Metody knihovnické práce • 1. Vývoj knihovnictví po roce 1990 • 2. Knihovnická legislativa, normy, standardy • 3. Organizace knihovnictví, knihoven • 4. Informační fondy • 5. Knihovnické a informační služby I. a II. • 6. Čtenářská gramotnost, podpora čtenářství • 7. Informační gramotnost, inf.vzdělávání • 8. Informační podpora oboru • 9. Budoucnost knihoven Knihovnictví po roce 1990 Metody knihovnické práce úvod Obsah • Aspekty ovlivňující knihovnictví po roce 1990 • Hlavní cíle rozvoje knihovnictví • Změna v obsahu knihovnické profese • Organizace knihovnictví v ČR • Knihovny v informační společnosti Knihovnictví po roce 1990 • Měnící se společenské prostředí • Transformace knihoven (menší správní celky) • Změny zřizovatelů (samospráva, státní správa) • Zásadní systémové změny a jejich dopad na činnost knihoven (rušení okresních systémů) • Automatizace knihovnických procesů • Informační a komunikační technologie Knihovnictví po roce 1990 • Internet • Nové typy služeb (dokumenty v síti, dostupnost) • Nové formy spolupráce • Nové prostředí – rekonstrukce, nové stavby • Změna uživatelů – jiné, náročnější požadavky a potřeby Strategie knihoven ČR 1999-03 Úloha knihoven v informační společnosti Hlavní cíl: • rovnoprávný přístup občanů k publikovaným informacím a informačním zdrojům • nové druhy služeb na bázi informačních technologií Nutné změny • Připravit novou knihovnickou legislativu • Zákon o svobodném přístupu k informacím využít ustanovení tohoto zákona pro vytvoření nového typu služeb knihoven • Organizace a řízení knihoven • Struktura národního knihovnického systému Změny pokračují • Financování knihoven • Standardizace • Poradenství • Podpora základní infrastruktury • Vývoj nových produktů a služeb uživatelům, integrace • Retrospektivní konverze katalogů, sdílená katalogizace, souborné katalogy Grantová podpora MK ČR • Rok 1999 – návrh na vyhlášení národních programů • Veřejné informační služby knihoven (VISK) – vyhlášení v roce 2000 cílem inovace veřejných informačních služeb knihoven na bázi informačních technologií (9 vzájemně provázaných subprogramů) A co knihovník? • Změna obsahu knihovnické profese • Vzdělání pracovníků knihoven • Psychologické bariéry • VISK2 - počítačové učebny • Profesní sdružení v oblasti knihovnictví SKIP, SDRUK, AKVŠ … Vzdělávání … • Výukové centrum MOLIN • Sekce vzdělávání SKIP • Regionální centra • Spolupráce, koordinace • www.stk.cz/Akce • Analýza věkové,vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven ČR Legislativa • Zákon č.257 Sb., ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) (novely přijaté do června 2006) • Vyhláška č. 88 MK ČR ze dne 21. února 2002 k provedení zákona … Organizace knihovnictví v ČR • Vývoj po roce 1989 • Systém se vytvářel několik let neformálně • Systém knihoven vymezuje Knihovní zákon č. 257/2001 Sb.(§ 3) • Evidence knihoven u MK ČR Systém knihoven • Národní knihovna ČR, Knihovna a tiskárna pro nevidomé K.E.Macana, Moravská zemská knihovna v Brně • Krajské knihovny • Základní knihovny • Specializované knihovny Národní knihovna ČR • Je centrem systému knihoven • Vykonává koordinační, odborné, informační, vzdělávací,analytické, výzkumné, standardizační a poradenské činnosti • Provozuje systémy a databáze celostátního významu – Souborný katalog, Českou národní bibliografii, Jednotnou informační bránu, Digitální knihovnu … Krajské knihovny • Transformace SVK na knihovny krajů (k 1. 7. 2001) • Krajské knihovny (14) jsou hlavním garantem dostupnosti VKIS ve svém kraji • Zajišťují regionální funkce knihoven ve svém kraji • Zajišťují úroveň knihovnictví v kraji • Spolupracují a koordinují činnosti knihoven Základní knihovny • Knihovny provozované obcemi • Přes 6 000 knihoven • Základní infrastruktura pro zajištění dostupnosti VKIS občanům ČR • Program podpory zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven (MK ČR, 2005 kraje) Specializované knihovny • Specializované knihovny a základní knihovny se specializovanými knihovními fondy • Vytvářejí sítě knihoven, které jsou orientovány na zajištění specializovaných informačních potřeb a služeb • Odborné informace, věda a výzkum, terciární vzdělávání Specializované knihovny • STK, Národní lékařská knihovna, Knihovna AV