Vývojová psychologie I podklady pro opakování PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Mgr. Alena Uhrová PERIODIZACE 1. Prenatální obd. (od početí do narození) 2. Novorozenecké (od 6 týdnů) 3. Kojenecké (do 1 roku) 4. Batolivý věk (1-3) 5. Předškolní věk (3-6) 6. Školní v. (6-11) 7. Pubescence, dospívání (11-15) 8. Adolescence, mládí (15-20) 9. Mladá dospělost (20-30/2) 10. Střední d. (30/2 - 46/8) 11. Zralá d. (46/8 - 65) 12. Stáří (65 - 75) Vysoký věk ( nad 75) TEORIE A JMÉNA TEORIE A JMÉNA: Historie •Jan Amos KOMENSKÝ (1592-1670)-filozofické základy vzdělávání, věkové zvláštnosti u dětí, každodenní pozorování dítěte, rozlišil vývoj.období (po 7 letech: dítě, pachole, mládenec, jinoch, muž, starý muž, kmet) •John LOCKE (1632-1704)-empirismus, „tabula rasa“, zkušenost, asociace, opakování, imitace, odměny a tresty •Jean Jacques ROUSSEAU (1712-1778)- přirozená a svobodná výchova, rozpoznání a rozvoj individuálních schopností dítěte, konzervativizmus ve výchově dívek (výchova tělesná a mravní) TEORIE A JMÉNA: Historie • Philibert Gueneau de Montbeillard-pozorování vývoje vl. syna (1777)-“Histoire naturelle“ • Dietrich TIEDEMANN-biografické záznamy (1798) • Hyppolyt Taine-článek o vývoji dětské řeči (1876), zásady systematického pozorování • Chalrles DARWIN (1809-1882)-záznamy pozorování vlastního syna, dětství jako pramen informace o vývoji druhu, deníkové záznamy • Wilhelm Thierry PREYER (1841-1897)-embryolog a fyziolog, jednota fylogeneze a ontogeneze, dědičnost jako faktor ontogeneze, dílo: „Duše dítěte“ TEORIE A JMÉNA • Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) -švýcarský pedagog, péče o zanedbané děti v ústavech, důraz na práci a gramotnost, učení pozorováním, názornost, rozvoj myšlení a řeči • Granville Stanley HALL (1844-1924) - laboratoř v Baltimore,předseda APA, vydavatel American Journal of Psychology, teorie rekapitulace, „otec adolescence“, dílo: „Mládí“, „Stáří-poslední polovina života“ • James Mark BALDWIN (1861-1934) - zakl. psychol. laboratoře v Torontu, Baldwinův efekt, dílo: „Mentální vývoj dítěte a lidstva“ TEORIE A JMÉNA • Sir Francis GALTON (1822-1911) - antropologie a psychologie, zab. se dědičností, genialitou a individuálními rozdíly, • Alfred BINET (1857-1911) - Pařížská škola, psycholog a fyziolog, první zkouška pro měření intelektu u dětí, ředitel laboratoře na Sorbonně, experimentální psychologie, paměť, myšlení, • Lewis Madison TERMAN (1877-1956) - amer. psycholog a pedagog, úprava Standford-Binetova testu, zabýval se genialitou a nadanými dětmi • William STERN (1871-1938) - psychologie raného dětství, vývoj řeči, zkoumání kognitivních schopností u dětí, „inteligenční kvocient“, dílo:“Dětská řeč“, „Psychologie raného dětství „, Psychologické metody zkoumání inteligence a jejich užití u školních dětí“ TEORIE A JMÉNA • Edouard CLAPARÈDE (1873-1940) – švýcarský lékař a pedagog, ženevská škola, experim. psychologie., psychologie dítěte. Institut J.J. Rousseaua • Jean PIAGET (1896-1980) - švýcarský psycholog, ženevská škola, adaptace (asimilace x akomodace), teorie kognitivního vývoje, morální vývoj • Karl BÜHLER (1879-1963)- (rakouský původ, USA), vyšel z würzburské školy, profesorem vídeňské univerzity, Vídeňská škola, vývoj dítěte: nejdůležitější zvláštnosti, vývoj myšlení, řeči, návyků, zobrazovacích schopností, • Charlotte BÜHLER (1893-1974)- (rakouský původ, USA), Vídeňská škola, terénní výzkumy, životní dráha člověka, vrchol života, s Hildegardou Hetzer-vídeňské vývojové testy (1932) TEORIE A JMÉNA • John Broaddus WATSON (1878-1958) -behaviorismus, učení, podmíněné reakce, novorozenci, • Arnold Lucius GESELL (1880-1961) – výzkumy dvojčat, předškolní děti, vývoj dětí v útlém věku, klasický vývojový test. Popsal zákonitosti vývoje. • Eduard SPRANGER (1882-1963) - německý psycholog a pedagog, typologie osobnosti, duchovědná psychologie • Kurt LEWIN (1890-1948) - amer. psycholog něm. původu, teorie pole, vývoj jako sociální lokomoce, topologická psychologie, dynamická teorie