dcps_tex.doc, 29.10.01 Dharmačakrapravartanasútra, Dhammačakkappavattanasutta [1] (Rozprava o roztočení kola Nauky) Takto jsem slyšel:[2] Jednou dlel Vznešený[3] u Váránasí na místě zvaném Isipatana v Gazelím háji.[4] Vznešený oslovil patero mnichů:[5] „Ó mnichové, jsou dvě krajnosti,[6] kterým by se měl vyhnout ten, kdo odešel do bezdomoví:[7] je to ona připoutanost ke smyslovým rozkoším[8] a světským potěšením, nízká, ubohá, tuctová, a neprospěšná, prováděná běžnými lidmi,[9] neušlechtilá[10] a ona připoutanost k sebeumrtvování, strastná,[11] neušlechtilá a neprospěšná. Oběma těmto krajnostem, mnichové, se Tathágata vyhnul a plně pochopil střední cestu, jež otevírá oči, skýtá poznání,[12] vede ke klidu, k vědění, k probuzení,[13] k nirváně. A která je, mnichové, ona střední cesta,[14] již Tathágata plně pochopil, jež otevírá oči, skýtá poznání, vede ke klidu, k vědění,[15] k úplnému probuzení,[16] k nirváně? Je to tato ušlechtilá[17] osmidílná[18] stezka:[19] pravé[20] pochopení,[21] pravé rozhodnutí,[22] pravá řeč,[23] pravé jednání,[24] pravé živobytí,[25] pravé snažení,[26] pravá bdělost,[27] pravé soustředění.[28] Toto, mnichové, je ona střední cesta, již Tathágata plně pochopil, jež otevírá oči, skýtá poznání, vede ke klidu, k vědění, k probuzení, k nirváně. Hle, mnichové, toto je ušlechtilá pravda[29] o strasti: zrození[30] je strastné, stáří[31] je strastné, nemoc je strastná, smrt[32] je strastná, spojení s věcmi nemilými je strastné, odloučení od věcí milých je strastné, slovem: pět skupin lpění[33] je strastných.[34] Hle, mnichové, toto je ušlechtilá pravda o příčině strasti:[35] je to ona žízeň,[36] jež vede ke znovuzrození, pojí se s radostí a vášní a tu a tam se něčím potěší, totiž žízeň žádosti,[37] žízeň po bytí[38] a žízeň po nebytí.[39] Hle, mnichové, toto je ušlechtilá pravda o zániku strasti:[40] je to naprosté zničení[41] oné žízně, její odvrhnutí, vzdání se oné žízně, neulpívání na oné žízni. Hle, mnichové, toto je ušlechtilá pravda o cestě vedoucí k zániku strasti:[42] je to ona ušlechtilá osmidílná stezka: pravé pochopení, pravé rozhodnutí, pravá řeč, pravé jednání, pravé živobytí, pravé snažení, pravá bdělost, pravé soustředění. [1.] [1.1.] ‚Toto je ušlechtilá pravda o strasti‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti,[43] o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost,[44] vědění,[45] světlo. [1.2.] ‚Tato ušlechtilá pravda o strasti by měla být plně pochopena‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [1.3.] ‚Tato ušlechtilá pravda o strasti byla plně pochopena‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [2.] [2.1.] ‚Toto je ušlechtilá pravda o příčině strasti‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [2.2.] ‚Tato je ušlechtilá pravda o příčině strasti, vyžaduje překonáni [příčiny strasti]‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [2.3.]