Teorie celoživotního vývoje: minulost a současnost Mgr. Katarína Millová V minulosti... stadiální (klasické) teorie celoživotního vývoje * proč stadiální? * proč klasické?ˇ proč klasické? * proč celoživotní vývoj? Katarína Millová 1.12.2009 Teorie psychosexuálního vývoje Sigmund Freud * 5 vývojových stadií: 1. orální fáze1. orální fáze 2. sadisticko-anální fáze 3. falická fáze 4. fáze latence 5. genitální fáze Katarína Millová 1.12.2009 Teorie vrcholů života Charlotte Bühlerová * sociologicky orientovaný přístup * kritéria hodnocení: pracovní produktivita, úroveň tvořivých schopností a úspěšnost Katarína Millová 1.12.2009 Teorie psychosociálního vývoje Erik H. Erikson * 8 vývojových stadií: 1. důvěra x nedůvěra1. důvěra x nedůvěra 2. autonomie x pochybnosti 3. iniciativa x vina 4. píle x inferiorita 5. identita x konfuse 6. intimita x izolace 7. generativita x stagnace 8. integrita ega x zoufalství Katarína Millová 1.12.2009 Teorie vývojových úkolů Robert J. Havighurst * vývojové úkoly v 6-ti životních obdobích života člověka * zdroje vývojových úkolůˇ zdroje vývojových úkolů * kritické období * moment učení * opakující x neopakující se úkoly Katarína Millová 1.12.2009 Teorie kognitivního vývoje Jean Piaget * 5 stadií vývoje myšlení 1. senzomotorické stadium1. senzomotorické stadium 2. symbolické stadium 3. předoperační stadium 4. stadium konkrétních operací 5. stadium formálních operací Katarína Millová 1.12.2009 Teorie morálního vývoje Lawrence Kohlberg * 6 stupňů: 1. předkonvenční úroveň (orientace na trest a odměnu +(orientace na trest a odměnu + instrumentálně-relativistická orientace) 2. konvenční úroveň (interpersonální soulad + orientace na zákon a pořádek) 3. postkonvenční úroveň (orientace na společenskou smlouvu + orientace na univerzální etické principy) Katarína Millová 1.12.2009 Kritika Kohlbergovy teorie Carol Gilligan(ová) * univerzální princip spravedlnosti (Kohlberg) xx * princip péče (Gilliganová) * genderové rozdíly ve vývoji morálního usuzování u chlapců a dívek Katarína Millová 1.12.2009 Klasické teorie - kritika * proč jsou klasické teorie kritizovány? * jsou stadiální (stadium = univerzální pro všechny lidi) * často zaměřeny pouze na psychologický pohled * zúžení možností výzkumu vývoje Katarína Millová 1.12.2009 Současnost... moderní teorie celoživotního vývoje * proč moderní? * návaznost na teorie Eriksona, Piageta, Vygotského... * proč obnovený zájem? * rozvoj teoretického zkoumání v oblasti celoživotního vývoje * rozvoj longitudinálního výzkumu * zvyšující se význam poznatků z celoživotního vývoje Katarína Millová 1.12.2009 Moderní teorie celoživotního vývoje * 5 teorií: 1) lifespanová teorie vývoje (od 70. let 20. století) 2)lifespanová teorie kontroly (od 80. let)2)lifespanová teorie kontroly (od 80. let) 3)teorie životní dráhy (od 70. let) 4)bioekologická teorie vývoje (od 70./80. let) 5)teorie systému jedinec-v-prostředí (od 80. let) Katarína Millová 1.12.2009 Lifespanová teorie vývoje Paul B. Baltes * vývoj je zakotven v kulturním a historickém prostředí * 3 typy vlivů na vývoj: 1. normativní události podle věku 2. historické normativní události 3. nenormativní události * principy vývoje: plasticita života a poměr zisků a ztrát Katarína Millová 1.12.2009 Lifespanová teorie vývoje * vývoj probíhá na 5 úrovních s různou mírou konkrétnosti ­ obecnosti úroveň 1 biologická a kulturně-evoluční perspektiva obecné perspektiva konkrétní úroveň 2 poměr zisky x ztráty úroveň 3 teoretické předpoklady o povaze celoživotního vývoje úroveň 4 model SOC: příklad teorie celoživotního vývoje úroveň 5 specifické vlastnosti: inteligence, kognice ... Katarína Millová 1.12.2009 Lifespanová teorie kontroly Jutta Heckhausen(ová) * zaměření na psychologické charakteristiky vývoje * klíčovým procesem vývoje je kontrola * klíčovým procesem vývoje je kontrola * vývojové cíle a vývojové hranice > možnosti vývoje * principy vývoje: