DISKUSE A ROZEPŘE [81] DĚJINY ŽEN ČI GENDER HISTORY? MOŽNOSTI, LIMITY, VÝCHODISKA Denisa Nečasová A History of Women or Gender History? Opportunities, Limits, and Starting Points The article provides a critical overview of research into the history of women and gender history of roughly the last three decades, focusing on the founding generation of American women historians. It considers in detail the debate that was called forth by the provocative, manifesto-like articles ofJoanW. Scott, particularly 'Gender: AUseful Category of Historical Analysis'. In addition, however, it discusses reserved approaches to historiography, which can be called feminist. With many small observations the article considers, for example, the limits of existing interpretations of approaches, the fuzziness of the definition of gender history, and the sometimes too narrowly.defined conception of gender history as the history of power. The author briefly also considers Czech research, which hitherto has tended to concentrate on the history of women rather than gender history, and for the time being has not, with few exceptions, gone beyond the reception of English-language works and the methods they employ. Denisa Nečasová (1974), působí jako doktorandka na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, 19154@phil.muni.čz Stejně jako jednoho dne prohlásila paní Míilleróvá k Josefu Švejkovi: „Tak nám zabili Ferdinanda!," můžeme .'podobně fatálně říci: „Zeny vstoupily do dějin!"1 Ačkoli se otázkou žen v minulosti zabývaly historické práce i dřívějšího data,2 1 Pro základní uvedení do dané problematiky se zde nebudu blížeji zabývat specifiky v rámci jednotlivých států, ale zaměřím se pouze na dominantní okruhy otázek v rámci dějin žen a.gender history, čímž se zříkám pokusů o vyčerpávající diferencovaný přehled. 2 Mezi nejčastěji citované starší práce patří především díla britských histoŕiček z prvních desetiletí 20. století: ALICE CLARK, Working Life of Women in the Seventeenth Century, London 1919; B. L. HUTCHINS, Women in Modern Industry, London 1915; IVY PINCHBECK, Women Workers and the IndustrialRevolution 1750-1850,London 1930. [ 82 ] DĚJINY - TEORIE - KRITIKA 1/2008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSE A ROZEPŘE [ 83 ] větší rozkvět těchto historiografických směrů, včetně přetrvávajících teoréticko--metodologických diskusí, lze zejména v západní Evropě a Spojených státech zaznamenat až v posledních desetiletích 20. století. V rámci české historické obce můžeme sledovat zájem o dějiny žen či gender history s jistým zpožděním, projevující se zřetelněji až v 90. letech. Přestože mezi těmito dvěma historiografickými koncepty často neleží ostře střežená, nepřekročitelná hranice, a naopak v některých momentech můžeme hovořito její prostupnosti,3 v nejobecnější rovině zde shledávám zásadní rozdíly teoretických východisek. . . Dějiny žen se jako womens history etablovaly v 70. letech v západní Evropě a ve Spojených státech. Jejich počátky jsou spojeny s rozvojem druhé vlny feminismu, která zalila značnou měrou také akademické prostředí. Významnou roli zde rovněž hrála stále se posilující skepse vůči „velkým" vysvětlujícím teoriím ovládajícím tehdejší vědecký diskurž, historiografii nevyjímaje.4 Rozvoj historického bádání o ženách se začal uplatňovat zejména v rámci sociálních dějin, dějin každodennosti, mentalit, v historické antropologii apod. Jejich teoretické zázemí vycházelo z přesvědčení, že ženy jakožto sociální skupina, vedle například minorit etnických, náboženských či příslušníků nižších sociálních vrstev, byly dosavadní historiografií preferující politické dějiny opomíjeny a ve výkladu historie jaksi „zneviditelněny".5 Na stránkách řady syntéz i učebnic dějepisu se objevovali v naprosté většině pouze muži,, a tudíž se zdálo, jakoby ženy ani nebyly součástí minulých historických procesů.6 „Přehlížení žen historiky bylo přímou součástí jejich představ o tom, co je v historii důležité. Jejich kategorie a periodizace byly maskulinní již ze samotné definice."7 Jako nepřijatelný byl v duchu postmoderních kritik vnímán další aspekt 3 Více k otázce společných.cílů a metod dějin žen a gender history LAURA L. DOWNS, Writing Gender History, London 2004, s. 2-8. .4 Více GEORG G. IGGERS, Dějepisectví ve 20. Století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, - Praha 2002, s. 95-111. '■ • ' 5 Jak výstižně poznamenává DANIELA TINKOVÁ, „Žena"—prázdná kategorie? Od (wo)mens history k gender history v západoevropské historiografii posledních desetiletí 20. století, in: Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do poloviny 20. století v zajetí historiografie, (edd.) Kateřina Čadková, ■ Milena Lenderová, Jana Straníkova, Pardubice 2006, š. 20: „řada prací z anglosaské oblasti nese název s metaforou skrytého, resp. naopak viditelnosti — jako Becoming visible^ Hidden from history". 6 DOLORES B. SCHMIDT, EARL SCHMIDT, The Invisible Women: The Historician as Profesionál Mftgicidn, in: Liberating Women's History. Theoretical and Critical Essays, (ed.) Berenice A. Carbll, Chicago 1977, s. 42-55. , 7 ANN D; GORDON, MARI JO BUHLE, NANCY S. DYE, The Problem of Womens History, in: Liberating Womens History. Theoretical and Critical Essays, s. 75: „Historiarís neglect of women has . been a function of their ideas about historical significance. Their categories and periodization have been masculine by definition." tohoto dosavadního historického psaní, který předkládal daná vyprávění a výsledky historického bádání jako „objektivní" dějiny celého lidstva bez kritické reflexe skutečnosti, že každé historiografické dílo představuje pouze selektivní pohled na minulost limitovaný řadou skutečností.8 Shora zmiňované výhrady vůči tehdejšímu historiografickému diskurzú vedly k postupné artikulaci vlastních základních teoretických východisek z pozic histori-ček a historiků věnujících se dějinám žen. Proti jednostranné preferenci mužského prvku v stávajících pracích si do centra svého zájmu postavili kategorii žen/ženy. Jejich přístup k této skupině se však také nevyznačoval neutralitou, ale zcela pro-klamativně na ni ve své většině nahlíželi prizmatem útlaku a porobení.9 Zeny měly být osvobozeny z tisíciletí trvajícího „otrockého jha" mlčení, a „navráceny tak zpět do historie a historie naopakzase jim".10 Dalším důležitým inovativním prvkem se stal koncept tzv. ženské zkušenosti, ve smyslu specifických prožitků a zážitků ženské části lidstva. V základu této kategorie stálo přesvědčení, že životní zkušenost žen .se výrazně liší od životní zkušenosti mužů, neboť je určována (a také proto by měla být i interpretována) „v rámci pojmů ženské sféry: prostřednictvím prožitků osobní zkušenosti, struktur rodiny a domácnosti, kolektivní (ženské) reinterpretace sociálních definicí ženských rolí, sítě ženského přátelství zajištující emocionální a fyzickou oporu."11 Zdůrazňování odlišností mezi oběma pohlavími v dané době korespondovalo s převažujícím di-ferencialismem druhé vlny feminismu. Ve stejné rovině úvah se nesl také zvýšený badatelský zájem o oblasti tradičně vnímané jako „typicky ženské". Cílem těchto výzkumů byla jednak snaha tyto oblasti hodnotově vyzdvihovat, a přinejmenším, je 8 Destrukce jednoduchého subjekt-objektového přístupu k historickému bádání a kritiky tehdejší' vize nezaujatosti a neutrality vědeckého bádání vedla spolu s dalšími výtkami postmodernismu k narušení dosavadní autority „jediných možných dějin" a k perspektivě „plurality vyprávění" umožňující řadě marginalizovaných skupin - včetně žen - přednést „svůj vlastní" výklad minulosti. 