‚Tato ušlechtilá pravda o příčině strasti byla mnou naplněna překonáním [strasti]‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [3.] [3.1.] ‚Toto je ušlechtilá pravda o zániku strasti‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [3.2.] ‚Tato je ušlechtilá pravda o zániku strasti, by měla být uskutečněna‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [3.3.] ‚Tato ušlechtilá pravda o zániku strasti byla uskutečněna‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [4.] [4.1.] ‚Toto je ušlechtilá pravda o cestě vedoucí k zániku strasti‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [4.2.] ‚Toto je ušlechtilá pravda o cestě vedoucí k zániku strasti, která by měla být rozvinuta‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. [4.3.] ‚Toto je ušlechtilá pravda o cestě vedoucí k zániku strasti, která byla rozvinuta‘: tak jsem, mnichové, prohlédl skutečnosti, o nichž jsem dříve neslyšel, zrodilo se ve mně poznání, moudrost, vědění, světlo. Dokud jsem, mnichové, nezískal patřičně jasný vhled[46] a poznání čtyř ušlechtilých pravd ve všech těchto třech okruzích a dvanácti dílech, neprohlašoval jsem, že jsem ve světě[47] s jeho bohy, s Márou a Brahmou, ani mezi tvorstvem se šramany[48] a bráhmany, bohy a lidmi,[49] dosáhl nejvyššího,[50] úplného probuzení.[51] Avšak od té doby, mnichové, co jsem získal patřičně jasný vhled a poznání čtyř ušlechtilých pravd ve všech těchto třech okruzích a dvanácti dílech, prohlašuji, že jsem ve světě s jeho bohy, s Márou a Brahmou, mezi tvorstvem se šramany a bráhmany, bohy a lidmi, dosáhl nejvyššího, úplného probuzení. Vznikl ve mně vhled a poznání: nezvratné je osvobození mé mysli,[52] toto je mé poslední zrození,[53] nebude dalšího přerozování.“ Tak promluvil Vznešený a patero nadšených mnichů nalezlo v jeho slovech zalíbení. A vskutku, když byl podán tento výklad, v ctihodném Kondaňňovi vyvstalo oko Dhammy, zbavené prachu, zbavené nečistot: „Cokoli má povahu vzniknout,[54] to všechno má povahu zaniknout.“[55] Když Vznešený roztočil Kolo nauky,[56] pozemní božstva[57] provolala tato slova: „Vznešený ve Váránasí, na místě zvaném Isipatana, v Gazelím háji, roztočil Kolo nauky, které nemůže být zatočeno zpět žádným šramanou, bráhmanem, bohem, Márou či Brahmou, ani kýmkoliv jiným na světě.“ Slyše slova pozemních božstev i všechna ostatní božstva na všech úrovních bytí provolala tato slova: „Vznešený ve Váránasí, na místě zvaném Isipatana, v Gazelím háji, roztočil Kolo nauky, které nemůže být zatočeno zpět žádným šramanou, bráhmanem, bohem, Márou či Brahmou, ani kýmkoliv jiným na světě.“ Takto zde v tu chvíli a okamžik, dosáhl hluk až po brahmovský svět.[58] A všech těchto deset tisíc světových prvků[59] se zachvělo, zatřáslo a bylo otřeseno. Na světě se objevila veliká, nezměrná záře, přesahující i velikou sílu božstev. Vtom Vznešený pronesl tato radostná slova: „Vskutku, můj drahý Kondaňňa pochopil, vskutku, můj drahý Kondaňňa pochopil!“ A od té doby se proto jméno Aňňákondaňňa stalo novým jménem ctihodného Kondaňňi. Tři okruhy a dvanácterý způsob čtyř ušlechtilých pravd (sensu Jan Filipský) Rozprava o roztočení kola zákona, in: Duchovní prameny života. Praha: Vyšehrad 1997, s. 301-304 (přel. J. Filipský), (nebo první vydání: Prameny života. Praha: Vyšehrad 1982, s. 250-253). „Rozprava o roztočení kola zákona“ Filipský – překlad textu Filipský 1. 1.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda o strasti“ 1.2. návod (patipatti) „Této ušlechtilé pravdě o strasti je třeba porozumět“ porozumění 1.3. výsledek (pativedha) „Této ušlechtilé pravdě o strasti jsem porozuměl“ 2. 2.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda původu strasti“ 2.2. návod (patipatti) „Této ušlechtilé pravdě původu strasti je třeba se varovat“ varování se 2.3. výsledek (pativedha) „Této ušlechtilé pravdě původu strasti jsem se vyvaroval“ 3. 