UMĚNÍ NOVÝCH MÉDIÍ
Umění a technika
I

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
a)Obecná charakteristika: Nová média v umění označují spojování technologických inovací s novými
formami uměleckého vyjádření.
•
•
•

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
•b) Předchůdci mediálního umění:
• Retrospektivně zařazujeme mezi nová média také fotografii, film, rádio, televizi, satelity, video
a další technologie, které výrazně ovlivnily a proměnily tradiční formy umělecké tvorby. Nové
technologie inspirovaly uměleckou praxi avantgardních hnutí první poloviny minulého století
(konstruktivismus, futurismus, dadaismus), umožnily rozvoj kinetismu, zvukových básní a nové
typografie, zároveň utvářely i podobu poválečné elektronické scény (radio art, musique concrète,
videoperformance, experimenty s uzavřeným okruhem a videopáskami, satelitní a telekomunikační umění
atd.).

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
•c) Počítačové umění (60. léta):
• Od šedesátých let mluvíme o počítačovém umění, původně zaměřeném na experimenty s algoritmicky
generovaným obrazem a zvukem (John Whitney, Charles Csuri, Vera Molnar a další), později pak
charakteristickým kybernetickou koncepcí uměleckého díla jako otevřeného systému (Roy Ascott).

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
d) Počítačové umění (90. léta):
Od devadesátých let se umění nových médií ztotožňuje především s tvůrčím využíváním digitálních a
síťových technologií. Do umělecké praxe vstupuje internet (net art), nejrůznější softwary a
aplikace pro kooperaci nebo pro real time efekty, pokročilé technologie virtuální a smíšené
reality, počítačové hry a další produkty digitální kultury, nebo také databáze, vizualizace,
bezdrátové a mobilní technologie, robotika a dokonce i nastupující biotechnologie a
nanotechnologie.
Vznikají instalace, performance, ale i ryze konceptuální díla, která problematizují tradiční
kategorie uměleckého díla, publika a tvůrce. Digitální umění charakterizují výrazně procesuální a
nestabilní díla, která jsou často závislá na interakci s divákem, nebo která dokonce ani nejsou
dílem člověka.

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
•c) UNM: Jak je poznáme?
• Umění nových médií, ať už v podobě meziválečné umělecké avantgardy, rozvinutého videoartu nebo
pozdějšího počítačového a digitálního umění, obecně identifikujeme jako umění, které buď reflektuje
a kritizuje příliš komerční, technické a profesionální aspekty nových technologií anebo se je snaží
neobvyklým způsobem používat.
•

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
•d) UNM: Význam umění nových médií?
• Tato umělecká díla reflektují velice důležitý aspekt dnešního světa, totiž spojení civilizace s
technologiemi a všudypřítomnost technologií. Digitální umění se snaží ukázat různé podoby
sociálně-technologických vztahů a uchopit prostor mezi autonomií, závislostí a symbiózou umění s
médii, stejně jako lidí se stroji. Nová média v umění inovačním způsobem propojují různé stroje,
organismy a sociální struktury do společných celků, přičemž mění hranice mezi přirozeným a umělým,
fysis a techné.

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
•Příklady: „New Media Art“ – google.com ….images ….
•
•

Umění nových médií
•
stelarc1.jpg New Media Art http://users.telenet.be/internetkunst/afbeeldingen/douglas.jpg
http://atc.berkeley.edu/upload/Eduardo_Kac1154973446.jpeg

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•
•Problém terminologie:
–Počítačové umění (Computer art)
–Multimediální umění (Multimedia art)
–Interaktivní umění (Interactive art)
–Digitální umění (Digital art)
–Umění nových médií (New Media Art)
–
•

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
• „/vymezujeme/ umění nových médií  jako pod-kategorii dvou širších kategorií: ´Umění a Technika´ a
Mediální umění.
•´Umění a technika´ označuje praktiky jako elektronické umění, robotické umění a genetické umění –
tzn. technologie, které jsou nové, ale ne nezbytně spojené s médii.
•´Mediální umění´ zahrnuje video art, /komunikační/ transmisson art a experimentální film – tzn.
umělecké formy, které využívají mediální technologie, které v 90. letech již nebyly nové.
•
• Umění nových médií je tedy průnikem těchto dvou oblastí.“ (Triebe – Jana 2006)

Umění nových médií
•Co je umění nových médií?
•1993 wwwwwwwww.jodi.org
•/Joan Heemskerk, Dirk Paesmans/
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:KIGflVjlSWKnkM:https://wiki.brown.edu/confluence/download/attach
ments/18543/013.jpg

Předchůdci mediálního umění
•Všechno moderní umění je mediální umění.
•
•Všechno mediální umění je antimediální umění.