9 Příznačný se v tomto směru jeví podtitul nejznámější práce historicky Sheily Rowbothamové 300 let ženského útlaku a boj proti němu - srov. SHEILA ROWBOTHAM, Hidden from History. 300 Years of Womens Oppresion and the Fight Against it, London 1977. Tato publikace rozhodně nepatřila k okrajovým, neboť od jejího prvního vydání v roce 1973 následovala do roku 1977 další dvě. 10 JOAN KELLY, The Social Relation of Sexes. Metodblogical. Implications of Womens History, in: Táž, . Women, History&Theory, Chicago 1984, s. 1: „to restore women to history and to restore our history to women". Toto vyjádření podle mého názoru fungovalo až jako jakési motto v rámci womens history. 11 JOAN W. SCOTT, Gender and the Politics of History, New York 1999, s. 20: „frame within the terms of female.spheres: by examinations of personal experience, familial and domestic structures, collective (female) reinterpretations of social definitions of women's role, and network of female friendship that provided emotional as well as physical sustenance". [ 84 Í DĚJINY - TEORIE - KRITIKA 1/2008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSE A ROZEPŘE [ 85 ] stavět na stejnou úroveň jako dosavadní preferované sféry politiky. V této souvislosti se stala vlivnou také tendence vnímat je jako svébytný prostor ženské sounáležitosti naplněný jakýmsi univerzálním všepřekračujícím „sesterstvím". Do centra pozornosti se tak dostala i problematika konceptu oddělených sfér soukromého a veřejného.12 V souvislosti s kategorií ženské zkušenosti se rovněž objevil požadavek přehodnotit převažující „zavedenou" periodizaci dějin,13 která neodpovídala odlišné historické zkušenosti žen: „Cas žitý ženskou částí lidstva neprobíhá ve stejném rytmu a nevyvíjí se stejným způsobem jako u mužů."14 Kritika dosavadní chronologie dějin odmítala stávající preferenci politických dat jako událostí zásadně utřiďujících život člověka, bez většího ohledu na ostatní aspekty historické skutečnosti. Ve svém důsledku tato jednostrannost představovala jeden z nástrojů vymazávajících ženy z celkového obrazu minulosti. Značně problematická se dosavadní chronologie dějin jevila také ž hlediska důsledků a celkového dopadu.daných historických období na ženy. Význam jednotlivých epoch pro 'životy, žen a mužů sé lišil a často místo obecně přijímaných pozitiv přinášel ženám spíše zhoršení jejich sociálního postavení.15 ., Poměrně záhy začal diskurz dějin žen vykazovat výrazné slabiny. Předně se stalo neudržitelné dosavadní totalizující esenciální pojetí kategorie ženy, která vytvářela iluzi o existenci unifikované sociální skupiny bez ohledu na její třídní, rasové, věkové zařazení apod.., tedy iluzorní představu ö jakési neměnné podstatě společné všem ženám. Kritické hlasy zaznívaly především z řad históriček jiné barvy pleti, upozorňující mimo jiné na její hegemóniami aspekt. Kategorie ženy byla.podle nich koncipována a reprodukována opět především teoretičkami a historičkami 12 Více například LEONORE DAVTDOFF, Gender and the Great Divide: Public and the Private in British Gender History, Joumú of Women's History 15/2003, s. 11-27; JOAN B. LANDES (ed.), Feminism, the Public and the Private, Oxford 1998. U nás se problematice sfér veřejného a soukromého v souvislostí s.gendrovou analýzou věnuje například HANA HAVELKOVÁ, Dimenze „gender" ve vztahu soukromé a veřejné sféry, Sociologický časopis 31/1995, s. 25—38. ... 13 Kritika periodizace odvislé od politických dějin není samozřejmě jen doménou women's či gender history. Na chronologický rámec jakožto umělý vysvětlující konstrukt utřiďující jednotlivé události . v minulosti poukazovali a poukazují i další historici a historicky - srov. například RICHARD VINEN, Evropa dvacátého století, Praha 2007, s. 20. . 14 GISELA BOCK, Women's history and gender history: aspects of an internationaldebate, in: Gender nad History in Western Europe, (edd.) Robert Shoemaker, Mary Vincent, London 1998, s. 25: „time as lived by the female part of humanity does not pass according the same rhythms and that it is not perceived in the same way as that of men".. 15 Srov. například klasickou prácí JOAN KELLY, Did Women Have a Renaissance?, in: Women, Histo-ry&Jheóry, s. 19-51. Vice také J. W. SCOTT, Gender and the Politics of History, s. 15-27. střední třídy a bílé barvy pleti. Příslušnice těchto hierarchicky vyšších sociálních vrstev tak zneviditelňovaly a utlačovaly své „sestry" jiné barvy pleti a dopouštěly se na nich obdobné diskriminace jako dosud pranýřovaní muži jakožto indiferentní skupina.16 V souvislosti s především sociologickými a politologickými teoriemi moci" se rozpadaly také pojmy údaka porobení v aplikaci pouze na ženskou část populace. A äni v rámci ní již nebylo možné hovořit o těchto termínech bez další specifikace, neboť nejenže byly historicky proměnné, ale i během určitého časového období nepůsobily na všechny skupiny žen stejnou silou a ve stejné podobě. I zde se ukazovalo, že „mírnější" následky a formy útlaku.zakoušely ženy bílé barvy pleti náležející ke střední třídě.18 Jednostranně paušálně chápaný maskúlinní útlak ve svém důsledku rovněž degradoval ženy na pouhé pasivní entity tohoto hierarchizova-ného mocenského vztahu a přiřkl jim stigma obětí,.a tô i přesto, že historičky se cíleně snažily o pravý opak - poukázat na ženy jako aktivní činitelky v dějinách. Také kategorie ženská zkušenost se ukázala být obdobným příkladem totalizují-cího esencialismú nezohledňující diferenci mezi jednotlivými skupinami žen jako výše zmiňované termíny ženy a útlak. Navíc se záhy projevilo, že se jedná spíše o kulturně, sociálně a historicky determinovaný pojem konstruovaný na základě těchto souřadnic než o univerzálně použitelnou kategorii adekvátně mapující či popisující sociální realitu.19 Poststrukturalistická kritika v nejobecnější rovině zrelativizovala autónomnost zkušenosti jako takové a upozornila ňa momenty komplikující možnosti jejího využití pro historický výzkum, především na to, že těžko zachytitelná subjektivní zkušenost ve své výpovědi.konvenuje s dobovým 16 Více například.L/L. DOWNS,Writing GenderHistory, s. 106-147. 