různorodost, selektivita, kompenzace a zvládání a řízení výměny Katarína Millová 1.12.2009 Lifespanová teorie kontroly Model celoživotní optimalizace v primární a sekundární kontrole kontrolakontrolaprimární sekundární selektivní kompenzační selektivní kompenzační Katarína Millová 1.12.2009 Teorie životní dráhy Glen H. Elder * sociologicky orientovaná teorie * vývoj je ovlivněn věkem člověka, historickým obdobím a * vývoj je ovlivněn věkem člověka, historickým obdobím a společenskými vztahy * charakteristiky vývoje: sociální trasy, vývojové trajektorie, tranzice a body obratu Katarína Millová 1.12.2009 Teorie životní dráhy Klíčové prvky životní dráhy vývoj jedince LIDSKÝ ČINITEL historie a kultura společenské vztahyhistorie a kultura UMÍSTĚNÍ V ČASE A MÍSTĚ společenské vztahy PROPOJENÉ ŽIVOTY průsečík věku, historického období a věkové kohorty NAČASOVÁNÍ odlišné trajektorie ŽIVOTNÍ DRÁHY Katarína Millová 1.12.2009 Bioekologická teorie vývoje Urie Bronfenbrenner * nejenom vztah mezi jedincem a prostředím, ale i mezi jednotlivými kontextyjednotlivými kontexty * charakteristiky vývoje: proximální procesy, ekologická validita, ekologické a vývojové tranzice Katarína Millová 1.12.2009 Bioekologická teorie vývoje Model ekologických systémů vývoje jedince jedinec mikrosystém c h r o mezosystém exosystém makrosystém o n o s y s t é m Katarína Millová 1.12.2009 Teorie systému jedinec-v- prostředí Seymour Wapner * patří mezi teorie vývojových systémů * holistický pohled na vývoj: základní jednotkou je celý systém jedinec-v-prostředí * princip vývoje: ortogenetický princip Katarína Millová 1.12.2009 Teorie systému jedinec-v- prostředí Katarína Millová 1.12.2009 Snaha o analýzu? 1. teoretický přístup 2. úrovně vývoje 3. klíčové charakteristiky Katarína Millová 1.12.2009 1. Teoretický přístup Psychologický? Sociologický? Psychologický Sociologický Psychologický + Sociologický lifespanová t. kontroly t. životní dráhy lifespanová t. vývoje bioekologická t. vývoje t. systému jedinec-v- prostředí Katarína Millová 1.12.2009 2. Úrovně vývoje Makroskopická? Mikroskopická? * všechny současné teorie zohledňují charakteristiky jedince i jeho vnější prostředí * mikroúroveň: jedinec a jeho charakteristiky * makroúroveň: kulturní hodnoty, normy a struktury Katarína Millová 1.12.2009 2. Úrovně vývoje teorie mikroúroveň makroúroveň lifespanová t. vývoje ++ ++ t. životní dráhy + +++t. životní dráhy + +++ bioekologická t. vývoje + ++ lifespanová t. kontroly +++ t. systému jedinec-v- prostředí + +++ Katarína Millová 1.12.2009 3. Klíčové charakteristiky t. lifespanového vývoje + optimalizace Katarína Millová 1.12.2009 lifespanová t. kontroly + kontrola, vývojové cíle a hranice 3. Klíčové charakteristiky t. životní dráhy + sociální trasy, vývojové trajektorie, body obratu Katarína Millová 1.12.2009 bioekologická t. vývoje t. systému jedinec-v-prostředí + ekologická validita, proximální procesy + holistický a vývojový aspekt, systémová orientace Závěr * v současnosti rozvoj výzkumu v oblasti celoživotního vývoje * současné vývojové teorie propojují mnoho pohledůpohledů * vznik vývojové vědy (developmental science) multidisciplinární přístup Katarína Millová 1.12.2009 Budoucnost... vývojová věda? lékařské vědy behavio-biologické vývojová věda behaviorální vědy humanitní vědy sociální vědy biologické vědy Katarína Millová 1.12.2009 Další informace...... Damon, W., & Lerner, R.M. (Eds.) (2006). Handbook of child psychology: Vol. 1. Theoretical models of human development (6th ed.). Hoboken: Wiley. (knihovna FF MU) Millová, K. (2009). Analýza některých současnýchMillová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie [online], 3,4 (prosincové číslo). http://e-psycholog.eu/ Millová, K. (v tisku). Teorie celoživotního vývoje. In M. Blatný (Ed.). Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing. (vyjde pravděpodobně v průběhu 1. půlletí 2010) Katarína Millová 1.12.2009 Katarína Millová 1.12.2009