Předchůdci mediálního umění
•Úvod: Umělecké strategie a přístupy, které jsou opakovaně jmenovány v souvislosti s novomediálním
uměním:
•A)  Strojová estetika.
•B) Strategie dadaistů.
•C) Konceptualismus a tendence k abstrakci.
•D) Živé akce umělců.
•E) Pop-art.
•F) Video-art.
•Případ Marcel Duchamp

Předchůdci mediálního umění
•Dva způsoby psaní historie umění:
•A) Vývoj technik a médií.
•B) Ikonografie a periodizace historie.

Předchůdci mediálního umění
•Dva způsoby psaní historie umění:
•A) Vývoj technik a médií.
•B) Ikonografie a periodizace historie.
•
•Zvolená technika a médium ovlivňují: téma, sociální funkci umění, místo a postavení um. tvorby ve
společnosti.
•
•Historie uměleckých avantgard může být chápána jako permanentní analýza umění ve vztahu
k vědeckým, technickým a mediálním inovacím 20. století.

Předchůdci mediálního umění
•Zlomový okamžik vztahu umění – média (technika) je vynález fotografie.
•

Joseph Nicéphore Niépce (1765- 1833)
Nejmladší dochovaná fotografie, z roku 1826
•
C:\Documents and
Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\250px-View_from_the_Window_at_Le_Gra%2C_Joseph_Nic%C3%A9phore_Ni%C3
%A9pce.jpg

Louis-Jacques-Mandé Daguerre (1787-1851)
L’Atelier de l'artiste : daguerrotypie z roku 1837 vytvořena jejím vynálezcem.
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\250px-Daguerreotype_Daguerre_Atelier_1837.jpg

Předchůdci mediálního umění
•Užití fotografie:
•vojenské účely
•bezpečnostní síly (policie)
•prostředek uchování paměti
•zdroj zábavy
•
•

Předchůdci mediálního umění
•Dvě tendence ve fotografii:
•
•A) Piktorialistické hnutí (znovu se vrací v souvislosti s postfotografií).
•
•B) Dokumentární fotografie (tento trend zvítězil s modernismem).
•
•
•

Hippolyte Bayard: Bayard jako utopený (1840)
•
C:\Documents and Settings\Jana\Plocha\JANA PŘEDNÁŠKY\Přednášky PODZIM_2010\Umění nových médií
I\Bayard%2C_Hippolyte_1801-1887_-_Selfportrait_as_a_Drowned_man_1840.jpg

Henry Peach Robinson: Odcházení (1858)
C:\Documents and Settings\Jana\Plocha\JANA PŘEDNÁŠKY\Přednášky PODZIM_2010\Umění nových médií
I\Fading_Away.jpg

Víly z Cottingley (1917)
•
C:\Documents and Settings\Jana\Plocha\JANA PŘEDNÁŠKY\Přednášky PODZIM_2010\Umění nových médií
I\Cottingley_Fairies_1.jpg

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotografie
•
• Nové přístroje a média zajímaly umělce zejména ze dvou hledisek:
•1.) Jako nástroje umožňující prozkoumat látku žité reality.
•2.)  Jako komunikační média zprostředkující vztah umělce a veřejnosti.
•
•

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotografie
•
• W. Benjamin: Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti (1936).
•
• (Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit)
•
•
•

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotografie
•
• W. Benjamin: Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti (1936).
•
•Reprodukce - aura – zničení aury – masová kultura - estetizace politiky – politizace umění….
•
•
•

