Synopse přednášky LIDÉ NA CESTÁCH Téma POTULNÍ KOMEDIANTI A CIRKUSY · Potulní kejklíři, komedianti – pohled na ně se formoval především v rámci středověké a raně novověké společnosti – nedůvěřivý pohled na neusedlé skupiny jdoucí světem, bez trvalého zázemí. · Neusedlí lidé jdoucí světem – muzikanti, medvědáři, kejklíři, potulní herci, hráči kapesních her – lidé bavící publikum. Jejich povoláním nebylo nic vyrábět, ale bavit a za pobavení se snažili získat odměnu. Často i v devatenáctém století byli pronásledováni za potulku či drobné krádeže – např. slepic. · Způsob života i despekt usedlého obyvatelstva – to vše vytvořilo zvláštní kulturu – do jisté míry uzavřený svět, se specifickým přístupem k životu a hodnotám, s profesní mluvou i zvyky a tradicemi a pověstmi · Císařský dekret o potulných komediantech (zakotveno podezření z krádeží slepic) – platnost dekretu i v období 1. republiky. · Různé skupiny potulných umělců – tzv. frajkumštýřů: 1. Kejklíři 2. Kočující loutkové divadlo – v polovině 18. století na našem území značný rozmach, především v lidovém prostředí; určitou úlohu pak sehrálo i v procesu tzv. národního obrození; potulný komediant a pimprlák – často více produkcí; spolu s loutkami většinou i provazochodectví – tzv. saltimbank, manželky a dcery často vystupovaly jako hadí ženy, mořské panny atd. 3. Touhou frajkumštýřů bylo stoupat po společenském i ekonomickém žebříčků od saltimbanků k pimprlákům, od pimprláku ke karuselům (tedy kolotočům), od karuselů k menažeriím (tedy zvěřincům) a od nich až k cirkusům – tedy k onomu pomyslnému ekonomickému, ale i společenskému vrcholu 4. Kouzelníci 5. Cirkus – cirkusové obory – artistika a drezůra – přestavení vážná a komická V kvalitním a opravdovém cirkuse nesměla chybět klauniáda a volná a vysoká škola – tedy drezůra koní · cinti – někdejší řeč potulných kejklířů a komediantů · Prvním český cirkus - podnik Josefa Beránka. Dobové zprávy dokazují, že jeho první vystoupení v Praze se datuje rokem 1819. · Další české cirkusy - Jungův cirkus a cirkus Václava Němce. Mezi slavné cirkusové generace, které nelze opomenout, patřili Berouskovi, Dvořákovi, Janečkovi, Kaiserovi, Kellnerovi, Mrázkovi, Navrátilovi, Štaubertovi, Štipkovi, Třískovi a především Kludští · Nejslavnější český cirkus své doby - cirkus Kludský. Antonín Václav Kludský (1826-1895), potulný komediant, provazochodec a loutkář, měl s manželkou Marií dvacet synů. První cirkus dnešního typu vytvořil v roce 1768 v Londýně poblíž Westminsterského mostu Angličan Filip Astley. Tento bývalý seržant jízdy využil působení odstředivé síly, pomáhající jezdci stát na hřbetech koně, a díky tomu se kulatá aréna stala základem cirkusu. Postavil též první cirkusový stan s celtovou střechou. Bylo to v roce 1784. Stěny cirku byly však dřevěné, proto nebylo možné s tímto stanem cestovat. Celtovou střechu ušil pro Astleye výrobce lodních plachet Poppleton. Přenosný celtový stan vznikl v roce 1830 v Americe. Jeho tvůrcem byl Aaron Thurner. Celý stan nesl jediný stožár, zasazený uprostřed manéže. · Dvojité salto na cválajícím neosedlaném koni předvedl poprvé v roce 1841 Angličan Robert Stickney v londýnském Astleyově cirkuse. · Prvním cirkusovým klaunem byl Angličan Billy Sauders, který předváděl svůj humor na koni. Šlo hlavně o napodobení zkušeného jezdce. První zprávy o jeho vystupování v cirkuse Philipa Astleye jsou z roku 1784. · Jean Babtista AURIOL (11. 8. 1806 - 29. 8. 1881) byl prvním známým francouzským klaunem, který vystupoval převážně s artistickými prvky jako skokan a balancoval se svým tancem na stojících lahvích. Jeho hlavní atrakcí bylo salto mortale přes 24 vojáků a dvojité salto přes dvanáct koní. v Pavlíček, F. – Vaňková, J.: O dřevěné komedii na Moravě. Brno 1987 v Blecha, J.: Nástin historie českého loutkového divadla. Praha 1998. v Bass, E.: Cirkus Humberto. v Bass, E.: Lidé z maringotek.