17 V současnosti pravděpodobně nejcitovanější myslitel zabývající se problematikou moci Michei Fou-cault sice ve svých analýzách nereflektuje genderové hledisko, avšak pro narušení tradičního koncep- . tu útlaku z vyšších pater hierarchie na nižší sé jeho vliv ukazuje jako zásadní. Foucaultovy myšlenky se staly podnětné pro gender history nejen čistě v relacích moci, například analýzy diskurzu, otázka tělesnosti a sexuality, kritika esencialismú apod. K tomu srov. MICHEL FOUCAULT, Archeologie vidění, Praha 2002; TÝŽ, Dějiny sexuality, Praha 1999-2003; TÝŽ, Dohlížet a trestat: knihap zrodu ■vřzcň.<ž-c:', Praha 2000. 18 Jako. výborný přiklad-zde může sloužit situace na tabákových plantážích ve Spojených státech, kde formy útlaku bílé manželky plantážníka a černé otrokyne pracující na poli vykazovaly velmi odlišné, formy a zasahovaly různé aspekty životy v nestejné intenzitě. Zeny jiné barvy pleti pak.často cítily větší sounáležitost s muži stejné rasy než s ženami-běloškami. K tomu srov. A. D. GORDON, M. J, BUHLE, N. S. DYE, The Problém ofWomen's History, s. 86-87. 19 O problematičnosti práce s kategorií zkušenosti v rámci historického výzkumu například JOAN W. SCOTT, Experience, in: Feminists Tfieorize the Political, (edd.) Judith Butler, Joan W. Scott,' New York-London 1992, s. 22-41, ., ■ [ 86 ] DĚJINY - TEORIE - KRITIKA 1/2008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSE A ROZEPŘE [ 87 ] diskurzem a je jím „strukturována", a to nejen prostřednictvím jazyka, který rozhodně nepředstavuje neutrální nástroj pro čisté sdělování faktů, ale obsahuje i řadu dalších aspektů. . Diskutabilní se ukázala nejen daná teoretická východiska dějin žen, ale také jejich přetrvávající marginalizace v rámci historické vědy. Tehdejší výzkum byl veden především v intencích empirismu, který měl za následek sice kýžené „znovuobjevení" žen a poodhalení souvislostí spojených s jejich sociálním statutem.v dané historické epoše, ale s ním spojený požadavek „vrácení historie ženám" ve svém naplnění pokulhával. Dominantní trend popisnosti a kumulace faktů, vedle dalších momentů,20 hrozil přivést dějiny žen jakožto historiografický proud do určité separace až izolace bez výraznějšího potenciálu narušit stávající historické paradigma jako celek. Tedy nikoli rozšířit historický záběr o další oblast výzkumu a pouze ho připojit k dosavadnímu korpusu historiografie, nýbrž naopak ukázat jeho konceptuálni nedostatečnost a limity na základě výsledků vlastního .výzkumu.21 K tomuto cíli se však měla více přiblížit cesta založena na jiných teoretických východiscích - gender history. . ■ Přesun těžiště na gender history, k němuž dochází v 80. letech, představuje pokus o řešení nastalých koncepčních obtíží a také o komplexnější přístup k dané problematice. Pojem gender původně znamenal gramatický rod, ale postupně se jeho smysl posunul do širší roviny, kde představuje termín usilující o popis a analýzy konstrukce femmity a maskulinity. Každý jazyk si tento termín přizpůsobil svým potřebám a „jeho lingvistická dynamika a konotace se mohou v jednotlivých jazycích lišit".22 V-češtině se' nejčastěji používá ve své původní podobě, i když se můžeme rovněž setkat s jeho překladem „rod", evokujícím však lehce odlišné souvislosti. Vstup pojmu gender do vědecké řeči měl původně poukázat ná sociální a kulturní aspekty spojené s problematikou pohlavní diference a odlišit je od biologic-. kého základu člověka. Ačkoli existuje řada genderovýčh teorií,23 tento pojem je v nejobecnější rovině vnímán jako kulturně a sociálně vytvořený konstrukt, který je časově a geograficky proměnlivý. Každá společnost v určité době vytváří své vlastní „závazné" normy feminity a maskulinity, které přiřazuje svým členům na základě, jejich pohlaví. Tyto psané i nepsané normy se projevující ve všech,oblastech života - počínaje oblečením, gestikulací, zájmy, mentálními schopnostmi, dovednostmi a sociálním zařazením konče. Nalezneme je zakotveny v sociálních institucích, jako například v politickém a vzdělávacím systému, náboženství, rodině apod., jež je následně také úspěšně reprodukují. Konkrétní jedinec je již od narození vystaven tlaku těchto systémů a prostřednictvím primární a sekundární socializace si většinou neuvědoměle internalizuje dané „předpisy". Většina teorií ponechává jistý prostor také individuální transformaci, těchto norem jedincem24 a jeho možnost; vymezení se vůči nim či jejich nepřijetí. Konstrukce genderové identity či role probíhá celý život a představuje v zásadě nikdy nekončící proces. Se sociálním normativním pojetím genderu úzce souvisí otázka genderovýčh stereotypů, které představují zjednodušené zažité představy toho, jak má vypadat „normální" muž či žena. Tyto představy nabývají v naprosté většině podobu duálních opozic, přičemž charakteristiky připisované mužům nejsou bez určitých sociálních „sankcí" přenositelné na ženy a naopak. Stereotypy fungují na všech úrovních společnosti včetně symbolické. Kategorie gender se tradičně vymezuje vůči pojmu pohlaví (sex), který má označovat biologickou, tělesnou rovinu rozdílů mezi muži a ženami. Vztah obou pojmů byl původně chápán poměrně nekomplikovaně: na jedné straně stál gender jako ' kulturně sociální konstrukt a vůči němu pohlaví jako biologická danost našich těl či přímo konkrétních orgánů. V dané relaci převažoval spíše.lineární než reciproční přístup k těmto veličinám. Z biologického pohlaví se vycházelo jako z určujícího výchozího bodu, na jehož základě se teprve vytvářela adekvátní genderová podoba. „Je pravda, že každá společnost vychází z biologického pohlaví jako Ze základního kritéria, ale za tímto základním bodem už se žádné dvě kultury zcela neshodnou na. tom, co odlišuje jeden gender od druhého. Není ani třeba dodat, že každá společnost věří, že právě její vymezení genderu odpovídá biologické dualitě pohlaví. 20 Zaměřuji se zde pouze najeden z aspektů určité separace dějin žen,byť samozřejmě zde hrálo a hraje důležitou roli i mnoho dalších faktorů. Například genderová hierarchizace společnosti se odráží také v oblasti vědy a určitá témata i přístupy jsou stále dominantně považované za méně významné a přínosné. Jistou vypovídající hodnotu má i nízké procentuální zastoupení žen vé vyšších patrech akademického pole apod. 21 Srov. například J. W. SCOTT, Gender nad the Politics of History, s. 15-53. 22 ROBERT SHOEMAKER, MARY VINCENT (edd.), Gender and History in Western Europe, London 1998, s. 12: „the lingvistic dynamics and connotations of these term may vary in different languages". ... 23 Více-PAVEL BARSA; Panství človeka ä touha ženy. Feminismus mezi psychoanalýzou a postštruk-turalismem, Praha 2002; R. W. CONNELL, Gender, Cambridge 2002; DANIEL J. CURRAN, CLAIRE M. RENZETTI, Ženy, muži společnost,Ptúa 2003; GERLINDA ŠMAUSOVÁ, Sociologická teorie genderu, in: Sféry ženy. Sociológia, etnológia, história, (edd.) Jolana Darulová, Katarína Koštialová, Banská Bystrica 2004, s. 13-24. ...... 