II. Dekadence ascendō descendō •Léon Spillaert, Závrať, magické schodiště, 1908, •Musée des Beaux-Arts, Ostende •Edward Burne-Jones, Zlaté schodiště, kol. 1880 •Tate Gallery, London • Antoine Wiertz, Krásná Rosine (Dvě mladé • dívky), 1847, olej na plátně, Musée Wiertz, • Brusel • •Hans Baldung Grien, Tři věky ženy a smrt, 1510 •olej na dřevě, KHM, Vídeň •Nicolaes de Pickenoy, Anatomie Dr. Sebastiaena Ebgertsze de Vrij (1619) •Rembrandt Harmensz van Rijn, Anatomie Dr Nicolaese Tulpa (1632) •Jan van Neck, Anatomie Dr. Friedericka Ruysche (1683) •Andrea Vesalius, De humani corporis fabrica (1543) • ThomasDeKaeyserOsteologieDrSebastEbgertsz1619_groot Rembrandt_La_le%C3%A7on_d%27anatomie_du_Dr_Tulp Ruysch Obrázek3 •Gabriel von Max, Anatomie, 1869 • Arnold Böcklin, Autoportrét se smrtí hrající • na housle, 1871-74, NG Berlin • •Hans Holbein ml., Aristokratka z Tance smrti •1524-26, dřevořez •Öffentliche Kunstsammlung, Basijel • Felicien Rops, Chladní ďáblové, ca 1860 • litografie, Biblioth. Royale Albert I., Brusel • •Hans Baldung Grien, Smrt a dívka, 1518-20 •olej na dřevě, Öffentliche Kunstsammlung, Basilej •Joel-Peter Witkin, Polibek •Thomas Couture, Úpadek Římanů, 1847, olej na plátně, Musée du Louvre, Paris • •Claude Monet, Rouenská katedrála, 1892 •Musée d‘Orsay, Paris •Alfred Kubin, Hřbitovní zeď, 1902 •Oberösterreichisches Landesmuseum, Linz •Viktor Oliva, Matěj Brouček, 1888, ilustrace k novele •Svatopluka Čecha, Výlet pana Broučka do Měsíce • •Odilon Redon, Des Esseintes, 1888, ilustrace k •románu: J. K. Huysmanse, À Rebours (Naruby, 1884) • P5060002 PB090206 PB090209 PB090185 •Camille Flammarion, Konec světa, 1894 PB090210 PB090244 •Odilon Redon, Des Esseintes, ilustrace ke románu: •J. K. Huysmanse, À Rebours (Naruby, 1884), 1888 P4301965 P5051917 P6020052 P4301952 PB090241 P5070012 •Gustav Moreau, Zjevení, 1874-76 •Gaspard David Friedrich •Poutník nad závoji mlhy, 1817-18 •Kunstahalle, Hamburg •Giovanni Boldini •Hrabě Robert de Montesquiou, 1897 •Musée d‘Orsay, Paris •„Běda tomu, kdo jako Ludvík XV. (který nebyl plodem pravé civilizace, nýbrž návratu k barbarství) • žene zvrhlost tak daleko, že si libuje jen v prosté přírodě.“ • Charles Baudelaire, Malíř moderního života • Figaro 1863, psáno 1859-60 • •„Příroda umí radit jen ke zločinu.“ (tamtéž) • • • • • • • • • • • • •Louis Figuier, La terre avant déluge (1863), ilustrace Louis Riou •Ideální scéna z období spodní křídy, iguanodon a megalosaurus • • Félicien Rops, Prehistorické námluvy, 1880, olůvko, pastelky, akvarel, tužky, papír • • PA131971 •Oscar Wilde v New Yorku roku 1882 •Edward Munch, Autoportrét s hořící cigaretou, 1895 •Jan Konůpek, Oscar Wilde, 1907 •pero, tuš, akverel, papír, 70, 5 x 50 cm, s. sb. P7160694 P7160695 P7160691 P7160692 P7160691 •Jan Matejko, Stanczyk, 1862, •Museum Narodowe, Varšava •Emil Filla, Čtenář Dostojevského, 1907 • •Vratislav Nechleba, Jarmil Krejcar z Růžokvětu, •1903, uhel, papír, PNP, Praha •Aubrey Beardsley, Zlé mateřství, 1895 •Wojciech Weiss, Melancholik, 1898 •Jan Konůpek, Zánik domu Usherů, Roudn.n. L. P7160692 