3.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda o zničení strasti“ 3.2. návod (patipatti) „Tuto ušlechtilou pravdu o zničení strasti je třeba zakusit“ zakoušení 3.3. výsledek (pativedha) „Tuto ušlechtilou pravdu o zničení strasti jsem zakusil“ 4. 4.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda o stezce vedoucí ke zničení strasti „ 4.2. návod (patipatti) „Tuto ušlechtilou pravdu o stezce vedoucí k zničení strasti je třeba pěstovat“ pěstování 4.3. výsledek (pativedha) „Tuto ušlechtilou pravdu o stezce vedoucí k zániku strasti jsem pěstoval“ „Dokud jsem, mnichové, nezískal ve všech třech okruzích dvanácterým způsobem o těchto čtyřech ušlechtilých pravdách patřičně jasný názor a poznání, uznával jsem, mnichové, že jsem ještě nedosáhl nejvyššího, úplného probuzení ani ve světě s jeho bohy, Zmarem a Brahmou, ani mezi tvorstvem s kajícníky a bráhmany, bohy a lidmi.“ Tři hlediska a dvanáct způsobů čtyř ušlechtilých pravd (sensu Josef Marx) Nárada Mahá Théra (1998) Buddha a jeho učení. Olomouc: Votobia, s. 75-78. „Roztočení nebo Založení kola pravdy“ Marx– překlad textu Marx 1. 1.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda o utrpení“ 1.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda o utrpení má být pochopena“ pochopení 1.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda o utrpení byla pochopena“ 2. 2.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda o vzniku utrpení“ 2.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda o vzniku utrpení má být odstraněna“ odstranění 2.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda o vzniku utrpení byla odstraněna“ 3. 3.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda o zániku utrpení“ 3.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda o zániku utrpení má být uskutečněna“ uskutečnění 3.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda o zániku utrpení byla uskutečněna“ 4. 4.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda o stezce vedoucí k zániku utrpení“ 4.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda o stezce vedoucí k zániku utrpení má být pěstována“ pěstování 4.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda o stezce vedoucí k zániku utrpení byla pěstována“ „Dokud mi, mniši, absolutní, pravdivé, intuitivní poznání těchto čtyř ušlechtilých pravd ze tří hledisek a dvanácti způsobů nebylo dokonale jasné, dotud jsem v tomto světě s bohy, Máry a Brahmy a mezi zástupy asketů a kněží, bohů a lidí nestvrdil, že jsem dosáhl nesrovnatelného nejvyššího osvícení (anuttaram sammmásambódhim).“ Tři okruhy a dvanáct dílů čtyř Ušlechtilých pravd (sensu M. Rozehnal) Sútra o roztočení kola zákona, in: Buddhovy rozpravy sv. I., Praha: DharmaGaia 1994, s. 11-15. „Sútra o roztočení kola zákona“ Rozehnal – překlad textu Rozehnal 1. 1.1. výrok (parijatti) „Toto je Ušlechtilá pravda o strasti“ 1.2. návod (patipatti) „Tato Ušlechtilá pravda o strasti by měla být plně pochopena“ pochopení 1.3. výsledek (pativedha) „Tato Ušlechtilá pravda o strasti je plně pochopena“ 2. 2.1. výrok (parijatti) „Toto je Ušlechtilá pravda o vzniku strasti“ 2.2. návod (patipatti) „Tato Ušlechtilá pravda o vzniku strasti by měla být odstraněna“ odstranění 2.3. výsledek (pativedha) „Tato Ušlechtilá pravda o vzniku strasti je odstraněna“ 3. 