24 Individuální konstrukce genderové identity stojí ve stredobodu pozornosti psychoanalytického : směru feministického myšlení, které čerpá především z interpretací Jacquese Lacana. K tomu více PAVEL BARŠ A, Panství člověka a touha ženy. Feminismus mezi psychoanalýzou a poststrukturalismem, passim. [88]" DĚJINY - TEORIE.- KRITIKA 172008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSE A ROZEPŘE [89] V různých kulturách lze vedle sebe najít stejnou biologickou distinkci, mezi mu- i . ^ a-gender Judith Butderová si ve své téměř již klaskké práci Problémy s genderem žem a ženou v různých variantách genderových rolí."25 Koncept genderu má v této j klade některé provokativní otázky: „Má pohlaví nějakou historii? Má každé po-dvojici poukázat na konstruktivistický, a nikoli ontologický charakter přívlastků í hlaví jinou historii nebo historie? Existuje historie toho, jak se vytvořila dualita a norem spojovaných s „přirozenou" dualitou mužského a ženského. ŕ pohlaví, existuje genealogie, která by mohla odhalit tuto binární možnost jako Kritika dosavadního „bezproblémového" přístupu .k tělesnosti z pera post- i ' proměnlivou konstrukci? [..-..] Jesdiže se zpochybní neměnný charakter pohlaví, štrukturalistických teoretiků a: teoretiček však vztah genderu a pohlaví narušila. I . možná še později ukáže i to, že.konstrukt nazývaný ,pohlaví' je stejně kulturně Poukázala především ria zavádějící a zjednodušující představu těla jakožto něčeho i konstruovaný jako gender. Možná pohlaví vždy.bylo zároveň i genderem a ukáže, „přirozeného" a objektivně daného. Postrukturalismus rozhodně nehodlal relativi- t se, že.vlastně vůbec neexistuje rozdíl mezi pohlavím a genderem."29 Butlerová ve zovat fyzickou existenci člověka, upozornil však na dosud opomíjenou skutečnost, i skutečnosti o žádném splynutí obou pojmů neuvažuje. Domnívá se však, že ani že naše tělo pro nás nepředstavuje nějakou neutrální hmotnou realitu, ale naopak . . r gender, ani pohlaví nejsou lidem vlastní v jeho substanciami podobě, ale jsou stále předmět naší vědomé i nevědomé reflexe na úrovni jedince i společnosti. Tělesnost • t znovuvytvářeny v jazykových performativních aktech.30 je již dopředu „předpřipravena" momentálně převládajícím dobovým diskurzem, i Vztah pohlaví a genderu je stále podrobován teoretické reflexi vedené z roz- který následně ovlivňuje náš přístup k sobě samému, naši sexualitu, námi uznávané i ličných pozic. Současné spektrum genderových teorií svojí pestrostí podle mého ideály krásy, lékařskou vědu apod.26 Zásadní zprostředkující roli zde hraje jazyk, i názoru potvrzuje mimo jiné problematičnost a nejednoznačnost celé otázky skrze něhož se disimrzivní normativní formy projevují. Jak již ukázal. Ferdinand j a především mlhavost, snad i imaginárnost jejího brzkého rozřešení: Ale vraťme se de Saussure v prvních dekádách 20. století,27 jazyk není pomocným nástrojem - . i k gender history jako takové. zajišťujícím komunikaci či artikulaci myšlenkových a emočních pochodů člově- . | . . Již samotný pojem gender history ve srovnání s dějinami žen poukazuje na ka, ale naopak představuje veličinu určujícím způsobem formující lidské myšlení. i •• další důležité novum. Takto směrovaný výzkum se pokouší o komplexnější- pří- V posledních desetiletích 20. století štrukturalistické myšlenky výrazně rozšířily í stup k historické „materii". Nesoustřeďuje svoji pozornost pouze jednostranně a obohatily analýzy poukazující na principiální'nemožnost vykročení jedince za ■ ! na konstrukci feminity a sociální postavení pouze jakýchsi „abstrahovaných" žen. . hranice jazyka, který je pevně a neoddělitelně provázán se stávajícím diskurzem, • • Širší, především koncepční, záběr umožněný kategorií genderu společně s řadou a navíc vykazuje, mocenské aspekty.28 Veškeré pojímání jednodivých entit-jako js nových otázek vyvolaných dosavadními feministickými teoriemi i historiogra- třeba tělesnosti - i,poznám jako celek ovlivňují výše zmíněné skutečnosti dôkazu- í . fiekým bádáním o ženách31 zabírá do svého, pole nejen zájem o maskulinitu, ale jící iluzornost objektivních výpovědí. j ■ • také o další transgenderové/transsexuální podoby. Jedinci, kteří nazapadají do Pojem pohlaví tak v této poststrukturalistickě reflexi ztratil svoji „bezproblémo- | genderových/pohlavních duálních kategorií feminního a maskulinního/ženského vost". Jedna z nej významnějších současných kritiček zavedeně distinkce pohlaví »-í- a mužského, byli dosud západní kulturní tradicí marginalizováni a stigmatizováni. 25 ANN OAKĽEYOVÁ, Pohlaví, gender, společnost, Praha 2000, s. 121. 26 Mezi významné badatelky věnující se problematice historické podmíněnosti tělesnosti patří napří-, klad Ludmilla Jordánová, Barbara Dudenová, Claudia Honeggerůvá, Linda Schiebingerová apod. U nás se danému térriatu velmi zajímavě věnuje DANIELATINKOVA, Ve jménu přirozenosti věcí —genderovéidentity, „bio-moc" a osvícenská véda, Práce z dějin vědy 6/2003, s. 571—615; TAZ, Věčně nemocná ženaí Žena a mateřství v lékařském myšlení na prahu moderní doby, Dějiny-a současnost 2004, č.i,s.7-ii. ; ' ■ : 27 Konkrétně se jedná o rok 1916, kdy byl poprvé vydán jeho téměř kanonický Kurz obecné lingvistiky: 28 Význam a sílu jazyka si většina historiků zřetelněji uvědomila zejména po tzv. lingvistickém obratu. Tradice tohoto typu tázání má své kořeny již v antice a je próblematizována nejen v jazykovědě, ale také například ve filozofii, kde představuje jeden z jejich současných významných vnitřně diferencovaný proudů. Pro základní seznámení například JAROSLAV PEREGRIN, Filozofie a jazyk (eseje" a úvahy),1Pľ3ha:2003;TYZ, Kapitoly z analytickéjHozofie^raha 2005. ' 29 JUDITIH BUTLĚR, Trampoty s rodom. Feminizmus a podrýváme identity, Bratislava 2003, •'■ s.22-23. .' . ... 30 Více ZUZANA KICZKOVÁ, Subjekt - Moc - Rod: Kritické inšpirácie Judith Butler, in: Vztahy, jazyky, těla, (ed.) Libuše Heczková, Praha 2007, s. 37—54. Naopak kritiku Buderové v tomto ohledu přináší HERTA NAGL-DOCEKAL, Feministická filozofie. Výsledky, problémy, perspektivy, Praha 2007, s. 77-82, která tvrdl, že Buderová neadekvátně přenesla problém „pohlaví" z roviny epistemo-logické do roviny ontologické. Butlerová si podle- ní špatně vyložila dekonstruktivistickou. kritiku poznám ve smyslu předdiskurzivního pojímám světa bez možnosti vymanit se z našich jazykových struktur a tuto nemožnost existence entit bez předchozího diskurzivního „zpracování" považuje za nemožnost existence věcí „o sobě", nikoli jako gnozeologický limit našeho poznávání. 31 Jedněmi z obvyklých otázek například jsou: Jaký je vztah mezi maskulinitou a patriarchátem? Je maskulinita apriori utlačující?