P7160693 P7160694 P7160695 Stanczyk_Matejko1878-36x39 •Max Nordeau, Degenerace, 1892 • • • • • • • • • • • • • • • • • •Cesare Lombroso, L‘homme criminel, 1887 •Paris • PB060228 PB060225 •Max Nordeau, Degenerace, 1892 •V dílech moderních umělců nachází symptomy degenerace a hysterie -Vizuální neuspořádanost způsobená chorobami vidění -Sdružování do skupin -Hanebné náměty - •Pokud umělec zobrazuje to, co je zkažené, hanebné a zločinné, schvaluje to, ba přímo •oslavuje, neliší se od kriminálníka druhem, ale pouze stupněm. • •Neměli bychom dovolit degenerovaným umělcům, aby šířili svou individualitu skrze •nesmrtelná umělecká díla. • •Friedrich Nietzsche, O životě a umění, z knihy Wille zur Macht, 1884-88 • •Moderní umělec je ve své fyziologii příbuzný hysterikovi (výjimečné stavy jsou hluboce •srostlé s chorobnými jevy) • - opojení • - krajní ostrost smyslů • - pud k nápodobě • •„Je nemožné být umělcem a nebýt chorým.“ • •„Krajní ochablost všech morbidních povah po výstředním vypětí nervů nemá nic společného se •stavy umělce: ten nepyká za své dobré časy…Je dost bohat na to, aby plýtval, aniž by chudnul.“ • • • •Vratislav Nechleba, Jarmil Krejcar z Růžokvětu, •1903, uhel, papír, PNP, Praha • •Odilon Redon, Des Esseintes, 1888, ilustrace •krománu:J. K. Huysmanse, À Rebours/ Naruby, 1884 • P7160692 •Aubrey Beardsley, Tanec Salomé, 1892 •Jean Delville, Idol perversity, 1891, s. sb. Milano •Félicien Rops, Pokušení sv. Antonína, 1878, Bruxelles •Félicen Rops, Pornocratès, 1878 •Gustav Klimt, Judita I., 1901, Osterreich. Gall. Vienne •Vratislav Nechleba, Jarmil Krejcar z Růžokvětu, •1903, uhel, papír, PNP, Praha • P7160692 •Iconographie photographique de la Salpêtrière (1877) •Iniciátor: Jean-Martin Charcot (1825—1893) •fotografové: Desiré Magloire Bourneville (1840—1909) •Paul Régnard (1850—1927) • londe-hysterie IcPhotoDeLaSalpetriere-Charcot hysterie P7160692 •André Brouillet, Klinická lekce v Salpêtrière (1887) •J.-M. Charcot, Blanche Wittmanová • charcot_blanche •Bertolomeus Delendo, Anatomické Theatrum v Leidenu 1597 (1610) AnatomicalTheatre-Leiden1597Bartholemus Delendo-Incision1609 •Hystero-epilepsie, halucinace, úzkost •Iconographie photographique de la Salpêtrière •foto: Paul Régnard • PC090275 •Fernadn Khnopff (+ Joséphin Péladan), Istar, 1888 •Jean Delville, Portrét Madame Stuart Merilll, 1892 •Michail Alexandrovič Vroubel, Hlava démona, 1891 •ilustrace k Lermontovovu Démonovi •Jaroslav Panuška, Strašidlo, 1899, ZČG Plzeň •Max Klinger, Ztroskotání, z cyklu Život, 1884 •Jan Toorop, Tři nevěsty, detail, 1893 •Carlos Schwabe, Vlna (studie), 1906 •Umberto Boccioni, Moderní modla, 1911 JP-Strašidlo-Příšera-1899-uhelNaPapíře-34 PC090277 •Pierre Boitard, Paris avant les hommes •(1861), „Fosilní člověk“, frontispice •Emanuel Frémiet, Gorila, c. 1887 •G. F. Watts, První ústřice, c. 1883 •F. Rops, Prehistorické námluvy, c. 1880 •F. Kupka, Anthropoides, 1902 •G. Klimt, Nepřátelské síly, 1902 • P6020185 PA131971 PB150186 •Gustav Klimt, Vlys: Beethoven , Mocní nepřátelé (detail), 1902 •Österreichisches Gallery, Vídeň