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotografie
• W. Benjamin: Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti (1936).
• „Původ krásných umění a vznik jejich rozličných druhů sahá zpět do doby, která se od naší prudce
liší, a k lidem, jejichž moc nad věcmi a poměry byla nepatrná ve srovnání s naší. Avšak udivující
vzrůst preciznosti a přizpůsobivosti našich prostředků nám dává pro nejbližší dobu vyhlídky na
hlubší zásahy do starého zhotovování krásna. Každé umění má svou fyzickou část, která nemůže být
vnímána a pojmenována tak jako dříve; nemůže se dále vymykat vlivům moderní vědy a moderní praxe.
Ani hmota, ani prostor, ani čas nejsou už dvacet let tím, čím byly od nepaměti. Musíme se připravit
na to, že tak velké novoty přemění veškerou techniku umění, tím ovlivní samu invenci a konečně snad
dospějí k tomu, že nejkouzelnějším způsobem změní sám pojem umění.“
• (Paul Valéry, Pièces sur l'art, Paris: 1934, s. 105, in Benjamin 1979, s. 17)
•
•

Předchůdci mediálního umění
•
•

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotoaparát
•
•Weibel, Peter: The Aparatus World – A World unto Itslef (1992)
•
•

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotoaparát
•
• „These intentions of painting at the end of the 19th century were also already the premises of
photography since the mid-19th century. We can assume that this development of painting to
autonomous worlds of color and surface, lines and forms and the grounding of painting on scientific
method and depersonalization was influenced by photography, the machine production of
images“(Weiebel 1992, s. 16).
•
•

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotoaparát
•Krize zobrazení
•

C:\Documents and Settings\Jana\Plocha\JANA PŘEDNÁŠKY\Přednášky PODZIM_2010\Umění nových médií
I\Ilustrace\Picasso.jpg


C:\Documents and Settings\Jana\Plocha\JANA PŘEDNÁŠKY\Přednášky PODZIM_2010\Umění nových médií
I\Ilustrace\Picasso2.jpg


Předchůdci mediálního umění
•1878
•Chronofotografie
•(obraz zaznamenávající čas)
•

Chronofotografie a výtvarné umění(srov. Muybridge a Duchamp)
Eadweard Muybridge: Žena sestupující ze schodů (konec 19. stol.) ze série Animal Locomotion,
1884-85.
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\800px-Muybridge-1.jpg

Chronofotografie a výtvarné umění (srov.Muybridge a Duchamp)
Marcel Duchamp: Akt        sestupující ze schodů No.2., 1912
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\duchamp_big.jpg

Předchůdci mediálního umění
•Fotoaparát rivalem umělce – ke strojovému umění
•Weibel říká, že „Painting was not longer a personal romantic improvisation but a scientific
method.“(Weibel,  1992 : 15)
•
•Weibel vyvozuje, že stroj jako autonomní producent představuje první a základní model všech
autonomních hnutí, která v moderním umění následovala. (Weibel, 1992)
•
•The machine-supported generation of images was followed by machine-supported transmission of
images (second stage). Machine-moved images, film, the illusion of the moving image, were the third
stage.“(Weibel, p. 17). „The magnetic recording of the image signals (…) by means of  video
recorder (1951) combined film and TV (image storage and emission)in the new medium of video. This
fourth „stage“ increased the possibilities of manipulating the image by means of machines.“(p. 17).
„The fifth stage  - the machine generated , calculable image of the computer – unites not only the
characteristics of all the four stages of technical imagery but also reveals new characteristics:
virtuality and interactivity. (..) The interactive „animated“ image is perhaps the most radical
transformation of the understanding of image in the western world.“ (Weibel 1992.)
•

Chronofotografie
•Eadweard Muybridge (1830 – 1904)
•Étienne-Jules Marey (1830 – 1904)
•

Chronofotografie
Eadweard J. Muybridge (1830-1904)
 Kůň v pohybu (Studie pohybu zvířat, 1878)
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\800px-The_Horse_in_Motion.jpg