3.1. výrok (parijatti) „Toto je Ušlechtilá pravda o zániku strasti“ 3.2. návod (patipatti) Tato Ušlechtilá pravda o zániku strasti by měla být uskutečněna uskutečnění 3.3. výsledek (pativedha) „Tato Ušlechtilá pravda o zániku strasti je uskutečněna“ 4. 4.1. výrok (parijatti) „Toto je Ušlechtilá pravda o cestě vedoucí k zániku strasti“ 4.2. návod (patipatti) „Tato Ušlechtilá pravda o cestě vedoucí k zániku strasti by měla být rozvinuta“ rozvíjení 4.3. výsledek (pativedha) „Tato Ušlechtilá pravda o cestě vedoucí k zániku strasti je rozvinuta“ „Tak dlouho, mnichové, dokud ve mně nebylo úplně čisté vědění a vidění pravé skutečnosti ve vztahu k těmto čtyřem Ušlechtilým pravdám, v těchto třech okruzích a dvanácti dílech, potud jsem mnichové, právě v tomto světě s bohy, s Máry, s Brahmy, se zástupy samanů a bráhmanů, s bohy a lidmi neprohlašoval, že jsem uskutečnil nejvyšší pravé probuzení.“ Tři postupy a dvanáct způsobů čtyř ušlechtilých pravd (sensu Mirko Frýba) Páli – jazyk, text, kultura (1999), rukopis, s. 169-180. „Roztočení kola nauky“ Frýba – překlad textu Frýba 1. 1.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda (prožitého) utrpení“ 1.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda utrpení vyžaduje prožitkové proniknutí“ prožitkové proniknutí 1.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda utrpení je mnou prožitkově proniknuta“ 2. 2.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda vzniku utrpení“ 2.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda vzniku utrpení vyžaduje překonání (příčiny utrpení)“ naplnění 2.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda vzniku utrpení byla mnou naplněna překonáním (utrpení)“ 3. 3.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda zániku utrpení“ 3.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda zániku utrpení vyžaduje uskutečnění“ uskutečnění 3.3. výsledek (pativedha) „Tuto ušlechtilou pravdu zániku utrpení jsem uskutečnil“ 4. 4.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda stezky vedoucí k zániku utrpení „ 4.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda stezky vedoucí k zániku utrpení vyžaduje rozvíjení“ rozvíjení 4.3. výsledek (pativedha) „Tuto ušlechtilou pravdu stezky vedoucí k zániku utrpení jsem rozvinul“ „Tak dlouho, dokud jsem, mniši, tyto čtyři ušlechtilé pravdy těmito třemi postupy, dvanácti způsoby ve vztahu ke skutečnosti věděním a viděním nepročistil, tak dlouho jsem nebyl, mniši z tohoto světa s jeho bohy, s Máry, s Brahmy, s mudrci a bráhmany, se stvořeními, bohy a lidmi zahrnujíc, nepřekonatelnou pravou moudrostí zcela probuzen; toto jsem do podrobnosti věděl.“ „Rozprava o roztočení kola zákona“ (sensu Jakub Bartovský) Sumedho Adžán (1995) Čtyři ušlechtilé pravdy. In: Sumedho A., A. Čá, Osvobození mysli. Praha: Stratos, s. 5-53. Bartovský – překlad textu Bartovský 1. 1.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda utrpení „ 1.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda má být proniknuta dokonalým porozuměním utrpení“ proniknutí dokonalým porozuměním 1.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda byla proniknuta dokonalým porozuměním utrpení“ 2. 2.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda vzniku utrpení“ 2.