-Existují i jiné koncepty maskulinity než ty normativní utvářené pa- ■ triarchátem?' - [ 90 ] DĚJINY - TEORIE - KRITIKA 1/2008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSE A ROZEPŘE [91 ] Nespokojenost se zplošťujícím normativním binárním „čtením" genderu spolu s tradičním heterosexuálním pojetím sexuální identity32 vedla k. rozvoji queer teorií.33 V rámci gender history se tak v současnosti objevuje řada prací věnovaná například genderovému/sexuálnímu dimorfismu,34 homosexualitě35 či lesbismu36 v různých historických etapách. Jedním z důsledků vstupu genderu do vědeckého prostředí představuje také ustanovení mens či nověji masculinity studies. Na jejich základě se vytvořila také masculinity history zabývající se zejména kulturní konstrukcí maskulinity a její historickou proměnlivostí.37: Základní směr a východiska výzkumu vedeného v těchto intencích podle mého názoru velmi výstižně ztělesňuje konstatování anglického historika Johna Tošhe: „V historických pramenech je maskulinita jako myšlení všude a přitom nikde. [...] Historici zabývající se maskulinitou jsou v silném postavení dokázat, že gender je inherentní vé všech aspektech sociálního života, ať už jsou zde ženy přítomny či nikoli." 38 Pro ujasnění rozdílů mezi gender history a dějinami žen je na tomto příkladě důležitá druhá část Toshova citátu. Postavení kategorie genderu v rámci gender history je jasné - tvoří koncepční nástroj, nikoli tematický, což především v kontextu rozvoje české historiografie považuji za obzvláště důležité zdůraznit. •32 Srov. JONATHAN N. KATZ, The Invention ofHeterosexuality, Chicago1London 1993. , . 33 Queer teoriemi se v současnosti zabývá například Judith Butlerová, Lissá Dugganová či Donna Pennová - srov. SUE MORGAN (ed.), The Feminist History Reader, London-New York 2006, • s. 22-23,232-244. ' . ■•.•'._•. 34 Srov. GILBERT HEŘDT (ed.), Third Sex, Third Gender. Beyond Sexual Dimorphism in Culture and //«,';>;;,. New York 1993. ' 35 Rozsáhlý opus věnovaný homosexualitě v různých historických obdobích á také v teoretické reflexi řady/humanitních věd představuje třináctidílná práce WAYNE R. DYNES, STEPHEN DO-. NALDSON (edd.), Studies in Homosexuality, New York-London 1992. 36 Do češtiny byly přeloženy: LILLIAN FADERMAN, Krásnější než láska mužů. Romantické přátelství a láska mezi ženami od renesance po současnost, Praha 2002; LEILA J. RUPP, Vytoužená minulost: ■ Dějiny lásky a sexuality mezi osobami stejného pohlaví v Americe, od příchodu Evropanů po současnost, Praha 2002. 37 Obecnější úvod do problematiky mens history nabízí například JOHN TOSH, What should histori-ans do with masculinity? Reflections on nineteenth-century Britain, in: Gender nad History in Western Europe, London 1998, s. 65-85. Konkrétní historické studie představují například ROBERT NYE, Masculinity nad Male Codes of Honor in France, Berkeley 1992; JOHN TOSH, A Man's Place: Masculinity and the Middle-Class Homein Victorian England,Nevf Haven 1999.- 38 J. TOSH, What should historians do with masculinity? Reflections on nineteenth-century Britain,?,. 66-67: „In the historical record it is as thought masculinity is everywhere but nowhere (...) historicians of masculinity are in a strong position to demonstrate that gender is inherent in all aspects of social . life, whether women are present or not." Předmětem bádání je gender, tedy sociální a kulturní konstrukt, který může být spojován se ženami, což také velmi často činí, ale jak již bylo předesláno rovněž v souvislosti s queer teoriemi a studiem maskulinity, nutně nemusí. Stereotypní spojování genderu výlučně, či primárně se ženami a feminitou zplošťuje celkový potenciál gender history a v některých případech ho v tomto zjednodušujícím pojetí de facto ztotožňuje s dějinami žen.39 Využitelnost kategorie genderu pro současnou historiografii, která ji postupně a s jistou skepsí přece jen implantovala do svého pojmového aparátu, spočívá především v její historické variabilitě, tedy ve skutečnosti, že podoba maskulinity a fe-minity v různých epochách.se lišila a i přes jisté styčné momenty nebyla konstantní. Gender history však této kategorii připisuje naprosto fundamentální význam při studiu lidské společnosti v minulosti. Gender je zde pojímán jako jeden ze základních prvků určujících podobu sociálních vztahů, stejně jako například třída či rasa. Normativní koncept genderu je zakódován a také následně reprodukován ve všech sférách společnosti - sociální, politické, náboženské, právní, sexuální apod. Zde na sebe nejčastěji bere podobu binární opozice stojící ve všech aspektech na protilehlých pólech. Mužské i ženské je spojováno s mnoha dalšími vlastnostmi a charakteristikami, které svět dělí do zjednodušujícího dualistického systému.40 Vyhrocená dualita neumožňuje v daném rámci jakákoli přechodová stadia či jiné varianty (jako například již zmiňovaný transgenděr), což se značně liší od reálné praxe. Gender prostupující veškeré sociální univerzum se tak stává vhodnou analytickou kategorií, skrze niž je možné nahlížet na jakoukoli oblast společnosti, ale i na společnost jako celek. Umožňuje nám tak nejen rekonstrukci pojetí feminity a maskulinity v historii, s vědomím její dobové podmíněnosti, ale také poukázat na procesy a mechanismy, které tyto normativní diskurzy produkují, a to nejen v rovině sociální,-ale i kulturní, symbolické. Jedním z významných momentů v rozvoji a kritické reflexi gender history se stala studie americké historičky Joan W. Scottové s názvem Gender: A Usefu/ Category ofHistorka!Análys/--' <~ Autorka Gender as a Postmodern Category of Paralysis se ve svém příspěvku rovněž snaží nalézt vysvětlení pronikání postmoderních idejí do historie, resp. do dějin žen. V tomto momentě se však opět pouští na osobní rovinu, když tvrdí, že mladší generace historiků a historiček si ve snaze vydobýt „akademické ostruhy" záměrně volí metody a teorie založené na- odmítnutí badatelských závěrů získaných předchozí generací.55 Podsouvání účelového pragmatismu v motivacích vědeckého zaměření na gender history mezi historičkami mladší generace však bohužel nesdílí sama.56 . - Diskuse o dosavadním směřování dějin žen a.potenciálu kategorie genderu pro historické bádání probíhaly i v dalších letech na stránkách historických časopisů 52 J. HOFF, Gender as Postmodern Category of Paralysis, s. 156:„Flesh and blood women became social constructs and material experiences became abstract representation." 53 J. HOFF, Gender as Postmodern Category of Paralysis, s. 151. ' . 54 Signifikantní se v tomto kontextu jeví i samotný název článku z „tábora" kritiček postmoderních vlivů: LAURA L. DOWNS, If„woman" is just an empty category, then why am I afraid to walk alone at night? Identity politics meets the postmodern subjekt, Comparative Studies in Society and History 1993,3.414-437'. ■. 55 J. ALBERTI, Gender and the Historician, s. 127. ■ . . . 