Chronofotografie
Eadweard J. Muybridge (1830-1904)
 Kůň v pohybu (Studie pohybu zvířat, 1878)
•
•M. vynalezl zoopraxiskop:
•http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Bild:Zoopraxiscope_16485u.gif&filetimestamp=200703290301
49
•http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Muybridge_race_horse_animated.gif
•
•

Chronofotografie
Étienne-Jules Marey (1830-1904)
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\marey_fusil_2_500.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Fusil_de_Marey_p1040353.jpg

Étienne-Jules Marey
Přispěl k rozvoji chronofotografie. Podařilo se mu zachytit několik fází pohybu na jediné
fotografii…
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\marey2.jpg

Étienne-Jules Marey
Přispěl k rozvoji chronofotografie. Podařilo se mu zachytit několik fází pohybu na jediné
fotografii…
•
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/Marey_-_birds.jpg

Étienne-Jules Marey
Přispěl k rozvoji chronofotografie. Byl jedním z prvních, kteří se pokoušeli zachytit pohyb
vzduchu…
•
http://www.hafif.org/imaj/ocun/marey2.jpg

20. 10. 1909 – Filippo Tomasso Marinetti – 1. FUTURISTICKÝ MANIFEST
http://www.shafe.co.uk/crystal/images/lshafe/Marinetti_Futurist_Manifesto_Le_Figaro_20_February_190
9.jpg

 Futuristé a jejich zájem o zachycení pohybu:
Giacomo Balla: Dynamika psa na vodítku (1912)
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\gballa1.jpg

Futuristé a jejich zájem o zachycení pohybu:
Carlo Carrá: Pohřeb anarchisty Galliho (1911)
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\carrá.jpg

Futuristé a jejich zájem o zachycení pohybu:
Umberto Boccioni: Dynamika cyklisty (1913)
•
C:\Documents and Settings\Jana\Dokumenty\Obrázky\boccioni02m.jpg

Umberto Boccioni:
Jedinečné formy kontinuity v prostoru (1913)
Dynamika běžícího koně a domu (1914 – 1915)
http://2.bp.blogspot.com/_4gDjPoJ6taY/Snrgqwl6jdI/AAAAAAAAAoc/O5s0Nw9CbuU/s400/Boccioni_Unique_Form
s_of_Continuity_in-Space_1913.jpg http://thm-a03.yimg.com/nimage/19b9ae26cf6b4766

Carlo Carrá: Manifestace ke vstupu do války (nebo Intervencionalistická demonstrace ,1914)

Picture: Carlo Carrà: Manifesto for Intervention

Předchůdci mediálního umění
Umění a čas


Film
•Film byl vynalezen v laboratořích  amerického vynálezce Thomase A. Edisona (1847-1931), který dal
za úkol svému asistentovi Williamovi K. L. Dicksonovi (1860-1935) využít fonograf jako model
k vytvoření pohyblivých obrazů, které mohou být sledovány divákem.

Film
•…V roce 1890 Dickson vytvořil Kinetograf (filmovou kameru) a o rok později, 1891, Kinetoskop
(filmovou prohlížečku).

…V roce 1890 Dickson
vytvořil Kinetograf
•Edison s kinetografem
http://web.quick.cz/franfilm/svet/prehistorie/edison.jpg

…V roce 1891 Dickson
vytvořil Kinetoskop
•
•
http://www.kino-geschichte.de/img/content-image-007.gif

…bratři Lumiérové představili
roku 1895 Kinematograf
•
http://sechtl-vosecek.ucw.cz/images/autochromy/big/CinematographeProjection.jpg

Film
•První filmy bratří Lumiérů:
•http://www.youtube.com/watch?v=4nj0vEO4Q6s&feature=related

Film
•Georges Méliès
•Výlet na měsíc, 1902
•http://www.youtube.com/watch?v=UiDWmXHR3RQ
•
•Edwin Stanton Porter
•Velká vlaková loupež, 1903
•http://www.youtube.com/watch?v=Bc7wWOmEGGY
•
•
•
•
•

Film
•Zakládající osobnosti počátků filmu:
•David Llewelyn Wark "D. W." Griffith
•Zrození národa 1915, Intolerance 1916.
•http://www.youtube.com/watch?v=_vgrRLy5Q3M
•http://www.youtube.com/watch?v=fXxDEAuI2zc&feature=related
•Sergej Ejzenštejn
•Křižník Potěmkin, 1925
•http://www.youtube.com/watch?v=wL5LcPyqRtU
•

