Dějiny psychologie Behaviorismus (část II) Další vývoj behaviorismu p 1930-1960 p centrem zájmu studium učení p revize metodologických základů behaviorismu - např. operacionalismus p vliv dalších systémů – gestalt psychologie, psychoanalýzy Důležité postavy p Edward Tolman (1886-1959) p Clark Hull (1884-1952) p John Dollard (1900-1980) a Neal E. Miller (1909-2002) p Burrhus Frederick Skinner (1904-1990) Edward Tolman (1886-1959) p inspirován gestalt psychologií (Lewin, vjemové pole) p intervenující proměnná (S-O-R) p teorie učení, kognitivní teorie motivace p latentní učení p kognitivní mapy Clark Hull (1884-1952) p kritik Watsona, ve 40. letech vlivný psycholog p odmítal gestalt psychologii jako nedostatečně vědeckou p metodolog, hypoteticko deduktivní metoda p chování funkcí naučených mechanismů a motivačních stavů p základem učení posílení – dochází k redukci „pudu“ John Dollard (1900-1980) Neal E. Miller (1909-2002) p příslušníci yaleské behavioristické školy p navazují na Hullovu teorii učení p propojení s psychoanalytickou teorií p sociální charakter učení p hypotéza frustrace-agrese B. F. Skinner (1904-1990) p operantní (instrumentální) podmiňování p experimenty na krysách, holubech a lidech p radikální behaviorismus -pouze pozorovatelné chování, žádné intervenující proměnné Skinnerův behaviorismus p klíčový termín – posílení p operantní podmiňování podle Skinnera adekvátnější model učení (klasické podmiňování funkcí laboratorní situace) p spíše popisný než vysvětlující systém Kritika Skinnerova behaviorismu p extrémní pozitivismus p malý důraz na teorii p zkoumání úzkého rejstříku projevů Zařazení behaviorismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím p klíčové dimenze n obsahový objektivismus n determinismus n empirismus n induktivismus n mechanismus n metodologický objektivismus n periferalismus n vývojový přístup n utilitarismus Doplňující literatura p Tolman, Edward C. (1922). A new formula for behaviorism. Psychological Review, 29, 44-53. p Tolman, Edward, C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review, 55(4), 189-208. p Hull, Clark L. (1934a). The concept of the habit-family hierarchy and maze learning: Part I. Psychological Review, 41, 33-54. p Hull, Clark L. (1934b). The concept of the habit-family hierarchy and maze learning: Part II. Psychological Review, 41, 134-152. p Hull, Clark L. (1935). The conflicting psychologies of learning -- A way out. Psychological Review, 42, 491-516. Doplňující literatura p Miller, N., Sears, R.R., Rosenzweig, S., Bateson, G., Levy, D.M., Hartmann, G.W., & Maslow, A.H. (1941). Symposium on the frustration-aggression hypothesis. Psychological Review, 48, 337-366. p Bridgman, F. (1927). The Logic of Modern Physics. New York: MacMillan. Doplňující literatura p Skinner, B. F. (1935). Two types of conditioned reflex and a pseudo type. Journal of General Psychology, 12, 66-77. p Skinner, B. F. (1989). The origins of cognitive thought. (The Value of Knowledge). [The primary radical behaviorist's crtitique of cognitivism.] p Skinner, B. F. (1948). 'Superstition' in the pigeon. Journal of Experimental Psychology, 38, 168-172. p Skinner, B. F. (1950). Are theories of learning necessary? Psychological Review, 57, 193-216. p Skinner, B. F. (1990). Can Psychology Be a Science of Mind? American Psychologist, 45, 1206-1210.