56 CAROLINE RAMANAZOGLU, Unravelling Postmodern Paralysis: A Response to joan Hoff, Women's History Review 1996, s. 20. ■ [96] DĚJINY-TEORIE - KRITIKA 1/2008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSE A ROZEPŘE [ 97 ] a lze je postřehnout i v rámci mnoha tematických sborníků.57 Výše zmiňovaný článek Joan Hoffové ztělesňuje nesouhlas jisté části historické obce s pronikáním postmoderních vlivů do womens history a především potřebu se vůči nim vymezit.. Britská historička Laura Lee Downsová v tomto kontextu dokonce hovoří o „válkách o teorii".58 Rada badatelek dějin žen poukazovala na skutečnost, že některé požadavky na- změny, vznesené Scottovou, byly artikulovány již dříve v rámci sa- • motné womarís history. Zde je možné s jistými limity nezahrnujícími využití celého potenciálu genderového přístupu zmínit například Natálii Zemon Davisovou, která již v polovině 70. let považovala za důležité neomezovat se v rámci výzkumu dějin žen pouze na ženy, ale rozšířit předmět bádání i na muže.59 Německá historička Gisela Bočková zase naopak upozorňuje na to, že „koncept genderu se stal velkou módou",60 a že se zapomíná, že to byly právě historičky zabývající se ženami v dějinách, kdo přinesl sociální, kulturní a historické vztahy mezi pohlavími i vztahy v rámci jednoho pohlaví do historického bádání.61 Gender history v žádném případě postupně nevytlačovala či nevymazávala dějiny, žen z historiografického spektra. Naopak tyto dva proudy vedle sebe stále para- ' lelně koexistují. Otázka jejich vzájemného vztahu se však mnohdy může jevit jako velmi nejednoznačná. Zvláště pak, pokud například Gisela Bočková ve své studii o vymezení gender history a dějin žen nazvala jednu z kapitol Dějiny žen jako gender history, v níž v jistém kontextu tvrdila, že „dějiny žen jsou gender history par. excellence".62 Jak jsem již uvedla na začátku textu, hranice mezi oběma směry se ukazuje místy prostupná a těžko striktně vymezitelná. Ačkoli je možné načrtnout základní vzájemně odlišná teoretická východiska gender history i dějin žen, jedná 57 Podle June Purvisové byly tyto debaty mnohem rozsáhlejší a živější v rámci americké historiografie než v rámci historiografie evropské, britskou nevyjímaje. 58 L. L. DOWNS, Writing Gender History, s. 73. 59 NATALIE ZEMON DAVIS, Womens History in Transition: The European Case, in: Feminism and History, s. 79-104: „It seems to me that we should be interested in the history of both women and men, that we should not be working only on the subjected sex any more than a historician of class can focus entirely on peasants." 60 G. BOCK, Womens history and gender history: aspects of an international debate, s. 34: „concept of gender becomes high fashion". 61 Nejen faktografickou hodnotu podle mého názoru má v r.ámci tehdejších debat více jak pěťisetstrán-kový sborník, který vznikl na základě opravdu široké mezinárodní spolupráce a shrnuje příspěvky z prvního setkání International Federation of Research in Women's History v Itálii vroce 1989: KAREN OFFEN, RUTH R. PIERSON, JANE RENDALL (edd.), Writings Womens History. International Perspectives, Indianapolis 1991. 62 G. BOOK, Women's history and gender history: aspects of an international debate, s. 34: .Women's history is gender history par excellence." , . se samozřejmě o jisté zobecnění nereflektující bohatou diverzitu jednotlivých konkrétních badatelských přístupů uplatňovaných v praktickém výzkumu. Nezbytnou součást historického bádání i teoretické reflexe představuje otáz-.. ka pramenů a podle mého názoru ahi zde se jí nelze zcela vyhnout. Gender history, a koneckonců i dějiny žen, nepracují s žádnými novými speciálními typy pramenů, ale využívají naopak stávající spektrum od písemných přes hmotné až po audiovizuální. V souvislosti s dějinami žen lze v jistých oblastech historického bádání zaznamenat tendenci upřednostňovat prameny neinstitucionální povahy, zejména pak ego-dokumenty.63 Vysvětlení však může spočívat v obecném trendu historiografie posledních desetiletí pokoušejícím se uvést „malého" člověka do dějin; Primárně se ale při genderovém výzkumu jedná spíše o jakési „nové" čtení „starých" pramenů, o nastavení a zjemnění genderové optiky při jejich analýze. Díky tomuto zaostření se pak mohou vynořit další dosud opomíjené či neviděné (libozvučně dodejme, že někdy Lnevídané) souvislosti.64 S problematizací základních otázek, východisek a perspektiv dějin žen a gender history úzce souvisí celkové postavení těchto historiografických proudů v historii jakožto vědě. V západní Evropě a Spojených státech se může zdát, že zde existuje oprávněný důvod k optimismu (či pesimismu, pro jejich odpůrce). Kromě značného počtu publikací i výraznějšího institucionálního zakotvení se ozývají hlasy mimo tento okruh, oceňující jejich inspirativní přínos pro historii. Německý historik Richard van Dülmen si gender history pochvaluje, neboť podle něj „dnes stěží najdeme oblast bádání, která by historické antropologii zprostředkovala více nových, zásadních impulsů".65 Některé práce z počátku 21. století věnované vývoji obou těchto proudů v západní historiografii posledních desetiletí jsou ve svých závěrech obdobně pozitiyní. Podle britské historičky Johanny Albertiové „jsou ženy na konci století v krajině historie jasně viditelné a gender studies zde zapustily své kořeny".66 Vypadá to, jakoby dřívější skepse nejen Joan Scottové ale i dalších histoŕiček z 80. let, týkající se jisté separace dějin žen, vedoucí k následnému vytvo- 63 O metodologických možnostech využití deníků MILENA LENDEROVÁ, JIŘÍ KUBEŠ (edd.), Osobní deník a korespondence — snaha o prezentaci, autoreßexi nebo (proto)literární vyjádření?, Pardubice 2004. . 64 O problematice pramenů a jejich možnostech využití srov, JUNE PURVIS, Using Primary Sources When Researching Women's History from a Feminist Perspective, Womens History Review 1992, ■ s. 273-307. . • - ■ 65 RICHARD VAN DÜLMEN, Historická antropologie. Vývoj. Problémy. Úkoly, Praha 2002, s. 76. 66 J. ALBERTI, Gender and the Historician, S..140: „Women are clearly visible in the landscape of history at the end of the century and gender studies rooted in history." , [ 98 ] DĚJINY - TEORIE - KRITIKA 1/2008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSE A ROZEPŘE [ 99 ] ření inovovanějšího metodologického rámce gender history, přinesla nakonec jisté ovoce-Kategorie genderu se nezabydlela.pouze v „domáckém" prostředí gender history, ale narušila, či dokonce zrušila svoje výlučné spojem s tímto.historiografickým směrem, a nalezneme ji naopak v řadě prací západoevropské i americké produkce nepoj ednávajících primárně o genderovém tématu. Jak v závěru své pře-. hledové práce nejvíce oceňuje Laura Lee Downsová, „v posledních deseti patnácti letech historici mimo oblast dějin žen či gender history integrovali gender do svých analýz, často jako hlavní kategorii-analýzy (...) vědci přicházejí nato, že již není dále možné psát dějiny bez zohlednění genderu".67 Tak jak je dnes již samozřejmé, že v historických studiích sě v rámci analýzy společnosti či dopadu určitých jevů a událostí na společnost diferencují skupiny obyvatelstva podle sociálního statusu, stejně zavedeným kriteriem sé postupně stává gender. Vědomí potřebnosti nastavení genderového rastru při pohledu do