HUDEBNĚ RÉTORICKÉ FIGURY (výběr) FIGURAE SUPERFCIALES 1) Hypotyposis = figury se zřejmou názorností. Zobrazení pomocí vztahu hudba-obraz, optická alegorie +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |figura |význam |popis |příklad |příklad |poznámka | | | | |slovní |notový | | |-----------+-----------------+-----------------+-------------+--------+---------------------| |Anabasis |stoupání, |zobrazuje vše, co|stoupá | |mírné tempo | | |nanebevzetí, atd.|stoupá |vzhůru… | | | |anb | | | | | | | |(pozitivní) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |lat. ascendus, znamená stoupání, je to stupňovitě (diatonicky, případně také chromaticky) | |stoupající linie spíše v mírném tempu, která zobrazuje vše, co stoupá, a to v doslovném i | |přeneseném slova smyslu, ale také vše pozitivní a radostné | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Katabasis |klesání, hříchy, |zobrazuje vše, co|sestupuje… | |mírné tempo | | |atd. |klesá | | | | |kat | | | | | | | |(negativní) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |lat. descendus, je opakem anabasis, vyjadřuje klesání, vše negativní, neradostné, cestu do | |pekla, hříchy aj. | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Kyklosis |obklíčení, kruhy,|vše, co jde kolem|koldokol… | |býva používána na | | |dokonalost, krása| | | |začátku hudební fráze| |kyk | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |lat. circulatio, znamená něco jako „obklíčení". Je to melodické „kroužení" okolo jednoho | |tónu, dále zobrazuje všechny kruhy (prsten), ale přeneseně i dokonalost, krásu | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Tirata |tah, závan, běh, |stoupající nebo |plamen šlehá | |delší a rychlejší než| | |vrhnout, blesk, |klesající dlouhá |vzhůru | |Anabasis/Katabasis | |tir |šíp, pramen |stupnice, tempo | | |kratší než Exclamatio| | | |rychlé, nikoli | | | | | | |mírné | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |rychlá dlouhá stupnice (škála), stoupající nebo klesající, rychlý běh, který vyjadřuje | |vrhnout, spadnout, klesnout, ale také blesky, šípy, seknutí mečem apod. Rozsah tiraty je | |delší než u anabasis či katabasis, většinou přesahuje sextu. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2) Emphasis = vyzdvižení. Figury zdůrazňující. Jde o zdůraznění, většinou pomocí opakování. Opakují nebo podtrhují obsah textu nebo slova, a to prostřednictvím různých uměleckých prostředků, nepracují však s obrazem. Existuje jich velký počet, jsou to figury nejdůležitější a nejpoužívanější. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Epizeuxis |opakování |opakování skupiny|maminka-maminka | |musí | | | |hned za sebou | | |začínat na | |epi | | | | |stejné notě| | | | | | |(do r. | | | | | | |1700) | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Epizeuxis je jednou z nejčastějších a také nejsnáze rozpoznatelných figur.Epizeuxis znamená | |"opakování". Je to „rétorická figura, při níž se jedno nebo více slov opakuje ihned za sebou| |emfatickým způsobem." (Walther 1732) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Anaphora |opakování |opakování skupiny|maminka-tatínek-maminka | | | | | |nikoli po sobě či| | | | |anp | |způsobem ostináta| | | | | | | | | | | | | | | | | | |-------------+-----------+-----------------+-----------------------------+------+-----------| |Klimax |stoupavé |1) skupina tónů |ťap ťap ťap | | | | |opakování |opakovaná | | | | |klx | |stoupajícím | | | | | | |pohybem | | | | | | |2) stoupání dvou | | | | | | |hlasů ve stejných| | | | | | |intervalech | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |lat. Gradatio, neboli „žebřík, schody", má v hudební rétorice dva významy. Buď je to skupina| |tónů (nebo celá fráze) opakovaná několikrát za sebou ve stoupající linii, nebo také dva, | |event. více hlasů stoupá ve stejných intervalech | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Paronomasia |rozšířené |úsek je při |v tomto domě, v tomto domě, | | | | |opakování |opakování |v tomto domě budeme žít | | | |par | |rozšířen o | | | | | | |důležitý dodatek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |v překladu „udání přízviska“, jedná se o opakování určitého úseku, které je rozšířeno o | |podstatný dodatek. | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Augmentatio | |opakování úseku | | | | | | |se změnou | | | | |aug | |(zmírněním) tempa| | | | | | |( x `a e ) | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 3) Intervalové figury (Figurae intervales) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Exclamatio |výkřik, zvolání |sextový skok směrem | proč!?! ||ne každý skok | | | |nahoru, při silnější | ||je exl, pozor | |exl | |emoci může být i | ||na kontext! | | | |větší - až oktáva | || | | | |(zvolání „Erbarm es | || | | | |Gott!") | || | |------------------+----------------------+---------------------+------------++--------------| |Interrogatio |otázka |stoupání na poslední |cože? ||pozor na | | | |slabice, obvykle o | ||kontext! | |int | |velkou sekundu, při | || | | | |silnější emoci může | || | | | |být interval větší | || | |------------------+----------------------+---------------------+------------++--------------| |Passus duriusculus|krutější průběh |chromatika v |proč to musí||ne každá | | | |harmonickém smyslu, |být tak? ||chromatika je | |p.d. | |tj. průchod k | ||p.d.! | | | |zmenšenému či | || | | | |zvětšenému intervalu | ||je nutno řídit| | | | | ||se harmonií | | | | | || | |------------------+----------------------+---------------------+------------++--------------| |Pathopoiia |vzrušení z velké vášně|půltonový postup |to nepřežiju|| | | |utrpení, hněv,strach | | || | |pat |(negativní) | | || | | | | | || | | |radost,smích,jásot | |(raduji se || | | | | |velice) || | | |(pozitivní) | | || | |------------------+----------------------+---------------------+------------++--------------| |Saltus duriusculus|naléhavost |velký skok (nejméně |ach jé! ||kontext! | | | |malá sexta) | || | |s.d. | | | ||harmonický | | | |často také dolů, pak | ||průchod | | | |zdůrazňuje negativní | || | | | |emoce | || | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Figury pomlkové Suspiratio, „hluboké vydechnutí" nebo „vzdech". Nejčastější pomlková figura, pomocí níž se vyjadřuje smutek, zadýchání ze spěchu nebo námahy, neschopnost promluvit údivem nebo jiným zážitkem. Tmesis, „rozstříhání", rozdělení hudebního úseku, který by byl jinak plynulý, pomlkami. Aposiopesis znamená „oněmění, zmlknutí", generální pomlka. Vyjadřuje především smrt, mlčení, ale také prázdnotu, věčnost, dlouhé trvání apod. 4) Figury v sazbě (Figurae compositiae) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Polyptoton |mnohotvárnost|opakování fráze a to | | | | | | | | | | | |poly | |a) v různých hlasech | | |a) imitace | | | | | | | | | | |b) na různých stupních | | |b) sekvence| | | | | | | | | | | | | |nezaměň s aug! | | | | | | | | | | | | | | | |-------------+-------------+----------------------------+-----------------+-+---------------| |Multiplicatio|znásobení |zmírnění disonance přidáním |tebe, i když jsme| | | | | |většího množství not |mnoho krásného | | | |mult | | |prožili, opouštím| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |-------------+-------------+----------------------------+-----------------+-+---------------| |Fauxbourdon |(falešný bas)|paralelní sextakordy | | | | | | | | | | | |faux |lež, faleš |z hlediska kompozičního jej | | | | | | |nacházíme hlavně v době | | | | | | |renesance | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ FIGURAE FUNDAMENTALES (PRINCIPALES). Nejedná se o skutečné figury ve smyslu hudební rétoriky. Nazývají se také colores, tj. plní funkci zabarvení. syncopatio rozvedená opora transitus, průchodná dlouhá nota dále sem patří např. trylek, střídavé noty atd.