osobnosti, vektory, řešení konfliktu • Heinz WERNER - celostní psychologie, organismická vývojová psychologie, (ortogeneze) TEORIE A JMÉNA • Lev Semjonovič VYGOTSKIJ (1896-1934) -ruský psycholog a pedagog, myšlení řeč, zóna nejbližšího vývoje • Alexander Romanovič LURIJA (1902-77) -jednovaječná dvojčata, psycholingvistika, patologie vyšší nervové činnosti, paměť a její poruchy TEORIE A JMÉNA • Hans Jürgen EYSENCK (1916-1997)-experim. psychologie, psychopatologie • Manželé PAPOUŠKOVI -začátky učení kojenců a dětí, intuitivní rodičovské chování, experimentální vývojová psychologie, Hanuš Papoušek-český lékař a pediatr • René ZAZZO-autor Testu zvířat (projektivní metoda osobnosti, postojů a vztahů) • Pierre Teilhard de Chardin • Rolf OERTER - vývoj dětské hry Teorie a jména •Sigmund FREUD-teorie psychosexuálního vývoje •Jean PIAGET-genetická epistemologie, morální vývoj •Erik Homburger ERIKSON-epigenetická teorie vývoj •Margaret MAHLEROVÁ-vývoj psychického já ve vztahu matka dítě •Lawrence KOHLBERG-teorie morálního vývoje •John Edward Mosty BOWLBY-britský psychiatr, zabýval se vztahem rodič-dítě, attachemnet theory •Robert J. HAVIGHURST (1900-1991) - tzv. vývojové úkoly, 3 zdroje vývojových požadavků Teorie a jména: česká vývojová psychologie • František Čáda (1865-1918)-pedagog a psycholog, zakladatel vývojové psychologie u nás, zabýval se: dětskou kresbou, řečí aj. • Václav Příhoda (1889-1979)-pedagogika a vývojová psychologie, dílo: „Ontogeneze lidské psychiky“ • Brněnská škola (Rostohar, Kratina, Chmelař, Konečný, Koláříková) • Langmeier, Matějček, Švancara, manželé Papouškovi, Krejčířová, Vágnerová TEORIE A JMÉNA: Brněnská škola • Mihailo ROSTOHAR (1878-1966) - studie z vývojové psychologie, psychologické základy čtení, intenzívní rozvoj výzkumu dítěte v Brně, 1933-výroční sjezd výzkumu dítěte, zakl. PsÚ v Brně (1926) • Ferdinand KRATINA (1885-1944) - filozof a psycholog, eidetická vloha u mládeže, celostní a tvar.psychologie • Vilém CHMELAŘ (1892-1989) - výzkum vývoje optické a akustické pozornosti, utváření kresebných pohybů, vnímání a poznávání předmětů • Ludmila Koláříková (1909-68) - vývoj.ps., předškolní věk, • Robert Konečný (1906-81) Semináře VÝVOJ A FUNKCE POHÁDEK V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ • Charakteristické rysy klasické pohádky • význam pohádek pro psychologii • význam pro vývojovou psychologii • význam pohádky pro dítě a jeho vývoj • různé formy sdělování pohádky a jejich význam • autoři zabývající se pohádkami z psychologického pohledu VÝVOJ A FUNKCE HRY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ • charakteristické rysy hry • teorie hry • vývoj hry (podoba hry v jednotlivých vývojových obdobích) • vývoj hry: a) z hlediska sociální interakce b) z hlediska struktury a obsahu • typy her • funkce hry (význam pro fyzický vývoj a motoriku, kognitivní, emoční a sociální vývoj) Vývoj dětské kresby • psychologický význam kresby (obecně a vývojově psychologický, diagnostický, terapeutický) • charakteristika v jednotlivých vývojových stadiích (zobrazovací schopnosti, zobrazované objekty, způsob ztvárnění, zájem o kresbu,) • stadia vývoje dětské kresby • příklady kresebných diagnostických technik METODOLOGIE 4 skupiny metod: - 1. Retrospektivní (Anamnestická) m.: výběr dětí n. dospělých s jistými poruchami chování; hledají výskyt deprivace v jejich anamnézách - 2. Anterospektivní (Katamnestická) m.: opačný postup; známe stav dětí v urč. výv. úseku a zjišťujeme, co se s nimi stalo dál (faktor prostředí je zde - nezávislá proměnná, chování je závislá p.) - 3. Bezprostřední sledování chování dítěte: jednorázová pozorování chování dítěte vystaveného deprivačním podmínkám v urč. nedlouhém čas. úseku (např. pobyt v ústavu - odloučení od matky) - 4. Podélné (průběžné longitudinální) studie: nejnáročnější; nejlépe zachycují dynamiku vývoje děts. osobnosti za podmínek deprivace Znát rozdíly: Longitudinální vs. Průřezové Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám příjemný zbytek dne. Pavel Humpolíček