minulosti se ve snaze o co ,;néjvěrnější" obraz historických epoch ukazuje být standardní podmínkou historického výzkumu, nikoli nějakou „bizarní" specialitou. Dosud jsem/se v souvislosti s otázkou zakotvenosti gender history a dějin žen v rámci historické vědy zabývala pouze západoevropským a severoamerickým geografickým prostorem. Jaká je vsak situace na domácí historiografické půdě? Zájem o historické výzkumy věnované ženám nelze ani v českém prostředí lokalizovat pouze do 90. let minulého století. Již v předchozích etapách lze nalézt několik publikací svědčících o přitažlivosti daného tématu.68 Tyto práce se v zásadě soustřeďují na „velké" či „významné" ženy v minulosti (tedy panovnice, světice, spisovatelky apod.) a předkládají jejich medailonkovitý profil či se pokoušejí o analýzu určité sociální skupiny žen. Možnost volného toku informací po roce 1989 se na československé, později české historiografii projevil přílivem nových teoretických konceptů a rozšířením tematického pole dosavadního historického bádání. Odrazem těchto podnětů se'mimo jiné stala otázka postavení ženy v minulosti a možnosti metodologické reflexe tohoto tématu! Přijímání západoevropských či severoamerických inspirací v tomto.ohledu osobně považuji za spíše rezervované, pohybující se na široké hodnotové škále. * ' 67 L. L. DOWNS, Writing Gender History: „Over the past 10-15 years, historiciahs outside the fields of women's and gender history have overwhelmingly integrated gender into their analyses, often as a prime category of analysis (...) scholars come to agrese that it is no longer possible to write history without taking gender into account." 68 KAREL STLOUKAL (ed.), Královny, kněžny a velké ženy české, Praha 1940; Česká žena v dějinách národa, Praha 1940; ANNA CÍSÁŘOVÁ-KOLÁŘOVÁ, Žena v jednotěbratrské, Praha 1942; JOSEF JANÁČEK, Zeny české renesance, Praha 1977. O jednotlivých pracích a i dalších publikacích pojednává J. RATAJOVA, Dějiny ženy a koncept genderu v české historiografii, s. 159-174. Ačkoli již existuje několik původních monografií,69 řada studií v historických časopisech, překlady významných práci z pera západoevropských badatelů i badatelek70 a v programech některých historických konferencí objevíme i sekci věnovanou ženám či genderu,71 stále podle mého soudu nelže :hovořit p bezproblémové „zavedenosti" dějin žen, natož pak.gender history v rámci české historické obce. Oba tyto směry se potýkají s jistou přetrvávající skepsí ze strany „tradiční" historie, která jejich potenciál ve své většině spíše přezírá a nedoceňuje. Pomyslný „vydobytý" prostor, byť jen částečný, v podobě množících se odborných výstupů, stále nese punc okrajového, pro poznání historických dějů a procesů měně důležitého tématu či konceptu. České historické obci stále dominuje popisnost politických a událost-ních dějin, které se velkou vstřícností vůči genderovým, ale obecně i například antropologickým či kulturně historickým přístupům příliš nevyznačují. Dané tvrzení platí nejvíce pro soudobé dějiny, kde se podle Martina France historie místy de-. graduje na pouhou „shromáždovatelku" údajů pro následné analýzyjiných vědních oborů.72 Tematickou i koncepční marginalizaci dějin žen a gender history dokládají i současné původní syntézy zahrnující jisté časové období, jež s genderem nepracují a postavením žen se většinou rovněž nevěnují.73 Na svůj zasloužený respekt a vážnost si oba tyto proudy budou muset pravděpodobně ještě chvíli počkat. Dosavadní české historické publikace, po výtce pouze z dílny historiček,-aplikující genderový přístup či zabývající se ženami jakožto předmětem svého bádání, se 69 Například MARIE BAHENSKA, Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávám a ženské spolky v Praze v 19. století, Praha 2005; JANA BUREŠOVÁ, Proměny společenského postavení českých žen v první polovině 20. století, Olomouc 2001; PAVLA HORSKÁ, Naše prababičky feministky, Praha . 1999; MILENA LENDEROVÁ, K hříchu i.k modlitbě. Žena v minulém století, Praha 1999; JANA MALÍNSKÁ, Do politiky prý žena nesmí—proč? Vzdělávání a postavení žen v české společnosti v 19. a na počátku 20. století, Praha 2005; DANA MUSILOVÁ, Z ženského pohledu. Poslankyně a senátorky Národního shromážděni Československé republiky^ Hradec Králové 2007; MARIE NEUDORFLO-VÁ, České'ženy v 19. století. Úsilia sny, úspěchy i'zklamání na cestě k emancipaci, Praha 1999. 70Mimo jiné ĽYNN ABRAMSOVÁ, Zrození moderní'ženy. Evropa 1789-1918,Bmo 2005; GISELA BOCK, Ženy v evropských dějinách od středověku do současnosti, Praha 2007; EDITH ENNENOVÁ, Ženy ve středověku, Praha 2001; REGINE PERNOUDOVÁ, Žena v době katedrál, Praha 2002. 71 Z poslední doby mimo jiné Devatenácté století v nás. Mýty, symboly,'instituce, vzory chování a myšlení, které nás přežily, 29.5.-1.6.2007, Praha; Post tenebras sperb lucem? Duchovní tvář českého a moravského osvícenství, 17. - 19.9.2007, Praha.. * 72 MARTIN FRANC,-Kulturní dějiny, nejnovější dějiny a koncept'soudobých dějin, Kuděj 2005, č. 1-2, s-175. - '. 73 Za všechny bych uvedla například práci Jana Křena, která roku 2006 dostala nejvyšší ocenění v soutěži Magnesia Litera za nejlepší naučnou knihu roku v konkurenci dalších pětapadesáti titulů - JAN KŘEN, Dvě století střední Evropy, Praha 2005. [ 100 ] DĚJINY - TEORIE - KRITIKA 1/2008 DENISA NEČASOVÁ DISKUSEÄ ROZEPŘE [ lOt] vyznačují jistou markantní asymetrií. Pokud bychom seje totiž pokusili rozdělit do dvou skupin s nadpisy Dějiny žen a Gender history, druhá uvedená by cb do počtu působila jako mladší, chudší příbuzná. O důvodech nechuti české historiografie zavést kategorii genderu jako standardní nástroj badatelské práce, ať už v jakémkoli smyslu, bylo již několikrát diskutováno.74 Přetrvávající nelibost domácího prostředí vůči teoretickým konceptům se v tomto momentu nevymyká z tradičních charakteristik historie jako primárně nešpekulatívni vědy preferující konkrétní praktický výzkum. V našem případě se však, nejen podle mého názoru, jedná také o stále živé dědictví předchozích dekád zatuhlých v neprolorňitelném korpusu jediné možné marxisticko-leninské interpretace dějin, která pak ve své většině vedla k popisné historii zbavené ambicí vysvětlujícího či širšího teoretického" zakotvení. Naprosto regulérní a žádoucí teoretické reflexe daného předmětu bádání a výchozího konceptu, či dokonce, jejich explicitní vyjádření naopak stále vyvolávají jisté obavy z „ideologizace" výzkumu nebo samotné historie vůbec. Iluzornost těchto obav šálících sama sebe tkví ve skutečnosti, že žádný výzkum či konkrétní text není • ateoretický či objektivní, ale vždy vychází z určitých reflektovaných nebo nereflektovaných předpokladů.75 Kupříkladu i tolik oblíbená popisnost vyvěrá z přesvědčení, že prameny a události mohou „hovořit'samy za sebe". Specifický problém v otázce ochoty české historické obce pracovat s teoretickými koncepty představuje feminismus, s nímž je gender i tematika