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda má být proniknuta odstraněním příčiny utrpení“ proniknutí odstraněním příčiny utrpení 2.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda byla proniknuta odstraněním příčiny utrpení“ 3. 3.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda ustání utrpení“ 3.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda má být proniknuta uskutečněním ustání utrpení“ proniknutí uskutečněním ustání utrpení 3.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda byla proniknuta uskutečněním ustání utrpení“ 4. 4.1. výrok (parijatti) „Toto je ušlechtilá pravda cesty (sic!) vedoucí ke konci utrpení“ 4.2. návod (patipatti) „Tato ušlechtilá pravda má být proniknuta rozvinutím stezky“ proniknutí rozvinutím stezky (cesty) 4.3. výsledek (pativedha) „Tato ušlechtilá pravda byla proniknuta rozvinutím stezky“ Vznešená osmidílní stezka arijatthangikamagga (P), árjáštángamárga (S) Tabulka 1. Filipský Marx Rozehnal Frýba Bartovský 1. sammáditthi (P) sanjagdršti (S) názor nazírání pochopení pochopení porozumění 2. sammásankappa (P) sanjaksankalpa (S) rozhodnutí rozhodování myšlení zamýšlení záměr 3. sammáváča (P) sanjagváč (S) řeč mluva řeč mluvení řeč 4. sammákammanta(P) sanjakkarmánta (S) jednání konání jednání jednání jednání 5. sammádžíva (P) sanjagádžíva (S) žití živobytí živobytí životospráva způsob života 6. sammávájáma (P) sanjagvjájáma (S) snažení úsilí úsilí úsilí úsilí 7. sammásati (P) sanjaksmrti (S) bdělost bdělá pozornost bdělost všímavost pozornost 8. sammásamádhi (P) sanjaksamádhi (S) soustředění soustředění soustředění soustředění soustředění Filipský = Rozprava o roztočení kola zákona, in: Duchovní prameny života. Praha: Vyšehrad 1997, s. 301-304 (přel. Jan Filipský), (nebo první vydání: Prameny života. Praha: Vyšehrad 1982, s. 250-253). Marx = Nárada Mahá Théra (1998) Buddha a jeho učení. Olomouc: Votobia, s. 75-78, (přel. Josef Marx). Rozehnal = Sútra o roztočení kola zákona, in: Buddhovy rozpravy sv. I., Praha: DharmaGaia 1994, s. 11-15, (přel. Miroslav Rozehnal). Frýba = Nyánatiloka Thera /(1993)1999/ Slovo Buddhovo. Praha: Stratos, s. 43-95, (přel. Mirko Frýba). Bartovský = Sumedho Adžán (1995) Čtyři ušlechtilé pravdy. In: Sumedho Adžán, Adžán Čá, Osvobození mysli. Praha: Stratos, s. 5-53, (přel. Jakub Bartovský). Vznešená osmidílní stezka arijatthangikamagga (P), árjáštángamárga (S) Tabulka 2. Werner Lesný Miltner 1. sammáditthi (P) sanjagdršti (S) nazírání názor 1. náhled 2. názor 2. sammásankappa (P) sanjaksankalpa (S) rozhodování rozhodnutí 1. záměr 2. úmysl 3. sammáváča (P) sanjagváč (S) mluva řeč řeč 4. sammákammanta (P) sanjakkarmánta (S) konání jednání chování 5. sammádžíva (P) sanjagádžíva (S) způsob živobytí žití 1. žití 2. životní styl 6. sammávájáma (P) sanjagvjájáma (S) snažení snaha úsilí 7. sammásati (P) sanjaksmrti (S) uvědomění rozvažování 1. sebeupamatování 2. sebeovládání 3. introspektivní duševní vyrovnanost 8. sammásamádhi (P) sanjaksamádhi (S) soustředění soustředění soustředění Werner Karel (1995) Náboženství jižní a východní Asie. Brno: Masarykova universita, s. 77-80. Lesný Vincenc (1948) Buddhismus. Praha: Samcovo knihkupectví, s. 141. Miltner Vladimír (2001) Vznik a vývoj buddhismu. Praha: Vyšehrad, s. 147. ________________________________ [1] Tj.: 2. Suttapitaka (Koš nauky či Koš súter), 2.3. Sanjuttanikája (Soubor skupin), Mahávagga, Saččasamjutta, 