Test z úvodu do studia jazykovědy Vzor – zkrácená verze Jméno a příjmení: – – – – – Počet bodů: – – – – – Datum: – – – – – Hodnocení: – – – – – (Systém bodování v definitivní verzi testu: A: 50– 45; B: 44–42; C: 41–38; D: 37–35; E: 34 –30; F: méně než 30) V případě existence několika alternativních názvů nějakého jevu stačí uvést jen jeden z používaných termínů. I. Historie lingvistiky, teorie, roviny popisu jazyka cca 14 otázek - za každou správnou odpověď 1 bod - příklady hodnocení: a) otázka má dvě (tři) řešení, student však uvedl jen jedno – 1 bod b) otázka má jen jedno řešení, student však uvedl dvě řešení, která se vzájemně nevylučují – 1 bod c) otázka má jen jedno řešení, student však uvedl dvě řešení, která se vzájemně vylučují – 0 bodů 1. Myšlenky nejvýznamnějších antických filozofů rozvíjeli v oblasti myšlení o jazyce: a) mladogramatikové b) pergamská škola c) alexandrijská škola d) stoikové 2. První fonetické písmo vzniklo v: a) Egyptě b) Mezopotámii c) Fénicii d) Číně 3. Mezi představitele školy mladogramatiků patřili: a) Jakob Grimm b) Karl Bühler c) Charles Bally d) August Sleicher 4. Pojem fatické jazykové funkce formuloval: a) Franz Bopp b) Wilhelm von Humboldt c) René Descartes d) Roman Jakobson 5. Morfonologie se zabývá: a) deklinací a konjugací b) alternacemi při ohýbání slov c) vztahem mezi fonologickým a morfologickým podsystémem jazyka d) flexí 6. Morf nej- ve slově nejlepší označujeme jako: a) prefix b) afix c) postfix d) infix 7. Pevně daný sled hlásek k-o-l-o lze označit jako: a) formu znaku b) signifikaci c) znakové vehikulum d) signifikát 8. Které z následujících výroků jsou platné, mluvíme-li o izolačních jazycích: a) gramatické a lexikální morfy pevně nesrůstají b) jednomu morfu může být přiřazeno více funkcí c) nemají specializované gramatické morfy d) jeden morf má jen jedinou funkci II. Praktické úkoly cca 7 úkolů - za každou správnou odpověď nebo dílčí část odpovědi (viz zadání jednotlivých úkolů) 1 bod, rozhoduje prostý součet bodů 1. K jakému typu jazykových znaků dle Peirce patří následující výrazy? a) závěs symbol b) nyní index c) brnkat ikon (ikona) d) vloni index 2. Která z funkcí jazyka dle Bühlera a Jakobsona převažuje v uvedených výpovědích? a) Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí. reprezentativní (denotativní, symbolická, sdělná) b) Dobrý den, jak se pořád máte? fatická (kontaktová) 3. Jaké distinktivními rysy odlišují slova v uvedené dvojici? kala – gala znělost souhlásky (konsonantu) nebo neznělost (k) – znělost (g) hala – gala způsob artikulace souhlásky (konsonantu) nebo úžinovost (h) – závěrovost (g) set – sít výška a délka (kvantita) samohlásky (vokálu) nebo krátká středová samohláska (e) – dlouhá vysoká samohláska (í) 4. Jaká gramatická kategorie odlišuje slova v uvedených dvojicích? stůl – stoly gramatické číslo položit – pokládat vid (aspekt) 5. Rozdělte výraz knihařský na jednotlivé morfy – vzor: pře-dobr-ý knih - ař - sk – ý klasifikace morfů dle funkce (pouze vysvětlení, v testu není třeba uvádět): knih – lexikální morf (nese lexikální význam) ař – slovotvorný (derivační) morf (tvoří konatelský název) sk – slovotvorný (derivační) morf (tvoří adjektivum od základu knihař) ý – gramatický (relační) morf neboli koncovka (vyjadřuje gramatické významy) 6. V jakém základním vztahu se nacházejí označené lexémy v uvedených větách? a) Píši mu dopis, i když obecně dopisy píši nerada ve vztahu paradigmatickém b) Karel píše dopis. ve vztahu syntagmatickém 7. K jakým změnám dojde v řeči u označeného výrazu: Shodli jste se? Pojmenujte tuto změnu (1), uveďte její podstatu (2) a do hranatých závorek vepište skutečnou podobu výslovnosti (3) 1 asimilace znělosti (spodoba znělosti), progresivní (postupná) [schodli] 2 znělé h ztratilo znělost vlivem působení sousedního neznělého s, celá skupina se vyslovuje nezněle nebo 1 asimilace znělosti (spodoba znělosti), regresivní (zpětná) [zhodli] 2 neznělé s získalo znělost vlivem působení sousedního znělého h, celá skupina se vyslovuje zněle III. Klasifikace jazyků cca 6 otázek - za každou správnou odpověď 1 bod - příklady hodnocení: d) otázka má dvě (tři) řešení, student však uvedl jen jedno – 1 bod e) otázka má jen jedno řešení, student však uvedl dvě řešení, která se vzájemně nevylučují – 1 bod f) otázka má jen jedno řešení, student však uvedl dvě řešení, která se vzájemně vylučují – 0 bodů 1. Do skupiny indoevropských jazyků nepatří: a) maďarština b) velština c) estonština d) hindština 2. Který z uvedených jazyků je románský? a) katalánština b) bretonština c) rumunština d) provensálština 3. Mezi slovanské jazyky nepatří: a) lužická srbština b) litevština c) moldavština d) kašubština IV. Terminologie cca 10 otázek za každou správnou odpověď 1 bod, rozhoduje prostý součet bodů Doplňte český (1–3) nebo cizí (4–6) ekvivalent uvedeného termínu 1 plusquamperfektum předminulý čas 2. prepozice předložka 3. sufix přípona 4. zvukomalebná slova onomatopoia 5. slabikotvorná hláska sonanta 6. oznamovací způsob indikativ