žen. stereotypně spojována. Bohatý a pestrobarevný proud feministických teorií a praxe zahrnující velmi různorodou škálu někdy i protichůdných tezí a cílů si v českém prostředí obecně vysloužil velmi negativní nálepku, které se velmi obtížně a pomalu zbavuje.. Jeho inherentní prvek kritiky společnosti,a jejího uspořádání, ve smyslu systematického znevýhodňování žen jejím dominantně máskulinríím charakterem,- spolu s úsilím o nalezení způsobu řešení tohoto stavu může vyvolávat různě, motivované „obavy" z jeho přijetí. Možná také proto se dnes málokterá historická, práce k feminismu explicitně hlásí, resp. tento pojem alespoň zmiňuje. Možnost apriorního odsouzení celého textu jako nevraživě ideologického, stojícího na hranici samotné odborné erudovanbsti či přinejmenším méně respektovaného, je podle mého názoru stále velmi vysoká. Dovolím si zde prezentovat také svoji domněnku, že řada kritiků a kritiček feminismu jako takového se se základními pracemi tohoto ideového proudu většinou ani neseznámila. Ačkoli teoretických východisek gendero-vého výzkumu či studia, postavení žen v minulosti může být velmi mnoho a nutně nemusí být všechny feministické, jistá „stigmatizace" tímto prostřednictvím'plošně zasahuje i dějiny žen a gender history. V této souvislosti neodolám a.Ocituji „slavný" výrok Františka Smahela publikovaný v Českém časopise historickém roku 1993: ,,Feministkám nestačí budoucnost, chtějí Se zmocnit i minulosti a nověji interpretovat že ženského hlediska."76 Tento pravděpodobně nejextrémnější publikovaný projev odporu, vůči. dějinám žen a gender history z péra renomovaného medieyalisty „nezpestřil" jen domácí historickou půdu, ale pronikl až za oceán, když se totožná citace objevila o devět let později y úvodu monografie americké historičky Karen Offenové.77 • V hledání odpovědi na. dosavadní převahu dějin žen v? srovnání s torzovitým zastoupením gender history na naší historické scéně se podle mého. názoru nabízí, také zcela pragmatické vysvětlení. Dosavadní absence základního heuristického výzkumu věnovaného ženám v celé řadě období vyžaduje tisíce, hodin strávených v archivech a dalších bezpočet hodin věnovaných „pouhým"; utříděním do linie kdo-kdy-kde. Teoretické reflexe a metodologické inovace se zde mohou jevit jako až další následující krok. Moji hypotézu potvrzuje.i charakter literatury publikovaný v západní. Evropě a Spojených státech v dominantní éře dějin žen, především v 70. a částečně také v první polovině 80.'let 20. století. Dané texty se zaměřují především na zviditelnění žen/ženy a jejich „navrácení do historie", často v rámci dlouhého časového úseku, a „subtilnější" práce přicházejí až později.7 ■ Jakési „vývojové" vysvětlení současného postavení dějin.žen ve střední Evropě" s vědomím jistých Lmitů předestírá Laura Downsóvá, která ho rovněž srovnává se situací ve Spojených státech a západní Evropě v 60. a 70. létech.79 Vědomí jistých, byť modifikovaných paralel mezi těmito časovými a geografickými oblastmi však. může být inspirativní pro další směrování české.historiografie, resp. převažující dějiny žen. „Znovuobjevení" žen a poodhalení souvislostí spojených s jejich sociálním 74 V písemné podobě se některé argumenty objevují například ve studiích:}. RATAJOVA, Dějiny ženy a koncept genderu v české historiografii, s. 159—174; D. TINKOVÁ, „Žena" - prázdná kategorie? Od (wo)mens history k gender history-v západoevropské historiografii posledních desetiletí 20. století, s. 19-32. 75 Srov. G. G. IGGERS, Dějepisectví.ve 20. století. Od vědecké objektivity kpostmoderrií výzvě, s. 91—131; ALLAN MEGILL, Rethinking Objektivity, Durham-London 1994. 76 CČH 91/1993, s. 147. ■ ' 77 KAREN OFFEN, European Feminismus 1700-1950. A Political History, Stanford 2002, s. 7. 78 Jako jeden z mnoha zářných příkladů může sloužit kniha Janet Theophano Eat 'my Words. Reading Women's Lives through the Cookbooks they wrote ž roku 2002, analyzující prostřednictvím kuchařských knih vydávaných v 19. století sociální a politické postavení žen, včetně kolektivní paměti, jejich gen-derové identity apod. V českém prostředí by obdobně laděné práci musel předcházet pečlivý sběr dat o existujících kuchařských knihách, potažmo o jejich autorkách. 79 L. L. DOWNS, Writing Gender History, s. 187: ' ' ['102 ] DĚJINY - TEORIE - KRITIKA 1/2008 DISKUSE A ROZEPŘE [103] statutem v dané historické epoše uzamkl tento proud do marginalizovaného prostoru a představoval „pouze" jednu z dalších nových oblastí výzkumu přivtělených k dosavadnímu korpusu historiografie. Pokud však má dosavadní domácí bádání na tomto poli zcela oprávněné ambice ukázat konceptuálni nedostatečnost a limity stávajícího historického paradigmatu jako celku, pravděpodobně by mělo upírat své zraky mnohem více ke kategorii genderu. Minimálně zpětný pohled západním směrem budí v tomto ohledu velké naděje. V úvodu nadneseně avízovanému „fatálnímu" vstupu žen do dějin můžeme tedy rozumět rozličnými způsoby a koneckonců k němu připojovat i různá hodnotící znaménka. Konstantní však podle mého soudu zůstává skutečnost,'že gender history přináší obohacení historie samotné o nové perspektivy a souvislosti se silným potenciálem jejího dalšího posunu stejně jako komplexnější chápání určité společnosti jako celku v dané historické epoše. HISTORIKOVA HISTÓRIE V OČÍCH HISTORIKA- STŔÍPKY Z ČETBY František Šmahel A History of an Historian- through the Eyes of Another Historian: A Reader s Gleanings In a somewhat autobiographical essay on the memoirs of the medievalist Aaron Yakovlevich Gurevich, the author meditates on the development of research into medieval history in eastern Europe in the second halfof the twentieth century. In the light of Gurevich's career and his own experience, the author poses the question of whether it is possible to research freely without the protection of a powerful patron. In addition, he comments briefly on the gradual penetration of west European, particularly French, methodological innovations into Soviet and Czech historiography. He demonstrates that even in these ideologically limited worlds an historian could nevertheless develop these foreign impulses in his or her own way. The author msightfully also considers the meaning of the relationship between Gurevich and Le Goff. František Smahel (1934), púsobí v Centra medievistických studií, fsmahel@iol.cz „Čtenář mě doufám nebude podezírat z toho, že bych se odvažoval srovnávat svou osobu s postavami takového formátu, jako byl Aurelius Augustinus nebo Petr Abélard. Když se však začtu do Vyznání nebo Historie utrpení, nalézám některá schémata a myšlenkové pochody, které jsou mutatis mutandis základem všech těchto pokusů o autobiografii." A. J. Gurevič Motto, k němuž se uchyluji opravdu jen výjimečně, mi pomohlo překonat ostych, s nímž jsem při četbě Gurevičovy Historikovy historie1 zprvu zápasil. Místo za- 1 ARON JAKOVLEVIČ GUREVIČ, Historikova íistorie,Vrahz 2007.