojit? Vypustit! 6. Katastrofa - dramatický vrchol celé hry Artur#3: Zadrž, Arture! Artie: Himmelhergottkrucifix – další! Sbor se přitom strašně rozesměje. dúfal v pravý opak. Bol si návnada, sama navnadená na vidinu sveta, v ktorom si pánom nad svojim životom. Nájdi v sebe sama dôvěru, nenechaj sa ovládať situáciou, pokús sa situáciu ovládnuť (nýbrž sám situaci ovládni). Artur: šokovaně, nepříčetně (Tohle zde bude jen v případě, že by k odhalení Artieho došlo už zde u Boha. A to závisí na obsahu zatím nehotové následující scény.) Rudolf? Artie? Artur? Zatočí se mu hlavu (tj. pootočí se kolem své osy) a omdlí. Přitom jej zachytí sboristé a něco s ním udělají (budou držet, položí...), uvidíme. A ty, Artur . Ty si zo všetkých najtragickejší. Veď by si mal poznať, že ja nie som tak celkom pravý Boh. Ja som len predstava, klam zmyslov. Pravého Boha len tak nestretneš vo svete, nech je akokoľvek možný. Tobôž nie zabiješ. Artie: Artie byl doposud opřen vzadu o stěnu a úpěl (potichu) nad zraněnou nohou. Nyní se pokusí přikulhat blíže k bohu, ale nejde mu to. Ty, ty jedna, představo! Bůh: Tleskne a odejde doprava. Je čas, aby ste opustili moju kanceláriu, to viete, musím sa postarať, aby vychádzali čísla vo fyzikálnych experimentoch. Takže, pokiaľ ma ospravedlníte. Založí ruce za zády. Artur#3: Snaží se dovolat Boha přes vytlačující jej sbor. Počkej, Bože. Co mám nyní dělat? Artie: Nechce se mu, sbor do něj musí strkat, což Artiemu působí další bolest. A já? Bůh: To je na vás, určite to zistíte v dalšej scéne – tohle zase s pobaveným mrknutí do diváků. Následující větu pak s pobaveným božským smíchem. Hlavne nehltajte kyanidové kapsle. A při tomhle si opět hodí mincí. A povzbuďte Descartesa, nech mi viac dôvěruje. 7. Ukončení scény Bůh: Tak, to by sme mali. Zavolajte Svetlonosa, nech si príde zahrať stupido o nejaké duše.