ČR, NPKK, Knihovna Národního muzea, Ústav zeměděl. a potravinářských informací … • Sítě knihoven nebo kooperační systémy optimalizující přístup k informačním zdrojům v národním i nadnárodním měřítku Vysokoškolské knihovny • Významně se zapojují do poskytování VKIS • Grantové projekty Fondu rozvoje vysokých škol • www.akvs.cz Akademie věd ČR • Soustava vědeckých informací • Střediska vědeckých informací, knihovny na všech 60 pracovištích AV ČR • Knihovna AV ČR (KNAV) koordinuje činnost všech pracovišť, zajišťuje a řeší informační infrastrukturu pro výzkum, zpracovává historickou retrospektivu fondů Lékařské knihovny • 149 lékařských knihoven a středisek vědeckých informací ve zdravotnictví • Národní lékařská knihovna (NLK) • Zdravotnické knihovny jsou v různých typech zařízení • MZd připravuje vlastní koncepci veřejných informačních služeb ve zdravotnictví Zemědělství a potravinářství • Knihovny a informační střediska v resortu zemědělství, příslušných univerzit • Knihovna Zemědělského výzkumného ústavu Kroměříž (www.vukrom.cz) Paměťové instituce • Knihovny muzeí, galerií, archivů • Historické fondy • Fondy zámeckých knihoven • Knihovna Národního muzea, knihovna Národního památkového ústavu … Charakteristika systému • Dobrovolné rozhodnutí zřizovatele/provozovatele • Přístupný všem knihovnám • Průřezový jak obsahem a specializací služeb, tak typem zřizovatele/provozovatele knihovny • Systém je otevřený • Horizontální charakter systému Jaký to má smysl? • Poskytování knihovnických a informačních služeb obyvatelům měst a obcí za rovných podmínek • Zajistit právo občanům na rovný přístup ke kulturním hodnotám, informacím, ke vzdělávání Účast v systému - výhody • Evidence a revize KF • Meziknihovní služby • Řešení vztahů s ochrannými svazy autorskými • Získání finanční dotace, grantů MK ČR Potřebujeme se vzájemně ? • Spolupráce, kooperace, partnerství • Neformální i formalizované • Institucionální i spolkové • Mezi knihovnami stejného zaměření • Mezi jakýmikoliv knihovnami • Průřezově bez ohledu na typ knihovny Rovný přístup nebo bariéry … • Služby veřejných knihoven se poskytují bez rozdílu všem, nezávisle na věku, rasovém původu, pohlaví, víře, národnosti, jazyku či sociálním postavení. Manifest UNESCO o veřejných knihovnách 1994 Rovný přístup, dostupnost služeb • Fyzická dostupnost • Finanční dostupnost • Jazyková dostupnost • Psychická a intelektuální dostupnost • Spolupráce a koordinace Regionální funkce • Usnesení vlády č. 195 ze dne 26. 2. 2001 k zajištění RF VK a podpory regionálních kulturních aktivit • Cíl: dělba práce, koordinace činností, efektivní využití finančních prostředků, odborný standard služeb, dostupnost KIS,vyrovnání rozdílů a diferencí Regionální funkce knihoven • Které služby označujeme tímto pojmem? • Co nejsou regionální funkce? • Co získáme? • Proč? O co jde? Proč systém? • Co je vlastně systém? Celek je více, než pouhý výčet jeho částí • Jak by měl systém fungovat? Knihovny v informační společnosti Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2004 – 2010 • Knihovna instituce veřejného zájmu • Celoživotní vzdělávání • Zpřístupňování informací z veřejné správy • Informace na podporu podnikání • Uchovávání a ochrana kulturního dědictví Knihovny v informační společnosti • Podpora místních komunit • Sociální integrace na místní úrovni • Podpora rozvoje venkova • Aktivní využívání volného času • Přístup k internetu a využívání el. dokumentů • Evropská integrace, otevřené hranice Strategické cíle knihoven • Rozšíření funkcí klasické knihovny o úlohu informačního a komunitního centra • Zvýraznění úlohy knihoven v procesu celoživotního vzdělávání • Aktivní podpora čtenářství • Podpora rozvoje informační gramotnosti Strategické cíle knihoven • Poskytování nových služeb na bázi hybridních knihoven • Vytváření a zpřístupňování digitalizovaných obsahů • Knihovna jako místo setkávání a prožití volného času A budoucnost knihoven? • Knihovníci se v krátkém čase mohou stát málo využitelní, odcházející profesí, kterou nahradí technologie … nebo ne ? • Knihovny se mohou stát důležitým zdrojem informací pro každého občana, mohou se podílet na uplatnění občanů na trhu práce, podporovat výrazně celoživotní vzdělávání … nebo ne ? • Můžeme to ovlivnit ?