Symbol nebo znak? •znak (sémiotika) •jazykový znak •„PES“ • •označující (forma, výraz) • označované (význam) • • •p-e-s • • • • • • • • • • • • • •symbol PA181995 •Skrytý symbolismus (?) •(Panofsky) • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •David Bailly, Autoportrét se symboly vanitas, 1651, olej na plátně, Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden •Mistr z Flémalle (Robert Campin?), Madona s děťátkem před krbem, 1430, olej na dřevě, NG London •Znak – něco, co zastupuje něco jiného. •- Vztah mezi označujícím a označovaným je arbitrární (libovolný). • •Symbol – něco (objekt, obraz, slovo), co reprezentuje něco jiného (opět znak). •- Vztah mezi označujícím a označovaným je založen na asociaci, podobnosti, konvenci. •Symbol – lat. symbolum •řec. symbolon = poznávací znamení > symballō = házím dohromady, spojuji, dohaduju se > syn, ballō • • • trsy asociací •Východisko pro interpretaci (symbolů): -biblická exegeze • •Středověká teorie 4 významů •Text – význam: 1) doslovný • 2) lišící se od doslovného (alegorický, • morální, anagogický) • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Francesco Barretta •Kopie (1628) Giottovy mozaiky Navicella (1305-13) •ze svatopeterské baziliky v Římě, olej na plátně •Odilon Redon, Muž kaktus, 1881, uhel • Středověk – symbolicko-alegorické pojetí vesmíru • Svět = shluk symbolů • Věci v něm = přesah do onoho světa • • • • • • • • • • • • • • • Mistr Bertram • Stvoření zvířat (1383) • Grabův oltář, tempera na dřevě • Kunstahalle, Hamburk • M • Proměna symbolu: • (v renesanci) • - novoplatónská doktrína • emanace • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Manýristické kunstkomory a kabinety kuriozit, Neapol, 1599 • •Jacopo Zucchi, Alegorie stvoření (1585) olej na mědi, 55 x 45 cm, Galerie Borghese, Řím • • 2creatio •Raný novověk – v humanístickém prostředí - přesné definice a kodifikace pojmů •Claude-François Menestrier, 1683: • •Hieroglyfy – obrazy posvátných a božských věcí •Symboly – obrazy přirozených věcí •Emblémy – obrazy obsahující morální nebo akademické poučení •Devízy – obrazy lidského podnikání •Alegorie – obrazy reprezentující velké události a úctyhodné činy •Ikonologie (alegorické personifikace) – reprezentují myšlenky a abstraktní ideje jako živé bytosti •-------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------- • • • •Symbol – znázornění myšlenky (často formou personifikace) s atributem (ten myšlenku identifikuje) •Emblém – obraz (imago, symbolon – jakýkoliv motiv ze života) • - motto – vztah k obrazu • - epigram – interpretace obrazu, morální poučení •znak – něco zastupuje něco jiného •metafora – přenášení vlastností z jednoho jevu na druhý, uvidět jev v ostřejším světle •alegorie – ustálená metafora • Cesare Ripa, Iconologia (1618) Teorie, Praxe • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •William Blake, Izák Newton, 1795 •mědirytina, perokresba, akvarel, 217 x 170 mm, Tate Gallery, London •Banksy (Sv. Pavel) o naději: „V ní jsme bezpečně zakotveni, jí pronikáme až do nitra nebeské svatyně.“ (List Židům 6:19) PC090277 • •Manifesty symbolismu v literatuře (I) a ve výtvarném umění (II) • • I - „Všechny vnímatelné JEVY jsou předurčeny k tomu, aby reprezentovaly ESOTERICKÉ (tajemné) vztahy s PRVOTNÍ IDEOU.“ (Jean Moréas, Manifest symbolismu, 18.9.1886, Figaro) • II - „Objekt v malbě nemá význam sám o sobě.“ • Důležitá je schopnost „číst v každém objektu jeho abstraktní význam, PRVOTNÍ MYŠLENKU, která jej PŘESAHUJE.“ (G. Albert Aurier, Symbolismus v malbě, Paul Gauguin, 1891,) • --------------------------------------------------------------------------------------------------- - • •Středověk – symbolicko-alegorický vesmír: jevový svět jako SHLUK SYMBOLŮ (písmen abecedy), skrze něž s námi komunikuje Bůh • • „Nyní vidíme jako v ZRCADLE, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám ČÁSTEČNĚ, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.“ (sv. Pavel Korintským I, 13:12) • • „Aliud dicitur, aliud demonstratur.“ - Něco jiného se říká, něco jiného se ukazuje. • •Raný novověk – neoplatonismus – doktrína o EMANACI: Všechny prvky světa jsou fyzicky příbuzné (vznikly vyzařováním/vyvěráním z nejvyšší bytosti), jsou JEDNO, a toto Jedno je neprozkoumatelné a NEVYJÁDŘITELNÉ. Lze je reprezentovat jen jako NĚCO JINÉHO. • •Fin de siècle – monismus – zákon o podstatě/ substanci: ve vesmíru panuje JEDNOTA přírodních sil (zákon zachování síly, hmoty, energie). Ve vesmíru dochází k neustálému VZNIKU a ZÁNIKU. Když v jedné části univerza světy vznikají, v jiné právě zanikají. • (Ernst Haeckel, Záhady světa, 1899, česky 1905) • • • • • M 2creatio P4301985 •něco ZASTUPUJE něco jiného •potřeba toto „NĚCO“ pochopit, INTERPRETOVAT • P4301985 2creatio M • •Jules Joseph Lefébvre •Chloé, 1875 •Olej na plátně, s. sb. •W. Bourgereau, Večerní nálada, 1882 •Georges Rouault, Stella matutina, 1895 • •W. Bourgereau, Dítě před koupelí, 1886 •Henry Art Gallery, University of Washington •Edward Munch, Puberta, 1895 •NG Oslo •J. B. Edouard Detaille, Sen, 1888, s. sb. • •Puvis de Chavannes, Sen, 1883, Louvre