11. [2] Evam me suttam ekam samájam (P), Évam majá šrutam ékasmin samajé (S). [3] Bhagavant (P, S) - dosl. „obdařený (skvělým) zbožím“, přeneseně pak „ctihodný, vznešený, velkolepý“. [4] Migadája, Migadáva (P), Mrgadája Mrgadáva (S) - Antilopí háj. [5] Paňčavaggija, bhaddavaggija (P), paňčavargika, bhadravargíja (S) - prvních pět žáků Vznešeného (doslova „skupina pěti“ nebo „skupina blažených“, pět učedníků Uddaky Rámaputty (P), Udraky Rámaputry (S). Byli to: 1. Aňňáta Kondaňňa (P), Ádžňáta Kaundinja (S) 2. Bhaddija (P), Bhadrika (S) 3. Vappa (P), Vášpa (S) 4. Assadži (P), Ašvadžit (S) 5. Mahánáma (P), Mahánáman (S). [6] Anta (P, S) - dosl. konec, krajnost, extrém. [7] Pabbadždža (P), pravradžja (S) - odchod do bezdomoví. [8] Káma (P, S) - chtíč či chtivost po slasti, rozkoši, smyslové potěšení. Káma je nejenom touhu po smyslovém ukojení, ale také i potěchou z něho. Je pět druhů chtíče: zrakový, sluchový, pachový, chuťový a hmatový. [9] Puthudždžana (P), prthagdžana (S) - obyčejní světští lidé, nedbající ušlechtilé stezky. Opak árjadžana (S), arijadžana (P). [10] Anárja (S), anarija (P) - neurozený, (s)prostý, obyčejný. [11] Dukkha (P), duhkha (S) strast, utrpení, trýzeň. [12] Abhiňňa (P), abhidžňa (S) - šestero nadpřirozených či kouzelných znalostí, totéž co iddhi (P), rddhi (S). [13] Sambódhi (P, S) (ú)plné probuzení. [14] Madždžhimápatipadá (P), madhjamápratipadá (S) - střední cesta, Buddhova ušlechtilá osmidílná stezka. [15] Ňána (P), džňána (S) - vědění, znalost věci intelektem, racionální znalosti, ale také znalost čtyř vznešených pravd. [16] Abhisambuddha (P, S) od abhisambódhi (P, S), abhisambódhana (S) - úplné probuzení. [17] Arija (P), árja (S) vznešený. [18] Arijatthangikamagga, (P) árjáštángamárga (S). [19] Magga (P), márga (S). [20] Sammá (P), sanjak (S). [21] Sammáditthi (P), sanjagdršti (S) - správný náhled, názor, tj. znalost /(ňána (P), džňána (S)/ čtyř ušlechtilých pravd /arijasačča (P), árjasatja (S)/. [22] Sammásankappa (P), sanjaksankalpa (S) - správný záměr, obnáší: 1. zřeknutí se světa (nekkhamma (P), naiškramja (S)), 2. laskavost a dobrou vůli (avjápáda (P, S) a 3. neubližování, nenásilí /ahinsa (P, S), či avihinsa/. [23] Sammáváča (P), sanjagváč (S) - správná řeč, mluva, tj. nelhat, neklevetit, nemluvit hrubě, sprostě ani nesmyslně. [24] Sammákammanta (P), sanjakkarmánta (S) - správné chování, tj. nezabíjet, nekrást, neprostopášnit. [25] Sammádžíva (P), sanjagádžíva (S) - správné žití, je vytváření a zachování vlastního životního stylu vzhledem k době i ke společnosti. [26] Sammávájáma (P), sanjagvjájáma (S) - správná (cílevědomá) snaha, jež prostupuje čtyřmi stupni ušlechtilé stezky /arijamagga (P), árjamárga (S)/ k potlačení neblahých /akusala (P), akušala (S)/ a podpoře blahých /kusala (P), kušala (S)/ věcí a jevů. [27] Sammásati (P), sanjaksmrti (S) - správné sebeupamatování či bedlivost, tj. sebeovládání, duševní vyrovnanost, důsledná introspekce, to znamená dbát těla (kája (P, S), cítění /védana (P, S)/, mysli /čitta (P, S)/ a dharmy /dhamma (P), dharma (S)/. [28] Sammásamádhi (P), sanjaksamádhi (S) - správné soustředění, obsahuje čtvero stupňů meditace /dhjána (P), džhána (S)/. [29] Sačča (P), satja (S) - pravda, arijasačča (P), árjasatja (S) - úplná, vznešená a ušlechtilá pravda. [30] Džáti (P, S) – zrození. [31] Džara (P, S) - stárnutí a chátrání. [32] Marana (P, S) – smrt. [33] Upádána (P, S) - lpění, lnutí, připoutanost, ulpívání. [34] Paňčupádánakkhanda (P), paňčópádánaskandha (S) - patero ulpívacích složek bytosti /khandha (P), skandha (S)/. Upádánakkhandha (P), upádánaskandha (S) - činné přijímání tohoto světa, aktivní vztah k němu, lnutí a lpění, bytí v něm skrze patero složek bytosti, devátá součást řetězce podmíněného vznikání. [35] Dukkhasamudaja (P), duhkhasamudaja (S) - vznik, příčina vzniku strasti, utrpení. [36] Tanha (P), tršna (S) - „žízeň“, touha, chtivost, choutka. [37] Kámatanha (P), kámatršna (S) - touha po smyslové rozkoši, též kámaččhanda (P, S). [38] Bhavatanha (P), bhavatršna (S) - touha po existenci. [39] Vibhavatanha (P), vibhavatršna (S) - touha po neexistenci. Vibhava (P, S) - nebytí, touha po nebytí, zánik. Tento pojem může zéž znamenat „znásobení bytí“, rozvoj, vrcholnou seberealizaci, důstojné postavení, moc a bohatsví. [40] Dukkhaniródha (P), duhkhaniródha - zánik strasti. [41] Virága (P, S) - potlačení všech citových hnutí, třetí stupeň meditace /džhána (P), dhjána (S)/. [42] Dukkhaniródhagaminipatipáda (P), duhkharódhagaminipatipáda (S) - způsob (cesta) zániku strasti. [43] Dhamma (P), dharma (S). [44] Paňňa (P), pradžňa (S). [45] Vidždža (P), vidja (P) - vědění, znalost, trojí pochopení, jež je předpokladem probuzení (bódhi (P, S)), totiž pochopení a znalost podstaty (1) řetězce znovuzrozování /sansára (P, S)/, (2) čtyř ušlechtilých pravd /arijasačča (P), árjasatja (S)/ a (3) způsobu, jak se vymanit z „vlivů“, to jest z pout, jež vážou ke znovuzrozování. [46] Dassana (P), daršana (S) - doslovně „pohled, náhled“, vlastní názor, rozumová úvaha založená na intelektu, schopná vyloučit nepřístojnost či nepravosti /kilésa (P), kiléša (S)/, falešné názory /ditthi (P), dršti (S)/, pochybnosti /vičikiččka (P), vičikitsa (S)/ a přehnanou náklonnost k obřadům. Buddha často zdůrazňoval, že víra, či spíše důvěra v nauku (dhamma (P), dharma (S)) spočívá v pevném osobním přesvědčení, tedy na vlastním názoru. [47] Lóka (P, S) - svět či vesmírná sféra, počítají se zejména tři: podsvětí, svět (země) a nebesa. Nadsmyslově se uvažuje o třech světech: tilóka (P), trilóka (S). [48] Samana (P), šramana (S). [49] Manussa (P), manušja (S) - člověk, jedna z možností znovuzrození /gati (P, S)/ každého jedince. [50] Anuttara (P, S) - nejvyšší, „nad nějž není“, př.: anuttarajána (P, S) - „vůz, nad nějž není“, starší a téměř nepoužívané pojmenování pro mahájánu. [51] Sammásambódhi (P), sanjaksambódhi (S) - tj. správné probuzení. [52] Čittavimutti (P), čittavimukti (S) - osvobození mysli, srdce. Složeno z: čitta (P, S) - mysl, vlastně synonymum přemýšlivého ducha /mana (P), manas (S)/ a vědomí /viňňána (P), vidžňánaa (S)/. Tedy se jedná o souhrnné označení psychických procesů a projevů, jak pojmových, tak i rozlišovacích. Druhá část je z: vimutti (P), vimukti (S) - vysvobození, osvobození, někdy též spása /vimokka (P), vimókša (S)/. [53] Antimádžáti (P, S) - poslední zrození. [54] Samudaja(dhamma) (P), samudaja(dharma) (S) - vznik věci. [55] Niródha(dhamma) (P), niródha(dharma) (S) - zánik věci. [56] Dhammačakka (P), dharmačakra (S) - kolo dharmy. [57] Bhummádéva (P, S). [58] Brahmalóka (P, S). [59] Lókadhátu (P, S): složeno z lóka (P, S) - svět, oblast a dhátu (P, S) - danost, prvek, živel.