Film
•Dziga Vertov
•Vlastním jménem: David Abelevič Kaufman
•Muž s kinoaparátem, 1929
•http://www.youtube.com/watch?v=KytJFyMHZl0&feature=related
•
•
•
•
•
•

Film
•Francouzský avantgardní film:
•Louis Delluc (1890-1924) volal po „čistém filmu“, který je jako „symfonická báseň založená na
obrazech“.
•Filmy výtvarníků:
•Man Ray (Retour a La Raison, 1923)
•Fernand Léger (Le Ballet Mécanique, 1924)
•A filmařů:
•René Claire (Entr´acte, 1924) a Luis Bunuel (L´Age d´oro, vytvořený spolu se Salvadorem Dalím,
1930).
•

Film
•Další příklady:
•Německý klasický expresionistický film  Kabinet doktora Kaligariho (1919) režiséra  Roberta
Wieneho;
•Stránka šílenství (angl. A Page of Madness) (1926) japonského režiséra Teinosuke Kinugasa.
•Viking Eggeling
•Oskar Fischinger
•
•

Umělecké manifesty
•Luigi Russolo: „The Art of Noise“/Umění hluku/(1913)
• (Sound Art)
•Walter Ruttmann: „Malerei mit Zeit“(cca 1919-1920)
•   (Technologické konstrukce časoprostoru)
•Bertolt Brecht: „Radio as Communication Aparatus“/Rádio jako nástroj komunikace/(1930)
»                                       (Interakce, participace, networking)
•Dziga Vertov: „Cinema Pravda“, „Radio Pravda“(1925)
• (Sociální technologie)
•
•A další….
•

Seznam literatury k testu (s.1):
•Weibel, Peter: The Apparatus World – A world unto itself. In Eigewelt der Apparate – Welt.
Pioneers of Electronic Art. Ars Electronica 1992. (studie s. 15-20) (dostupné ve virtuální knihovně
TIM: http://www.phil.muni.cz/music/dok/predmety.php?pid=36 )
•
•Rush, Michael: New Media in late 20th-Century Art. London, Thames a Hudson:1999. (kapitola:
Introduction: s.7 – 35 (po konec 1.pol. 20.stol.) (dostupné ve virtuální knihovně TIM:
http://www.phil.muni.cz/music/dok/predmety.php?pid=36 )
•
•Frieling, Rudolf – Daniels, Dieter: Medien Kunst netz/Media Art Net: dostupné na:
www.mediaartnet.org (kapitola: Media-Art/Art – Media, Forerunners of media art in the first half of
the twentieth century (německy nebo anglicky): přesná adresa:
• http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/forerunners/ po pod-kapitolu: A fresh
start from 1950 onwards)
•      Text je doplněn dalšími texty (např. manifesty umělců, které si také přečtěte! Je zde i
krátký výňatek z eseje W.Benjamina: Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti, 1936)

Seznam literatury k testu (s.2):
•
•Benjamin, Walter: Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti. In Iluminácie.
Bratislava: Kalligram, 1999. s. 194-225. (kopie bude uložena v knihovně ÚHV, viz
http://www.phil.muni.cz/music/article.php?story=20081124100636969
•
•Horáková, J.: Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti (2010)
•http://is.muni.cz/elportal/studovna.pl?field=AL;rok=;rec=
•
•+ další texty: např. S. Sontagová, J. Ortega y Gasset – vložené do stud. materiálů předmětu.
•

Předchůdci mediálního umění
•Umění a fotoaparát:
•Pete Weibel: The Aparatus World – A World unto Itself (1992)
•José Ortega y Gasset: Dehumanizace umění (1932)
•Susan Sontagová: Jedna kultura a nová senzibilita (1969)
•Clement Greenberg: Collage (1958)
•http://www.sharecom.ca/greenberg/collage.html
•
•Umění po roce 1900 (1909)
•Futurismus
•
•
•
•